Gå til innhold

Håper på boligkrakk


sjeleglad

Anbefalte innlegg

Samboer er ferdig som student og begynner i jobb etter sommeren, jeg har ett år igjen før jeg begynner i jobb. Vi nærmer oss klare for å komme inn i boligmarkedet. Håper nå at boligprisene synker som resultat av høyere rente og økte priser. Regner ikke med at det er mange som må selge, men at det blir færre kjøpere ettersom folk mister kjøpekraft og kan få lavere lån i banken.

flere som tenker at det nå kan bli boligkrakk? Eller ikke blir det? Eventuelt hvor lang tid det tar før vi ser resultatene av inflasjonen i boligmarkedet?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

sjeleglad skrev (1 minutt siden):

Samboer er ferdig som student og begynner i jobb etter sommeren, jeg har ett år igjen før jeg begynner i jobb. Vi nærmer oss klare for å komme inn i boligmarkedet. Håper nå at boligprisene synker som resultat av høyere rente og økte priser. Regner ikke med at det er mange som må selge, men at det blir færre kjøpere ettersom folk mister kjøpekraft og kan få lavere lån i banken.

flere som tenker at det nå kan bli boligkrakk? Eller ikke blir det? Eventuelt hvor lang tid det tar før vi ser resultatene av inflasjonen i boligmarkedet?

Tror du skal regne med at  hvis det blir et boligpriskrakk blir renta så høy at dere igså får problemer med å få lån....

Anonymkode: d28e6...eed

  • Liker 25
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør jeg og.... sitter med penger på bok og vil kjøpe noe til sønnen. Har ikke troen på at det blir veldig krakk, men en liten nedgang håper jeg det blir

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, trist med alle dem som må selge hjemmene sine.

Anonymkode: 5ae6f...e4a

  • Liker 6
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror du skal regne med at  hvis det blir et boligpriskrakk blir renta så høy at dere igså får problemer med å få lån....

Anonymkode: d28e6...eed

Vil heller kjøpe for lav pris med høyere rente, enn høy pris og lavere rente. Da kan vi håpe på en høyere verdistigning i motsetning til verdifall. Og egenkapitalen vil være en større del av kjøpesummen, altså lavere belåningsgraden. Men mulig jeg tenker helt feil her…

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vi et kraftig fall i boligprisene så vil du slite med å få lån uten betydelig mer egenkapital samt at renta vil bli høyere. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke noe tro på at det blir boligkrakk.

Renta er fortsatt lavere enn den var før koronaen, det bygges fortsatt i lavere tempo enn etterspørselen øker. Arbeidsledigheten er rekordlav.

Anonymkode: 34902...c95

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Uff, trist med alle dem som må selge hjemmene sine.

Anonymkode: 5ae6f...e4a

Hvem må det mener du? Tror du kan vente og se om det faktisk skjer, før du begynner å sørge 😄

Anonymkode: 34902...c95

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norges Bank sin prognose er boligprisfall på -1% i 2023, før prisene stiger svakt i 2024 igjen

Anonymkode: 670f4...006

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si det: Det er greit at du inni hodet ditt tenker akkurat dette. Bare ikke si det høyt. 

Under Oljekrisa 2014 var det mange mennesker som mistet jobb og hjem. Flere av dem tok livet sitt. Hvis du er uheldig så møter du dem som har blitt rammet av kriser før i livet, og opplevd traumer som har satt spor. 

Jeg har snakket med mange som himler med øynene over alle disse tiltakene som ble gjort under pandemien, at de var altfor strenge. Når tiltakene forsvant så døde min mor av korona. Jeg forstår jo at man måtte slippe opp, men det var tiltakene som hindret smitte. 

 

Anonymkode: 51632...e9a

  • Liker 10
  • Hjerte 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksenmann skrev (3 minutter siden):

Får vi et kraftig fall i boligprisene så vil du slite med å få lån uten betydelig mer egenkapital samt at renta vil bli høyere. 

Hvorfor det?

Banken sa vi kunne låne 6 mill med våre estimerte inntekter (neste år). Vi ønsker ikke å låne maks og håper på et lån til rundt 4 mill heller. Tror dere det vil bli  mye vanskeligere å få lån?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bankene vil jo stoppe nesten alt av utlån om situasjonen blir usikker.

De som vil tape mest på dette er de som ikke allerede eier, eller de som har makset lånet.

De som vil tjene godt er de som har nedbetalt bolig, og kapital å bruke når prisene faller.

Akkurat som ved sist krakk - det var ikke akkurat de nyetablerte som kom godt ut av det. 

Anonymkode: 4fd53...560

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Uff, trist med alle dem som må selge hjemmene sine.

Anonymkode: 5ae6f...e4a

Tror det blir veldig få. De fleste med lån tok jo opp med en beregning om ca 4 eller 5% renteøkning. Var det jeg fikk beskjed om av banken så har alltid hatt i bakhodet at den antagelig ville være på 4% lenge før 2025

Anonymkode: 8253a...cf4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bankene vil jo stoppe nesten alt av utlån om situasjonen blir usikker.

De som vil tape mest på dette er de som ikke allerede eier, eller de som har makset lånet.

De som vil tjene godt er de som har nedbetalt bolig, og kapital å bruke når prisene faller.

Akkurat som ved sist krakk - det var ikke akkurat de nyetablerte som kom godt ut av det. 

Anonymkode: 4fd53...560

Det er dette som skjer når det kommer et boligkrakk.

Der kommer mange boliger på markedet fra de som vil (eller må) selge, samtidig er det få kjøpere til disse boligene,  fordi det er vanskelig å få lån.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror det blir veldig få. De fleste med lån tok jo opp med en beregning om ca 4 eller 5% renteøkning. Var det jeg fikk beskjed om av banken så har alltid hatt i bakhodet at den antagelig ville være på 4% lenge før 2025

Anonymkode: 8253a...cf4

Renteøkning var iberegnet ved innvilgelse av lån, men ikke den totale økningen av levekostnadene (strøm, drivstoff, kommunale avgifter, mat osv) som har økt mye mer enn forventet. 

Anonymkode: 71ffb...b70

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange skriver at det blir mye vanskeligere å få lån. Hva er det som gjør det vanskeligere å få lån? Går bankene bort fra sine parametre om maks 5x inntekt, 15% egenkapital og betjeningsevne (inkludert å tåle renteoppgang)? Eller strammer de inn her?

da vi snakket med banken (før alt dette med renteheving vel og merke) kunne vi fint låne 5x inntekt og hadde fint tålt 5% renteheving, altså 7% rente. Og var såkalte «drømmekandidater» til lån. Jeg skjønner at vi  sannsynligvis ikke får like stort lån om 1-2 år, og vi vil ikke låne maks uansett. Men blir det virkelig så vanskelig å få noe som helst lån?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er minst like sannsynlig at det motsatte vil skje i en krakk-lignende situasjon. Nemlig at de (relativt) få som vil slite med å betale boliglånet sitt finner alternative måter å finansiere dette på, og at de som sitter komfortabelt i egen bolig ikke vil selge fordi de ser at verdien er redusert (og at den på lang sikt vil hente seg inn igjen). De foretrekker å sitte med et urealisert tap, enn å realisere tapet. Dermed blir det en situasjon hvor det kanskje er enda færre boliger tilgjengelig på bruktmarkedet, og det blir en enda større mismatch mellom tilbud og etterspørsel enn det vi har idag. Bolig, særlig i hovedstaden, er mangelvare og et krakk vil ikke nødvendigvis føre til at alle skal selge samtidig. Dessuten har vi nye forskrifter som gjør at bl.a. takstmenn blir en flaskehals i å få boliger ut i markedet, fordi det er strengere krav til rapportene.

Anonymkode: 8b9ec...4e3

  • Liker 11
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 minutter siden, sjeleglad said:

Banken sa vi kunne låne 6 mill med våre estimerte inntekter (neste år). Vi ønsker ikke å låne maks og håper på et lån til rundt 4 mill heller. Tror dere det vil bli  mye vanskeligere å få lån?

Dere kan være ganske så trygge på at dere får lån også fremover, når dere ligger så godt innenfor marginen.

Men å sitte og vente i flere år på et boligkrakk, det kan veldig fort bli veldig lite lønnsomt. Jeg ville kjøpt nå.

Anonymkode: 34902...c95

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjeleglad skrev (18 minutter siden):

Vil heller kjøpe for lav pris med høyere rente, enn høy pris og lavere rente. Da kan vi håpe på en høyere verdistigning i motsetning til verdifall. Og egenkapitalen vil være en større del av kjøpesummen, altså lavere belåningsgraden. Men mulig jeg tenker helt feil her…

Sånn økonomisk tenker du helt feil ja, det beste er selvsagt om prisstigningen er høy (noe den normalt er i et lavrentemiljø) samtidig som du betaler en lav rente. De som har gjort rått parti på boligmarkedet, er de som har sittet med skyhøye boliglån i Oslo over de siste årene, her snakker vi massevis av folk som har hatt noe som tilsvarer en skattefri millioninntekt bare av å bo i boligene sine. 

Når du har en belåningsgrad på 80% (altså litt under max lån som er 85%), så er det en investering som er 5x giret, er boligen verdt 10, har du investert 2. Går prisene opp 10% på et år, er boligen din verdt 11 millioner, mens det investerte beløpet fortsatt bare er 2 millioner, dette er da altså en spinnvill 50% avkastning på egenkapital (riktignok må man trekke fra renten, men 2-3% på 8 000 000 er bare 160.000-240.000 kroner. Til sammenligning har det mye mer risikable aksjemarkedet i snitt omtrent 10% avkastning på investert kapital. Regnestykket er også bedre en det ser ut som herfra, fordi i motsetning til andre kapitalinntekter er verdistigning på primærbolig skattefritt.

Ikke at det er så fryktelig viktig da, høye renter er egentlig bare bra for en gruppe, de som sitter med mye penger på bok, man snakker ikke egentlig nok om det, men målet med renteoppgangen er jo faktisk at folk flest skal få dårligere råd. Norges bank får ikke gjort noe med tilbudssiden (i alle fall ikke direkte), men de kan dra ned etterspørselen etter varer med å fiske 30.000kr per prosent per år ut av lomma til gjennomsnittshusholdningen med renteøkninger.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjeleglad skrev (1 minutt siden):

Ser mange skriver at det blir mye vanskeligere å få lån. Hva er det som gjør det vanskeligere å få lån? Går bankene bort fra sine parametre om maks 5x inntekt, 15% egenkapital og betjeningsevne (inkludert å tåle renteoppgang)? Eller strammer de inn her?

da vi snakket med banken (før alt dette med renteheving vel og merke) kunne vi fint låne 5x inntekt og hadde fint tålt 5% renteheving, altså 7% rente. Og var såkalte «drømmekandidater» til lån. Jeg skjønner at vi  sannsynligvis ikke får like stort lån om 1-2 år, og vi vil ikke låne maks uansett. Men blir det virkelig så vanskelig å få noe som helst lån?

Det er vel en litt uvøren formulering når vi sier at det blir vanskeligere å få lån, men størrelsen på lånet vil for de fleste bli mindre.

Slik det er i dag kan du låne opptil 5 ganger årsinntekt- annen gjeld, og fratrekk fir levekostnader osv.  Slik vil det fremdeles bli, men fratrekkene vil øke med økt usikkerhet, slik at lånerammen blir mindre.

 

Anonymkode: 71ffb...b70

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke høy rente som historisk sett skaper et boligkrakk. Det er at folk mister jobben. Vi trenger en 400 000+ arbeidsledige her i landet før vi ser en kraftig nedgang i boligpriser.

Anonymkode: f05b3...bd6

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...