Gå til innhold

Prevensjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Var forleden på apoteket for å hente mer prevensjon og hentet for ett halvt års forbruk. Jeg bruker NuvaRing og betalte kr. 619,- hvilket altså vil si kr. 1.238,- pr år.

Ved nærmere ettertanke synes jeg i grunn dette var ganske dyrt, og kom til å tenke på hva andre prevensjonsmidler faktisk koster. Noen som vil opplyse meg - gjerne om årskostnad og hvilken type?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Cerazette koster 177 ett eller annet for tre måneder.

Skrevet

Jeg bruker Yasmin p-piller. Nå er jeg ikke helt sikker på prisen men det er drøyt 200 kr, så jeg bruker vel rundt 1000 kr i året på prevensjon. Jeg synes det dyrt, men verdt det. Var deilig når jeg var under 20 og fikk de gratis..

Skrevet

Ja, da kan jeg jo nok en gang slå et slag for kobberspiralen. Selve spiralen koster ca 500, og konsultasjon for å få satt den inn + celleprøve og GU (som jo alle bør ta jevnlig uansett) kostet ca 200, tror jeg.

Siden jeg kan ha spiralen i 5 år, blir det drøye hundrelappen i året.

Skrevet
Ja, da kan jeg jo nok en gang slå et slag for kobberspiralen. Selve spiralen koster ca 500, og konsultasjon for å få satt den inn + celleprøve og GU (som jo alle bør ta jevnlig uansett) kostet ca 200, tror jeg.

Siden jeg kan ha spiralen i 5 år, blir det drøye hundrelappen i året.

Det høres jo så vanvittig vondt ut! :grine:

Skrevet
Det høres jo så vanvittig vondt ut! :grine:

Denne gangen var jeg hos en gynekolog og fikk gjort det, og hun var kjempeflink! (GU er jo aldri behagelig akkurat, da ;) ) Har satt inn spiral to ganger før hos vanlig lege, og tror ikke jeg har lyst til å la en klønete almennpraktiserende lege gjøre det igjen.

Skrevet

Jeg trodde jeg hadde høy smerteterskel helt til jeg måtte få tatt utvidet celleprøve/biopsi uten bedøvelse...Men nå skal jeg ikke ødelegge tråden mer.

Skrevet (endret)

P-ring er et av de dyreste prevensjonsmidlene vi har. Noen typer p-piller (Yasmin, Diane etc) koster også mer enn de tradisjonelle p-pillene som blant annet Trionetta, trinordiol. P-plaster koster vel nesten det samme som p-ring.

En kobberspiral koster rundt 300 kroner, mens en hormonspiral koster ca. 1200 kroner. Men, så varer de i 5 år også. Tror p-stav også koster rundt 1200.

Personlig så hadde jeg betalt mye for sikker prevensjon uten bivirkninger (men jeg bruker noe av det billigste på markedet nå :)).

Ps, du kan sjekke priser på Felleskatalogen :)

Endret av susanne
Skrevet

Naturlig prevensjon:

Bok for å lære metoden: ca. kr 200.

Termometer: ca. kr 100.

Så kommer papir og penn.

Pris per år: Nesten gratis.

Ingen bivirkninger: Priceless ;)

Skrevet
Naturlig prevensjon:

Bok for å lære metoden: ca. kr 200.

Termometer: ca. kr 100.

Så kommer papir og penn.

Pris per år: Nesten gratis.

Ingen bivirkninger: Priceless  ;)

Men da må du jo avstå fra sex i alle usikre perioder! Ellers må du plusse på kostnader for kondomer.

Og av de sikre periodene er den tiden du har mensen... :forvirret:

Skrevet
Men da må du jo avstå fra sex i alle usikre perioder! Ellers må du plusse på kostnader for kondomer.

Og av de sikre periodene er den tiden du har mensen...  :forvirret:

Ja, dersom man ikke avstår kommer kondomer/pessar/evt. annet i tillegg.

Og hva er galt med menssex? Noen liker det også.

Skrevet

Ca kr 400,- pr år... Uten behov for penn, papir og annet strev med beregninger og huske-på-perioder... ;)

Skrevet
Ja, dersom man ikke avstår kommer kondomer/pessar/evt. annet i tillegg.

Og hva er galt med menssex?  Noen liker det også.

Ville bare fram til at det regnestykket ditt var litt feil. Å avstå fra sex kan ikke kalles å bruke prevensjon, mener jeg.

Når det gjelder menssex så har jeg ikke sagt at det er noe galt med det, men alle hmmm... ellers brukte komponenter ;) i sexlivet er ikke aktuelle under mensen, og dermed blir det litt annenrangs.

Skrevet
Ville bare fram til at det regnestykket ditt var litt feil. Å avstå fra sex kan ikke kalles å bruke prevensjon, mener jeg.

Er ikke meningen med prevensjon å unngå og få barn? Å avstå i perioder er én måte å gjøre det på.

Skrevet

Kondomer koster vel rundt 5-6 kr? (Og det er om du kjøper de i Norge, kjøper du de på nett blir det billigere). Og 5 ganger 7-9 dager, blir rundt 50 kr i måneden. (Og det er om du har vaginal sex hver dag i den fruktbare perioden). Ikke det dyreste i klassen iverfall.

Andre barrieremetoder som jeg ikke helt kjenner til sikkerheten på i farten: Pessar, Lea’s shield, “sponges”/”svamper” (alle de krever sæddrepende middel), femidom, og om det ikke er krise med barn: Hoppe av før svingen. Eneste som er SIKKERT er avhold.

Poenget mitt: Det går an å ha sex, uten kondomer, i den fruktbare perioden, uten å bli gravid, så sant man holder seg til enkelte ting og unngår andre ;)

Skrevet

Jeg tror jeg betalte rundt 400 kroner for kobberspiralen. Ikke var den vond å sette inn. Litt ubehagelig bare, og så tok en ibux seg av ubehaget resten av den første dagen. ;) Billig, og så lang har den funket som bare det. :ler:

Skrevet

Trinordiol koster 30 kr mnd. Det er vel noe av det billigste.

Skrevet

Ble forbauset over hvor dyr den p-ringen var. Tror jeg holder meg til Cerazette en stund til.

Skrevet

bruker p-sprøyte... betaler vel ca 350 kroner i året, settes en gang hver tredje måned og mister mensen totalt... helt herlig :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...