Gå til innhold

Trygt å spise ferdigmat flere uker etter best før?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg oppdaget at vi hadde en storfekjøtt biffgryte fra Fjordland i kjøleskapet som er tre uker over best-før dato. En uke hadde jeg tålt, men tre uker da mener jeg det er på tide å kaste den uansett!

Er det bare jeg som er hysterisk for datoer? Er det virkelig trygt å spise den tre uker etter best før? Jeg er veldig strengt på datoer selv og ville vanligvis puttet denne i fryseren og tinet den opp når jeg trengte den, så denne gangen var en glipp.

Den andre i huset mener den burde spises uansett og det går helt fint så lenge man ikke ser mugg på plast-pakkene. Jeg er redd for matforgiftning så jeg forstår ikke at man kan utsette seg selv for risikoen med å spise det her.

Anonymkode: 5f152...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Ikke tre UKER etter datoen, nei. Jeg ville strukket meg til tre DAGER etter datoen, men altså ikke uker. 

Du vil angre om du bestemmer deg for at "det skader da ikke prøve" tross alt, og du blir liggende matforgiftet og er lenket til toalettet i dagesvis etterpå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (7 minutter siden):

Nei. Ikke tre UKER etter datoen, nei. Jeg ville strukket meg til tre DAGER etter datoen, men altså ikke uker. 

Du vil angre om du bestemmer deg for at "det skader da ikke prøve" tross alt, og du blir liggende matforgiftet og er lenket til toalettet i dagesvis etterpå...

Grunnen til at jeg synes en uke maks er OK er at de skriver på sine sider at så lenge den er oppbevart rett er en uke greit: https://www.fjordland.no/om-oss/baerekraft/matsvinn/holdbarhet
 

Jeg tror det holder langt bedre enn kjøttdeig, der har jeg en regel at hvis den blåser seg opp så er den dårlig. F.eks. blåser seg opp før "siste forbruksdato" da er den dårlig uansett og skal ikke spises, for da har jeg sikkert ikke vært flink nok til å ta den raskt fra butikken til kjøleskapeet. Det er jo 30 grader ute så er fort at det tar for lang tid om du handler mye...

Anonymkode: 5f152...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre uker er lenge, så om jeg hadde spist det er jeg ikke sikker på. 

Anonymkode: 2187f...981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er kjøtt så skal man være forsiktig med å gå over datoen. 

Anonymkode: 50ac6...1a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om det er kjøtt så skal man være forsiktig med å gå over datoen. 

Anonymkode: 50ac6...1a7

Hvis du leser linken som ts selv la ut, så står det at Fjordlands retter som er merket med "Best før" kan spises i opptil en uke etter datoen, men smaken kan ha tapt seg NOE. De rettene som er merket med "Siste forbruksdag" er derimot noe annet, de skal man ikke spise etter datoen. Som lett bedervelige matvarer som fisk og skalldyr (reker osv).

Kjøtt holder seg bedre enn fisk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Million skrev (25 minutter siden):

Hvis du leser linken som ts selv la ut, så står det at Fjordlands retter som er merket med "Best før" kan spises i opptil en uke etter datoen, men smaken kan ha tapt seg NOE. De rettene som er merket med "Siste forbruksdag" er derimot noe annet, de skal man ikke spise etter datoen. Som lett bedervelige matvarer som fisk og skalldyr (reker osv).

Kjøtt holder seg bedre enn fisk.

 

Ja, jeg tror regelen er at om det er vanskelig å vite at den er dårlig fra å se, lukte og smake så skal den ha siste forbruksdag. Det er fordi etter den daoen så kan maten være farlig å spise.

Men for best før så kan det gå lang tid etter datoen og matvaren kan fremdeles være spiselig. Men som TS så vil jeg si at svaret på spørsmålet mitt er at jeg ikke burde spise noe behandlet kjøtt som er tre uker over best før, selv om det kan holde seg en uke helt fint.

Anonymkode: 5f152...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok spist den om den ser og luktet greit. 

Anonymkode: b0e79...522

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...