Gå til innhold

Å ta med egen mat, men andre forsyner seg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å irritere meg litt over dette...

I familien til samboer og i vennegjengen er det vanlig at vi av og til tar med egen mat. Spesielt om vi har sjømat eller skal grille. Da står ofte verten for brød, dressinger og salat. Også tar man selv med det man ønsker å spise. 

Men opplever at ikke alle tolker dette likt. Noen tror det er mer som tapas, selv om det ofte blir gitt beskjed om "ta med det DU ønsker å grille". Så da forsyner gjerne noen seg av andres mat. 

Vi kjøper gjerne litt kvalitet på kjøttet da vi ikke er så glad i billige burgere og pølser. Men så har kjøttet våres plutselig blitt forsynt av. Har også opplevd å ta med store og gode reker, også har de blitt forsynt av mens andre har med kjipe, små reker. 

Jeg ønsker ikke å skape dårlig stemning. Men hva gjør man med slikt? 

Anonymkode: e60f6...401

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis dette er en chat eller et FB-arrangement så kan du jo skrive og spørre: 

"Tar vi med mat til alle, litt som tapas, eller tar vi bare med den maten vi selv skal spise?" Så vil svaret fra verten være en tydelig beskjed til de som tar av andres.

Anonymkode: b6887...a24

  • Liker 20
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også tenkt at det var en «sharing is caring» situasjon. Er det jeg er vandt med selv, når alle tar med noe mat.

Om dere ikke er enig i måte alle andre gjør dette på, må dere jo ta det opp. Vi er ikke like, alle tenker ulikt. Om dere ikke vil være med på delemåten resten av familien er med på, så si i fra. Ikke vanskeligere enn det. Trenger ikke lage noe stort problem ut av det :vetikke:

Anonymkode: b84be...9e6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok ikke kjøpt inn dyrere mat til disse anledningene, men holdt meg til det nivået andre ligger på. Da irriterer du deg ikke over «deling». Dyrere mat kan dere jo spise når dere er alene. Ville ikke tatt opp «kjøper vi inn for alle eller til oss selv» for synes det er smålig og så er det ikke sikkert at de som tar bryr seg om en slik avklaring, men fortsetter å ta (de tar det som frister mest, uten å tenke på at deg er dyrere. Skal du da sitte å påpeke det hver gang det skjer?) 

 

 

Anonymkode: 5e63c...7ad

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har begynt å irritere meg litt over dette...

I familien til samboer og i vennegjengen er det vanlig at vi av og til tar med egen mat. Spesielt om vi har sjømat eller skal grille. Da står ofte verten for brød, dressinger og salat. Også tar man selv med det man ønsker å spise. 

Men opplever at ikke alle tolker dette likt. Noen tror det er mer som tapas, selv om det ofte blir gitt beskjed om "ta med det DU ønsker å grille". Så da forsyner gjerne noen seg av andres mat. 

Vi kjøper gjerne litt kvalitet på kjøttet da vi ikke er så glad i billige burgere og pølser. Men så har kjøttet våres plutselig blitt forsynt av. Har også opplevd å ta med store og gode reker, også har de blitt forsynt av mens andre har med kjipe, små reker. 

Jeg ønsker ikke å skape dårlig stemning. Men hva gjør man med slikt? 

Anonymkode: e60f6...401

Hvis dere vil ha maten deres i fred, er det eneste som nytter å gi beskjed, men da blir de dårlig stemning såklart. Eventuelt får dere droppe å bli med eller vokte over maten deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper gjerne inn litt som er til fellesen, hvis noen vil forsyne seg. Så har jeg gjerne allerede pakket inn i folie til meg selv det jeg skal grille. Da passer jeg på den som jeg har med som jeg skal ha. Legger ikke det frem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir som med vin som deles. Bortkastet å ta med kvalitetsvin når du nesten ikke får noe av den selv og må drikke skvip. Kjøp det samme kjipe som alle andre og kos dere med kvalitet når dere er alene eller sammen med et par som legger seg på samme nivå.

Anonymkode: c19d0...717

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, exictence said:

Jeg kjøper gjerne inn litt som er til fellesen, hvis noen vil forsyne seg. Så har jeg gjerne allerede pakket inn i folie til meg selv det jeg skal grille. Da passer jeg på den som jeg har med som jeg skal ha. Legger ikke det frem.

Har du maten i vesken en varm sommerdag?

kleint..

 

del.

Anonymkode: 7dd7b...755

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg ville også tenkt at det var en «sharing is caring» situasjon. Er det jeg er vandt med selv, når alle tar med noe mat.

Om dere ikke er enig i måte alle andre gjør dette på, må dere jo ta det opp. Vi er ikke like, alle tenker ulikt. Om dere ikke vil være med på delemåten resten av familien er med på, så si i fra. Ikke vanskeligere enn det. Trenger ikke lage noe stort problem ut av det :vetikke:

Anonymkode: b84be...9e6

Hvordan tolker du det som sharing is caring når alle andre tar med det de vil grille? Hvis det står 'ta med egen mat' så betyr det egen mat, ikke 'egen mat pluss litt til Geir, Mari og Per, for de kjøper aldri selv'. 

Anonymkode: a3729...243

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har du maten i vesken en varm sommerdag?

kleint..

 

del.

Anonymkode: 7dd7b...755

Kommer an på hva det er. Føler jeg ikke trenger å skjule maten vekk, men at folk respekterer at jeg har min matpakke i fred.

Har også lagt det inn i kjøleskapet og passet på at den ene pakken er min. Har klart det.

Har ikke opplevd at det har vært kleint

 

Endret av exictence
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg ville nok ikke kjøpt inn dyrere mat til disse anledningene, men holdt meg til det nivået andre ligger på. Da irriterer du deg ikke over «deling». Dyrere mat kan dere jo spise når dere er alene. Ville ikke tatt opp «kjøper vi inn for alle eller til oss selv» for synes det er smålig og så er det ikke sikkert at de som tar bryr seg om en slik avklaring, men fortsetter å ta (de tar det som frister mest, uten å tenke på at deg er dyrere. Skal du da sitte å påpeke det hver gang det skjer?) 

 

 

Anonymkode: 5e63c...7ad

Jeg tolker beskjeder som "ta med det du ønsker å grille", som at det ikke er spleiselag. Hvis jeg selv inviterer til deling, så skriver jeg "alle tar med en rett hver" eller lignende. 

Ts.

Anonymkode: e60f6...401

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tolker beskjeder som "ta med det du ønsker å grille", som at det ikke er spleiselag. Hvis jeg selv inviterer til deling, så skriver jeg "alle tar med en rett hver" eller lignende. 

Ts.

Anonymkode: e60f6...401

Jeg er enig i din forståelse, men jeg hadde ikke brukt en kalori på å irritere meg over at det ikke funker slik i virkeligheten. Jeg hadde tatt med mat på samme nivå som de andre. Det blir sur stemning hvis dere kommenterer det. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan tolker du det som sharing is caring når alle andre tar med det de vil grille? Hvis det står 'ta med egen mat' så betyr det egen mat, ikke 'egen mat pluss litt til Geir, Mari og Per, for de kjøper aldri selv'. 

Anonymkode: a3729...243

Jeg tolker ikke at man skal ta med nok mat til alle, men vi tar med litt, Geir tar med litt, Per tar med litt verten også har visse ting, og alle har med litt, og alle deler på alt.

Hvordan jeg tolker det slik? For det er alltid slik det har vært :vetikke: Har ikke en bedre forklaring. Det er bare slik vi gjør det i familien.

Anonymkode: b84be...9e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du ikke bare kjøpe noe grillspydd som ingen har like og dandere din mat på disse. Da kan ingen "forveksle" hvilken mat de faktisk hadde med selv.

Anonymkode: e1265...19a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har begynt å irritere meg litt over dette...

I familien til samboer og i vennegjengen er det vanlig at vi av og til tar med egen mat. Spesielt om vi har sjømat eller skal grille. Da står ofte verten for brød, dressinger og salat. Også tar man selv med det man ønsker å spise. 

Men opplever at ikke alle tolker dette likt. Noen tror det er mer som tapas, selv om det ofte blir gitt beskjed om "ta med det DU ønsker å grille". Så da forsyner gjerne noen seg av andres mat. 

Vi kjøper gjerne litt kvalitet på kjøttet da vi ikke er så glad i billige burgere og pølser. Men så har kjøttet våres plutselig blitt forsynt av. Har også opplevd å ta med store og gode reker, også har de blitt forsynt av mens andre har med kjipe, små reker. 

Jeg ønsker ikke å skape dårlig stemning. Men hva gjør man med slikt? 

Anonymkode: e60f6...401

Ikke inviter folk over om du ikke har råd til å servere dem der du legger forran deg selv. 

 

Anonymkode: 87bc5...0db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det i utgangspunktet ikke betyr spleisefest ja, men gjør det virkelig noe å dele? La vær å kjøp så dyr mat i slike anledninger om du ikke liker å dele da...

Anonymkode: f1756...f95

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis verten står for brød, dressinger og salat høres det ut som en delefest når gjestene skal ta med resten. 

Anonymkode: 6bc4a...294

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis verten står for brød, dressinger og salat høres det ut som en delefest når gjestene skal ta med resten. 

Anonymkode: 6bc4a...294

Ja, skal verten sitte og spise brød og salat da eller? 😄

Anonymkode: b5514...0ed

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min vennegjeng gjør vi det også sånn, alle tar med det de vil grille så stiller vertskapet med tilbehør, dressinger ect. Da passer man jo på at alle får av det de har med, men samtidig beregner de fleste med litt så det er å dele. Da kan jeg smake ulike typer pølser (hos oss kjøper de fleste fra slakteren eller kvalitetspølser), grillribbe ect og så kan andre smake av meg. Syns egentlig det er en grei måte å gjøre det på. Hvis noen hadde kommet med en kotelett og sagt "denne tenkte jeg å grille" så hadde ingen forsynt seg med den, men du hadde blitt sett på som rar. En annen nevnte alkohol, vi pleier å skjenke rundthåndet i hverandres glass her og. Alle kjøper kvalitet, og det er kjekt å smake. 

Anonymkode: 3e9f0...c59

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...