Gå til innhold

Mye tull og tøys i psykologifaget

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 9.6.2022 den 19.49):

Hvorfor kaster psykologer og andre behandlere bort tiden på tull, tøys som mindfullness (som nå er tilbakevist), IOPT traumererapi, og meditasjon og andre hippiegreier som ikke virker i følge seriøs forskning. 

Kan de ikke heller satse på grundig medisinsk forskning og finne medisiner uten så mange bivirkninger? 

Nå er jeg lei av mambojambo! 

Anonymkode: 56542...037

De har det som pensum av god grunn, du virker jo heller svært kritisk og uvitende hva angår psykologi. Hvis du mener disse tingene ikke fungerer. Det er tvert imot anbefalt av godt etablerte fagpersoner og spesialister. 

At disse tingene er tilbakevist, er bare tull og tøys. De hadde ikke undervist, eller lært det til pasienter samt brukt behandlingsformene hvis det ikke fungerte. 

Anonymkode: 0158a...11e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

De har det som pensum av god grunn, du virker jo heller svært kritisk og uvitende hva angår psykologi. Hvis du mener disse tingene ikke fungerer. Det er tvert imot anbefalt av godt etablerte fagpersoner og spesialister. 

At disse tingene er tilbakevist, er bare tull og tøys. De hadde ikke undervist, eller lært det til pasienter samt brukt behandlingsformene hvis det ikke fungerte. 

Anonymkode: 0158a...11e

Jeg har ei venninne som hoppa av psykologi på siste året fordi det var så mye dårlig vitenskap. Hun kunne ikke stå inne for å jobbe med noe som var såpass dårlig fundert. Kjempeflink dame, toppkarakterer. Hun ble ingeniør i stedet. 

Anonymkode: f4606...d59

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.6.2022 den 22.23):

Har du nevnt det for mange psykologer? Nå får man vel ikke utgi seg for å være helsepersonell her på KG, men la oss si det sånn at alle kollegaene mine er psykologer. Vi snakker regelmessig om akkurat det du nevner vi burde blitt rasende av, og er helt klar over det. Vi er også klar over at den mest virksomme faktoren i terapi stort sett er relasjon, som man ikke trenger psykologutdanning for å bygge opp.

Anonymkode: 493e5...0f9

Ikke meg du siterer og jeg har aldri opplevd at psykologer ble sinte. Men jeg går til psykolog og har gått til flere psykologer. En del av disse psykologene har anbefalt meg behandlingsformer som de har sagt var skreddersydd for meg og hadde god effekt. Da jeg sjekket forskningslitteraturen stod det at det var ingen målbar effekt. Da jeg konfronterte psykologene ble de syndlig irriterte og  insisterte på at jeg måtte prøve opplegget før jeg kunne vite om det funket og at jeg ikke måtte tro på alt jeg leste. Det er en svært anti-vitenskapelig holdning. 

Er nå hos en ny privat  psykolog og da jeg kom til henne gjorde jeg det klart at jeg ikke er en idiot som har tenkt til å bli lurt med på alle mulige hippiopplegg. Jeg skjønner at det kanskje ikke alltid finnes noen fastisvar i psykologi, men jeg forventer at hun kan faget sitt godt nok og at hun er ærlig slik at hun ikke fremstiller noe som skreddersydd for meg når det ikke er det og at hun ikke fremstiller noe som mer vitenskapelig enn det er.  Dette handler også om å ha en god relasjon til psykologen, ingen liker å føle seg lurt til å kaste bort penger og tid på ting som bare er tull. 

Anonymkode: b08d5...1f3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det ver vel noe av det som virker uvitenskapelig. "Det er indiviuelt hva som funker på ulike mennesker, og det er indiviuelt hvor langt tid det tar å bli frisk/bedre". Det er en helgardering og det motsatte av vitenskapelighet.

Går selv til psykolog pga alvorlig depresjon. Og depresjon har psykologer mye erfaring med. Men det jeg vil si psykologen tilbyr er noen å snakke med som har taushetsplikt og som faktisk orker å høre på all klagingen min. Man trenger ikke psykologutdannelse for å klare det. Man trenger kun innstilling om at "nå må jeg huske at jeg får godt betalt for å lytte og da må jeg bare godta at samtalene ikke er noe gøye å høre på". 

Anonymkode: bf5bb...4f7

Jeg fikk pes en gang i en psykologtime fordi jeg bare satt der og klaget. 

Unnsjyll da ... Skal snakke om positive ting. 

Anonymkode: 5afe0...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har ei venninne som hoppa av psykologi på siste året fordi det var så mye dårlig vitenskap. Hun kunne ikke stå inne for å jobbe med noe som var såpass dårlig fundert. Kjempeflink dame, toppkarakterer. Hun ble ingeniør i stedet. 

På en måte nektet hun å være som en bruktbilselger? :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
charlotte0 skrev (5 timer siden):

Og ang medisiner og bivirkninger…jeg tror man uansett i en oppstartsfase må igjennom noe bivirkninger. Selv om forskere finner opp «vidundermedisiner». Medisinene endrer jo faktisk noe kjemisk i hjernen og det merker man. 😅 

Ingen virkning uten bivirkning, er min erfaring gjennom mange år med medisinering mot en kronisk sykdom (ikke psykisk sykdom, men prinsippet kan sikkert overføres). Medisiner som ikke gir noen bivirkninger, gir heller ingen særlig virkning. Utfordringa er å balansere dem, slik at man ikke får så mange bivirkninger at sykdommen er bedre.

Anonymkode: 7539b...8c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 9.6.2022 den 20.11):

Psykologi er ikke en vitenskap. 

Anonymkode: bc51f...6bd

For noe vås! Selvfølgelig er det det! 

Hvor tror du vi hadde vært i dag uten forskning om barns utvikling f.eks.? Før ga ikke leger bedøvelse til babyer ved operasjon eller lignende fordi de ikke trodde at de kunne kjenne smerte. Folk trodde barn ikke tok skade av vold, eller at de ikke trengte så mye omsorg som de faktisk gjør for å kunne bli et velfungerende individ (nyfødte babyer kan dø uten kroppskontakt f.eks). Menns hjerne (frontallapp) er ikke ferdig utviklet før rundt 25- års alder, en forklaring på hvorfor unge menn er overrepresentert i trafikkulykker (frontallappen er delen av hjernen som tenker konsekvenser). Politiet hadde aldri klart å sette sammen en profil av en gjerningsmann uten studier av menneskets atferd, personlighet osv osv som er hentet fra psykologisk forskning. Lista er uendelig hvor betydningsfull psykologien har vært og fortsatt er i dagens moderne samfunn.

Les f.eks. om den finurlige sammenhengen mellom det psykiske og fysiske i menneskets sinn og kropp; hvordan psykiske plager eller traumer kan gi fysiske smerter, dersom traumer ikke behandles. Det feltet slutter aldri å sjokkere. Eller hvor viktig tankens kraft er for din fysiske helse. Du kan faktisk tenke deg syk: Depressive tanker over tid gir deg dårligere immunforsvar - som igjen medfører høyere risiko for å pådra deg virus eller sykdommer. Sterk sorg over tid kan drepe deg. Og motsatt: Positive tanker styrker humøret og immunforsvaret ditt, og over tid vil en kreftpasient kunne forlenge sin levetid ved å ha en «kjempende, positiv» holdning til livet.

Aldri undervurder psykologien! 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Topp karakterer er ikke nok for å bli en dyktig psykolog. Du må passe til yrket også. Har møtt mange psykologistudenter som ikke aner omfanget av hva profesjonsstudiet i psykologi er. Forståelsen av hvor komplekst mennesket er kan vippe mange av pinnen. Og faktumet at det ikke alltid finnes en lik behandling for alle kan være frustrerende. Å finne riktig behandling for noens psykiske plager krever tålmodighet, empati (noe ikke alle psykologer har),  menneskelig innsikt, livserfaring for å se riktige sammenhenger bl.a., god intuisjon og selvfølgelig faglig dyktighet

Sikkert lurt for alle parter at hun hoppet over til ingeniør i stedet 😉 Men spesielt at vedkommende brukte 5 år på å finne ut av det. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 hours ago, Eryn said:

Topp karakterer er ikke nok for å bli en dyktig psykolog. Du må passe til yrket også. Har møtt mange psykologistudenter som ikke aner omfanget av hva profesjonsstudiet i psykologi er. Forståelsen av hvor komplekst mennesket er kan vippe mange av pinnen. Og faktumet at det ikke alltid finnes en lik behandling for alle kan være frustrerende. Å finne riktig behandling for noens psykiske plager krever tålmodighet, empati (noe ikke alle psykologer har),  menneskelig innsikt, livserfaring for å se riktige sammenhenger bl.a., god intuisjon og selvfølgelig faglig dyktighet

Sikkert lurt for alle parter at hun hoppet over til ingeniør i stedet 😉 Men spesielt at vedkommende brukte 5 år på å finne ut av det. 

Hun gjorde det som sagt bra på studiet. Grunnen til at hun slutta var at resultatene fra dårlige studier ble lagt fram som sannhet, og at folk fortsatt tror på ting som er helt koko. Freud for eksempel. Må si jeg ble sjokkert da hun fortalte hva de lærte om på studiet. 

Hun holdt ut såpass lenge fordi hun hadde håp om at det skulle bedre seg når hun kom på et høyere nivå i studiet. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun gjorde det som sagt bra på studiet. Grunnen til at hun slutta var at resultatene fra dårlige studier ble lagt fram som sannhet, og at folk fortsatt tror på ting som er helt koko. Freud for eksempel. Må si jeg ble sjokkert da hun fortalte hva de lærte om på studiet. 

Hun holdt ut såpass lenge fordi hun hadde håp om at det skulle bedre seg når hun kom på et høyere nivå i studiet. 

Men hva lærte de om på studiet? Jeg er nysgjerrig! Fint hvis du kan bare gi noen eksempler? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 6/13/2022 at 9:19 PM, AnonymBruker said:

Jeg fikk pes en gang i en psykologtime fordi jeg bare satt der og klaget. 

Unnsjyll da ... Skal snakke om positive ting. 

Hadde en slik psykolog og  sluttet å gå til henne. Jeg gidder ikke og til noen som skal hysje på meg . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eryn skrev (På 13.6.2022 den 22.35):

Aldri undervurder psykologien! 

Den største medisinske feilen menneskeheten har gjort er faktisk å overdrive psykologien som terapeutisk behandling. 

Hvor mange mennesker har ikke lidd oppigjennom årene fordi de har blitt psykologisert? 

Du/dere kan jo ta å lese igjennom disse postene: 

https://mecfsskeptic.com/category/all-blog-posts-in-the-category-psychosomatic-medicine/

Og i dag psykologiseres medisinske tilstander over en lav sko. Det er flaut å leve i 2022 og enda late som om at psykologien her hovedsetet innenfor alt. 

Og nei, det er ikke bevist noen plasser at positive, kjempende tanker har forlenget et liv med terminal kreft. Men folk liker å tro det...

Anonymkode: b8a38...39c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 6/9/2022 at 8:11 PM, AnonymBruker said:

Psykologi og ledelsesfag har litt til felles der. Det er en eller annen studie som peker i retning noe. Den er ofte ganske svak forskningsmessig. Likevel kaster de seg på og tenker at "nå har vi funnet gull". Det blir en trend og alle snakker om dette nye som om det var sannhet, selv om det egentlig bare var en svak tendens observert i en dårlig studie. Etterhvert blir det bare glemt når funnene ikke kan replikeres og et eller annet nytt tar over. 

Jobber med ledelseskonsulenter og de er også helt sånn. For noen år siden snakka de ikke om annet enn Scrum og Lean. Nå er det helt avleggs og de tyter i vei om psykologisk trygghet og OKR. Neste år har de sikkert glemt det og, å har funnet noe nytt å mase om. 

Det tror jeg også. 

Anonymkode: c1181...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Mambojambo? Erru rasist eller? Hæ? Hææææ? HÆÆÆÆÆÆH?!

Anonymkode: cbf60...295

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 9.6.2022 den 19.49):

Hvorfor kaster psykologer og andre behandlere bort tiden på tull, tøys som mindfullness (som nå er tilbakevist), IOPT traumererapi, og meditasjon og andre hippiegreier som ikke virker i følge seriøs forskning. 

Kan de ikke heller satse på grundig medisinsk forskning og finne medisiner uten så mange bivirkninger? 

Nå er jeg lei av mambojambo! 

Man må ikke se på psykologi som medisinsk vitenskap og «hard science». Dagens psykologi har mye av sine røtter i hippie-tiden og new age-tankegang, som ble veldig populært på 80-tallet. Dette i motsetning til psykiatri, som virkelig er et medisinsk fag 

Anonymkode: c9fff...512

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 6/14/2022 at 9:26 AM, AnonymBruker said:

Men hva lærte de om på studiet? Jeg er nysgjerrig! Fint hvis du kan bare gi noen eksempler? 

En del behandlingsformer ble undervist som "virksomme", selv om de hare hadde effekt på kanskje 10% av pasientene. Hun fortalte også at ingen av studiene som ble brukt som kunnskapsgrunnlag kartla om behandlingen kunne ha bivirkninger eller negativ effekt. Det var bare virker/virker ikke. 
En annen ting var at de fleste studiene ikke tok med alle som slutta med behandlingen i løpet av studiet. Det var ofte sånn at det var stort frafall, og så målte de på slutten hvor mange av de som hadde fortsatt behandlingen som hadde opplevd effekt. Det ble stort sett ikke reflektert over alle de som sluttet, hvorfor de sluttet eller om det hadde hatt noen effekt på de. Rett og slett mye svært dårlig vitenskap. 
I tillegg var det flere der som fortsatt mente at det var noe hold i Freud sine teorier...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 9.6.2022 den 20.11):

Jobber med ledelseskonsulenter og de er også helt sånn. For noen år siden snakka de ikke om annet enn Scrum og Lean. Nå er det helt avleggs og de tyter i vei om psykologisk trygghet og OKR. Neste år har de sikkert glemt det og, å har funnet noe nytt å mase om. 

Det handler om at verden faktisk utvikler seg og lærer. Det er ingen som jobber i ledelse som ikke forholder seg til grunnforståelsen i Scrum og Lean.

Verdien i Psykologisk Trygghet er ny, for det handler om andre nivåer av samarbeid. 

AnonymBruker skrev (På 9.6.2022 den 20.19):

Jeg formulerte meg bare litt unøyaktig. Mer spesifikt tenkte jeg at pengestrømmen bør gå mer til det medisinske feltet. Folk blir tjukke og dør tidlig av medisiner med for mange bivirkninger. 

Det er en utfordring at vi egentlig ikke har så mye kjennskap til hvordan vi fysiologisk fungerer. Så kansje pengene i større grad burde gå til grunnforskning : den  store kosten i medisinsk forskning kommer av at man tilnærmer seg dette litt på samme måten som psykologi. 

AnonymBruker skrev (På 9.6.2022 den 20.17):

Ja, den gyldne middelveien, men kan vi ikke være så snille og avpsykologisere samfunnet litt og heller finne på noe annet gøy? 

Dette er vel det store problemet :  Vi blir flere og flere mennesker: og jo flere mennesker vi blir , jo større behov har vi for psykologer. Og poenget er ikke egentlig HVA de gjør, men hva som virker. Det er det som har fungert for foreldre, prester, ledere, politikere og andre mekanismer vi bruker for å fungere i en større sammenheng. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Den største medisinske feilen menneskeheten har gjort er faktisk å overdrive psykologien som terapeutisk behandling. 

Hvor mange mennesker har ikke lidd oppigjennom årene fordi de har blitt psykologisert? 

Du/dere kan jo ta å lese igjennom disse postene: 

https://mecfsskeptic.com/category/all-blog-posts-in-the-category-psychosomatic-medicine/

Og i dag psykologiseres medisinske tilstander over en lav sko. Det er flaut å leve i 2022 og enda late som om at psykologien her hovedsetet innenfor alt. 

Og nei, det er ikke bevist noen plasser at positive, kjempende tanker har forlenget et liv med terminal kreft. Men folk liker å tro det...

Anonymkode: b8a38...39c

Joda, det er bevist! Ellers hadde jeg ikke nevnt det. Mange studier har vist det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Går selv til psykolog og noen ganger så lurer jeg på om psykologen tror på beahandlingen hun driver med. Virker litt som hun pakker ting inn i vitenskapelige begreper og satser på at det skal gi meg en placebo-effekt slik jeg blir bedre. 

Anonymkode: 2d292...961

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.6.2022 den 21.49):

Jeg tok Rorschach-testen hos psykolog. Det er den hvor man skal se på blekkflekker og si hva man synes de ser ut som. Virket ikke særlig vitenskapelig. 

Rorschach_blot_01.jpg

Jeg ser bare kvinnelig kjønnsorgan her

Anonymkode: 0ed59...021

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...