Gå til innhold

Håper på boligkrakk


sjeleglad

Anbefalte innlegg

Jeg håpet på å vinne i lotto i mange år, men det ser ikke ut til hva jeg håper på hjelper....

Anonymkode: 6f3d6...5e1

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg har ikke noe tro på at det blir boligkrakk.

Renta er fortsatt lavere enn den var før koronaen, det bygges fortsatt i lavere tempo enn etterspørselen øker. Arbeidsledigheten er rekordlav.

Anonymkode: 34902...c95

Med den prisstigningen som er nå kan dette raskt endre seg, mange mange prosjekter i byggebransjen sluttføres, og de starter ikke på nye fordi utgiftene blir så enormt store. Folk vil ikke ha råd til å kjøpe de, og om dette forsetter et par år kan arbeidsledigheten stige veldig raskt. Tregheten i økonomien er stor, så det tar uansett år før boligprisene blir vesentlig redusert. Folk kutter alt annet for å betale sine lån, og det kan fort gi mye lavere handel som igjen går ut over arbeidsplassene i privat sektor. Så den lave arbeidsledigheten kan forsvinne som dugg for solen om dette fortsetter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du skal måtte vente en stund siden de nå også varsler at renta går opp igjen i August.. 

Sitat

Slik vi nå vurderer utsiktene og risikobildet, vil styringsrenten mest sannsynlig settes videre opp til 1,5 prosent i august, sier sentralbanksjef Ida Wolden Bache i en pressemelding.

Leste i samme artikkel tidliger ei dag at de regner med en økning i verdiøkning på bolig tilsvarendee 5,5% i tillegg - så jeg tviler på at det vil bli billigere med det første, jeg tror rett og slett folk vil omprioritere for å holde på boligene sine da de ikke vil tjene noe på å selge men verdiøkningen vil gjøre det bedre å forsøke beholde.. 

Anonymkode: 6016e...8ce

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe «black monday» ala 1987 tviler jeg på kommer igjen, og da snakket vi krakk! Men det var ikke rentene som forårsaket det krakket.

Det er de unge som har høyest gjeldsgrad i forhold til inntektene og som vil slite, men jeg tror nok de fleste av de er så fornuftige at de binder renten for noen år fremover nå så at de vet hvilke utgifter som de får.

Vi «gamlinger» som har opplevd høye renter, har jo helt eller delvis nedbetalte lån så vi greier oss nok.

Anonymkode: 2a936...ec3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da sitter du og venter inn i evigheten. 

For boligkrakk kommer ikke. 

Kanskje et fall på noen få prosent ett år, ja, men ikke et fall som gjør at du kan kjøpe deg inn billig. 

Du klarer heller ikke beregne et boligkjøp utifra et lite fall eller ikke. Og imellomtiden taper du på å avvente, fordi prisene fortsetter å stiger. Så det krakket du ventet 3-4-5 år på, faller ned til nivået du startet å vente på, ergo du har tapt penger på leie imellomtiden. 

Anonymkode: 7f7e0...050

  • Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk som allerede har bolig kommer ikke til å få  nye lån med høyere rente.  Da må de fortsette å bo der de bor.

Anonymkode: 03bf9...98b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Folk som allerede har bolig kommer ikke til å få  nye lån med høyere rente.  Da må de fortsette å bo der de bor.

Anonymkode: 03bf9...98b

Eh, det kommer da helt an på den enkelte. Det er mange som bor under evne, meg selv inkludert.

Vi har lån på 33 % av vår låneevne, så skulle nok få lånt litt mer om vi ville, selv med høyere rente,

Husk at renta nå fortsatt blir lavere enn den var før pandemien.

Anonymkode: 34902...c95

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Da sitter du og venter inn i evigheten. 

For boligkrakk kommer ikke. 

Kanskje et fall på noen få prosent ett år, ja, men ikke et fall som gjør at du kan kjøpe deg inn billig. 

Du klarer heller ikke beregne et boligkjøp utifra et lite fall eller ikke. Og imellomtiden taper du på å avvente, fordi prisene fortsetter å stiger. Så det krakket du ventet 3-4-5 år på, faller ned til nivået du startet å vente på, ergo du har tapt penger på leie imellomtiden. 

Anonymkode: 7f7e0...050

Ja, det er det jeg mener også. Dette med å vente, for nå går snart prisene ned, har vi hørt i 5+ år nå. Man har tapt rimelig mye om man har leid i stedet for å kjøpe.

Vi kjøpte vår leilighet i 2014. Åtte år etter, er den nå nøyaktig doblet i verdi.

Anonymkode: 34902...c95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjeleglad skrev (32 minutter siden):

Ser mange skriver at det blir mye vanskeligere å få lån. Hva er det som gjør det vanskeligere å få lån? Går bankene bort fra sine parametre om maks 5x inntekt, 15% egenkapital og betjeningsevne (inkludert å tåle renteoppgang)? Eller strammer de inn her?

da vi snakket med banken (før alt dette med renteheving vel og merke) kunne vi fint låne 5x inntekt og hadde fint tålt 5% renteheving, altså 7% rente. Og var såkalte «drømmekandidater» til lån. Jeg skjønner at vi  sannsynligvis ikke får like stort lån om 1-2 år, og vi vil ikke låne maks uansett. Men blir det virkelig så vanskelig å få noe som helst lån?

Ingen vet når bunn er. Da ville vi alle tjent oss søkkrike.

Bankene må ha sikkerhet i bolig + sikkerhet for tiden det vil ta med inndrivelse, tvangssalg, etc. Så marginen de ønsker vil skyte i været, ja. Særlig for de som ikke før har bevist at de kan betjene lån. 

Anonymkode: 4fd53...560

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk inn med 900 000 oppsparte penger for å få råd til bolig. Dette var penger jeg sparte opp mens jeg studerte et langt studie og årene før. Håper virkelig ikke alle de årene var forgjeves så sier nei til krakk, men ja til stabilisering av prisene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjeleglad skrev (1 time siden):

Samboer er ferdig som student og begynner i jobb etter sommeren, jeg har ett år igjen før jeg begynner i jobb. Vi nærmer oss klare for å komme inn i boligmarkedet. Håper nå at boligprisene synker som resultat av høyere rente og økte priser. Regner ikke med at det er mange som må selge, men at det blir færre kjøpere ettersom folk mister kjøpekraft og kan få lavere lån i banken.

flere som tenker at det nå kan bli boligkrakk? Eller ikke blir det? Eventuelt hvor lang tid det tar før vi ser resultatene av inflasjonen i boligmarkedet?

Ganske egosentrisk å ønske dette..

Anonymkode: 21b14...a6f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (5 minutter siden):

Jeg gikk inn med 900 000 oppsparte penger for å få råd til bolig. Dette var penger jeg sparte opp mens jeg studerte et langt studie og årene før. Håper virkelig ikke alle de årene var forgjeves så sier nei til krakk, men ja til stabilisering av prisene.

Så fremt du skal fortsette å bo der du bor inn i de mange tiår, så har et krakk lite å si for deg. 

For et krakk har alltids en ny, lang opptur igjen. Så skal du selge boligen om 20-30 år så har vi en helt annen økonomisk situasjon, og du vil ende med store økonomiske gevinster, uansett om boligmarkedet krakker et par ganger på veien. 

Tapet realiseres ikke før du selger i en nedgangsperiode. 

Her er det mange som har gått på et realisert tap på børsen og kryptomarkedet siste halvåret, istedenfor å bare holde verdiene igjennom fallet og nyte godt av det når oppturen kommer. 

Anonymkode: 7f7e0...050

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Så fremt du skal fortsette å bo der du bor inn i de mange tiår, så har et krakk lite å si for deg. 

For et krakk har alltids en ny, lang opptur igjen. Så skal du selge boligen om 20-30 år så har vi en helt annen økonomisk situasjon, og du vil ende med store økonomiske gevinster, uansett om boligmarkedet krakker et par ganger på veien. 

Tapet realiseres ikke før du selger i en nedgangsperiode. 

Her er det mange som har gått på et realisert tap på børsen og kryptomarkedet siste halvåret, istedenfor å bare holde verdiene igjennom fallet og nyte godt av det når oppturen kommer. 

Anonymkode: 7f7e0...050

Takk, men det var min første bolig så jeg må oppgradere når jeg skal ha barn 😅

Endret av Majer
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, sjeleglad said:

Samboer er ferdig som student og begynner i jobb etter sommeren, jeg har ett år igjen før jeg begynner i jobb. Vi nærmer oss klare for å komme inn i boligmarkedet. Håper nå at boligprisene synker som resultat av høyere rente og økte priser. Regner ikke med at det er mange som må selge, men at det blir færre kjøpere ettersom folk mister kjøpekraft og kan få lavere lån i banken.

flere som tenker at det nå kan bli boligkrakk? Eller ikke blir det? Eventuelt hvor lang tid det tar før vi ser resultatene av inflasjonen i boligmarkedet?

Det blir neppe noe krakk og du kan glemme at ting blir enklere å kjøpe i press områder som Oslo, Bergen osv. Det blir muligens enklere ute på landet, men der vil jo ikke dere unge bosette dere uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (1 time siden):

Takk, men det var min første bolig så jeg må oppgradere når jeg skal ha barn 😅

Da bør du likevel håpe på nedgang. Såfremt du likevel har økonomien til å kjøpe deg opp.

Husker jeg håpet på det samme da vi kjøpte i 2008 (dupp i markedet). Gjorde ikke noe om det fortsatte nedover, for vi skulle uansett kjøpe oss opp om 2-3 år. Og dyre objekter synker/stiger i absolutt verdi mer. 

Tape gjør man først om man må ut av markedet i en dupp. 

Anonymkode: 4fd53...560

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fridiskusjon.no skrev (3 timer siden):

Det blir neppe noe krakk og du kan glemme at ting blir enklere å kjøpe i press områder som Oslo, Bergen osv. Det blir muligens enklere ute på landet, men der vil jo ikke dere unge bosette dere uansett.

Trives på Sørlandet og vil bli her, kan gjerne bo på landet også. Ikke alle vil til Oslo. Arbeidsmarkedet til sambo er ganske mye tynnere her, han har fått flere jobbtilbud i Oslo, år før han var ferdig utdannet også. Så skjønner veldig godt at noen flytter til storbyene etter utdanning. Det er dog det siste vi vil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikkje noe boligkrakk eller  konkursras av boliger, men mange med høy gjeld på sine boliger må nok forventa å foreta  noen omstillinger, og omprioriteringer i sin økonomi. 

Kanskje blir det etterhvert mange som blir satt under adminastrasjon av namsmannen eller finne seg noe rimligere.  

Anonymkode: 489e1...e62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Uff, trist med alle dem som må selge hjemmene sine.

Anonymkode: 5ae6f...e4a

Ts er visst ikke enige med deg. 

 Vedkommende ønsker bare bolig og håper at det skjer selv om kommer til å koste mange barnefamilier sitt hjem.  Ts er egoistisk. 

Anonymkode: 4839d...d80

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjugur skrev (5 timer siden):

Det gjør jeg og.... sitter med penger på bok og vil kjøpe noe til sønnen. Har ikke troen på at det blir veldig krakk, men en liten nedgang håper jeg det blir

Du har det mest fornuftige svaret i hele tråden     👍

Anonymkode: 8368e...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...