AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #1 Skrevet 26. juni 2022 Hei. Står i et dilemma med barnehagen hvor vi ikke er helt enige. Barnet har spesielle behov og trenger derfor en del ekstra oppfølging, støtte og tilrettelegging. Hadde et møte med barnehagen for en liten tid tilbake, hvor barnehagen ytret bekymring rundt hans situasjon og beskrev barnet på en måte som vi hjemme ikke kjenner igjen. Hadde så enda et møte, hvor vi la fram vår beskrivelse av barnet (inkludert nettverkets eksempler og beskrivelser av barnet) - som ikke samstemmer med barnehagens beskrivelse av barnet. Barnehagen ønsker å kontakte barnevernet, noe jeg ikke er enig i, da bv allerede har vært inne (var inne over en lengre periode) og jeg har mottatt det av veiledning de har å tilby. Barnet er også under utredning, og jeg mener derfor at veiledning som tilbys skal komme fra de rette instanser og målrettet mot barnets vansker. Nå skal vi igjen ha et møte for oppfølging av saken/snakke videre, hvor også styrer i barnehagen ønsker å være med. I hvilke møter er styrer med? Kan jo se for meg at det ikke er et spesielt godt tegn at styrer plutselig skal være med i møte, da styrer tidligere ikke har vært med i noen møter annet enn i oppstarten 🤷🏻♀️ Jeg kjenner på at jeg er utrolig lei og sliten av at barnehagen forsøker å skyve ansvaret over på oss hjemme... Anonymkode: 1ab1b...4e2 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #2 Skrevet 26. juni 2022 Er PPA/BUP involvert? I så fall bør også de være med på møtet. Vi har opplevd dem som gode og opplysende ressurser for oss på slike møter. Anonymkode: 5ff3f...751 9 1 2
Mrs Robinson Skrevet 26. juni 2022 #3 Skrevet 26. juni 2022 Barnevernet er ofte dersom bhg vurderer det til at barnets vansker skyldes hjemmesituasjon. Siden BV allerede har vært inne, er det vel ikke utenkelig at barnehagen kan ha rett? Det er heller ikke uvanlig at barn oppfører seg ulikt hjemme og i bhg, da det er andre rammer med mer lyd, støy, aktivitetsnivå og gjerne strammere struktur. Spesielt om barnet kan ha en underliggende diagnose, er det f.eks på adhd/autismespekteret er det ihvertfall ikke uvanlig at barna oppfører seg annerledes ved støy og lyd. Møt opp med åpent sinn og ta imot hjelpen dere får tilbudt, er mitt tips 10 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #4 Skrevet 26. juni 2022 Barnet kan oppføre seg kvalifisert anderledes i bhg enn hjemme, så det er vel ikke et så godt argument at barnet ikke er «sånn» hjemme. Anonymkode: 5f387...211 5
AprilLudgate Skrevet 26. juni 2022 #5 Skrevet 26. juni 2022 (endret) Jeg tror du gjør klokt i å bare takke ja til det de eventuelt tilbyr? Om barnevern var inni bildet lenge så er det jo åpenbart noen behov som er utover BUP/PPT vil jeg anta - men uansett så tenker jeg at dersom barnet har så store behov at det går utover hele hjemmesituasjonen så kan det jo ikke være feil å være mottakelig for alt de eventuelt har å tilby. Jeg ville nok antatt at styrer er med for å fortelle deg at de A: kommer til å kontakte barnevern eller B: prøve å overtale deg/dere en gang til. Hjemmesituasjon er såpass annerledes enn i barnehage at det blir umulig å sammenlikne med mindre man har veldig mange barn. Det er komplekse sosiale situasjoner, lettere å trigge sterke følelser (fordi mye inntrykk, for mye for noen) osv. En ting du kan svare dem med er at BUP kan observere i barnehagen, for å få et bedre grunnlag. En annen ting er at det ikke så voldsomt sjeldent skjer at det under utredning av barn også går opp et lys for en av foreldrene - «dette er jo meg». Noen går ut fra BUP med en utredning av seg selv også for samme tilstand. Så, ha et åpent sinn i utgangspunktet? Når BV har vært inne lenge i bildet er de ikke på bærtur iallefall. En ting du også kan si er at du ønsker primært vurdering fra BUP/PPT på hva de som fagpersonell mener er best av tiltak og tilbud - slik at du slipper forholde deg til ulike instanser som ikke er koordinert enda. Endret 26. juni 2022 av DundreMilfin 5
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #6 Skrevet 26. juni 2022 Ha med ppt eller BUP, eller begge Anonymkode: 7da12...595 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #7 Skrevet 26. juni 2022 Sånn, på generell basis, når barnehagen foreslår barnevernet, sier man ikke bare ja? De kan jo kontakte dem uansett og da ser det vel veldig mye bedre ut om foreldrene samarbeider? Anonymkode: d89b0...92e 9
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #8 Skrevet 26. juni 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Er PPA/BUP involvert? I så fall bør også de være med på møtet. Vi har opplevd dem som gode og opplysende ressurser for oss på slike møter. Anonymkode: 5ff3f...751 Det er heller ikke slik at en diagnose må foreligge for at BUP/PPA skal bli med på møtet. Vårt barn har fremdeles ikke fått noen diagnose, men barnets kontaktperson hos PPA og hos BUP har begge vært med på begge våre samarbeidsmøter med skolen. Det er utredende instanser som er eksperter på barnas atferd og behov, ikke skolen eller bhg-personalet. Anonymkode: 5ff3f...751 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #9 Skrevet 26. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Sånn, på generell basis, når barnehagen foreslår barnevernet, sier man ikke bare ja? De kan jo kontakte dem uansett og da ser det vel veldig mye bedre ut om foreldrene samarbeider? Anonymkode: d89b0...92e Jeg skjønner inderlig godt at man som forelder opplever en voldsom og altoppslukende skam når barnevernet involveres. Hva hadde du selv følt, om det var dine foreldreegenskaper som ble ansett som utilstrekkelige? Anonymkode: 5ff3f...751 9 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #10 Skrevet 26. juni 2022 Mrs Robinson skrev (16 minutter siden): Barnevernet er ofte dersom bhg vurderer det til at barnets vansker skyldes hjemmesituasjon. Siden BV allerede har vært inne, er det vel ikke utenkelig at barnehagen kan ha rett? Det er heller ikke uvanlig at barn oppfører seg ulikt hjemme og i bhg, da det er andre rammer med mer lyd, støy, aktivitetsnivå og gjerne strammere struktur. Spesielt om barnet kan ha en underliggende diagnose, er det f.eks på adhd/autismespekteret er det ihvertfall ikke uvanlig at barna oppfører seg annerledes ved støy og lyd. Møt opp med åpent sinn og ta imot hjelpen dere får tilbudt, er mitt tips Når familien har mottatt alle tiltak som er aktuelle så er det jo helse typ Bup, PP-tjenesten osv som skal ha ansvaret. Det er tidkrevende å få tak i de ressursene barnet trenger og har krav på, barnevernet er jo da bare et sidespor. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Sånn, på generell basis, når barnehagen foreslår barnevernet, sier man ikke bare ja? De kan jo kontakte dem uansett og da ser det vel veldig mye bedre ut om foreldrene samarbeider? Anonymkode: d89b0...92e Barnehagen har ikke lov til å kontakte barnevernet uten foreldrenes godkjenning, med mindre de mistenker alvorlig omsorgssvikt (og da skal ikke foreldrene informeres heller). Dvs dette er tydeligvis ikke en slik situasjon. Og da er det ulovlig for barnehagen å bryte taushetsplikten sin og kontakte BV, selv om intensjonen er god. Anonymkode: fe401...fd8 7 2
Mt3 Skrevet 26. juni 2022 #11 Skrevet 26. juni 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hei. Står i et dilemma med barnehagen hvor vi ikke er helt enige. Barnet har spesielle behov og trenger derfor en del ekstra oppfølging, støtte og tilrettelegging. Hadde et møte med barnehagen for en liten tid tilbake, hvor barnehagen ytret bekymring rundt hans situasjon og beskrev barnet på en måte som vi hjemme ikke kjenner igjen. Hadde så enda et møte, hvor vi la fram vår beskrivelse av barnet (inkludert nettverkets eksempler og beskrivelser av barnet) - som ikke samstemmer med barnehagens beskrivelse av barnet. Barnehagen ønsker å kontakte barnevernet, noe jeg ikke er enig i, da bv allerede har vært inne (var inne over en lengre periode) og jeg har mottatt det av veiledning de har å tilby. Barnet er også under utredning, og jeg mener derfor at veiledning som tilbys skal komme fra de rette instanser og målrettet mot barnets vansker. Nå skal vi igjen ha et møte for oppfølging av saken/snakke videre, hvor også styrer i barnehagen ønsker å være med. I hvilke møter er styrer med? Kan jo se for meg at det ikke er et spesielt godt tegn at styrer plutselig skal være med i møte, da styrer tidligere ikke har vært med i noen møter annet enn i oppstarten 🤷🏻♀️ Jeg kjenner på at jeg er utrolig lei og sliten av at barnehagen forsøker å skyve ansvaret over på oss hjemme... Anonymkode: 1ab1b...4e2 Få med noen av de fagfolkene du har rundt deg på møtet, om det er lege, bup, ppt eller andre så dere foreldre slipper å sitte der alene mot en barnehageansatt og styrer. Har dere hatt møter med barnehage og de som veileder dere for å sette opp individuell plan? Mulig barnehagesituasjonen krever at de ansatte får veiledning sånn som dere har fått av barnevernet tidligere. 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #12 Skrevet 26. juni 2022 Just now, AnonymBruker said: Jeg skjønner inderlig godt at man som forelder opplever en voldsom og altoppslukende skam når barnevernet involveres. Hva hadde du selv følt, om det var dine foreldreegenskaper som ble ansett som utilstrekkelige? Anonymkode: 5ff3f...751 Det hadde vært sykt flaut og jeg hadde syntes det var helt forferdelig. Men jeg hadde takket ja til hjelp fra barnevernet. Hva om de har rett? Det finnes jo ørten eksempler på foreldre som absolutt trenger veiledning men som ikke skjønner det selv. For alt jeg vet er jeg en av dem. Så om barnehagen kommer og anbefaler barnevern så sier jeg ja takk. Anonymkode: d89b0...92e 5 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #13 Skrevet 26. juni 2022 Mrs Robinson skrev (3 minutter siden): Barnevernet er ofte dersom bhg vurderer det til at barnets vansker skyldes hjemmesituasjon. Siden BV allerede har vært inne, er det vel ikke utenkelig at barnehagen kan ha rett? Det er heller ikke uvanlig at barn oppfører seg ulikt hjemme og i bhg, da det er andre rammer med mer lyd, støy, aktivitetsnivå og gjerne strammere struktur. Det er jeg fult klar over. BV var inne av eget ønske, da vi i samarbeid med fagperson meldte bekymring på oss selv. Dette fordi vi ikke ble hørt da vi uttrykte bekymring for barnets utvikling tidlig. BV kom da inn, og det var først da vi fikk den hjelpen vi hadde behov for (i form av veiledning) og det var først da bekymringen vår rundt barnets utvikling og vansker ble tatt på alvor av andre instanser. BV sa at de var ferdige etter å ha vært inne i under 1 år, men var med videre av vårt ønske som ekstra støtte etc i møte med nye instanser og bhg da barnet startet der. BV trakk seg ut da andre instanser var bedre på plass og hadde fått de opplysningene BV kunne hjelpe oss med å formidle, og sa da at de ikke hadde noen bekymringer for hjemmesituasjonen (noe de sa 1,5-2 år tidligere også). Dette med aktivitetsnivå, støy osv la jeg også fram. Barnet har behov for mye ro og skjerming i løpet av dagen. Barnet harvogså vedtak på assistent i barnehagen, men får likevel ikke den skjermingen det har behov for iløpet av dagen. Når barnet er hjemme er det heller ikke spesielt mye som skjer iløpet av dagen, annet enn de faste rutinene. Mulig vi drar på butikken for å handle noen småting, eller at vi drar på et kort besøk hos besteforeldre. Utenom dette skjermer vi så godt det lar seg gjøre, og om vi er ute/borte på besøk og vi ser at det er en vanskelig situasjon for barnet, så drar vi heller hjem igjen. Jeg er uten tvil samarbeidsvillig og villig til å ta i mot den hjelpen/tilbudene som er relevante for oss, men med tanke på at BV selv har sagt at de ikke har mer å tilby, så ser jeg heller at hjelpen kommer fra BUP, HABU, PPT. Anonymkode: 1ab1b...4e2 5 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #14 Skrevet 26. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det hadde vært sykt flaut og jeg hadde syntes det var helt forferdelig. Men jeg hadde takket ja til hjelp fra barnevernet. Hva om de har rett? Det finnes jo ørten eksempler på foreldre som absolutt trenger veiledning men som ikke skjønner det selv. For alt jeg vet er jeg en av dem. Så om barnehagen kommer og anbefaler barnevern så sier jeg ja takk. Anonymkode: d89b0...92e Jeg er enig i at det hadde vært flaut. Men jeg hadde også opplevd en naken, isende redsel i meg for at jeg ikke var bra nok som forelder, at jeg hadde følt meg hjelpeløs, og kjent på en redsel for at barnet skulle bli tatt fra meg. Som forelder kan det virke knusende når ulike instanser må inn for å hjelpe, for å observere barnet for å høre hva som skjer hjemme, osv. Man skal hvert fall ikke bagatellisere skammen, sorgen og av og til frykten man kan oppleve når man må søke om hjelp med sitt eget barn. Anonymkode: 5ff3f...751
Mrs Robinson Skrevet 26. juni 2022 #15 Skrevet 26. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er jeg fult klar over. BV var inne av eget ønske, da vi i samarbeid med fagperson meldte bekymring på oss selv. Dette fordi vi ikke ble hørt da vi uttrykte bekymring for barnets utvikling tidlig. BV kom da inn, og det var først da vi fikk den hjelpen vi hadde behov for (i form av veiledning) og det var først da bekymringen vår rundt barnets utvikling og vansker ble tatt på alvor av andre instanser. BV sa at de var ferdige etter å ha vært inne i under 1 år, men var med videre av vårt ønske som ekstra støtte etc i møte med nye instanser og bhg da barnet startet der. BV trakk seg ut da andre instanser var bedre på plass og hadde fått de opplysningene BV kunne hjelpe oss med å formidle, og sa da at de ikke hadde noen bekymringer for hjemmesituasjonen (noe de sa 1,5-2 år tidligere også). Dette med aktivitetsnivå, støy osv la jeg også fram. Barnet har behov for mye ro og skjerming i løpet av dagen. Barnet harvogså vedtak på assistent i barnehagen, men får likevel ikke den skjermingen det har behov for iløpet av dagen. Når barnet er hjemme er det heller ikke spesielt mye som skjer iløpet av dagen, annet enn de faste rutinene. Mulig vi drar på butikken for å handle noen småting, eller at vi drar på et kort besøk hos besteforeldre. Utenom dette skjermer vi så godt det lar seg gjøre, og om vi er ute/borte på besøk og vi ser at det er en vanskelig situasjon for barnet, så drar vi heller hjem igjen. Jeg er uten tvil samarbeidsvillig og villig til å ta i mot den hjelpen/tilbudene som er relevante for oss, men med tanke på at BV selv har sagt at de ikke har mer å tilby, så ser jeg heller at hjelpen kommer fra BUP, HABU, PPT. Anonymkode: 1ab1b...4e2 Ok, skjønner om du opplever barnehagen som profesjonell, ville jeg ikke fryktet involvering av styrer. Jeg har sittet på samarbeidsmøter på begge sider (som forelder og pedagog), og mange velger å la styrer/rektor være en naturlig del av samarbeidsmøter når andre instanser kommer inn. Dette for å ha et overordnet blikk på hele situasjonen, men også for å komme med andre innspill som foreldre/pedagogen kanskje ikke ser. se på det som din fordel at BV ikke har noe å utsette, og at dere jobber på for barnets beste. Barnehagen ønsker det samme. Det at barnet har vedtak på skjerming, men dere ikke opplever blir ivaretatt, er noe dere kan drøfte i samråd med styrer. husk å dokumenter alt, det er kjempeviktig ifht barnets rettigheter om dere opplever å stange i veggen. Be gjerne om kopi av signert referat 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #16 Skrevet 26. juni 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Når familien har mottatt alle tiltak som er aktuelle så er det jo helse typ Bup, PP-tjenesten osv som skal ha ansvaret. Det er tidkrevende å få tak i de ressursene barnet trenger og har krav på, barnevernet er jo da bare et sidespor. Barnehagen har ikke lov til å kontakte barnevernet uten foreldrenes godkjenning, med mindre de mistenker alvorlig omsorgssvikt (og da skal ikke foreldrene informeres heller). Dvs dette er tydeligvis ikke en slik situasjon. Og da er det ulovlig for barnehagen å bryte taushetsplikten sin og kontakte BV, selv om intensjonen er god. Anonymkode: fe401...fd8 Nettopp. Derfor ønsker jeg heller at veiledning osv skal komme fra utredende instans (HABU). Jeg har presset på i over et år for å få veiledning og for at de skal fortsette utredningen, eller hvertfall få en plan for utredningen, uten hell. Barnehagen sa at de har "plikt til å melde" ved bekymring i et av møtene, da henviste jeg tilbake til barnehageloven. Anonymkode: 1ab1b...4e2 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #17 Skrevet 26. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er jeg fult klar over. BV var inne av eget ønske, da vi i samarbeid med fagperson meldte bekymring på oss selv. Dette fordi vi ikke ble hørt da vi uttrykte bekymring for barnets utvikling tidlig. BV kom da inn, og det var først da vi fikk den hjelpen vi hadde behov for (i form av veiledning) og det var først da bekymringen vår rundt barnets utvikling og vansker ble tatt på alvor av andre instanser. BV sa at de var ferdige etter å ha vært inne i under 1 år, men var med videre av vårt ønske som ekstra støtte etc i møte med nye instanser og bhg da barnet startet der. BV trakk seg ut da andre instanser var bedre på plass og hadde fått de opplysningene BV kunne hjelpe oss med å formidle, og sa da at de ikke hadde noen bekymringer for hjemmesituasjonen (noe de sa 1,5-2 år tidligere også). Dette med aktivitetsnivå, støy osv la jeg også fram. Barnet har behov for mye ro og skjerming i løpet av dagen. Barnet harvogså vedtak på assistent i barnehagen, men får likevel ikke den skjermingen det har behov for iløpet av dagen. Når barnet er hjemme er det heller ikke spesielt mye som skjer iløpet av dagen, annet enn de faste rutinene. Mulig vi drar på butikken for å handle noen småting, eller at vi drar på et kort besøk hos besteforeldre. Utenom dette skjermer vi så godt det lar seg gjøre, og om vi er ute/borte på besøk og vi ser at det er en vanskelig situasjon for barnet, så drar vi heller hjem igjen. Jeg er uten tvil samarbeidsvillig og villig til å ta i mot den hjelpen/tilbudene som er relevante for oss, men med tanke på at BV selv har sagt at de ikke har mer å tilby, så ser jeg heller at hjelpen kommer fra BUP, HABU, PPT. Anonymkode: 1ab1b...4e2 Men da informerer du barnehagen om at dersom de ønsker et møte, så insisterer du på at dette skal være et tverrfaglig samarbeidsmøte hvor også BUP, HABU og PPT er til stede. Dette er da vitterlig også det beste for barnehagen. Anonymkode: 5ff3f...751 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #18 Skrevet 26. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nettopp. Derfor ønsker jeg heller at veiledning osv skal komme fra utredende instans (HABU). Jeg har presset på i over et år for å få veiledning og for at de skal fortsette utredningen, eller hvertfall få en plan for utredningen, uten hell. Barnehagen sa at de har "plikt til å melde" ved bekymring i et av møtene, da henviste jeg tilbake til barnehageloven. Anonymkode: 1ab1b...4e2 Uten hell? Har dere ikke fått en kontaktperson i HABU? Husk å mase! Evt gå via fastlege på nytt og be legen mase for dere. Hva med BUP/PPA, henviser de kun til HABU? Anonymkode: 5ff3f...751 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #19 Skrevet 26. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men da informerer du barnehagen om at dersom de ønsker et møte, så insisterer du på at dette skal være et tverrfaglig samarbeidsmøte hvor også BUP, HABU og PPT er til stede. Dette er da vitterlig også det beste for barnehagen. Anonymkode: 5ff3f...751 Ja enig, at disse deltar må da bare være positivt for alle parter. Anonymkode: d46c2...088 4
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #20 Skrevet 26. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Uten hell? Har dere ikke fått en kontaktperson i HABU? Husk å mase! Evt gå via fastlege på nytt og be legen mase for dere. Hva med BUP/PPA, henviser de kun til HABU? Anonymkode: 5ff3f...751 Ja, uten hell. Jeg har stilt samme spørsmål på alle ansvarsgruppemøter, på mange av disse har ikke engang alle aktører møtt opp. Vi har en kontaktperson i HABU, men hun svarer ikke når jeg ringer og ringer ikke opp igjen. Hun svarer heller ikke på meldinger. Har fått PPT til å stille spørsmål om det samme til HABU, hvor svaret kun var "Siste år i bhg. Ingen plan lagt". BUP trakk seg ut da HABU ble involvert. Anonymkode: 1ab1b...4e2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå