Gå til innhold

Noen som har erfaring med valp (unghund) og "problematferd"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Myrmica skrev (2 timer siden):

Men hvorfor skal det ene utelukke det andre som en god aktivitet? 

Å snuse seg frem til godbiter er veldig enkelt for alle å gjøre, og kan gjøres hvor som helst, når som helst, uten forberedelser. Å gå spor er en super aktivitet, men da må man gjerne gå kurs for å lære hva man skal gjøre, gå kurs med hunden kanskje, for å komme igang. Man må ut og legge et spor i forkant, og planlegge og tilrettelegge mer. Det er ikke noe alle har mulighet til hver dag. 

Så godbitsøk er en super hverdagsaktivitet, spor en super treningsaktivitet når man har tid og anledning til det. 

Selv går jeg ikke spor, men legger inn litt søk i hverdagen. Noen ganger helt enkelt (fôr kastet ut på plenen), noen ganger ved at hundene skal søke opp objekt, en tepose, f.eks, og blir belønnet for det.  

Selv om spor er mer mentalt krevende, som du sier, er ikke andre former for søk en dårlig aktivitet av den grunn. 

 

Nå har ikke jeg skrevet at det ene utelukker det andre, jeg svarte deg på hva forskjellen på spor og godbitsøk/aktivitetsleke var. 

Anonymkode: 7057e...dac

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

28 minutter siden, Troyamin said:

Det er etologisk forankret i hunden å søke etter spor. Se til feks jakthunder og hvordan disse jobber. Da blir det blir lettere å skulle vite hva du skal se etter. Disse hundene må jobbe med eget stress. Det er ro, harmoni, fullt fokus på oppgaven og utarbeiding av sporet som leder opp til noe. For å nevne noe. 

Ved å spre fôr utover, gir det stress å kun skulle søke duftkjerne til duftkjerne. 

Jeg vet du gjerne vil kverulere med meg, det ser en på historikken her inne. Men hva å heller ta til deg det faglige stoffet  fremfor å  bare være vrang.😉 For du har dine ting du er flink til og som jeg støtter. Men akkurat denne biten, er en ting jeg er dyktig på. 

Det er ikke kverulering å be noen om å argumentere for sine påstander.

Jeg tviler ikke et øyeblikk på at du er dyktig på spor. Jeg trener spor selv og synes det er superbra. Samme med søk. Men begge deler krever en del tid og kunnskap for innlæring og utføring, noe som ikke er praktisk gjennomførbart for alle. Da er godbitsøk et godt alternativ - bedre enn å ikke gjøre noe. 

Min er faring er at det viktigste er ikke om hunden bruker nesen til menneskespor, godbiter eller søk etter kongbit, men om den må konsentrere seg og fokusere i aktivt bruk av nesen. Det er hva som aktiviserer hjernen og gjør hunden "godsliten". Samt, som sagt, at tygging/spising ofte er med på å redusere stressnivået hos hunden. (Og hos oss mennesker, vi finner det igjen i "trøstespising").

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (19 minutter siden):

Det er ikke kverulering å be noen om å argumentere for sine påstander.

Jeg tviler ikke et øyeblikk på at du er dyktig på spor. Jeg trener spor selv og synes det er superbra. Samme med søk. Men begge deler krever en del tid og kunnskap for innlæring og utføring, noe som ikke er praktisk gjennomførbart for alle. Da er godbitsøk et godt alternativ - bedre enn å ikke gjøre noe. 

Min er faring er at det viktigste er ikke om hunden bruker nesen til menneskespor, godbiter eller søk etter kongbit, men om den må konsentrere seg og fokusere i aktivt bruk av nesen. Det er hva som aktiviserer hjernen og gjør hunden "godsliten". Samt, som sagt, at tygging/spising ofte er med på å redusere stressnivået hos hunden. (Og hos oss mennesker, vi finner det igjen i "trøstespising").

Man trenger ikke kurs eller annen opplæring for å gå spor.

Hva din erfaring er, kontra det som er etologisk forankret i hunden er også to forskjellige ting.

Jeg vet også at du har reklamert for egne tjenester titt og ofte her inne, og jeg ønsker ikke å gå til personangrep. Jeg frastår derfor å kommentere din påstand om at du går spor.

Nå har TS fått gode råd og så får hun se om hun velger å følge de😊

Endret av Troyamin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Troyamin said:

Man trenger ikke kurs eller annen opplæring for å gå spor.

Hva din erfaring er, kontra det som er etologisk forankret i hunden er også to forskjellige ting.

Jeg vet også at du har reklamert for egne tjenester titt og ofte her inne, og jeg ønsker ikke å gå til personangrep. Jeg frastår derfor å kommentere din påstand om at du går spor.

Nå har TS fått gode råd og så får hun se om hun velger å følge de😊

Nei, hvis du ikke klarer å kommentere uten å gå til personangrep så er jeg enig i at det er nok best å la være å svare. :)

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troyamin skrev (5 timer siden):

Man trenger ikke kurs eller annen opplæring for å gå spor.

Hva din erfaring er, kontra det som er etologisk forankret i hunden er også to forskjellige ting.

Jeg vet også at du har reklamert for egne tjenester titt og ofte her inne, og jeg ønsker ikke å gå til personangrep. Jeg frastår derfor å kommentere din påstand om at du går spor.

Nå har TS fått gode råd og så får hun se om hun velger å følge de😊

Min kommentar er en digresjon!

 

Altså ... 

Jeg går rett på sak: Du trenger ikke å svare på denne måten - snakk om å forsøke å provosere og herske.

 

Jeg trener spor - patrulje, blod, ID, felt, runde, tapt osv.

Jeg benytter også godbitsøk/hiver maten ut på plenen.

Begge deler kan hunden min bli veldig gira av. 

Jeg har en jaktlabrador.

Begge deler kan den flate ut av.

Dog ser jeg den aldri så overtent som når den vet den skal i organisert søk.

Jeg ser den aldri like rolig som den er når den søker etter mat/godbiter.

🤷‍♀️

Jo, man trenger annen opplæring/egenlæring for å gå spor, for det er mange elementer å ta hensyn til, og man må hele tiden vurdere hva som fungerer/ikke/hvorfor.

Hvis man bare kaster seg ut i det, uten noe info, kan både eier og, viktigst, hund mislykkes uten å vite hvorfor.

 

Vennligst slutt å kommenter hvis du ikke kan forsvare dine synspunkt, og du heller prøver å fremprovosere drittsnakk med å snakke ned andre brukere.

 

 

Anonymkode: 916e9...93e

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godbitsøk tror jeg er en fin aktivitet for en stresset hund. Uavhengig av hva Troyamin uttrykker her i tråden er det da vell ikke uten grunn uttalige hundetrenere idag anbefaler denne aktiviteten for å roe ned hunder som utagerer mot alt fra andre hunder til søppelsekker ute på tur. Dette blir selvfølgelig rent anekdotisk, men to bcer jeg passet som kunne bli stresset av noe så enkelt som en rolig spasertur var direkte harmonisk når de snuste etter middagen sin ute i hagen. 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden har sporet av en del. 

TS, å spre godbiter på plenen som hunden kan søke etter i 10-20 minutter etter turen er godt for hunden din. Spor er også godt for hunden din, men dette er en aktivitet i seg selv- utenfor hverdagslige aktiviteter som gåturer, og noe man gjerne bør gå på kurs for så du kan lære hvordan man trener dette. Absolutt en flott aktivitet for enhver hund. Men det betyr ikke at å spre godbiter i gresset ikke er flott for hunden også. 

En av mine tisper har alltid hatt et ganske forhøyet stressnivå. Jeg begynte å legge merke til det da hun var rundt 8-9 måneder. Hun tygde på poter og "vasket" tissen til hun fikk sår etter hver tur. Hun hylte i bilen selv om hun elsket bil og hoppet inn i bilen helt frivillig. Hun utagere i passeringssituasjoner fordi hun giret seg opp alt for mye.

Jeg begynte jobben med å redusere stresset hennes. Jeg erstattet én av dagens turer med en "nå skal vi sitte i parken/ved vannet/en fin plass i solen og kose oss i en time" ro-trening. Jeg spredte gjerne godbiter i gresset og lot henne lukte i vei. Jobbet også litt med motbetinging og sladretrening/kindereggtrening når andre hunder gikk forbi. I starten slet hun veldig med å finne roen. Hun klynket og protesterte, men jeg fortsatte treningen. Etterhvert begynte hun å sette seg ned og se på miljøet rundt oss istedenfor å klage, også begynte hun å legge seg ned og faktisk slappe av. Da begynte jeg å sette meg ned på benker i løpet av vanlige turer også, så hun lærte seg å gå fra "gira på tur" til avslappet, også gira på tur igjen.

Jeg lagde en "komme inn fra tur" rutine for henne. Før vi gikk inn, så fikk hun lete etter godbiter på plenen i 10-15 minutter. Når vi gikk inn, så tok jeg alltid av egne klær og sko før jeg slapp henne løs så hun ble vant med å vente (vanligvis løp hun inn i huset det øyeblikket jeg tok av henne båndet). Jeg hadde også en godbit klar for når jeg tok av henne båndet så jeg kunne guide henne inn i huset ved siden av meg (rolig), så hun ikke lenger løp inn som en storm. Godbiten fikk hun når hun gikk inn i buret sitt, hvor et tyggebein ventet. Forventningene hennes ble etterhvert endret fra å løpe vilt inn i huset til å komme inn mens hun var rolig, for så å legge seg i buret med et tyggebein. De vanlige stresstegnene (biting i potene, overdrevent vasking av tissen) forsvant etterhvert som hun ble vant til den nye rutinen.

Jeg meldte meg også inn i trygg-hund klubben, hvor jeg fikk mye informasjon og støtte om selvtillitsbygging gjennom mestringsfølelse, stressredusering og annet. 

Jeg brukte også kalm aid fra felleskjøpet (halv dose daglig) mens jeg trente på ro med henne, og det hjalp mye.

Nå er hun helt stille i buret i bilen. Hun utagere ikke i passeringssituasjoner, og hun finner roen om vi slenger oss ned en plass på tur. Buret har jeg solgt, for hun vet nå at når vi kommer inn fra tur, så er det tid for å slappe av. Og ja, jeg slenger ofte godbiter i gresset både før, under og etter tur, eller på dager hvor været er dårlig og de ikke har lyst til å gå lange turer i regnet. De elsker å sniffe etter godbiter i gresset, og de er rolige etterpå. 

Jeg har tenkt på å trene spor med hundene, for det er en flott aktivitet som er svært positivt for hunder å drive med.

Mitt råd er å fokusere på stressredusering + selvtillitsbygging. Selvtillitsbygging er viktig, så gi MYE ros og legg alltid treningen opp på en måte som gir hunden mestringsfølelse. Sett hunden opp for suksess. Gjør hunden noe galt, ikke korriger, men avled også lær hunden hva den skal gjøre istedenfor. Man snur da noe negativt til noe positivt. Det er viktig for hunden å føle at den mestrer ting, for da minskes stresset og usikkerheten. Å lære hunden å finne roen er også svært viktig. 

Lykke til! Dette kan absolutt jobbes med! 

 

Anonymkode: b5874...a5d

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Vær så snill og spander på deg utgiftene med å besøke en god adferdskonsulent som jobber etter oppdatert kunnskap og forskning om hund.

I denne tråden er det mye som er så forvirrende at om du prøver halvparten, vil både du og hunden bli enda mer frustrert og stresset.

Jeg kan garantere at det beste å gjøre er å starte med å finne årsaken til stresset, og så gjøre noe med den før du kan begynne med noen som helt trening. Det du beskriver er tydelige tegn på høyt og vedvarende stress som er helseskadelig, og mange av rådene her er rake vegen til "katastrofe" (altså enda verre) for hunden din. 

Du må ikke finne på å prøve å trene bort symptmene som for eksempel å stenge hunden i et bur osv.

Hilsen en som har jobbet med atferd på hund i 21 år (og stadig lærer noe nytt siden jeg oppdaterer meg på forskning).

Anonymkode: bc5bd...48b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tråden har sporet av en del. 

TS, å spre godbiter på plenen som hunden kan søke etter i 10-20 minutter etter turen er godt for hunden din. Spor er også godt for hunden din, men dette er en aktivitet i seg selv- utenfor hverdagslige aktiviteter som gåturer, og noe man gjerne bør gå på kurs for så du kan lære hvordan man trener dette. Absolutt en flott aktivitet for enhver hund. Men det betyr ikke at å spre godbiter i gresset ikke er flott for hunden også. 

En av mine tisper har alltid hatt et ganske forhøyet stressnivå. Jeg begynte å legge merke til det da hun var rundt 8-9 måneder. Hun tygde på poter og "vasket" tissen til hun fikk sår etter hver tur. Hun hylte i bilen selv om hun elsket bil og hoppet inn i bilen helt frivillig. Hun utagere i passeringssituasjoner fordi hun giret seg opp alt for mye.

Jeg begynte jobben med å redusere stresset hennes. Jeg erstattet én av dagens turer med en "nå skal vi sitte i parken/ved vannet/en fin plass i solen og kose oss i en time" ro-trening. Jeg spredte gjerne godbiter i gresset og lot henne lukte i vei. Jobbet også litt med motbetinging og sladretrening/kindereggtrening når andre hunder gikk forbi. I starten slet hun veldig med å finne roen. Hun klynket og protesterte, men jeg fortsatte treningen. Etterhvert begynte hun å sette seg ned og se på miljøet rundt oss istedenfor å klage, også begynte hun å legge seg ned og faktisk slappe av. Da begynte jeg å sette meg ned på benker i løpet av vanlige turer også, så hun lærte seg å gå fra "gira på tur" til avslappet, også gira på tur igjen.

Jeg lagde en "komme inn fra tur" rutine for henne. Før vi gikk inn, så fikk hun lete etter godbiter på plenen i 10-15 minutter. Når vi gikk inn, så tok jeg alltid av egne klær og sko før jeg slapp henne løs så hun ble vant med å vente (vanligvis løp hun inn i huset det øyeblikket jeg tok av henne båndet). Jeg hadde også en godbit klar for når jeg tok av henne båndet så jeg kunne guide henne inn i huset ved siden av meg (rolig), så hun ikke lenger løp inn som en storm. Godbiten fikk hun når hun gikk inn i buret sitt, hvor et tyggebein ventet. Forventningene hennes ble etterhvert endret fra å løpe vilt inn i huset til å komme inn mens hun var rolig, for så å legge seg i buret med et tyggebein. De vanlige stresstegnene (biting i potene, overdrevent vasking av tissen) forsvant etterhvert som hun ble vant til den nye rutinen.

Jeg meldte meg også inn i trygg-hund klubben, hvor jeg fikk mye informasjon og støtte om selvtillitsbygging gjennom mestringsfølelse, stressredusering og annet. 

Jeg brukte også kalm aid fra felleskjøpet (halv dose daglig) mens jeg trente på ro med henne, og det hjalp mye.

Nå er hun helt stille i buret i bilen. Hun utagere ikke i passeringssituasjoner, og hun finner roen om vi slenger oss ned en plass på tur. Buret har jeg solgt, for hun vet nå at når vi kommer inn fra tur, så er det tid for å slappe av. Og ja, jeg slenger ofte godbiter i gresset både før, under og etter tur, eller på dager hvor været er dårlig og de ikke har lyst til å gå lange turer i regnet. De elsker å sniffe etter godbiter i gresset, og de er rolige etterpå. 

Jeg har tenkt på å trene spor med hundene, for det er en flott aktivitet som er svært positivt for hunder å drive med.

Mitt råd er å fokusere på stressredusering + selvtillitsbygging. Selvtillitsbygging er viktig, så gi MYE ros og legg alltid treningen opp på en måte som gir hunden mestringsfølelse. Sett hunden opp for suksess. Gjør hunden noe galt, ikke korriger, men avled også lær hunden hva den skal gjøre istedenfor. Man snur da noe negativt til noe positivt. Det er viktig for hunden å føle at den mestrer ting, for da minskes stresset og usikkerheten. Å lære hunden å finne roen er også svært viktig. 

Lykke til! Dette kan absolutt jobbes med! 

 

Anonymkode: b5874...a5d

Glemte å nevne at ved burbruk, så bør ikke hunden settes i bur i mer enn en liten time. Hunder som stresser mye har godt av å få mulighetene innskrenket i perioden med trening (så man hindrer tilgang til mer stimuli og selvbelønning av stressløsere). Å komme hjem etter tur til et stort hus med folk og barn kan være overveldende. Å bli satt i bur med et tyggebein I en liten time etter hver tur kan hjelpe hunden å endre forventingene til å komme hjem etter tur. En hund bør aldri sitte i bur over mange timer, men det kan være et godt verktøy i en begrenset periode. Jeg brukte kun bur i et par uker etter tur, og det var nok til å endre forventingene til min hund angående det å komme hjem fra tur. Hun kunne slappe av, tygge litt tyggebein og legge seg til å sove. Da buret ble fjernet la hun seg ned på sofaen etter tur istedenfor. 

Anonymkode: b5874...a5d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

TS. Vær så snill og spander på deg utgiftene med å besøke en god adferdskonsulent som jobber etter oppdatert kunnskap og forskning om hund.

I denne tråden er det mye som er så forvirrende at om du prøver halvparten, vil både du og hunden bli enda mer frustrert og stresset.

Jeg kan garantere at det beste å gjøre er å starte med å finne årsaken til stresset, og så gjøre noe med den før du kan begynne med noen som helt trening. Det du beskriver er tydelige tegn på høyt og vedvarende stress som er helseskadelig, og mange av rådene her er rake vegen til "katastrofe" (altså enda verre) for hunden din. 

Du må ikke finne på å prøve å trene bort symptmene som for eksempel å stenge hunden i et bur osv.

Hilsen en som har jobbet med atferd på hund i 21 år (og stadig lærer noe nytt siden jeg oppdaterer meg på forskning).

Anonymkode: bc5bd...48b

Hvem anbefaler du? 
 

Det er ikke så lett å finne en atferdskonsulent basert på bare det du skriver, det finnes jo tusenvis av de og alle mener selv de er best.

Anonymkode: a7886...24b

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvem anbefaler du? 
 

Det er ikke så lett å finne en atferdskonsulent basert på bare det du skriver, det finnes jo tusenvis av de og alle mener selv de er best.

Anonymkode: a7886...24b

Du kan se her:

https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/

Og her:

https://www.okhund.no/finneninstruktor

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.6.2022 den 23.33):

Har hund på snart 8 mnd. Hatt den i 5 mnd. 

Helt siden jeg fikk den har jeg hatt følgende problemer: 

- Kronisk stress. Finner ikke ro innendørs. 

- Konstant kløe og febrilsk slikking på poter. Veterinær mistenker ikke allergi og loppemiddel er forsøkt. Veterinær mener dette er stress relatert kløe. 

- Pesing innendørs. 

- Har kjøpt ulike ting til mental trening (puslespill for hund, slikkematte, ball til å putte godbit inni). Ødelagt av hunden (biter det ihjel).

- Spiser på ALT ute på bakken  

- Separasjonsangst. Har øvd mye på dette og gått ut i korte øyeblikk og deretter kommet inn igjen. Er hunden ute av buret ødelegger den ting, spiser på ALT eller skraper på ting. Forsøkt å la den ligge på avgrenset rom, men så har den greid å komme seg ut. Nå er det så ille at hunden lager en dam i buret pga pesing. 

Har forsøkt atferdskonsulent (for 2 mnd siden) og har trent på ting daglig. Selv på dager med mye trening går det i korte øyeblikk, så er vi tilbake til start..På dager med hard fysisk aktivitet ligger hunden litt på "lading" så er det samme kjøret igjen. 

Ellers så leker vi søk ute. Lydighetstrening (Sitt, ligg, stopp, snu, bli). Av og til gjemsel med barna i huset. 

Hunden har aldri utagert mot andre hunder eller mennesker... 

Er dette normal atferd for unghund?  Atferdskonsulent mener dette kan fåes bukt med med trening.. 

Er en vanvittig sliten hundeeier og vet ikke min arme råd. 

Bør den utredes for øvrige sykdommer? Dette er en tispe, ikke hatt løpetid enda. 

Anonymkode: 8c7f2...04c

Hva med å ha den sammen med en stabil eldre hund som kan vise hvordan en skal te seg? Gå inn på besøk til andre med hund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trener mye på ro. Rett og slett stå stille ute å prate med andre hundeeiere og hundene får ikke hilse. En sjelden gang gir vi de lov å hilse, ellers ikke. Vi har fått med oss en gjeng med hundeeiere og møtes på en grusbane en kveld i uka. Hunden vår blir veldig sliten av det, og helt rolig resten av kvelden og dagen etter.

Han hadde skikkelig separasjonsangst, men så kom korona og han fikk selskap. Dette er en omplassert brukshund hvor vi var 4. hjemmet hans da han var 10 mnd. Jeg satt på hjemmekontor, men konsekvent ikke på rom med han. Han fikk komme inn og få kontakt, men gikk fort tilbake til sin plass og la seg siden det uansett ikke skjedde noe. Nå kan han fint være hjemme en skoledag, barna har jo kortere dager enn oss voksne, så han er veldig sjelden alene lenger enn 8.15-13.30

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, jeg får vondt av å lese om dere, det skal ikke være slik å ha hund. Hverken den eller dere har det godt. Du har fått mange gode råd her, men jeg tenker at det beste er å få en erfaren hundetrener inn i hjemmet og se på hverdagen deres.

Er det mye som skjer hjemme, unger inn og ut, treninger, hit og dit og lite "ro" i hverdagen? 

Har hunden et dedikert område som den får være helt i fred og kan trekke seg tilbake til om det blir for mye mas? 

Er barna flink til å avpasse aktivitiseringen? (Avslutte når leken er god)

Er områdene hunden pleier å slappe av på skjermet for utvendig påvirkning (kan ikke se ut/må ikke vokte eller "passe på", eller mye bråk/uro rundt hvilested)?

Kan dere ha bånd på hunden inne for å forhindre vandring og uro? (Være rolig når dere er rolig).

Har dere belønnet ro på plassen sin, først et par sekunder, så lenger og lenger i ro. 

Har dere faste rutiner for hunden, slik at den vet hva som skjer?

 Når stresset er så høyt er det kanskje mye gener som spiller inn også. Har dere snakket med oppdretter/eiere av søsken? Jeg ville nok også involvert veterinær for å diskutere evt behandling hvis ikke trening og adferdsrådgvider ikke fører fram. 

Anonymkode: 3c499...ea7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville fått en grundig gjennomgang av hele hunden hos kiropraktor/fysioterapeut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gi den oppmerksomhet når han er stressa. Når den først roer seg ned og legger seg, gi han godbit og ros. 
vi holder på å trener opp en valp. Han hopper på oss. Hver gang han gjør det dytter vi han ned, avviser han og ser ikke på han. Når han kommer bort og setter seg ned får han god bit. Han er mye bedre nå. 
unngå oppmerksomhet til uønsket adferd. 
kos mye med han når han er rolig. 
min liker ikke stå i bånd.. sutrer. Men sitter ute sammen med han når han står i bånd.. da er han trygg. 

Anonymkode: 4a064...d68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Oi, takk for alle svar. 

Som sagt har vi involvert atferdskonsulent for 2 mnd siden.. Og vedkommende hadde angivelig nok erfaring med samme rase. Vi har trent på det han mente vi burde trene på. Men, bør sikkert ha en ny time/oppfølging? Han mente hunden ikke har funnet sin plass i flokken enda og at vi må være enda mer bestemt med hunden. 

Vi har en Alaska Husky valp. Oppdretter mente dette kunne bli en fin familiehund/treningskamerat. Vi har barn i huset, og det er godt mulig hunden responderer dårlig på dette da ungene ofte går inn og ut av huset ofte. 

Har de siste dagene fjernet buret. Har fjernet alt av hundeleker ut av huset. Hunden slapper derimot av i buret i bilen og liker sove I bilen.

Jeg har latt hund ligge i avgrenset rom med kamera på og sørget for en god luftetur først. Om jeg har gått en liten tur ut...Dette har faktisk denne gangen gått kjempebra. Hunden legger seg ofte alene i gangen når hun vil ha fred. Så vi skal selvsagt ikke bruke mere bur når vi skal ut om dette fungerer. 

Igår trimmet jeg hunden ute. Hun bare peset inne lenge etterpå. Prøvde da å gjemme et par gjenstander ute først, + godbit søk i gresset etterpå, men hun ble bare sinnsykt stresset av dette. Løper bare rundt for å finne maten. Det kan ikke være normalt? Hunden har normal vekt for alderen. Hunden er ganske smart og greide alle gangene å finne gjenstandene ute som var gjemt. 

 Idag har vi kun vært ute i hagen og gått korte turer i nærområdet. Da har hun slappet mere av og sovet mye... Jeg har da sittet mesteparten i ro ved siden av henne. Akkurat nå er det kun meg og hunden som er hjemme. 

Har bestilt ny time til veterinær i beg. av neste uke. Utelukke fysiske sykdommer. 

Tenker at dette stresset overhodet ikke er bra for henne... Håper dette kan trenes opp og at det ikke er "genetisk hyperaktivitet". 

Skal prøve slikt beroligende fôr. 

Vi får sikkert stigma nå pga valg av rase. Det har vi fått fra feks familie, fra dag 1. Sånn og sånn ER det å ha husky.. 🙄

Anonymkode: 8c7f2...04c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig hun roer seg når hun blir eldre og kan få mer utløp for fysisk mosjon. 

Ang. godbitsøk så er det vanskelig å svare på uten å ha sett det eller vite hvordan dere har gjort det. For noen tar det litt tid å skjønne "leken" og de må uansett holde på 10-15 minutter før det har noen effekt. For andre igjen vil det være stressende uansett og da er det best å la være. Se an hva som funker på deres hund, men vær sikker på at dere har prøvd det lenge nok, og riktig nok, først.

Hvis hunden fant alle gjenstandene, har dere forsøkt å gradvis gjemme dem mer vanskelig? 

Ang. atferdsterapeut, så ville jeg vurdert om det kan være nyttig å finne en annen, utfra hva du skriver. Utfra det du skriver, så ville jeg valgt noen som har litt mer oppdatert syn på hunder enn "finne sin plass i flokken" og "være mer bestemt". Mer moderne atferdsterapeuter vil sette seg ned med dere, gå gjennom hundens hverdag og forsøke å finne årsaken (så langt som mulig) til hundens stressnivå og jobbe derfra.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvem anbefaler du? 
 

Det er ikke så lett å finne en atferdskonsulent basert på bare det du skriver, det finnes jo tusenvis av de og alle mener selv de er best.

Anonymkode: a7886...24b

Skjønner godt at det er vanskelig å finne. Men prøv å finn ut hva slags bakgrunn de har. Innen hundetrening kan alle kalle seg hundetrenere, atferdseksperter og hva det nå enn er siden det ikke er en beskyttet tittel.

Jeg vet at GoodDog har oppdaterte metoder og utdanner også egne trenere. Jeg kjenner dessverre ikke til å mange i Norge, og det kommer jo an på hvor du bor i landet. Men at de har en utdannelse innen atferd er viktig. Ingen vits i å gå til noen som er supergode på lydighet hvis de ikke har peiling på atferd og hva en hund er, hva det trenger, hvordan de reagerer på ting og kommuniserer.

Atferd på hund er som på menneske: man må se helhetlig på det. Altså, hvis hunden har smerter kan den vise aggressiv atferd. Hvis hunden er stresset kan det samme skje. Og så bør hundetreneren prøve å stille deg spørsmål sånn at hun/han kan finne årsaken til atferden. For når årsaken er klar, vet man. hva man kan begynne å jobbe med (finne det som stresser hunden). Hvis de ikke vil prøve å finne årsaken, så tør jeg påstå de ikke har så god greie på atferd i det hele tatt.

Be gjerne om referanser også. Det bør de som er seriøse forstå godt at du gjør, og viser også at du er seriøs om at du selv ønsker å jobbe med med det. Mange hundeeiere ønsker quick fix og enkle løsninger som krever minst mulig fra dem selv. Og det er ikke så morsomt å jobbe med for en som er seriøst interessert i atferd og å hjelpe hundene.

Lykke til :) Håper du finner noen!

Anonymkode: bc5bd...48b

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til hundetrener. Hundeadferd og menneske henger i sammen. Ikke at du nødvendigvis gjør noe galt men kan være noe du ikke merker selv å man kan ikke se det på nettet. Dessuten høres det ut som en stressa å redd hund å da er det alltids noe bak.

Anonymkode: 7fd25...fe5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...