Gå til innhold

Dagligvarer, forbruk?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi er også mange i familien og bruker nesten akkurat det samme som dere. Vi har tenåringer og barn i barneskolealder.

I vårt forbruk på ca 16 000 så er alt av husholdningsvarer som såper og toalettpapir, men også alkohol. Vi kjøper ikke mye alkohol. kun i helgene. Ikke snus eller røyk. Brus kun i helgene. 

Vi har tilsammen fem barn da, men har alle barna bare 50% av tiden, så du kan godt si at vi på en måte før på 2,5 barn sånn omtrentlig. 

Men jeg merker at prisene går opp og vi har ikke råd til like mye og like god mat nå som før. Vi prøver å holde samme budsjett med høyere priser og det er jo litt vanskelig. 

Anonymkode: 5e25f...7af

Jeg syns også at det har vært merkbart at prisene har gått opp nå i det siste. For et par år siden ukeshandlet jeg for 1500,- og nå er det 4000,-. Det er nok ikke bare prisøkning da, men litt endring i vaner også. 
Ser også en del ikke syns at husholdningsartikler utgjør så mye, men hos oss utgjør det en del. Det går mye vaskepulver, såpe, bleier, zalo, tørkerull osv. Det er alltid mange av disse postene som må fylles på hver uke.

TS

Anonymkode: 8cb95...ec4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

15 000 gikk det i forrige mnd, det går sannsynligvis mer🥺

2 voksne. Tilsammen 5 hjemmeboende barn på det meste + en hund. Alder 8-17 år. 

Anonymkode: 2ae61...234

😬

Vi har også to hunder, men maten og snacksen deres handles på plantasjen, så den legger seg under en annen kategori 😅 Hage og hjem eller noe sånt kanskje..

TS

AnonymBruker
Skrevet
Veggdyret skrev (5 timer siden):

2 voksne og 3 barn. Vi vet vi sløser.

Mye fersk frukt og bær, der litt for mye går i søpla (spesielt bananer råtner jo på et øyeblikk). Dyre ferdigbrød, siden ungene ikke synes hjemmebakt er like godt. For mye godteri, nøtter og kjeks. Brus, energidrikker og iskaffe til oss voksne. Småpakker med yoghurt, juice, brødvarer (ostebrix, boller, skolebrød) til barna. 

Stort sett har vi rimelige middager, da ungene er veldig glade i pasta og ris med "minimalt" tilbehør. 

Inkludert bleier og sånt så bruker vi 7000 i måneden på Rema ("hverdagshandel") og rundt 500-1500 kr stk på Kiwi, Meny og en lokal delikatessebutikk. Så 10.000 i måneden. Det burde ikke vært stort mer enn 6000 føler jeg, så jeg prøver å holde igjen, men det er så lett å bli fristet til å kjøpe noe ekstra når man egentlig bare skal ha gulrøtter og melk...

Kjedelig når man må kaste frukt.. Jeg opplever nesten hver handletur at jeg kommer hjem og noe av frukten er muggen. Hvis butikken har skikkelig fersk og god frukt en dag kjøper jeg mye. Min opplevelse er at den holder seg bedre i mitt kjøleskap, enn den gjør på butikken. Kommer man noen dager senere har ofte frukten blitt sliten igjen. Bananer er håpløst. Det må man kjøpe hver dag hvis man skal ha dem passe moden. Vi spiser bananer to dager etter jeg har handlet, etter det har vi ikke bananer før neste uke😅

TS

AnonymBruker
Skrevet
Summeer skrev (3 timer siden):

2 voksne og 3 tenåringsjenter. Alle i familien trener 3x uka, så vi er storspiste alle sammen selvom ingen av oss ser sånn ut 😅 bruker 12.000/mnd, lunsj til voksne utenom. I tillegg kjøper vi 1/2 gris og 1/2 lam fra gård en gang i året, det koster jo litt mer enn butikkjøttet men smaker mye bedre siden dette er frilandsdyr som går fritt og samvittigheten for å spise kjøtt er bedre siden vi vet at det er god dyrevelferd... 

Så smart å handle kjøtt fra en gård. Det skal jeg også undersøke mulighetene for. Vi kjøper egg hos en lokal produsent, og det føles mye bedre 😊

TS

Gjest Innsikten
Skrevet

Vi er to voksne og ett barn på 2 år. Vi bruker ca 8000kr inkludert bleier, hygieneartikler og vaskemidler. Vi røyker og snuser ikke, drikke gjør vi bare en sjelden gang. Det er uansett ikke noe vi regner inn i matbudsjettet. Jeg synes 8000kr på mat er mye, men samtid greier jeg ikke å kutte ned på noe, føler vi er fornuftige, kjøper kun det vi trenger og kaster sjeldent mat. Alt spises opp, inkludert middagsrester og lignende. 

AnonymBruker
Skrevet

2 voksne og 1 barn. Samboeren liker å kose seg så vi handler vel mer for 3 voksne og 1 barn.

Bruker raskt 6000kr i mnd, inkludert bleier, toalettpapir, såper osv.

Anonymkode: cdefc...065

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Sa jeg til ts at det var problematisk? Nei det gjorde jeg ikke.

Anonymkode: da8fc...98d

Nei, men du sa til meg:

At man ikke ønsker sandpapir dopapir har jeg forståelse for, men det finnes en mellomting og når det kommer til å tørk papir så trenger man virkelig ikke det dyreste mener jeg.

Det var bare det jeg kommenterte 🙂

Anonymkode: 33f9a...ca0

AnonymBruker
Skrevet
Lizard skrev (52 minutter siden):

Absolutt! Men da kan vi jo ikke kjøpe det vi har lyst på. Salma, skalldyr, kyllingfilet , gode oster, økologiske egg, fersk juice... 

Folk har ulike vaner og livsstil. Vi kjøper også det vi har lyst på og har et sunt og godt kosthold på 4-5000 i måneden :) 

Anonymkode: da8fc...98d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...