Gå til innhold

Lutefase og annet


Mini th

Anbefalte innlegg

Hei. Nå har jeg vært prøver i 2 år.

Vært hos 2 offentlige gynekologer.

Første var ufyselig, mente siden jeg var overvektig så hadde jeg pcos/pco og var opphengt i det, noe jeg ikke hadde. Da måtte d være siden jeg var overvetig at jeg ikke ble gravid. Har nå gått ned 25 kg + 

 

Ba fastlegen om bytte da jeg ikke følte meg komfortabel.

 

Kom til ny, og hun var bare opphengt i ivf.

Noe jeg mener er utenkelig, for jeg er enda ung og alt skal jo være bra med oss begge. Da vill jeg først sjekke egglederne mine. Men d var jo ikke vits mente hun

Prøvde si jeg vill jo heller prøve noen runder til med behandling med letrozol++ siden jeg har gått ned i vekt. Prøvde og si jeg begynner alltid med spotting 2-6 dager før mensen, og har hørt fra andre at det er noe man burde prøve og fikse for man har " for kort " lutefase til at kroppen rekker og ta til seg. ( Kan være det bare er tull, jeg aner ikke ) 

 

Noen med erfaring ?

Skal bestille time til privat gynekolog istedefor , da jeg føler kanskje man blir tatt mer på alvor. Og vill sjekke eggledere. Men greit og høre om andre har vært i likende situasjon. 

Håper noen kan svare, for kjenner jeg er på vei til og gi opp drømmen om barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mannen er sjekket ut av saken?

Anonymkode: 5b7ba...c47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini th skrev (Akkurat nå):

Ja d står jo det ?  Alt er bra med oss begge ?

Var alle prøvesvarene hos han innenfor referanseområdet? 

Anonymkode: 5b7ba...c47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Var alle prøvesvarene hos han innenfor referanseområdet? 

Anonymkode: 5b7ba...c47

Ja regner jo ikke med han ble klarert viss ikke av 2 forksjellig gynekologer på både sperm og blod ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini th skrev (Akkurat nå):

Ja regner jo ikke med han ble klarert viss ikke av 2 forksjellig gynekologer på både sperm og blod ?

Da er det bare å be om henvisning til prøverør/IVF, for da har dere alle prøvesvar de krever. Ingen vits i å "herje" videre med din kropp. Og kaste bort enda mer tid. 

Anonymkode: 5b7ba...c47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da er det bare å be om henvisning til prøverør/IVF, for da har dere alle prøvesvar de krever. Ingen vits i å "herje" videre med din kropp. Og kaste bort enda mer tid. 

Anonymkode: 5b7ba...c47

Jeg skriver jo over jeg ikke ville ha ivf ? Hva er vitsen i og kommentere om du ikke kan svare på det jeg spørre om? 

Har du lest innlegget?  Jeg vill finne ut dette med eggledere og lutefase.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini th skrev (Akkurat nå):

Jeg skriver jo over jeg ikke ville ha ivf ? Hva er vitsen i og kommentere om du ikke kan svare på det jeg spørre om? 

Har du lest innlegget?  Jeg vill finne ut dette med eggledere og lutefase.  

Ja, jeg har lest, og har vært gjennom årevis med prøverør og utredning selv.

Hør på gynekologen, som kan dette best, og be om henvisning. Om klinikken, som også kan dette mye bedre enn både deg og meg, mener at ikke alt er gjort, så vil de sørge for at det blir gjort først. 

Anonymkode: 5b7ba...c47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg har lest, og har vært gjennom årevis med prøverør og utredning selv.

Hør på gynekologen, som kan dette best, og be om henvisning. Om klinikken, som også kan dette mye bedre enn både deg og meg, mener at ikke alt er gjort, så vil de sørge for at det blir gjort først. 

Anonymkode: 5b7ba...c47

Igjen , jeg skal ikke ha noe henvisning til ivf , før alt er sjekket.    Og viss du har vært gjennom det selv, så burde du skjønne hvorfor man ikke vill før man har sjekket alt.  Kan godt være gynekolog vet best, men når gynekolog ikke er interessert i og høre på pasienten sin historie, og bare snakker om Ivf i hver setning så vet jeg ikke hvor mye interesse personen har i og hjelpe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler conceive plus glidemiddel , funket for oss første gang vi prøvde det. Ellers masse vitaminer. Kan be lege eller gynekolog om lutinus for å beuke etter el, det kan øke sjansene. Eller prøv progesteron krem etter el. Lutinus er mye bedre da.

Anonymkode: 66e3c...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini th skrev (2 timer siden):

Igjen , jeg skal ikke ha noe henvisning til ivf , før alt er sjekket.    Og viss du har vært gjennom det selv, så burde du skjønne hvorfor man ikke vill før man har sjekket alt.  Kan godt være gynekolog vet best, men når gynekolog ikke er interessert i og høre på pasienten sin historie, og bare snakker om Ivf i hver setning så vet jeg ikke hvor mye interesse personen har i og hjelpe. 

Det offentlige betaler ikke for alt dette. Neste steg er henvisning til prøverør. Der de også vurderer om mer bør prøves først. 

Men du har jo alle muligheter privat, så gå heller for det. 

Anonymkode: 5b7ba...c47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini th skrev (2 timer siden):

Hei. Nå har jeg vært prøver i 2 år.

Vært hos 2 offentlige gynekologer.

Første var ufyselig, mente siden jeg var overvektig så hadde jeg pcos/pco og var opphengt i det, noe jeg ikke hadde. Da måtte d være siden jeg var overvetig at jeg ikke ble gravid. Har nå gått ned 25 kg + 

 

Ba fastlegen om bytte da jeg ikke følte meg komfortabel.

 

Kom til ny, og hun var bare opphengt i ivf.

Noe jeg mener er utenkelig, for jeg er enda ung og alt skal jo være bra med oss begge. Da vill jeg først sjekke egglederne mine. Men d var jo ikke vits mente hun

Prøvde si jeg vill jo heller prøve noen runder til med behandling med letrozol++ siden jeg har gått ned i vekt. Prøvde og si jeg begynner alltid med spotting 2-6 dager før mensen, og har hørt fra andre at det er noe man burde prøve og fikse for man har " for kort " lutefase til at kroppen rekker og ta til seg. ( Kan være det bare er tull, jeg aner ikke ) 

 

Noen med erfaring ?

Skal bestille time til privat gynekolog istedefor , da jeg føler kanskje man blir tatt mer på alvor. Og vill sjekke eggledere. Men greit og høre om andre har vært i likende situasjon. 

Håper noen kan svare, for kjenner jeg er på vei til og gi opp drømmen om barn. 

Det er mange under 35 år som må gjøre IVF - så det burde du ikke nekte. Du kan fint være så ung du vil, men går det ikke på så lenge så går det ikke?! 
 

Leste en annen tråd forleden, hvor en kvinne som hadde kort lutefase - og hun kjøpte et kosttilskudd på helsekostbutikk, som var nettopp for å få hormonene i sjakk. Kanskje det tilskuddet hadde vært noe for deg, for å få en mer normal syklus. 

Anonymkode: 1749a...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini th skrev (2 timer siden):

Jeg skriver jo over jeg ikke ville ha ivf ? Hva er vitsen i og kommentere om du ikke kan svare på det jeg spørre om? 

Har du lest innlegget?  Jeg vill finne ut dette med eggledere og lutefase.  

Du har vært hos to gynekologer - og de begge har sagt det samme til deg. Kanskje høre på de som vet hva de snakker om? 
 

Hvis du har tatt tilskudd og medisiner for å få det til, men ingenting har fungert på 2 år - da er faktisk neste steg henvisning til IVF. Og der får man full utredning og hvis det da er noe annet å gjøre FØR ivf’en så blir det selvfølgelig anbefalt. Du virker litt låst i tankegangen og ønskene dine, men virker ikke som at du helt vet hva du snakker om heller - ha ett åpent sinn :) . Ingen går til IVF og starter rett med behandlingen, det er der man tar  masse prøver av begge partnerne - og er det noe annet å prøve før IVF så får man beskjed om det. Der får du da også vite hvis det er noe feil med syklus eller eggledere. 

Anonymkode: 1749a...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du har vært hos to gynekologer - og de begge har sagt det samme til deg. Kanskje høre på de som vet hva de snakker om? 
 

Hvis du har tatt tilskudd og medisiner for å få det til, men ingenting har fungert på 2 år - da er faktisk neste steg henvisning til IVF. Og der får man full utredning og hvis det da er noe annet å gjøre FØR ivf’en så blir det selvfølgelig anbefalt. Du virker litt låst i tankegangen og ønskene dine, men virker ikke som at du helt vet hva du snakker om heller - ha ett åpent sinn :) . Ingen går til IVF og starter rett med behandlingen, det er der man tar  masse prøver av begge partnerne - og er det noe annet å prøve før IVF så får man beskjed om det. Der får du da også vite hvis det er noe feil med syklus eller eggledere. 

Anonymkode: 1749a...fbd

Første gynekolog sa ikke noe om ivf. Der var ikke kjemien mellom oss to.  Byttet grunnet det. Og nå undersøkes han av pasient ombudet pga klager fra flere pasienter om det samme 🤷🏽‍♀️ 

Andre gynekolog var ikke mottakelig for mine tanker. Der ble jeg tilogmed rådet av ei som jobbet der og gå privat eller bytte.

Står heller ikke er begge mente det samme ? En mente jeg var for feit eller hadde PCOS og ei har ikke interessert i og høre på pasienten ? 

 

Jeg er ikke låst på min tanke og jeg vet nå hva jeg prater om iforhold til min kropp ?  Jeg spørr om noen har erfaring med likende , ikke hva jeg tenker og mener ? 

Har ikke fått hjelp i to år heller, vi har vært prøvere i 2 år. Fikk hjelp etter 1,5 år pgs ventetid pga covid.     Og har ikke prøvd ut annet 2 runder letrozol enkel dose. 

 

Håper dette var ok forklart for deg. Så har ingenting med og ikke ha et åpent sinn og gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er mange under 35 år som må gjøre IVF - så det burde du ikke nekte. Du kan fint være så ung du vil, men går det ikke på så lenge så går det ikke?! 
 

Leste en annen tråd forleden, hvor en kvinne som hadde kort lutefase - og hun kjøpte et kosttilskudd på helsekostbutikk, som var nettopp for å få hormonene i sjakk. Kanskje det tilskuddet hadde vært noe for deg, for å få en mer normal syklus. 

Anonymkode: 1749a...fbd

 Nekter ikke ivf, jeg vill bare ha en gynekolog som er interessert i og høre. Og prøve det som kan prøves.  

 Ikke en som sier man enten er for feit eller har pcos eller begge deler ( noe jeg ikke verken er , har eller var ) .   Er ikke noe med om d ikke får så går d ikke, har kun vært gjennom et par runder enkel dose letrozol, som jeg syns man kan prøve litt til på både dobbel og trippel om det må til .

Er heller ikke relatert til det jeg spørr om. Jeg lurer på om noen har vært utenfor dette med kort lutefase og noen har vært borti noe av det samme.

ivf blir vurdert når jeg har en gynekolog som hører hva jeg sier. 

 

husker du hva tilskuddet heter hun kjøpte da ?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det offentlige betaler ikke for alt dette. Neste steg er henvisning til prøverør. Der de også vurderer om mer bør prøves først. 

Men du har jo alle muligheter privat, så gå heller for det. 

Anonymkode: 5b7ba...c47

Nei det vet jeg det offentlige ikke gjør.

Ja jeg har bestilt time til privat. Jeg ville bare høre om noen hadde erfaring med sjekk av livmorhalsen. Og om noen har erfaring med kort lutefase  og hva man kan gjøre for og forlenge den 🤷🏽‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Anbefaler conceive plus glidemiddel , funket for oss første gang vi prøvde det. Ellers masse vitaminer. Kan be lege eller gynekolog om lutinus for å beuke etter el, det kan øke sjansene. Eller prøv progesteron krem etter el. Lutinus er mye bedre da.

Anonymkode: 66e3c...6de

Hva er lutinus? Og hvordan skal det brukes ? Og d hjelper for,ikke alle fastleger som er oppdatert 🤓  Bare så jeg vet hva jeg skal som.  Skal til fastlegen imrogen, så kan høre om det da.

Jeg bruker glidemiddelet det glidemiddel 🤭 eller har kjøpt, brukt d en syklus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang lutealfase har du da?

Jo nærmere 10 dager den er jo vanskeligere blir det å bli gravid. Er den under 10 så er det så å si umulig.

Anonymkode: d43e9...110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini th skrev (14 timer siden):

Hva er lutinus? Og hvordan skal det brukes ? Og d hjelper for,ikke alle fastleger som er oppdatert 🤓  Bare så jeg vet hva jeg skal som.  Skal til fastlegen imrogen, så kan høre om det da.

Jeg bruker glidemiddelet det glidemiddel 🤭 eller har kjøpt, brukt d en syklus. 

Lutinus er progesteron, og progesteron trengs for å få lang nok lutealfase samt ikke spotte mellom el og mens. For lite progesteron vil gjøre det vanskelig for egget å feste seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laura80 skrev (1 time siden):

Lutinus er progesteron, og progesteron trengs for å få lang nok lutealfase samt ikke spotte mellom el og mens. For lite progesteron vil gjøre det vanskelig for egget å feste seg. 

Åååå, da skal jeg høre med fastlegen, tror prøvene var fine. Han sa hverfall alt var fint men 🤷🏽‍♀️ takk for svar ! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...