Gå til innhold

Prevensjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

jeg bruker p-pillen microgynon. den koster ca 92 kr for 3 måneder. ikke så ille det!

• 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest bellem
Skrevet

Tenkte jeg skulle skrive et lite takkinnlegg til alle damene som har fortalt om kobberspiral-erfaringene sine. Jeg fikk det idag. Det var ikke vondt i det hele tatt, så det varierer tydeligvis. Krysser fingrene for at det fungerer for meg

Søkte og leste sikkert alle trådene om emnet, og ser at mange sier kobberspiral er uetisk. Det er greit nok, men i noen av trådene så forteller de samme menneskene at p-piller er ok. Det er så herlig hyklerisk at det nesten er morsomt. Måtte bare si det.

Skrevet
Jeg bruker Yasmin p-piller. Nå er jeg ikke helt sikker på prisen men det er drøyt 200 kr, så jeg bruker vel rundt 1000 kr i året på prevensjon. Jeg synes det dyrt, men verdt det. Var deilig når jeg var under 20 og fikk de gratis..

Er ikke gratis for de under 20 lengre heller. Yasmin koster 237 kr. Ganget med 4 blir det jo nesten 1000.

Gjest Gjest
Skrevet

Bruker p-sprøyten Depo-Provera og for 4 sprøyter (1 års forbruk) kostet det i februar 299,60 kr. I tillegg kommer ca 140 kr for sprøytestikkingene.

Skrevet

Og siste innlegget var meg

Gjest Gjest
Skrevet

mener det var depo provera jeg brukte. betalte 85.- per sprøyte, og 35.- for å sette den, 480.- i året.

nå har jeg sluttet, altfor mye bivirkninger på meg.

Gjest Fantus
Skrevet
Er ikke gratis for de under 20 lengre heller. Yasmin koster 237 kr. Ganget med 4 blir det jo nesten 1000.

Det kommer an på hvilketp-pillemerke man bruker om det er gratis for jenter mellom 16 og 20. Trygdeverket dekker 100 kr for 3 mnd forbruk av prevensjon. Dvs: Bruker man en p-pille som koster 100 kr eller mindre (f.eks microgynon eller trionetta) får man den gratis. Bruker man en p-pille som koster mer enn 100 kr betaler man differansen mellom prisen på pillene og 100 kr. Eksempel: Yasmin koster 237 kr. Da betaler man 137 kr selv og trygdeverket betaler 100 kr.

Den største forskjellen er at man får dekket 100 kr av alle hormonelle prevensjonsmidler, både p-ring, p-sprøyte, p-plaster og p-piller. Før var det bare p-piller man fikk dekka.

Skrevet

Jeg bruker Marvelon, og betaler 93,- for tre måneders forbruk. Svært så overkommelig hvis man ser bort fra at hormoner tar seg best ut i naturlig form.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg bruker også Marvelon, men jeg betaler 119,- for 3 mnd. Rart at det er sånn pris-forskjell...

Skrevet

litt oppklaring om gratis p-piller til jenter mellom 16-19:

fra første mars dekkes nå 3 måneders forbruk med 100 kr fra staten, dvs at hvis du bruker en p-pilletype som koster under hundre kroner for en tremånederspakke, vil du fremdeles ikke trenge betale noe, men hvis du bruker et dyrere merke som feks Yasmin, må du betale differansen selv.

Ordningen er utvidet til å gjelde alle hormonelle prevensjonstyper, dvs at sprøyte, plaster og p-ring også er med i ordningen, noe de ikke var før. Unntaket er spiral og p-stav, disse får man ikke noe "rabatt" på. (Ikke så mange jenter mellom 16-19 som bruker spiral eller p-stav heller)

• 11 år senere...
Skrevet
På 9.3.2006 den 22.59, Gjest bellem skrev:

Tenkte jeg skulle skrive et lite takkinnlegg til alle damene som har fortalt om kobberspiral-erfaringene sine. Jeg fikk det idag. Det var ikke vondt i det hele tatt, så det varierer tydeligvis. Krysser fingrene for at det fungerer for meg

Søkte og leste sikkert alle trådene om emnet, og ser at mange sier kobberspiral er uetisk. Det er greit nok, men i noen av trådene så forteller de samme menneskene at p-piller er ok. Det er så herlig hyklerisk at det nesten er morsomt. Måtte bare si det.

Det er ikke hyklersk om msn vet hvorfor noen sier det er uetisk. Kobberspiral hindrer ikke befruktning (man har eggløsning), men hindrer egget i å feste seg. Mennesket er altså skapt. De aller fleste p-piller hinder eggløsning og muligheten for å skape barn. 

Skrevet
16 minutter siden, -venter- skrev:

Det er ikke hyklersk om msn vet hvorfor noen sier det er uetisk. Kobberspiral hindrer ikke befruktning (man har eggløsning), men hindrer egget i å feste seg. Mennesket er altså skapt. De aller fleste p-piller hinder eggløsning og muligheten for å skape barn. 

Jeg tror ts har forsonet seg med det ene eller andre i løpet av de 12 årene som har gått... 

Anonymkode: c8e7e...d8c

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ts har forsonet seg med det ene eller andre i løpet av de 12 årene som har gått... 

Anonymkode: c8e7e...d8c

:ohmy:

det håper jeg også. Så rett og slett ikke at tråden var gammel:fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...