Gå til innhold

Privat sæd donasjon fra en venn. Noen med erfaringer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vil ha barn nå men har ikke kjæreste.
En jeg var litt sammen med tidligere og som jeg har beholdt som venn vil gjerne donere sæd til meg om jeg kan kalle det for det. Vi har to sykluser å gjøre dette på nå.
Jeg ønsker å si ja å vi har snakket litt om hvordan dette blir..

Han bor egentlig i Australia hvor han har siste studieår på master og skal ut i jobb der mest sannsynlig. Han ser også for seg ett liv der nede da han har mer familie der enn her i Norge osv.

Avtalen blir noe slikt som at han ikke skal ha noe med oss å gjøre å jeg skal ikke kreve noe av han. Annet enn at vi kommer til å treffes som venner når vi har mulighet.. kan tenke meg det blir annethvert år i snitt.. 

ang barnet så får han/hun vite hvem han er etterhvert. Det trenger ikke være så stor hemmelighet..

Skal ikke ha sex men jeg skal sprøyte sæden hans inn i meg annen hver dag over en ukes tid.. 

Har ikke snakket med noen om dette for føler det er veldig tabu og vanskelig å sikkert rart. Jeg syns tanken var syk når han bare slang det ut..

Jeg har prøvd å få barn med min eks en stund, var til utredning å fikk vite van hadde dårlig svømmere..Det tok veldig på forholdet og ble dessverre slutt for ett par år siden. (ikke han her)

mer det noen som har gjort det slik? Hva er den beste måten å gjøre innsprøytingen på? Har skjønt at sæden skal være ferskest mulig. Akkurat det har vi kontroll på😅 

Hører gjerne fra andre som har gjort det samme💛

Ps.. orker ikke masse stygge kommentarer.. har fast jobb, ingen gjeld, hus og stor familie i nærheten.. er også ganske klar for mammarollen ❤️

Anonymkode: 97698...0ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har skjønt at sæden skal være ferskest mulig. Akkurat det har vi kontroll på😅 

Kan du utdype dette?

Og hva får egentlig han igjen for denne avtalen? Må du i det minste hente ut sæden selv?

Anonymkode: 42af0...a0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en sprø ide. Gå for det, hadde gjort det samme om mannen hadde hatt dårlig svømmere eller jeg hadde vært klar for barn som singel😌

Anonymkode: 8b729...924

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden far ikke er anonym bør man kanskje også hva man gjør om Ungen ønsker forhold til far når han er eldre. Meteren bedre ligge med en random på byen enn dette.0

Anonymkode: 1a382...1b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan du utdype dette?

Og hva får egentlig han igjen for denne avtalen? Må du i det minste hente ut sæden selv?

Anonymkode: 42af0...a0a

Han ønsker å hjelpe meg.. han å jeg har vært veldig gode venner i snart 10år.

Anonymkode: 97698...0ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vil ha barn nå men har ikke kjæreste.
En jeg var litt sammen med tidligere og som jeg har beholdt som venn vil gjerne donere sæd til meg om jeg kan kalle det for det. Vi har to sykluser å gjøre dette på nå.
Jeg ønsker å si ja å vi har snakket litt om hvordan dette blir..

Han bor egentlig i Australia hvor han har siste studieår på master og skal ut i jobb der mest sannsynlig. Han ser også for seg ett liv der nede da han har mer familie der enn her i Norge osv.

Avtalen blir noe slikt som at han ikke skal ha noe med oss å gjøre å jeg skal ikke kreve noe av han. Annet enn at vi kommer til å treffes som venner når vi har mulighet.. kan tenke meg det blir annethvert år i snitt.. 

ang barnet så får han/hun vite hvem han er etterhvert. Det trenger ikke være så stor hemmelighet..

Skal ikke ha sex men jeg skal sprøyte sæden hans inn i meg annen hver dag over en ukes tid.. 

Har ikke snakket med noen om dette for føler det er veldig tabu og vanskelig å sikkert rart. Jeg syns tanken var syk når han bare slang det ut..

Jeg har prøvd å få barn med min eks en stund, var til utredning å fikk vite van hadde dårlig svømmere..Det tok veldig på forholdet og ble dessverre slutt for ett par år siden. (ikke han her)

mer det noen som har gjort det slik? Hva er den beste måten å gjøre innsprøytingen på? Har skjønt at sæden skal være ferskest mulig. Akkurat det har vi kontroll på😅 

Hører gjerne fra andre som har gjort det samme💛

Ps.. orker ikke masse stygge kommentarer.. har fast jobb, ingen gjeld, hus og stor familie i nærheten.. er også ganske klar for mammarollen ❤️

Anonymkode: 97698...0ce

Nei nei nei, finn en kjæreste først!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Siden far ikke er anonym bør man kanskje også hva man gjør om Ungen ønsker forhold til far når han er eldre. Meteren bedre ligge med en random på byen enn dette.0

Anonymkode: 1a382...1b3

Ja.. tenker at for barnet er det bedre at det er han enn en random fyr på byen. Klart barnet kan møte faren.. om han/hun vil.. men jeg har tenkt at siden vi er venner kan vi vel bare fortelle barnet det når det passer åsså ses de jo innimellom. Han bor der.. vi bor her.. syns det et lite problematisk. Han ser nok åsså for seg at barnet når det blir ung voksen så vil han/hun ha ett slags forhold men tar ikke det så tungt.. føler meg ganske heldig med tilbudet hans men er jo livredd likevel 💗

Anonymkode: 97698...0ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O.G. skrev (22 minutter siden):

Skal dere samarbeide, eller ser du for deg å skrive far ukjent?

Ingen samarbeid. Om noe skal stå på «far» er jeg åsså usikker på. Kanskje ikke sette noe navn der.. 

Anonymkode: 97698...0ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herreguuud plutselig er hele verden søskenbarn😒😒😒😒finn kjæreste først, sæddonasjon er EKKELT

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt egoistisk å sette dine egne behov om å ha barn, over et fremtidig barns behov om å ha en mor og en far i starten av livet. 

Trist at vi har fått et såpasd "meg meg meg" samfunn, at  ting som dette har blitt normalt. 

Anonymkode: 9ba1e...537

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har alt på stell - hvorfor ikke gjøre det gjennom helsevesenet? 

Da slipper du alle moralske dilemmaer. Hva om du dør - skal han ta ansvaret? Hva om han dør, skal barnet arve? Skal alle vite alt? Hva om han plutselig ombestemmer seg og flytter tilbake til Norge og vil være pappa. 

Jeg skjønner at det er fristende, men jeg ville tenkt meg veldig godt om. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egoismen er stor i norge, dritt i om barnet kunne trengt en far i livet sitt, at du får oppfylle din drøm er visst det viktigste.  Blir kvalm bare av å lese hvor lett du tar på det her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fridiskusjon.no skrev (5 minutter siden):

Egoismen er stor i norge, dritt i om barnet kunne trengt en far i livet sitt, at du får oppfylle din drøm er visst det viktigste.  Blir kvalm bare av å lese hvor lett du tar på det her.

Helt enig, hvordan i all verden skal hun oppdra en gutt til å bli mann? Får hun en datter, er det stor sannsynlighet, at jentebarnet for "daddy issues". Da jenter har et enda større behov for et forhold med faren sin. Men neida! Det driter vi langt faen i, så lenge jeg får som jeg vil.

Anonymkode: 9ba1e...537

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det høres ut som en god løsning, men vær obs på at hvis du oppgir han som far så må han også betale bidrag. En løsning kan være at du oppgir far som ukjent, men at du er åpen om hvem som er far i et testamente, til utvalgte venner eller andre, i tilfelle du går bort og barnet ditt ønsker å vite hvem som er far. Jeg personlig synes det er viktig at et barn har tilgang til informasjon om sitt biologiske opphav om de ønsker det. 

Håper dere får det til :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Nooni ovenfor. Fortell hvem som er faren i testamente og til nær familie, som dine foreldre osv. I tilfelle du skulle falle fra brått.

Ikke oppgi fars navn på dokumentet på fødestuen og i svangerskapet, hvis du ikke vil at myndighetene i Norge skal begynne og jakte på han for barnebidrag. Det var vel dealen mellom dere, at han ikke skal måtte betale noe sånt? 

Har du spurt han hva han vil gjøre om du dør? Om du får kreft og dør når barnet er 7 år for eksempel, vil han ta barnet til seg da? Eller havner barnet hos en fosterfamilie eller blir adopert av noen i din slekt? Det er viktig å ha en slagplan klar for sånt når man har en så spesiell avtale som dere to har tenkt ut.

Ellers synes jeg det er en fin plan, å få barn med en god venn. Men vær åpen med barnet fra starten av, hvis dere drar på ferie til Australia f.eks når barnet er 5, så si at det er faren dere skal treffe. Ikke noe "løgner" eller skjule hvem han er.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Han ønsker å hjelpe meg.. han å jeg har vært veldig gode venner i snart 10år.

Anonymkode: 97698...0ce

Men hvordan har dere ordnet at sæeden skal være ferskest mulig? Og har han satt som en betingelse at du er ansvarlig for å få sæden ut av han?

Anonymkode: 42af0...a0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker said:

Litt egoistisk å sette dine egne behov om å ha barn, over et fremtidig barns behov om å ha en mor og en far i starten av livet. 

Trist at vi har fått et såpasd "meg meg meg" samfunn, at  ting som dette har blitt normalt. 

Anonymkode: 9ba1e...537

Det blir jo uansett slutt mellom de fleste par og er det ikke kjempefint at barnet er ønsket? Alt for mange barn er uønsket og lever med foreldre som misbruker de. Heller være ønsket og elsket av EN enn å være uønsket av to! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det juridiske må jo være på plass, det er viktig.

Altså advokat som kan ordne en avtale dere begge signerer. Testamente, ansvar, rett til hva og ikke. 
 

Du må også få klargjort om barnet hele veien skal få vite om pappen i Australia, barnet kommer til å spørre mye om dette i perioder. Jeg tenker det er uaktuelt om du ikke kan være helt ærlig.

Jeg ville også droppet kjent donor om han ikke ønsker kontakt. Da bør du heller gå for Danmark. 
 

Kort sagt er det nok enklere og billigere å gå for donor i Danmark :) 

Jeg personlig hadde valgt enten en venn å ha delt omsorg med, eller, ordinær donor gjennom helsevesen i Danmark. 
 

Slike ordninger kan bli mye uventet krøll. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fridiskusjon.no skrev (2 timer siden):

Egoismen er stor i norge, dritt i om barnet kunne trengt en far i livet sitt, at du får oppfylle din drøm er visst det viktigste.  Blir kvalm bare av å lese hvor lett du tar på det her.

Mamge barn vokser opp med bare en forelder og det går helt fint. For en utrolig dum kommentar.

Hva med alle som har mor og mor, en mor, far og far, eller en far? Tror du ikke de har like fine liv??

Anonymkode: 52357...3aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...