Gå til innhold

Noen som har erfaring med valp (unghund) og "problematferd"?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har hund på snart 8 mnd. Hatt den i 5 mnd. 

Helt siden jeg fikk den har jeg hatt følgende problemer: 

- Kronisk stress. Finner ikke ro innendørs. 

- Konstant kløe og febrilsk slikking på poter. Veterinær mistenker ikke allergi og loppemiddel er forsøkt. Veterinær mener dette er stress relatert kløe. 

- Pesing innendørs. 

- Har kjøpt ulike ting til mental trening (puslespill for hund, slikkematte, ball til å putte godbit inni). Ødelagt av hunden (biter det ihjel).

- Spiser på ALT ute på bakken  

- Separasjonsangst. Har øvd mye på dette og gått ut i korte øyeblikk og deretter kommet inn igjen. Er hunden ute av buret ødelegger den ting, spiser på ALT eller skraper på ting. Forsøkt å la den ligge på avgrenset rom, men så har den greid å komme seg ut. Nå er det så ille at hunden lager en dam i buret pga pesing. 

Har forsøkt atferdskonsulent (for 2 mnd siden) og har trent på ting daglig. Selv på dager med mye trening går det i korte øyeblikk, så er vi tilbake til start..På dager med hard fysisk aktivitet ligger hunden litt på "lading" så er det samme kjøret igjen. 

Ellers så leker vi søk ute. Lydighetstrening (Sitt, ligg, stopp, snu, bli). Av og til gjemsel med barna i huset. 

Hunden har aldri utagert mot andre hunder eller mennesker... 

Er dette normal atferd for unghund?  Atferdskonsulent mener dette kan fåes bukt med med trening.. 

Er en vanvittig sliten hundeeier og vet ikke min arme råd. 

Bør den utredes for øvrige sykdommer? Dette er en tispe, ikke hatt løpetid enda. 

Anonymkode: 8c7f2...04c

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Høres ut som en ekstremt stressa hund. 

Mine tips: ikke lek med hunden. Ingen ballkasting, draleker eller annen leking som giret opp hunden. 

Fortsett med godbitsøk, nyinnlæring og annen mental trening. Når dere går tur, gå små turer hvor dere stopper ofte for litt godbitsøk. Det viktigste med stressa hunder er ikke å slite ut kroppen, men hodet. La hunden bruke nesa. Blodtrykket synker når hunder får brukt nesa mye. 

Tren selvtillit og mestring. Sett hunden opp for suksess: nyinnlæring av triks og annet hvor vanskelighetsgraden aldri overgår hundens kapasitet. Den skal alltid klare kravene dere setter. Ta den med til en lekeplass for litt "agility". Hoppe opp og ned av ting etc. Andre mentale aktiviteter. 

Erstatt en av dagens turer med en ro-trening. Sett dere ned på en benk/plen og bare slapp av. Litt godbitsøk I gresset, motbetinging og sladretrening/kindereggtrening i en time.

Rutiner. Når dere kommer inn, sett den i buret med en slikkematte. Når den har sovnet, åpne burdøret. Rutiner er veldig viktig for en stresset hund. Da vet den hva den kan forvente, og mye av stresset forsvinner.

Aldri kjeft eller bli frustrert. Stressede hunder er sensitive til humøret til de rundt de, og kjeft og frustrasjon fører til høyere stress. 

Anonymkode: b5874...a5d

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Har hund på snart 8 mnd. Hatt den i 5 mnd. 

Helt siden jeg fikk den har jeg hatt følgende problemer: 

- Kronisk stress. Finner ikke ro innendørs. 

- Konstant kløe og febrilsk slikking på poter. Veterinær mistenker ikke allergi og loppemiddel er forsøkt. Veterinær mener dette er stress relatert kløe. 

- Pesing innendørs. 

- Har kjøpt ulike ting til mental trening (puslespill for hund, slikkematte, ball til å putte godbit inni). Ødelagt av hunden (biter det ihjel).

- Spiser på ALT ute på bakken  

- Separasjonsangst. Har øvd mye på dette og gått ut i korte øyeblikk og deretter kommet inn igjen. Er hunden ute av buret ødelegger den ting, spiser på ALT eller skraper på ting. Forsøkt å la den ligge på avgrenset rom, men så har den greid å komme seg ut. Nå er det så ille at hunden lager en dam i buret pga pesing. 

Har forsøkt atferdskonsulent (for 2 mnd siden) og har trent på ting daglig. Selv på dager med mye trening går det i korte øyeblikk, så er vi tilbake til start..På dager med hard fysisk aktivitet ligger hunden litt på "lading" så er det samme kjøret igjen. 

Ellers så leker vi søk ute. Lydighetstrening (Sitt, ligg, stopp, snu, bli). Av og til gjemsel med barna i huset. 

Hunden har aldri utagert mot andre hunder eller mennesker... 

Er dette normal atferd for unghund?  Atferdskonsulent mener dette kan fåes bukt med med trening.. 

Er en vanvittig sliten hundeeier og vet ikke min arme råd. 

Bør den utredes for øvrige sykdommer? Dette er en tispe, ikke hatt løpetid enda. 

Anonymkode: 8c7f2...04c

Hvilken type hund / blanding? 

Anonymkode: 20076...5eb

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Troyamin

Det hadde vært kjekt å vite rasen. Det gjør det lettere å sette opp et treningsprogram. 

Morgenlufting med god tid til å gjøre fra seg og "lese avisen" er viktig. Jogg/sykle/gå turer i ulendt terreng (varier fra dag til dag) i minst 6 km. (Start mindre, for så å øke etterhvert) By/trafikk og annen miljøtrening er viktig. Gå på alt av bord, benker, kanter, underlag. Finn deg et sted å sitte ned og la hunden observere miljøet rundt seg. Tar hunden kontakt med deg  stryk på den. Ikke ros, gi godbit eller leke. Stryk gir ro. Andre ting kan øke forventningene og dermed øke stress i hunden. All fôring (én til to ganger daglig) skal foregå i sporet du legger ut. En fôrkule i hvert tråkk du går. Øk til hvert 5-7 tråkk når hunden har forstått konseptet. Gå på alt av underlag. Få gjerne hjelp av en brukshund klubb som driver å går spor. Lydighetstrening med hovedfokus på deg. Lek og imponer hunden. Vær fysisk med den, på lik linje som hunder leker seg i mellom. Du er "godbiten" til hunden. På kveldsturen rusler dere rolig sammen. Bruk god tid og gå i stillhet. Tar hunden kontakt, bare stryk på den. Ikke bruk stemmen. Avslutt kvelden med en god massasje hvor du går over hele hunden. 

Dropp tullet med slikkematter, aktivitetsleker godbit søk i gress og trening som varer uendelig. Det skaper bare enda mer unødig stress. Rotrening = fullstendig ro. Ikke nye aktiviteter den skal holde på med. Bur inne med lukket dør, for hundens sikkerhet. Legg teppe (evnt en plate) over buret.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tabris
7 hours ago, AnonymBruker said:

Høres ut som en ekstremt stressa hund. 

Mine tips: ikke lek med hunden. Ingen ballkasting, draleker eller annen leking som giret opp hunden. 

Fortsett med godbitsøk, nyinnlæring og annen mental trening. Når dere går tur, gå små turer hvor dere stopper ofte for litt godbitsøk. Det viktigste med stressa hunder er ikke å slite ut kroppen, men hodet. La hunden bruke nesa. Blodtrykket synker når hunder får brukt nesa mye. 

Tren selvtillit og mestring. Sett hunden opp for suksess: nyinnlæring av triks og annet hvor vanskelighetsgraden aldri overgår hundens kapasitet. Den skal alltid klare kravene dere setter. Ta den med til en lekeplass for litt "agility". Hoppe opp og ned av ting etc. Andre mentale aktiviteter. 

Erstatt en av dagens turer med en ro-trening. Sett dere ned på en benk/plen og bare slapp av. Litt godbitsøk I gresset, motbetinging og sladretrening/kindereggtrening i en time.

Rutiner. Når dere kommer inn, sett den i buret med en slikkematte. Når den har sovnet, åpne burdøret. Rutiner er veldig viktig for en stresset hund. Da vet den hva den kan forvente, og mye av stresset forsvinner.

Aldri kjeft eller bli frustrert. Stressede hunder er sensitive til humøret til de rundt de, og kjeft og frustrasjon fører til høyere stress. 

Signerer dette innlegget, mye bra her. Men jeg vil anbefale å få hjelp igjen fra en dyktig atferdsterapeut. Problemet høres omfattende ut og jeg tror det er viktig at dere får hjem noen som kan gå gjennom deres hverdag og sette opp rutiner/treningsplan for dere og følge opp. 

En del tisper vil bli roligere etter første (evt andre) løpetid, de blir "konfirmert". Men det er ingen garanti for at det gjelder alle. Du kan forsøke stressreduserende ting som Adaptil, Kalm og stressreduserende fòr. Ingenting av dette trenger resept og har ingen bivirkninger, men det er heller ikke sikkert at det fungerer. Men kan være verdt å prøve, kombinert med tiltakene i innlegget over.

• Liker 4
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg synes det høres ut som en hund som er trøtt og overstimulert, så hva med å gjøre ingenting? Tisseturer ut og så slappe av så mye som mulig i kjente og stressfri omgivelser. Kanskje prøve valpegård inne, de er større enn bur og gir mer frihet men er jo også avgrensende. Sett den der du er, hunder liker ikke alltid være alene. 

Hunder er litt som småbarn, merker jeg meg. Man kommer til et visst punkt med aktivitet og stimuli og så blir de bare stressa og overstimulert, sover ikke etc. SÅ tenker mange at man må trene MER, men egentlig trenger de mer rolig tid. 

Anonymkode: b593b...549

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Myrmica
Troyamin skrev (5 timer siden):

All fôring (én til to ganger daglig) skal foregå i sporet du legger ut. En fôrkule i hvert tråkk du går. Øk til hvert 5-7 tråkk når hunden har forstått konseptet.

-------------

Dropp tullet med slikkematter, aktivitetsleker godbit søk i gress

Hva blir egentlig forskjellen på å legge ut mat i spor, og å søke etter mat i gresset eller fiske ut mat av en aktivitetsleke?

Hunden får brukt hodet og nesa uansett? 

• Liker 3
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
Myrmica skrev (56 minutter siden):

Hva blir egentlig forskjellen på å legge ut mat i spor, og å søke etter mat i gresset eller fiske ut mat av en aktivitetsleke?

Ved spor må hunden lære seg å følge en bestemt lukt, i tilfellet beskrevet menneskelukt. Etter hvert som avstanden øker mellom godbitene må den lære seg å lese terrenget, underlaget, vindretning osv. for å finne neste godbit, man kan også gjøre det mer krevende med å f.eks. legge inn kryssing av eget spor, 90 graders vinkler og markering på objekter. Det er mye mer mentalt krevende enn å bare snuse litt rundt i gresset på måfå og tilfeldigvis komme over en godbit. 

Anonymkode: 7057e...dac

• Nyttig 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
Tabris skrev (4 timer siden):

Signerer dette innlegget, mye bra her. Men jeg vil anbefale å få hjelp igjen fra en dyktig atferdsterapeut. Problemet høres omfattende ut og jeg tror det er viktig at dere får hjem noen som kan gå gjennom deres hverdag og sette opp rutiner/treningsplan for dere og følge opp. 

En del tisper vil bli roligere etter første (evt andre) løpetid, de blir "konfirmert". Men det er ingen garanti for at det gjelder alle. Du kan forsøke stressreduserende ting som Adaptil, Kalm og stressreduserende fòr. Ingenting av dette trenger resept og har ingen bivirkninger, men det er heller ikke sikkert at det fungerer. Men kan være verdt å prøve, kombinert med tiltakene i innlegget over.

Kalm aid på felleskjøpet har jeg hatt god effekt av for en tispe som var mye stressa. Kommer i gel og tablettform. Det koster ikke skjorta heller (som adaptil). En halv dose daglig kombinert med andre stressreduserende tiltak og rotrening gjorde underverker for tispa mi. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Dette høres ut som husky-blandingen en tidlg. nabo av meg hadde. Den gikk helt amok inne, rev ned persienner og spiste på dørkarmer og alt. Var bare fliser igjen. 

Anonymkode: ca730...0c2

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Myrmica
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ved spor må hunden lære seg å følge en bestemt lukt, i tilfellet beskrevet menneskelukt. Etter hvert som avstanden øker mellom godbitene må den lære seg å lese terrenget, underlaget, vindretning osv. for å finne neste godbit, man kan også gjøre det mer krevende med å f.eks. legge inn kryssing av eget spor, 90 graders vinkler og markering på objekter. Det er mye mer mentalt krevende enn å bare snuse litt rundt i gresset på måfå og tilfeldigvis komme over en godbit. 

Anonymkode: 7057e...dac

Men hvorfor skal det ene utelukke det andre som en god aktivitet? 

Å snuse seg frem til godbiter er veldig enkelt for alle å gjøre, og kan gjøres hvor som helst, når som helst, uten forberedelser. Å gå spor er en super aktivitet, men da må man gjerne gå kurs for å lære hva man skal gjøre, gå kurs med hunden kanskje, for å komme igang. Man må ut og legge et spor i forkant, og planlegge og tilrettelegge mer. Det er ikke noe alle har mulighet til hver dag. 

Så godbitsøk er en super hverdagsaktivitet, spor en super treningsaktivitet når man har tid og anledning til det. 

Selv går jeg ikke spor, men legger inn litt søk i hverdagen. Noen ganger helt enkelt (fôr kastet ut på plenen), noen ganger ved at hundene skal søke opp objekt, en tepose, f.eks, og blir belønnet for det.  

Selv om spor er mer mentalt krevende, som du sier, er ikke andre former for søk en dårlig aktivitet av den grunn. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Troyamin
Myrmica skrev (2 timer siden):

Fordi da får hunden ut det naturlige ved å søke etter en spesifikt lukt. Og da spesielt "sitt eget" menneske sin lukt. Ved å kaste ut fôrkuler på en plen, blir det rent søk etter mat. Litt frenetisk søk etter noe å spise. Og det kan igjen bare øke stresset hos mange hunder. Men folk tror det gir ro, fordi hunden blir sliten etterpå. Et søk etter en kjent lukt, gir ro og harmoni i sporsøket. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Tabris
16 minutter siden, Troyamin said:

Men folk tror det gir ro, fordi hunden blir sliten etterpå. Et søk etter en kjent lukt, gir ro og harmoni i sporsøket. 

Hvordan ser du forskjell på at en hund etter godbitsøk er det du mener er ikke rolig, bare sliten, mens en hund etter spor er rolig og harmonisk? 

Jeg synes også at begge aktiviteter er topp, men som nevnt over - til hvert sitt bruk. Min erfaring er at begge aktiviteter vil gjøre de fleste hunder både rolige og slitne, så lenge de gjøres riktig og lenge nok. Begge aktiviteter gjør at hunden må konsentrere seg, fokusere og bruke nesen, noe som gjør de fleste det jeg kaller for "godslitne".

Men selvsagt finnes det unntak og jeg har sett hunder som stresser seg opp av begge aktiviteter.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Troyamin
Tabris skrev (4 minutter siden):

Hvordan ser du forskjell på at en hund etter godbitsøk er det du mener er ikke rolig, bare sliten, mens en hund etter spor er rolig og harmonisk? 

Jeg synes også at begge aktiviteter er topp, men som nevnt over - til hvert sitt bruk. Min erfaring er at begge aktiviteter vil gjøre de fleste hunder både rolige og slitne, så lenge de gjøres riktig og lenge nok. Begge aktiviteter gjør at hunden må konsentrere seg, fokusere og bruke nesen, noe som gjør de fleste det jeg kaller for "godslitne".

Men selvsagt finnes det unntak og jeg har sett hunder som stresser seg opp av begge aktiviteter.

Det bunner i det etologiske. Oppsøk gjerne en brukshund klubb med fokus på søk etter mennesker for å lære mer😊

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tabris
1 minutt siden, Troyamin said:

Det bunner i det etologiske. Oppsøk gjerne en brukshund klubb med fokus på søk etter mennesker for å lære mer😊

Jeg hadde håpet du kunne argumentere for dine egne påstander. :) 

• Liker 17
  • Hjerte 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
EmKay

Ser du har fått mange gode tips her, det er bra. 

Har selv en hund, nå snart 3 år, som sliter med nerver. Hun er veldig stressa og redd for det meste, men også fryktelig smart og lærevillig. Etter å ha forsøkt alt mellom himmel og gjort har vi nå startert på angstmedisiner i samråd med veterinær og adferdsterapeut, rett og slett for å få ned stressnivået slik at hun kan ta i bruk det hun har lært når vi kommer i triggende situasjoner. Det har hjulpet litt, så det går en del bedre nå. Bare et tips og eventuelt ta opp med veterinær om ingenting annet fungerer. 
Men det er antakeligvis genetisk, og noe som alltid vil være tilstede i større eller mindre grad. Så man må bare finne måter å trygge hunden på, jobbe med stress og mestring og tilpasse hverdagen litt sånn at det fungerer for alle. Ikke noe kjekt, og ikke det man så for seg at det skulle bli. 

Vet ikke hvilken hund du har, men jeg har en stående fuglehund, og har opplevd at "vanlige" kurs ikke funker for hunder som henne, og hun ender opp mer stressa enn før. Har på flere kurs fått instruksjoner om å fokusere mindre på fysisk trening (fordi det frigjør adrenalin som kan øke stress), og fokusere mer på psykisk trening, men for duracellkaninen vår ble hun bare verre av det. Så har måttet finne en balanse mellom nok fysisk aktivitet og psykisk aktivitet før vi faktisk kunne se noen fremgang. Så om du har en hund med ekstra sterke instinkter, vil jeg anbefale å finne en trener/terapeut med erfaring på din rase, for alt funker ikke for alle raser er min erfaring. 

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Myrmica
Troyamin skrev (35 minutter siden):

Fordi da får hunden ut det naturlige ved å søke etter en spesifikt lukt. Og da spesielt "sitt eget" menneske sin lukt. Ved å kaste ut fôrkuler på en plen, blir det rent søk etter mat. Litt frenetisk søk etter noe å spise. Og det kan igjen bare øke stresset hos mange hunder. Men folk tror det gir ro, fordi hunden blir sliten etterpå. Et søk etter en kjent lukt, gir ro og harmoni i sporsøket. 

Jeg tror ikke dette er absolutter, at sporsøk gir ro og at søk etter godbiter øker stress for mange hunder.

Jeg observerer selv at søk etter godbiter minsker stress hos mine hunder. Jeg bruker det særlig etter lek eller annen aktivitet hvor vi kommer høyt opp i stress og hunden trenger å lande litt. Men kanskje er mine hunder eksepsjonelle i så måte?  😄

• Liker 3
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Troyamin
Tabris skrev (11 minutter siden):

Jeg hadde håpet du kunne argumentere for dine egne påstander. :) 

Det er etologisk forankret i hunden å søke etter spor. Se til feks jakthunder og hvordan disse jobber. Da blir det blir lettere å skulle vite hva du skal se etter. Disse hundene må jobbe med eget stress. Det er ro, harmoni, fullt fokus på oppgaven og utarbeiding av sporet som leder opp til noe. For å nevne noe. 

Ved å spre fôr utover, gir det stress å kun skulle søke duftkjerne til duftkjerne. 

Jeg vet du gjerne vil kverulere med meg, det ser en på historikken her inne. Men hva å heller ta til deg det faglige stoffet  fremfor å  bare være vrang.😉 For du har dine ting du er flink til og som jeg støtter. Men akkurat denne biten, er en ting jeg er dyktig på. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Troyamin
Myrmica skrev (7 minutter siden):

Jeg tror ikke dette er absolutter, at sporsøk gir ro og at søk etter godbiter øker stress for mange hunder.

Jeg observerer selv at søk etter godbiter minsker stress hos mine hunder. Jeg bruker det særlig etter lek eller annen aktivitet hvor vi kommer høyt opp i stress og hunden trenger å lande litt. Men kanskje er mine hunder eksepsjonelle i så måte?  😄

Det er derfor jeg skrev mange hunder. Ikke alle.😊 Og jeg tar utgangspunktet i at TS må starte på nytt, med nye input på en veldig stresset hund.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...