Gå til innhold

Dagligvarer, forbruk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg lurer på hvor mye penger dere bruker på mat og husholdningsartikler på en uke/måned.

Vi er en familie med to voksne, og tre barn (barnehage og barneskole-alder). Syns vi bruker vanvittig store summer på mat. Vi bruker cirka 16 000,- per måned. Jeg syns det er drøyt, men samtidig greier/ønsker jeg ikke å kutte ned på noe. Snuser eller røyker ikke. Vi ukeshandler og planlegger måltider i god tid, det er ikke impulskjøp.

Syns det er interresant å se hvordan andre familier løser dette med mathandling og økonomi.

Hvor mange er dere i familien, og hvor mye penger cirka bruker dere? 😊

Anonymkode: 8cb95...ec4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker i snitt 12 000 i måneden på Kiwi og Meny, er to voksne. Er fornøyd med det 🙂

Anonymkode: 33f9a...ca0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her bruker jeg mellom 3-4000 kroner på mat og dagligvarer. Vi er kun to da. Å bruke omtrent hele lønnen på mat går ikke her.

Anonymkode: cd922...c0a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi bruker i snitt 12 000 i måneden på Kiwi og Meny, er to voksne. Er fornøyd med det 🙂

Hva spiser dere ? Her bruker jeg mye synes jeg hvis jeg bruker 5000 kroner på en måned. Da har jeg sløst synes jeg. Vi handler ikke på Meny,kun Rema eller Kiwi. Vi er like mange.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker ca 4000 kr på mat i måneden og vi er to voksne (og en nyfødt da - kaloriinntaket er litt høyere på meg da jeg ammer😅).

Anonymkode: a5357...549

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har også tre barn i barneskolealder. Vi bruker 6-7000 i måneden på dagligvarer. Hvordan i all verden klarer dere å svi av så mye som 16000 i måneden?

En middag koster 100-150 per dag. Frukt, brød osv til de andre måltidene. Rundt 200 per dag...

Anonymkode: e642d...dfe

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva spiser dere ? Her bruker jeg mye synes jeg hvis jeg bruker 5000 kroner på en måned. Da har jeg sløst synes jeg. Vi handler ikke på Meny,kun Rema eller Kiwi. Vi er like mange.

Nokså enig med deg😅🙈 Vi bruker rundt 4 tusen og det inkl luksus som det å bestille mat i blant osv

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Vi lager god mat fra bunnen hver eneste dag. Spiser masse frukt, bær og grønnsaker, året rundt.

Spiser kjøtt 1-2 dager i uka, ellers mye vegetar og fisk og skalldyr.

Liker gode oster og marmelader, konfekt i stedet for smågodt. Prøver å begrense brusforbruket, så kjøper stort sett små flasker av sånt, ofte glass.

Bruker det dyreste av toalettpapir og tørkerull, fordi vi liker det best.

Jeg handler på tilbud når det er naturlig, og vi har lite matsvinn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har også tre barn i barneskolealder. Vi bruker 6-7000 i måneden på dagligvarer. Hvordan i all verden klarer dere å svi av så mye som 16000 i måneden?

En middag koster 100-150 per dag. Frukt, brød osv til de andre måltidene. Rundt 200 per dag...

Hos oss går det stort sett rundt 200kr pr middag tror jeg. I tillegg kjøper vi mye frukt/bær og yoghurt. Kanskje det er mange småsummer som blir mye da? Jeg skjønner ikke hvor alle pengene blir av😂 I tillegg er det jo slike ting som bleier, håndsåpe og dopapir da🤷‍♀️ Jeg skjønner at vi bruker mye, jeg bare finner ikke helt «det store sluket» men mulig det er en kombinasjon av flere ting.

TS

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vi bruker ca 4000 kr på mat i måneden og vi er to voksne (og en nyfødt da - kaloriinntaket er litt høyere på meg da jeg ammer😅).

Imponerende😀 Jeg forstår ikke hvordan dere kan bruke så «lite». Men jeg tror kanskje at vi bruker mye penger på å lage sunne og fristende matpakker til barna blant annet. Den utgiften har jo ikke dere (enda). Spiser dere middag hver dag? Hvis dere bruker 100kr om dagen til det, er det «bare» 300kr igjen pr. Uke til ALT annet av mat og andre nødvendige ting. 

Endret av Mumsy
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Her bruker jeg mellom 3-4000 kroner på mat og dagligvarer. Vi er kun to da. Å bruke omtrent hele lønnen på mat går ikke her.

Mye mer fornuftig sum dette. Jeg bare skjønner ikke hvordan dere får det til🙊 Spiser dere middag hver dag f.eks? 

TS

Skrevet

2 voksne, en 2 åring og en nyfødt. Bruker ca 7000kr i måneden på mat. Ukeshandler og prøver å storhandle på tilbud, men ellers kjøper vi det vi vil og ser lite på pris egentlig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du skriver det selv. Frukt og grønt og bær = dyrt kosthold. Igår skulle jeg handle blomkål, måtte le da de var på størrelse med min neve. Jeg bryr meg ikke om blomkålen var norsk, når jeg trenger 4 av dem for 1 måltid og de koster 26 kroner stykk, ja da blir de liggende. Samme med jordbærne, norske kostet 70 kroner kurven, nederlandske var 40. Og da var kurvene jammen fulle og luktet like mye.

Har du innvandrerbutikk i nærheten kan du spare veldig mye på grønt. Og belgfrukter/ris, koster en slikk og ingenting der. Og utvalget er ofte stor, mye bedre enn Kiwi.

Kjøtt er egentlig ganske billig, det er mengden som kan gjøre det dyrt. Jeg merker at jeg har 2 tenåringer, da de var små holdt det med en pakke karbonadedeig, når må vi ha 2 (restene blir spist om kvelden, de er alltid sultne).

Vi er 2 voksne og som nevnt 2 tenåringer. Jeg har matbudsjett på 10.000 kroner og som regel er det nok. Det blir en 4-pakk med Cola i helgene og litt smågodt men det er ikke så dyrt. Verre med bringebærpakke på 30 kroner for 125 g. Vurdert frosne bær? De er ikke like pene å se på når de er tint men i en joghurt eller smoothie spiller det jo ingen rolle. Og det er heller ikke total miljøsvineri. Jordbær i januar fra Marokko eller avokado, det burde vært forbudt.

Anonymkode: dd52b...f7a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Vi bruker ca 12000 kr i måneden på dagligvarebutikker. De fleste middager er laget fra bunnen og vi kunne brukt litt mindre hvis vi gikk inn for det. Vi er to voksne og tre barn mellom 9 og 13, så ingen bleier, men til gjengjeld spiser 13-åringen som en voksen mann. Vi ukeshandler på Rema og supplerer på Meny. 

Endret av Arkana
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruker ca 6000. Er en voksen og en ungdom. Sjekker priser og prøver å redusere forbruk samtidig som jeg kjøper alle mulig forskjellige grønnsaker. Prøver å spise sunt, spiser ca like mye kjøtt, fisk og vegetar. Kjøper ikke svære kvanta av ting, lager fra bunn. Bruker nok litt penger på tilbehør og smak/ krydder. Kaster lite, det kan være sauser, dressinger osv vi ikke rekker tømme.

Anonymkode: eeea4...c38

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjekket med Horde nå, Herremin, vi brukte 15000 på mat i mai .. vi er to voksne og en voksen sønn på 20. Men vi røyker alle tre og far snuser oppå. Så antar at ca 5-6000 av disse er røyk og snus. 🥴 På tide å slutte ja! 

Anonymkode: a3857...083

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sjekket med Horde nå, Herremin, vi brukte 15000 på mat i mai .. vi er to voksne og en voksen sønn på 20. Men vi røyker alle tre og far snuser oppå. Så antar at ca 5-6000 av disse er røyk og snus. 🥴 På tide å slutte ja! 

Anonymkode: a3857...083

Det er en fin to ukers sydenferie per år det som går bokstavelig opp i røyk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

2 voksne foreløpig (baby på vei), og per dags dato bruker vi vel alt mellom 4-6000 avhengig av hva vi har i skapene, hvor flinke vi er til å planlegge og om vi er bortreist. 

Anonymkode: 20bb0...250

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du skriver det selv. Frukt og grønt og bær = dyrt kosthold. Igår skulle jeg handle blomkål, måtte le da de var på størrelse med min neve. Jeg bryr meg ikke om blomkålen var norsk, når jeg trenger 4 av dem for 1 måltid og de koster 26 kroner stykk, ja da blir de liggende. Samme med jordbærne, norske kostet 70 kroner kurven, nederlandske var 40. Og da var kurvene jammen fulle og luktet like mye.

Har du innvandrerbutikk i nærheten kan du spare veldig mye på grønt. Og belgfrukter/ris, koster en slikk og ingenting der. Og utvalget er ofte stor, mye bedre enn Kiwi.

Kjøtt er egentlig ganske billig, det er mengden som kan gjøre det dyrt. Jeg merker at jeg har 2 tenåringer, da de var små holdt det med en pakke karbonadedeig, når må vi ha 2 (restene blir spist om kvelden, de er alltid sultne).

Vi er 2 voksne og som nevnt 2 tenåringer. Jeg har matbudsjett på 10.000 kroner og som regel er det nok. Det blir en 4-pakk med Cola i helgene og litt smågodt men det er ikke så dyrt. Verre med bringebærpakke på 30 kroner for 125 g. Vurdert frosne bær? De er ikke like pene å se på når de er tint men i en joghurt eller smoothie spiller det jo ingen rolle. Og det er heller ikke total miljøsvineri. Jordbær i januar fra Marokko eller avokado, det burde vært forbudt.

Anonymkode: dd52b...f7a

Takk for mange gode tips!😊 Skal sjekke innvandrerbutikken vi har i byen. Har faktisk ikke tenkt på det, men har ergret meg utallige ganger over dårlig og dyr frukt på rema og extra. 

Helt utrolig hvor mye dyrere måltidene faktisk blir med fersk frukt og grønnsaker som en del av måltidet. Syns likevel det gir god gevinst smaks- og helsemessig, men skal undersøke om vi har billigere alternativ. Vi spiser mye avokado og mango dessverre i tillegg til bær🫣

TS

AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker ca kr 10 000 - 12 000. To voksne og to barn på barneskolen. Barna er nokså småspiste. 

Storhandler på Kiwi og supplerer med Meny når vi skal ha noe ekstra godt (oster, fersk fisk /kjøtt, juice, etc.). Bruker utelukkende Trumf-kort til handling også betaler mannen og jeg halvparten hver. 

Kjøper mye bær, frukt, smoothies og yoghurter til matpakka, og dette drar nok mest. Men vi kan ha ganske rimelige middager som trekker kostnadene ned, som f.eks. pannekaker og tomatsuppe, fiskeboller med poteter og gulrøtter, fiskekaker, etc. Nå som sommeren er her, regner jeg med at matkostnadene vil øke, da vi er veldig glad i å grille. 

Anonymkode: 2dde4...b29

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...