Gå til innhold

Noen som har erfaring med valp (unghund) og "problematferd"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gå til hundetrener. Hundeadferd og menneske henger i sammen. Ikke at du nødvendigvis gjør noe galt men kan være noe du ikke merker selv å man kan ikke se det på nettet. Dessuten høres det ut som en stressa å redd hund å da er det alltids noe bak.

Anonymkode: 7fd25...fe5

Altså som spesialisert i adferd en som driver med lydighet kan ikke hjelpe deg får det er ikke det du trenger. I værstefall kan det bli verre. 

Anonymkode: 7fd25...fe5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

 

Vi har en Alaska Husky valp. Oppdretter mente dette kunne bli en fin familiehund/treningskamerat. Vi har barn i huset, og det er godt mulig hunden responderer dårlig på dette da ungene ofte går inn og ut av huset ofte. 

 

Anonymkode: 8c7f2...04c

Ta kontakt med noen som driver aktivt med ah og som kan rasen. Start gjerne her. Da kan du samtidig se om det finnes en sport som passer deg. Du vet ikke hva som er blandet inn i din ah, så det kan være lurt å teste ut om du har sprint, langdistanse osv ved å prøve litt forskjellig. Spør oppdretter hva han har lagt vekt på med sin parring og hva han bruker sine til. 

Start opp med syklingen nå. En ah er klar for det i den alderen, men start gradvis. Legg opp et treningsprogram i samråd med feks en fysioterapeut med kunnskap om ah, dersom du ikke får hjelp av andre som driver aktivt på med ah. 

En ah kan være en fin familiehund, i den rette familien. Problemet er at de færreste familier sjeldent kommer opp i den type høy aktivitet som gjør at hunden får "blåst ut". En annen ting er at ah ofte er destruktive. Selv hos hundekjørere. Det er en grunn til at hundehusene o.l. ofte er tygd i stykker. De er avlet med endel energi, som igjen kan gå ut i stress (indre uro, på lik linje med adhd) 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

 Idag har vi kun vært ute i hagen og gått korte turer i nærområdet. Da har hun slappet mere av og sovet mye... Jeg har da sittet mesteparten i ro ved siden av henne. Akkurat nå er det kun meg og hunden som er hjemme. 

 

Anonymkode: 8c7f2...04c

Hvor gammel er valpen nå? Valper og unghunden trenger å sove mye og når de ikke får det, kan de bli ganske oppgiret og stresset. Hvis du synes effekten er god av å ha slike rolige dager med lite stimuli, så synes jeg du skal prøve det 1 ukes tid og langsomt innføre mer aktivitet igjen. Kanskje notere hvor mye søvn og ro hunden trenger og hva som er nok aktivitet. Det finnes ingen fasit og hunden vokser og er i utvikling, men du vil lære å se om uroen er pga for lite stimuli eller fordi hun er overstimulert. 

Anonymkode: b593b...549

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troyamin skrev (4 timer siden):

Ta kontakt med noen som driver aktivt med ah og som kan rasen. Start gjerne her. Da kan du samtidig se om det finnes en sport som passer deg. Du vet ikke hva som er blandet inn i din ah, så det kan være lurt å teste ut om du har sprint, langdistanse osv ved å prøve litt forskjellig. Spør oppdretter hva han har lagt vekt på med sin parring og hva han bruker sine til. 

Start opp med syklingen nå. En ah er klar for det i den alderen, men start gradvis. Legg opp et treningsprogram i samråd med feks en fysioterapeut med kunnskap om ah, dersom du ikke får hjelp av andre som driver aktivt på med ah. 

En ah kan være en fin familiehund, i den rette familien. Problemet er at de færreste familier sjeldent kommer opp i den type høy aktivitet som gjør at hunden får "blåst ut". En annen ting er at ah ofte er destruktive. Selv hos hundekjørere. Det er en grunn til at hundehusene o.l. ofte er tygd i stykker. De er avlet med endel energi, som igjen kan gå ut i stress (indre uro, på lik linje med adhd) 

 

Takk for svar. Holder på med sykling allerede (lett trekk). Hunden behøver ikke løpe langt før det er nok akkurat nå (maks 5 km). Jogger også med magebelte og trekksele. Planlegger bruke hunden til å trekke på ski på vinteren. 

Anonymkode: 8c7f2...04c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor gammel er valpen nå? Valper og unghunden trenger å sove mye og når de ikke får det, kan de bli ganske oppgiret og stresset. Hvis du synes effekten er god av å ha slike rolige dager med lite stimuli, så synes jeg du skal prøve det 1 ukes tid og langsomt innføre mer aktivitet igjen. Kanskje notere hvor mye søvn og ro hunden trenger og hva som er nok aktivitet. Det finnes ingen fasit og hunden vokser og er i utvikling, men du vil lære å se om uroen er pga for lite stimuli eller fordi hun er overstimulert. 

Anonymkode: b593b...549

8 mnd gammel er hunden. 

Anonymkode: 8c7f2...04c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag har vi syklet i full fart 5 km i terreng og hatt søkstrening etter godbit i hagen etterpå. Så blir det luftetur senere idag. 

Ikke en lyd fra hunden, hun ble sliten.

Man må visst bare prøve seg frem.. Det er ikke lett å føle seg som en dårlig hundemamma mange dager! Men idag føltes det ut som jeg gjorde noe riktig.

Kanskje vi burde prøve ta noen rolige dager innimellom?!😊😊 TS

Anonymkode: 8c7f2...04c

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Idag har vi syklet i full fart 5 km i terreng og hatt søkstrening etter godbit i hagen etterpå. Så blir det luftetur senere idag. 

Ikke en lyd fra hunden, hun ble sliten.

Man må visst bare prøve seg frem.. Det er ikke lett å føle seg som en dårlig hundemamma mange dager! Men idag føltes det ut som jeg gjorde noe riktig.

Kanskje vi burde prøve ta noen rolige dager innimellom?!😊😊 TS

Anonymkode: 8c7f2...04c

Annenhver dag spor og (hard) trening. Ha fokus på å gå i skogen de dagene du ikke sykler. Sett deg ned og ta lunsj/middag ute. Du bygger god relasjon med hunden av å "bare være" på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være bra med rolige dager ja. Husk det er en ung hund fortsatt i full utvikling både fysisk og mentalt. Den trenger restitusjonstiden sin.

Og man bør ha i bakhodet at hunder ofte blir så krevende som vi gjør dem. Dvs at prøver du å slite ut hunden hver dag med max trening, så vil den etterhvert også forvente/kreve det. 

Anonymkode: b593b...549

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.6.2022 den 23.33):

Har hund på snart 8 mnd. Hatt den i 5 mnd. 

Helt siden jeg fikk den har jeg hatt følgende problemer: 

- Kronisk stress. Finner ikke ro innendørs. 

- Konstant kløe og febrilsk slikking på poter. Veterinær mistenker ikke allergi og loppemiddel er forsøkt. Veterinær mener dette er stress relatert kløe. 

- Pesing innendørs. 

- Har kjøpt ulike ting til mental trening (puslespill for hund, slikkematte, ball til å putte godbit inni). Ødelagt av hunden (biter det ihjel).

- Spiser på ALT ute på bakken  

- Separasjonsangst. Har øvd mye på dette og gått ut i korte øyeblikk og deretter kommet inn igjen. Er hunden ute av buret ødelegger den ting, spiser på ALT eller skraper på ting. Forsøkt å la den ligge på avgrenset rom, men så har den greid å komme seg ut. Nå er det så ille at hunden lager en dam i buret pga pesing. 

Har forsøkt atferdskonsulent (for 2 mnd siden) og har trent på ting daglig. Selv på dager med mye trening går det i korte øyeblikk, så er vi tilbake til start..På dager med hard fysisk aktivitet ligger hunden litt på "lading" så er det samme kjøret igjen. 

Ellers så leker vi søk ute. Lydighetstrening (Sitt, ligg, stopp, snu, bli). Av og til gjemsel med barna i huset. 

Hunden har aldri utagert mot andre hunder eller mennesker... 

Er dette normal atferd for unghund?  Atferdskonsulent mener dette kan fåes bukt med med trening.. 

Er en vanvittig sliten hundeeier og vet ikke min arme råd. 

Bør den utredes for øvrige sykdommer? Dette er en tispe, ikke hatt løpetid enda. 

Anonymkode: 8c7f2...04c

Jeg kan faktisk garantere deg at mange av rådene i denne tråden vil forhøye stresset og problemene til hunden din. 

Ser mer fysisk aktivitet er anbefalt. Og hvis du leser bare 1 oppdatert artikkel om dette, vil du straks se at det er det siste en bør gjøre.

Senest forrige uke hadde jeg et zoom møte med hun som brakte canicross til UK i 2003 og som er Europamester i den sporten OG har trekkhunder, angående en AH/Malamut med mye av de samme problemene du beskriver.

Det helt klare svaret er at hunden ikke skal ha mer fysisk aktivitet. Heller det motsatte og mye mer mental aktivisering. I tillegg til det vi allerede vet om. hva unghunder trenger selvfølgelig (igjen mye mer mental aktivisering og mindre fysisk aktivisering enn det altfro mange får, og dermed også får ikke bare atferdsproblemer men hunden kan til slutt bli syk.

Hvis en tror sykling og løping kurerer separasjonsangst og kløe er man jo helt på jordet. 
TS til og med veterinæren sier jo kløen og slikkingen er stressrelatert.

Vær så snill og kutt ut å lese denne tråden og kontakt en god atferdskonsulent med peiling på atferd og ikke hverken lydighet eller fysisk trening. Alt det der kommer når hunden din blir frisk fra kløeog alt det andre den sliter med!

Jeg må innrømme jeg blir oppgitt og frustrert, for jeg ser jo dette daglig i jobben min. Så mange problemer som hunder kunne unngått med riktig hjelp. Jeg blir så lei meg.

Nå har jeg sagt mitt og trekker meg ut av tråden. Jeg klarte ikke la være i hvert fall å prøve å ha en liten påvirkning. Men du må jo selv velge om du hører på fagfolk eller ikke.

 

Anonymkode: bc5bd...48b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvor gammel er valpen nå? Valper og unghunden trenger å sove mye og når de ikke får det, kan de bli ganske oppgiret og stresset. Hvis du synes effekten er god av å ha slike rolige dager med lite stimuli, så synes jeg du skal prøve det 1 ukes tid og langsomt innføre mer aktivitet igjen. Kanskje notere hvor mye søvn og ro hunden trenger og hva som er nok aktivitet. Det finnes ingen fasit og hunden vokser og er i utvikling, men du vil lære å se om uroen er pga for lite stimuli eller fordi hun er overstimulert. 

Anonymkode: b593b...549

Enig!

Anonymkode: 1fc04...086

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerdebatt,avsporinger,samt svar til dette.

Chantielle mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...