lil Skrevet 14. november 2005 #22 Skrevet 14. november 2005 Spiralen hindrer et eventuelt befruktet egg i å feste seg, slik at det støtes ut som menstruasjon. Om man mener at befruktningsøyeblikket er det som teller (for når et menneske blir menneske, eller hvordan jeg skal formulere det) så er det galt å bruke spiral. Til trådstarter: Jeg bruker ladycomp, betalte 2000 for den, og den skal visst vare en stund håper jeg I tillegg kommer prisen på kondomer ca 8-9 dager i mnd, har ikke ført statistikk, men det er jo gjerne i disse dagene vi har mest sex
Malama Skrevet 14. november 2005 #23 Skrevet 14. november 2005 Bruker man ikke spiral av slike etiske hensyn bør man heller ikke bruke p-piller, de firker faktsisk også slik, selv om ikke alle vet det (var en tråd her inne for et år siden eller så da noen "oppdaget" det. P-piller (og andre sånne hormonpreparater) hindrer eggløsning OG "forsurer" muljøet slik at dersom det skulle løsne et egg og bli befruktet, så skal det ikke feste seg. Jeg bruker også ladycomp forøvrig, som jeg anser som en investering, jeg kan bruke den resten av mitt fruktbare liv, til prevenjon i perioder og til babylaging i andre perioder. Med kondomer i tillegg i de fruktbare dagene når den er prevensjon. Ettersom jeg begynte med denne etter p-pilleslutt og har hatt meget uregelmessige sykluser, så det har blitt mange "røde dager" og dermed kondomer, men det er en overgangsfase vil jeg da håpe... Månedlig kostnad er altså stort sett en pakke med kondomer, ikke allverden. Og fri for bivirkninger. Nå setter jeg meg litt inn i dette med naturlig prevensjon også jeg da, og hadde nok klart meg med et vanlig basaltermometer etterhvert, men jeg har jo denne LC, og bruker den, selv om jeg tegner graf (men ikke på papir, jeg bruker ovusoft jeg da, kostet ikke sååå mye)
lil Skrevet 14. november 2005 #24 Skrevet 14. november 2005 Jeg tegner graf i exel jeg Litt kjekt å følge med syntes jeg. Selvsagt hadde jeg klart det selv med et basaltermometer, men den er nå praktisk den der greia da. Dessuten tror jeg at mannen stoler mer på den enn om jeg skulle vært trafikklys
Malama Skrevet 14. november 2005 #25 Skrevet 14. november 2005 Jepp, nettopp det med min samboers følesle av sikkerhet er en god grunn til at jeg holder meg til LC. Så kan jeg selvsagt vær trafikklys for meg selv, men han forholder seg til lysene på den, og synes det er greit. dessuten er vi da enige om at de tikke er ene og alene mitt ansvar, og derved ikke min "feil" om det går galt, slik det ville være om jeg skulle tolke selv.
Brunhilde Skrevet 14. november 2005 #26 Skrevet 14. november 2005 Mange som ikke bruker spiral av etiske hensyn da... ← Dette gjelder vel kobberspiral. Jeg vet ihvertfall at de legene som reserverer seg mot å sette inn kobberspiral av etiske grunner ofte setter inn hormonspiral...
Gjest gjest1 Skrevet 14. november 2005 #27 Skrevet 14. november 2005 Dette gjelder vel kobberspiral. Jeg vet ihvertfall at de legene som reserverer seg mot å sette inn kobberspiral av etiske grunner ofte setter inn hormonspiral... ← Jeg har aldri hørt om noen leger som reserveres seg mot slikt. Har derimot hørt mange medisinprofessorer si at hvis man har etiske reservasjoner mot å utføre visse typer behandling, så har man ikke så mye i legeyrket å gjøre. Det med kobberspiral vs. p-piller er forøvrig litt pussig. Husker det var noen på KG som sa at det var mer moralsk å bruke p-piller fordi det skjer så sjeldent at befruktede egg blir utstøtt ved bruk av det.. Skulle tro man ville synes all hormell prevensjon også var uetisk hvis man synes kobberspiral er det.
Brunhilde Skrevet 14. november 2005 #28 Skrevet 14. november 2005 Jeg har aldri hørt om noen leger som reserveres seg mot slikt. Har derimot hørt mange medisinprofessorer si at hvis man har etiske reservasjoner mot å utføre visse typer behandling, så har man ikke så mye i legeyrket å gjøre. Det med kobberspiral vs. p-piller er forøvrig litt pussig. Husker det var noen på KG som sa at det var mer moralsk å bruke p-piller fordi det skjer så sjeldent at befruktede egg blir utstøtt ved bruk av det.. Skulle tro man ville synes all hormell prevensjon også var uetisk hvis man synes kobberspiral er det. ← Jeg VET om leger som ikke setter inn kobberspiral. Jeg VET også om leger som ikke utfører abortinngrep og sykepleiere som ikke deltar under inngrepet. Jeg sier ikke at jeg er enig i det valget. Hva medisinprofessorer måtte mene er jo heller ikke relevant i denne sammenhengen. P-piller hindrer først og fremst eggløsing i likhet med de andre hormonelle prevensjonsmidlene. Av den grunn er det for enkelte leger et mindre dilemma å foreskrive hormonell prevensjon.
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2005 #29 Skrevet 14. november 2005 Jeg VET om leger som ikke setter inn kobberspiral. Jeg VET også om leger som ikke utfører abortinngrep og sykepleiere som ikke deltar under inngrepet. Jeg sier ikke at jeg er enig i det valget. Hva medisinprofessorer måtte mene er jo heller ikke relevant i denne sammenhengen. P-piller hindrer først og fremst eggløsing i likhet med de andre hormonelle prevensjonsmidlene. Av den grunn er det for enkelte leger et mindre dilemma å foreskrive hormonell prevensjon. ← Jeg har flere kristne venner, og de bruker ikke spiral. Jeg er heller ikke så begeistret for abort, og har et litt "KrF-aktig" syn på når en befruktning teller fra, så jeg vil heller aldri bruke en spiral. 100 % sikre kan man aldri være, men det er i første rekke spiral som er kjent for å ødelegge for allerede befruktede egg. Hadde jeg vært lege/sykepleier ville jeg motsatt meg å være tilstede under abortinngrep
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2005 #30 Skrevet 14. november 2005 Kan noen her som av etiske grunner er mot hormonprevensjon fortelle meg hvorfor de mener det er galt å ta en tablett som f.eks. Cerazette som hindrer eggløsning? Jeg er klar over at noen ikke vil ta preparater som hindrer et evt. befruktet egg i å feste seg, men hvordan begrunner man det at det er "galt" å hindre eggløsningen?
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2005 #31 Skrevet 14. november 2005 Kan noen her som av etiske grunner er mot hormonprevensjon fortelle meg hvorfor de mener det er galt å ta en tablett som f.eks. Cerazette som hindrer eggløsning? Jeg er klar over at noen ikke vil ta preparater som hindrer et evt. befruktet egg i å feste seg, men hvordan begrunner man det at det er "galt" å hindre eggløsningen? ← Nja, det ble vel forklart at det i noen tilfeller kan hindre et evt befruktet egg å feste seg? :klø: Den sannsynligheten ser jeg på som så liten, og jeg snakket med legen min om dette, ettersom de egentlig ikke vil ha meg på p-piller pga blodproppsfaren (men jeg får lov fordi jeg også går på blodfortynnende). for ellers har jeg intet alternativ egentlig, ettersom jeg ikke vil ha spiral (som de prøvde å få meg til å bruke).
Iceglow Skrevet 14. november 2005 #32 Skrevet 14. november 2005 Så vidt jeg vet er Cerazette den eneste p-pillen som visstnok skal kun påvirke eggløsningen og skjedesekretet, om det stemmer, så ser jeg ingen etiske problemer med den. Den vi da fungere på samme måte som andre barrierepreventiver. Jeg har valgt å ikke ta den pga at jeg ikke har behov for den, og pga at jeg føler jeg har for lite informasjon om hvordan den egentlig påvirker livmorslimhinnen. Siden den forhindrer eller hos flere fjerner menstruasjonen helt, så påvirker den slimhinnen på et vis. Det jeg er usikker på er om det at livmorslimhinnen blir påvirket er pga at man ikke har EL, eller om det er Cerazette som påvirker slimhinnen uanhengig av EL. Men siden jeg er fornøyd med FAM, så ser jeg ingen grunn til å risikere krøll i hormonsystemet. I verste fall kunne jeg ha endt opp med å prøvd, og så sluttet pga bivirkninger, og så måtte bruke en evighet på å få kroppen opp å gå igjen slik at FAM hadde fungert.
Leanne Skrevet 14. november 2005 #33 Skrevet 14. november 2005 Jeg har satt inn en kobberspiral av 2 grunner: 1. kjempe billig i forhold til p-piller 2. Det forstyrrer ikke kroppens naturlige syklus med mange hormoner. Vi brukte nesten et år på å bli gravide forrige gang, noe som trolig skyldes hormoner fra p-pillene jeg brukte... Nå styrer vi det litt selv, og kan ta ut spiralen når vi er klare for neste barn...
Brunhilde Skrevet 14. november 2005 #34 Skrevet 14. november 2005 Kan noen her som av etiske grunner er mot hormonprevensjon fortelle meg hvorfor de mener det er galt å ta en tablett som f.eks. Cerazette som hindrer eggløsning? Jeg er klar over at noen ikke vil ta preparater som hindrer et evt. befruktet egg i å feste seg, men hvordan begrunner man det at det er "galt" å hindre eggløsningen? ← Jeg må forte meg å si at jeg personlig ikke er i mot noen form for prevensjon. Jeg er heller ikke abortmotstander.
Gjest lilletroll Skrevet 14. november 2005 #35 Skrevet 14. november 2005 Å bruke spiral ville vært ønskelig for meg, men jeg fikk satt inn en gang og holdt på å blø i hjel....og det stoppet ikke før spiralen var ute igjen. Har prøvd nesten alt av prevansjon som er på markedet og har nå landet på dyre NuvaRing....foreløpig er den perfekt, så får vi se etterhvert...
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2005 #36 Skrevet 14. november 2005 Iceglow, ser at du ofte nevner noe som heter FAM. Hva er det?
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2005 #37 Skrevet 14. november 2005 Å bruke spiral ville vært ønskelig for meg, men jeg fikk satt inn en gang og holdt på å blø i hjel....og det stoppet ikke før spiralen var ute igjen. Har prøvd nesten alt av prevansjon som er på markedet og har nå landet på dyre NuvaRing....foreløpig er den perfekt, så får vi se etterhvert... ← kobberspiral?
Iceglow Skrevet 14. november 2005 #38 Skrevet 14. november 2005 FAM = “Fertility Awareness Method” Det går i grove trekk ut på å kontrollere kroppens egne signal på fruktbarhet (EL tester, sekret og basaltemperatur er de tre mest brukte). Kanskje denne tråden kan være til litt hjelp: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=156659&hl= Er du stø i engelsk: http://www.ovusoft.com/library/primer002.asp Bare spør, og jeg svarer så godt jeg kan (men dette er kanskje ikke rett tråd å ha milelange utlegninger i )
Malama Skrevet 14. november 2005 #39 Skrevet 14. november 2005 Iceglow, ser at du ofte nevner noe som heter FAM. Hva er det? ← Fertility awareness method. Baserer seg på å måle basaltemperaturen, følge med på seket (utflod )og livmortappen, fr å kartlegge syklusen og eggløsningen, så unngår man (eller bruker f.eks kondom) å ha sex i de fruktbare dagene. Det er IKKE det samme som "sikre perioder" og å telle dager.
Gjest Englepussig Skrevet 14. november 2005 #40 Skrevet 14. november 2005 Har fått meg Implanon jeg, eller p-stav om du vil. Den koster ca 1200 kr pluss en legetime for å få satt den på plass. Men så virker den også i tre år uten at man trenger å tenke noe mer på det. Er veldig fornøyd jeg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå