Gå til innhold

Jeg trodde at utdannelse ville gi høy lønn..?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Men hvilke studier gir høy lønn med tre års utdanning? Jeg er ikke god i tall, tunge fysiske yrker (feks sykepleie) eller data. Blir glad for forslag. Ts. 

Anonymkode: 79eb6...fd6

Jeg har 570 i grunnlønn. Jobber kun dagtid. Sykepleier(bachelor). Har 5 år ansiennitet. Helt ok

Anonymkode: 8fc9f...17b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har 570 i grunnlønn. Jobber kun dagtid. Sykepleier(bachelor). Har 5 år ansiennitet. Helt ok

Anonymkode: 8fc9f...17b

Det synes jeg er ok, men jeg kan ikke jobbe i fysisk tunge yrker lengre.. Ts. 

Anonymkode: 79eb6...fd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

🤣🤣🤣 

Mvh PhD med 700k i lønn (og jeg tjener til og mer mer enn flere av mine kolleger) 

Anonymkode: 84320...e2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

🤣🤣🤣 

Mvh PhD med 700k i lønn (og jeg tjener til og mer mer enn flere av mine kolleger) 

Anonymkode: 84320...e2b

🙈🙈🙈🙈😂

Anonymkode: 79eb6...fd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hvilke studier gir høy lønn med tre års utdanning? Jeg er ikke god i tall, tunge fysiske yrker (feks sykepleie) eller data. Blir glad for forslag. Ts. 

Anonymkode: 79eb6...fd6

Siviløkonom.

Hvis du ellers klarer og har mage…

Anonymkode: fcb14...208

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

🙈🙈🙈🙈😂

Anonymkode: 79eb6...fd6

Hvorfor ler du av det?

helt vanlig i norsk alademia. Et kall vet du. Ikke et yrke….

Anonymkode: fcb14...208

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Siviløkonom.

Hvis du ellers klarer og har mage…

Anonymkode: fcb14...208

Siviløkonom er 5 års studier.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

🙈🙈🙈🙈😂

Anonymkode: 79eb6...fd6

Ingen grunn til å le, nei. Og ja, som en annen skrev over her - helt standard i akademia. Vi bytter vel i alle fall i teorien god lønn mot frihet, selvrealisering og faglig utvikling. Om det er sånn i praksis er et annet spørsmål… 

Men jeg ser det er flere her som kommenterer om lønn på 600-700k+ uten utdanning eller med fagbrev: Klart at det er mulig å få det. Men de fleste uten utdanning, eller med fagbrev, tjener ikke så mye. De er derimot overrepresenterte i yrker med stor fysisk belastning, lite kontroll over jobben og høy risiko for uførhet på sikt - og dårlig lønn. Fremover vil det også bli enda vanskeligere å få høyt betalte stillinger uten utdannelse eller med fagbrev. Det er noen fagbrev som kan være meget lukrative, de er selvsagt mannsdominerte, men de fleste er ikke det. 
Og så har du noen som er så dyktige og karismatiske at de vil gå til topps i arbeidslivet uansett, ala Røkke. Men det er bare å innse det: De fleste av oss har ikke de egenskapene. 

Anonymkode: 84320...e2b

  • Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hva jobber du som? 

Anonymkode: 79eb6...fd6

Jobber i bank.

Anonymkode: 7dee8...455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det synes jeg er ok, men jeg kan ikke jobbe i fysisk tunge yrker lengre.. Ts. 

Anonymkode: 79eb6...fd6

Det er det ikke heller. Det er en poliklinikk

Anonymkode: 8fc9f...17b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Siviløkonom.

Hvis du ellers klarer og har mage…

Anonymkode: fcb14...208

Siv øk er 5 år

Anonymkode: 8fc9f...17b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden, men jeg har aldri helt skjønt hvor man lander med en bachelor i pedagogikk? 

Anonymkode: 3b85e...3a9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har tre år på barnehagelærer studie. Tjener dårligere nå enn da jeg jobbet uten utdannelse. Så tenker å finne meg noe annet å gjøre. Mange utdannelser som ikke lønner seg i kroner og øre. 

Anonymkode: 8c0c3...cf3

Jeg er assistent i barnehage med full ansinitet. Har vurdert utdanning innen det, men det betyr at jeg må starte på ny ansinitet og dermed går ned i lønn. I tillegg til år uten jobb, så det er ikke lønnsomt for meg. Så absolutt sant det du sier om at det ikke alltid er lønnsomt i kroner og øre.

Anonymkode: 2bc44...464

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er assistent i barnehage med full ansinitet. Har vurdert utdanning innen det, men det betyr at jeg må starte på ny ansinitet og dermed går ned i lønn. I tillegg til år uten jobb, så det er ikke lønnsomt for meg. Så absolutt sant det du sier om at det ikke alltid er lønnsomt i kroner og øre.

Anonymkode: 2bc44...464

Vil tro du tar med deg ansienniteten. Jeg gjorde i hvert fall det da jeg gikk fra assistent/sykepleierstudent til sykepleier i helsevesenet. 

Anonymkode: 710dc...d5b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdannelse kan da gi høy lønn, men lurer på hvordan du kom frem til at en bachelor i pedagogikk ville kunne gi deg mer enn du har nå?

Bachelor i psykologi eller bachelor i pedagogikk vil det være svært vanskelig å få jobb med, dersom det ikke kombineres med noe annet. Om man får jobb vil nok ikke lønna være på mer enn 450-500 i starten. Så tenker disse 2 kanskje er litt uheldige valg med mindre du har en klar plan videre. Dersom du studerer IT, ingeniør eller noe annet i den retningen vil det være mulig å starte på rundt 500 - men da må du også jobbe deg opp for å komme på det du har i dag.

 

Anonymkode: d2ad1...861

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Litt på siden, men jeg har aldri helt skjønt hvor man lander med en bachelor i pedagogikk? 

Anonymkode: 3b85e...3a9

Hos NAV.

Anonymkode: 76055...823

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS, hva med frontendutvikler? De har som regel begynnerlønn på 700 til 800k.

Anonymkode: 76055...823

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer også på hvilke museumsverter eller butikkansatte som har 450.000 i lønn? Kjenner 2 som er museumsverter, med bachelor i noe relevant (kommer ikke på hva det heter men noe med bevaring av gamle ting), og de har ikke 450.000 i startlønn.

Anonymkode: d2ad1...861

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har søkt på bachelor i pedagogikk til høsten. Har til nå jobbet i flybransjen og hatt 650,000 i brutto lønn med kun fagbrev i reiseservice. 

Nå skal jeg omskoleres, og søkte altså på bachelor i pedagogikk, og har bachelor i psykologi også på søkerlisten. 

Ble mildt sagt overrasket over at forventet lønn blir 400-450,000 etter endt studie! Stemmer virkelig dette?

Er jo bedre betalt i matbutikken, reisebyråer, som museumsverter++ som ikke krever utdanning engang. 

Anonymkode: 79eb6...fd6

450.000kr i året er jo nesten 40.000 utbetalt hver måned. Det er jo en formue nærmest. 

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jurist da, men jeg har 620.000 i lønn som relativt nyutdannet (jobbet ett år). Jeg har fleksitid, sommertid, lange tidsfrister og en skikkelig spennende jobb hvor jeg får gjøre det jeg liker. Jobbet i butikk før, og med høyeste sats gav det meg 411.000 uten kveldstillegg. Da hatet jeg hvert minutt av dagen, nå gleder jeg meg til å gå på jobb. 

Anonymkode: 7f8af...284

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...