Gå til innhold

Hva sette tredemølla på for å orke å jogge lenger

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei.

Jeg har tidligere løpt en del intervaller, vekslet da mellom 4km/t og 10/12 km/t.

Nå er det lenge siden jeg har trent pga skade i høst og en operasjon i vinter. Jeg skal prøve meg litt på løping igjen og kondisjonen er på bunn. Målet er å jogge mer sammenhengende, f.eks 20-30 min uten pause. 

Hva bør jeg sette tredemølla på? Har prøvd på 8 og 7,5 km/t men pulsen stiger raskt og jeg holder ikke ut mer enn 6-8 minutter før jeg må gå noen minutter. Bør jeg holde farten på 7,5 og løpe så lenge jeg orker og tenke det går seg til over tid- eller bør jeg skru ned tempo på tredemølla? 

Anonymkode: 2c76b...328

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Så lenge du presser deg litt vil du få bedre kondis uansett. Enten det er ved å løpe raskere eller lenger. Intervaller er jo bra, hvis du er ok med det så fortsett med det

Anonymkode: 803f7...792

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville skrudd ned tempo. Tempo kan økes etterhvert som du har kondisen og kroppen til å løpe lenger og fortere. 

Det er viktig at du bygger deg opp gradvis slik at kroppen (sener, ledd og muskulatur) tåler den belastningen joggingen medfører. En måte å gjøre det er eks. å laste ned en C25K app og følge programmet. Om du synes det er for enkelt i starten, kan du hoppe til uke 2. 

Anonymkode: 351eb...ddd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ned med tempo ja. 6 eller 6,5. Korte og raske skritt. 
Anbefaler å følge Løpeglad på Instagram, der er det mange tips å hente. 

Anonymkode: fca6f...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...