Gå til innhold

Emilie Voe Nereng

PippiLa

Anbefalte innlegg

Jeg tenker at problemet ligger i selve tanken bak influencer-rollen (jeg sliter med å kalle det et yrke): Selve forretningsidéen er jo å drive markedsføring uten at noen merker at det er markedsføring. Greia er å usynliggjøre og maskere reklame mest mulig, særlig ved å røre den mest mulig sammen med privatliv og hverdagsliv, slik at mottaker ikke mistenker at man er kjøpt og betalt, og reklamen blir maksimalt effektiv. 

Influencere kommer rett og slett ikke unna dette. Hvis de virkelig skal følge lovverket for at det skal fungere etter hensikten ender de opp med å måtte reklamemerke alt de poster. Jeg skjønner at det er surt, men det burde være prisen å betale for å velge en levevei som i sitt vesen handler om å skjule all reklamen de utsetter mottaker for, med alt det har av konsekvenser for uthuling av hvordan mediene kan og skal fungere. Og å velge å være spydspissen i en utvikling som bryter ned tilliten til mediene i et demokrati er ingen liten sak - det er blodig alvor.

Endret av Aricia
  • Liker 12
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

K_mb skrev (18 timer siden):

Har ikke som vane i argumentere med å kalle andre for drittunger, men av og til kan voksne mennesker fremstå som det og da er det å kalle en spade for en spade.  De som skriker høyest er jo nettopp de største influencerne som driver millionbedrifter mens de klager over det lille ekstraarbeidet de må gjøre eller frykten for å fremstå som en ren reklamebedrift som de jo i realiteten er. Mikroinfluencere har heldigvis en annen jobb som sier meg at de ikke nødvendigvis er avhengig av å reklamere for alt og alle for å overleve. Dette handler jo først og fremst om store influencere som lever av å reklamere for ulike annonsører og som gjerne drar inn egne merker/produkter eller spons uten å merke det som reklame, dette blir da formidlet til hundretusener av følgere. Tviler på at mikroinfluencere med få følgere drar inn mye spons eller har problemer med å merke evnt eget merke som reklame. Jo flere følgere, jo flere samarbeid, det sier egentlig seg selv. 

Det du skriver om frykten for å fremstå som en ren reklamebedrift, har jeg også tenkt at er kjernen i saken. 

Ett av argumentene i vg-kronikken til Nereng er jo også at hun frykter at et forhøyet hensyn til forbruker er «en struping av influenserens troverdighet og kreative spillerom».

Nereng står fritt til å mene det hun gjør og det er ikke unaturlig å kjempe for best mulige vilkår for seg selv. For publikum er det kanskje på tide å bli mer kritisk til innholdet hun poster. Hvis det er utfordrende å lage innhold fra «livet sitt» uten å vise frem en smørbrødliste med tidligere sponsede produkter og tjenester sier det sitt om omfanget spons. 

Endret av Capri
Rettet skrivefeil
  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Amanda28 skrev (På 20.6.2022 den 22.25):

Hun er det som man kaller et godt forbilde. Liker henne kjempegodt og har hatt sansen for henne i mange år. Friskt pust i motsetning til andre i bransjen :)

Husker parodi videoen "bimbo" ifra 2009 holdte på og le meg i hjel "only the braindead takes it seriously" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her inne som har møtt på henne?, til dere som har det hvordan var hun?, mange kjendiser er avvisende og liker ikke, at fans kommer bort til dem, husker sminkevideoen hennes ifra 2009, jeg var 18 og tenkte "hun blir nok ikke berømt", ironiskt nok var hun Norges mest berømte kvinne, i flere år har alltid hatt sansen for henne, ydmyk og moden i forhold til andre bloggere, Sophie Elise kunne ha lært av henne ;) synd at, hun la ned bloggen leste at hun slet, med søvn og at hun i perioder, slet med all oppmerksomheten hun fikk, når hun vandret ute blant andre 😮

600full-emilie-nereng.jpg

500full-emilie-nereng.jpg

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som har brukt treningstøyet hennes? Er de behagelige og god kvalitet? Ser de har salg på alt nå. Synes de ser litt "gummiaktige" ut og ikke så fine, men hvis de er bra kvalitet og gode å ha på så kunne jeg gjerne tenke meg å kjøpe det nå på salg og støtte det merket, er vel kanskje ikke så mange andre miljøvennlige treningstøy på markedet?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinccis skrev (På 21.11.2023 den 17.12):

Er det noen her som har brukt treningstøyet hennes? Er de behagelige og god kvalitet? Ser de har salg på alt nå. Synes de ser litt "gummiaktige" ut og ikke så fine, men hvis de er bra kvalitet og gode å ha på så kunne jeg gjerne tenke meg å kjøpe det nå på salg og støtte det merket, er vel kanskje ikke så mange andre miljøvennlige treningstøy på markedet?

De er laget av plast 🥹 Resirkulert plast er fortsatt plast. Og når man vasker disse klærne så bidrar man med mikroplast igjen. Så hvor miljøvennlige de er vet jeg ikke helt. Nå er jo mye av tøy man kjøper resirkulert, men det er dessverre sånn at klær av plast avgir mikroplast uansett hvor mange ganger man gjenbruker det. Jeg skjønner ikke at det er miljøvellig? Forklar meg gjerne. De rydder havet for plast for å lage disse som avgir mikroplast?

Men de som lager tøyet har visst bedre vilkår, og det er jo bra. 

• Liker 6
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Diosa skrev (12 minutter siden):

Jeg skjønner ikke at det er miljøvellig? Forklar meg gjerne. De rydder havet for plast for å lage disse som avgir mikroplast?

Nei jeg har ingen forklaring på det, virker som at du har bedre peiling så takk for info. Eneste jeg visste var at disse plaggene er jo veldig reklamert som miljøvennlig, noe jeg gikk rett på som sikkert mange andre, men høres logisk ut det du sier at plast er plast. Synes de uansett ser litt ut som våtdrakter så like greit å droppe å kjøpe.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått med meg at de avgir mikroplast, det er jo ikke bra! Det opplyses om at de er laget av resirkulert fiskegarn...

Jeg har det lyseblå settet med sport-bh og tights og er veldig fornøyd, behagelig og fargen er så fin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som poengterte at hun er sammen med en pga pengene osv.  

Nå står det en artikkel om hvordan hun inviterer pengene og har gjort det siden hun ble blogger. Noen som har tilgang til den på vg + og kan si hva hun gjør?

Jeg syns hun virker som en oppegående og sunn jente som tar mange gode valg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/29/2023 at 1:00 PM, AnonymBruker 31 said:

Til dere som poengterte at hun er sammen med en pga pengene osv.  

Nå står det en artikkel om hvordan hun inviterer pengene og har gjort det siden hun ble blogger. Noen som har tilgang til den på vg + og kan si hva hun gjør?

Jeg syns hun virker som en oppegående og sunn jente som tar mange gode valg 

I 2015 kjøpte hun bolig i Oslo til 2,5 millioner som 19 åring,  og nå bor hun i en annen  bolig i Oslo til over 6 millioner og har hytte. Hun investerer også i fond, hadde BSU-konto og vanlig sparekonto.  Hun sa hun likte å ha trygge investeringer som fundament. Men hun hadde også investert i noe hun selv mente hadde høy risiko som matleveringstjenesten Palett og startet mitt eget treningstøymerke, «Shero».

Da hun var barn var det faren som hadde kontroll på økonomien hennes og passet på at hun kun fikk bruke deler av det hun tjente. 

https://www.vg.no/dinepenger/sparing-og-investering/i/Q7vEeV/slik-investerer-emilie-voe-nereng-gir-meg-masse-livskvalitet

Endret av SVK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, SVK said:

I 2015 kjøpte hun bolig i Oslo til 2,5 millioner som 19 åring,  og nå bor hun i en annen  bolig i Oslo til over 6 millioner og har hytte. Hun investerer også i fond, hadde BSU-konto og vanlig sparekonto.  Hun sa hun likte å ha trygge investeringer som fundament. Men hun hadde også investert i noe hun selv mente hadde høy risiko som matleveringstjenesten Palett og startet mitt eget treningstøymerke, «Shero».

Da hun var barn var det faren som hadde kontroll på økonomien hennes og passet på at hun kun fikk bruke deler av det hun tjente. 

https://www.vg.no/dinepenger/sparing-og-investering/i/Q7vEeV/slik-investerer-emilie-voe-nereng-gir-meg-masse-livskvalitet

Kommer hun ikke fra en rik familie og?

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 hours ago, hvalstad45 said:

Kommer hun ikke fra en rik familie og?

Beklager, det vet jeg ikke noe om.  Jeg vet veldig lite om henne. Svarte i forrige innlegg fordi jeg har tilgang til VG+ og det ble spurt om hva som stod i den artikkelen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt random, men typen hennes..... Pr-kåt så det holder og elsker å vise seg frem, virker det som. Endelig har han blitt sammen med en "kjendis".

• Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Typen virker ikke helt god i måten han "forsvarer" henne i kommentarfeltet på Instagram. Så pinlig. Nye LKE... 

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Av alle kommentarene klarer jeg ikke finne kjæresten sine i farten. Jeg reagerer derimot sterkt på de fleste andre kommentarene. Jeg skjemmes rett og slett. Selv syns jeg det var trist når Cato ble valgt, men å hamre løs på Emilie som menneske av den grunn er bare helt lavmål. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg enig i, synes det er veldig rart at voksne mennesker holder på slik. Men måten kjæresten hennes (som for øvrig er utdannet kommunikasjonsrådgiver) svarer på kommentarene gjør bare vondt verre. "Håper for øvrig du fortsetter å ha så få følgere som du allerede har", "La oss for Guds skyld håpe du ikke har ansvar for noens oppdragelse" osv.

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ewna skrev (1 minutt siden):

Det er jeg enig i, synes det er veldig rart at voksne mennesker holder på slik. Men måten kjæresten hennes (som for øvrig er utdannet kommunikasjonsrådgiver) svarer på kommentarene gjør bare vondt verre. "Håper for øvrig du fortsetter å ha så få følgere som du allerede har", "La oss for Guds skyld håpe du ikke har ansvar for noens oppdragelse" osv.

Hvilket kommentarfelt er dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...