AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #41 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hei! Jeg lurer på hvor mye penger dere bruker på mat og husholdningsartikler på en uke/måned. Vi er en familie med to voksne, og tre barn (barnehage og barneskole-alder). Syns vi bruker vanvittig store summer på mat. Vi bruker cirka 16 000,- per måned. Jeg syns det er drøyt, men samtidig greier/ønsker jeg ikke å kutte ned på noe. Snuser eller røyker ikke. Vi ukeshandler og planlegger måltider i god tid, det er ikke impulskjøp. Syns det er interresant å se hvordan andre familier løser dette med mathandling og økonomi. Hvor mange er dere i familien, og hvor mye penger cirka bruker dere? 😊 Anonymkode: 8cb95...ec4 15 000 gikk det i forrige mnd, det går sannsynligvis mer🥺 2 voksne. Tilsammen 5 hjemmeboende barn på det meste + en hund. Alder 8-17 år. Anonymkode: 2ae61...234 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #42 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, det beste er jo når alle kan få leve akkurat som de ønsker 🙂 Anonymkode: 33f9a...ca0 Helt enig har flere venner som bruker mye på mat og koser seg med det. Anonymkode: 9d759...ffe 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #43 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du skriver det selv. Frukt og grønt og bær = dyrt kosthold. Igår skulle jeg handle blomkål, måtte le da de var på størrelse med min neve. Jeg bryr meg ikke om blomkålen var norsk, når jeg trenger 4 av dem for 1 måltid og de koster 26 kroner stykk, ja da blir de liggende. Samme med jordbærne, norske kostet 70 kroner kurven, nederlandske var 40. Og da var kurvene jammen fulle og luktet like mye. Har du innvandrerbutikk i nærheten kan du spare veldig mye på grønt. Og belgfrukter/ris, koster en slikk og ingenting der. Og utvalget er ofte stor, mye bedre enn Kiwi. Kjøtt er egentlig ganske billig, det er mengden som kan gjøre det dyrt. Jeg merker at jeg har 2 tenåringer, da de var små holdt det med en pakke karbonadedeig, når må vi ha 2 (restene blir spist om kvelden, de er alltid sultne). Vi er 2 voksne og som nevnt 2 tenåringer. Jeg har matbudsjett på 10.000 kroner og som regel er det nok. Det blir en 4-pakk med Cola i helgene og litt smågodt men det er ikke så dyrt. Verre med bringebærpakke på 30 kroner for 125 g. Vurdert frosne bær? De er ikke like pene å se på når de er tint men i en joghurt eller smoothie spiller det jo ingen rolle. Og det er heller ikke total miljøsvineri. Jordbær i januar fra Marokko eller avokado, det burde vært forbudt. Anonymkode: dd52b...f7a Vi ligger på 4- 5000 i måneden og spiser plantebasert, så nei dere trenger ikke å være dyrt Anonymkode: da8fc...98d 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #44 Skrevet 16. juni 2022 Vi bruker 6000 kr hver måned, har et barn på 2 år og et på 8 mnd. Handler en gang i uken, lager nesten all mat fra bunnen av. Spiser mye fisk, kylling og vegetarmat og kjøper en del frosne grønnsaker og bær som er billigere enn ferske. Ser alltid på kilopris når vi handler og handler gjerne mer av noe om det er gode tilbud for å fryse ned. Må nevnes at vi sjeldent kjøper sjokolade, potetgull og annet snop da vi ikke er så glad i det, så vi sparer nok litt på dette. Handler stort sett på Rema 1000 og Kiwi, men tidvis på Coop når vi har nyttige kuponger. Bruker Æ, Trumf og har Coop-medlemskap. Anonymkode: b5a77...343 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #45 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi bruker 6000 kr hver måned, har et barn på 2 år og et på 8 mnd. Handler en gang i uken, lager nesten all mat fra bunnen av. Spiser mye fisk, kylling og vegetarmat og kjøper en del frosne grønnsaker og bær som er billigere enn ferske. Ser alltid på kilopris når vi handler og handler gjerne mer av noe om det er gode tilbud for å fryse ned. Må nevnes at vi sjeldent kjøper sjokolade, potetgull og annet snop da vi ikke er så glad i det, så vi sparer nok litt på dette. Handler stort sett på Rema 1000 og Kiwi, men tidvis på Coop når vi har nyttige kuponger. Bruker Æ, Trumf og har Coop-medlemskap. Anonymkode: b5a77...343 Glemte å nevne at vi = meg og mannen Anonymkode: b5a77...343
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #46 Skrevet 16. juni 2022 12000 i matbutikken. I tillegg kommer det vi evt spiser på restaurant/kafe. Og vinmonopol. Vi er 4 stk, 2 voksne og 2 tenåringer. Anonymkode: f1603...9d6 1
Veggdyret Skrevet 16. juni 2022 #47 Skrevet 16. juni 2022 2 voksne og 3 barn. Vi vet vi sløser. Mye fersk frukt og bær, der litt for mye går i søpla (spesielt bananer råtner jo på et øyeblikk). Dyre ferdigbrød, siden ungene ikke synes hjemmebakt er like godt. For mye godteri, nøtter og kjeks. Brus, energidrikker og iskaffe til oss voksne. Småpakker med yoghurt, juice, brødvarer (ostebrix, boller, skolebrød) til barna. Stort sett har vi rimelige middager, da ungene er veldig glade i pasta og ris med "minimalt" tilbehør. Inkludert bleier og sånt så bruker vi 7000 i måneden på Rema ("hverdagshandel") og rundt 500-1500 kr stk på Kiwi, Meny og en lokal delikatessebutikk. Så 10.000 i måneden. Det burde ikke vært stort mer enn 6000 føler jeg, så jeg prøver å holde igjen, men det er så lett å bli fristet til å kjøpe noe ekstra når man egentlig bare skal ha gulrøtter og melk... 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #48 Skrevet 16. juni 2022 55 minutter siden, AnonymBruker said: At man ikke ønsker sandpapir dopapir har jeg forståelse for, men det finnes en mellomting og når det kommer til å tørk papir så trenger man virkelig ikke det dyreste mener jeg. Anonymkode: da8fc...98d Ja, det mener du, og da kan jo du kjøpe det du synes passer deg. Jeg liker Lambi Sensitive, og kjøper derfor det. Helt uproblematisk det vel? 🙂 Anonymkode: 33f9a...ca0
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #49 Skrevet 16. juni 2022 Veggdyret skrev (42 minutter siden): 2 voksne og 3 barn. Vi vet vi sløser. Mye fersk frukt og bær, der litt for mye går i søpla (spesielt bananer råtner jo på et øyeblikk). Dyre ferdigbrød, siden ungene ikke synes hjemmebakt er like godt. For mye godteri, nøtter og kjeks. Brus, energidrikker og iskaffe til oss voksne. Småpakker med yoghurt, juice, brødvarer (ostebrix, boller, skolebrød) til barna. Stort sett har vi rimelige middager, da ungene er veldig glade i pasta og ris med "minimalt" tilbehør. Inkludert bleier og sånt så bruker vi 7000 i måneden på Rema ("hverdagshandel") og rundt 500-1500 kr stk på Kiwi, Meny og en lokal delikatessebutikk. Så 10.000 i måneden. Det burde ikke vært stort mer enn 6000 føler jeg, så jeg prøver å holde igjen, men det er så lett å bli fristet til å kjøpe noe ekstra når man egentlig bare skal ha gulrøtter og melk... ville bare slenge inn ett litta tips her angående bananer. Jeg deler de opp og putter de i fryseren, så bruker jeg de i smoothie. Anonymkode: eeb89...0d0 1
Veggdyret Skrevet 16. juni 2022 #50 Skrevet 16. juni 2022 13 minutter siden, AnonymBruker said: ville bare slenge inn ett litta tips her angående bananer. Jeg deler de opp og putter de i fryseren, så bruker jeg de i smoothie. Anonymkode: eeb89...0d0 Det hadde vært et strålende tips, dersom ungene mine hadde likt smoothie Men det kan jo hende noen andre har bruk for tipset
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #51 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, det mener du, og da kan jo du kjøpe det du synes passer deg. Jeg liker Lambi Sensitive, og kjøper derfor det. Helt uproblematisk det vel? 🙂 Anonymkode: 33f9a...ca0 Sa jeg til ts at det var problematisk? Nei det gjorde jeg ikke. Anonymkode: da8fc...98d
Summeer Skrevet 16. juni 2022 #52 Skrevet 16. juni 2022 2 voksne og 3 tenåringsjenter. Alle i familien trener 3x uka, så vi er storspiste alle sammen selvom ingen av oss ser sånn ut 😅 bruker 12.000/mnd, lunsj til voksne utenom. I tillegg kjøper vi 1/2 gris og 1/2 lam fra gård en gang i året, det koster jo litt mer enn butikkjøttet men smaker mye bedre siden dette er frilandsdyr som går fritt og samvittigheten for å spise kjøtt er bedre siden vi vet at det er god dyrevelferd... 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #53 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Sjekket med Horde nå, Herremin, vi brukte 15000 på mat i mai .. vi er to voksne og en voksen sønn på 20. Men vi røyker alle tre og far snuser oppå. Så antar at ca 5-6000 av disse er røyk og snus. 🥴 På tide å slutte ja! Anonymkode: a3857...083 Men dere betaler vel ikke alt for tjueåringen? Anonymkode: da8fc...98d
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #54 Skrevet 16. juni 2022 Lizard skrev (7 timer siden): Vi har et matbudsjett på kr. 4000 i uka. To voksne og to barn i småskolen. Vi er aktive og vil spise gode proteiner og mye frukt, bær og ferske grønnsaker. Jeg vil heller ikke spise billigost eller raske karbohydrater av dårlig kvalitet. Når vi ikke MÅ spare på maten skjønner jeg ikke hvorfor vi skal knipe inn her. God kvalitet og et sundt kosthold får koste det det koster. Man kan fint ha et godt og sunt kosthold uten å bruke 16.000 i måneden. Anonymkode: da8fc...98d
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #55 Skrevet 16. juni 2022 Veggdyret skrev (3 timer siden): Det hadde vært et strålende tips, dersom ungene mine hadde likt smoothie Men det kan jo hende noen andre har bruk for tipset Har du prøvd bananlapper? 2 bananer 2 dl kokosmelk 3 dl havregryn Mos med stavmikser og stek Og de kan jo spises både varme og kalze Anonymkode: da8fc...98d 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #56 Skrevet 16. juni 2022 bruker vel ca 6500kr i snitt kanskje. Summene i lys skrift er sum per måned. April var en dyr måned med flere bursdagsselskap med matservering. Desember var vi på ferie i 2 uker. vi er 3 stk, og dette inkluderer all mat, dopapir, såper og sånne ting. Men vi drikker ikke brus. Alkohol kjøper vi på polet, men det går ikke mye av det heller med småbarn. Vi lager en matpakke, for barnet får et måltid i bhg. Vi andre spiser på jobb. Mye frukt og grønt, og jeg ser at de månedene vi griller mye bruker vi mye mer penger. Ukeshandelen ligger som regel mellom 1200-1500kr. Noen ganger lavere. Anonymkode: fd508...caf 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #57 Skrevet 16. juni 2022 En del ting sparer man mye penger på om man kjøper større pakninger. I tillegg må man ikke ha ørten slag med frukt liggende, blåbær og banan den ene uka, jordbær og epler neste uke osv. Frukt blir jo fort dårlig, så lurt å ikke ha for mye av det. Yoghurt må ikke være med i matpakka, det kan ungene få hjemme også fra større beger feks. Ellers er grønnsaker også fin snacks, gulrøtter og agurk i staver feks. Anonymkode: b0886...6b9
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #58 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): En del ting sparer man mye penger på om man kjøper større pakninger. I tillegg må man ikke ha ørten slag med frukt liggende, blåbær og banan den ene uka, jordbær og epler neste uke osv. Frukt blir jo fort dårlig, så lurt å ikke ha for mye av det. Yoghurt må ikke være med i matpakka, det kan ungene få hjemme også fra større beger feks. Ellers er grønnsaker også fin snacks, gulrøtter og agurk i staver feks. Anonymkode: b0886...6b9 Jeg er enig, man må ikke ha alle varianter. Men vet ikke om man kommer så veldig annerledes ut av det prismessig (så lenge alt blir spist og ikke kastet. Prøver å gjøre litt sånn med pålegg, at vi spiser opp et par sorter før vi åpner noe nytt. Hvis alt åpnes samtidig hos oss kan det bli liggende å bli gammelt. Man må ingenting når det gjelder matpakke, men jeg liker å lage innbydende og næringsrike matpakker 😊 (ikke enhjørningvafler og lakkert hjerteagurk, men litt forskjellige varianter av frukt, grønt, smoothie, yoghurt osv..) Når det gjelder yoghurt er det ofte ikke lønnsomt å kjøpe store pakker, har sammenlignet litt priser og de små begrene kommer godt ut av det. Ellers er det et godt tips, for det er mye man kan spare på å kjøpe i større kvanta😊 Anonymkode: 8cb95...ec4
Lizard Skrevet 16. juni 2022 #59 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Man kan fint ha et godt og sunt kosthold uten å bruke 16.000 i måneden. Anonymkode: da8fc...98d Absolutt! Men da kan vi jo ikke kjøpe det vi har lyst på. Salma, skalldyr, kyllingfilet , gode oster, økologiske egg, fersk juice... 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #60 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ja, om det er en ting det bare er bra å bruke mye penger på om man har mulighet og vilje, så burde det jo være mat. Det er mye trivsel og samhold i å kose seg med den typen mat man selv ønsker. Passer man på å spise passe sunt, er det jo helse i det også. Anonymkode: 33f9a...ca0 Det er et godt poeng 😊 Anonymkode: 8cb95...ec4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå