Gå til innhold

Ville priser på hunder

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
On 1/6/2023 at 7:38 PM, AnonymBruker said:

Er det egentlig det? Vi leter etter hund og dyrlegen i familen anbefaler fornuftig blanding over rasehund.

Anonymkode: 5ee36...ca2

Ingen garanti for at en blanding blir friskere enn en renraset. Og hva er friskere? Bedre ledd? Bedre pust? Mindre kreft? Mindre hjerteproblemer? Allergi? Psyke? Øye? Hale? Hva legger du i frisk hund? Alle raser har sitt, det finnes ingen perfekte raser, ei heller blandinger.

Jeg har selv hatt 3 renrasede hunder og 2 blandinger, så jeg er ikke for eller mot det ene eller det andre, så lenge man vet hva man kjøper.

Anonymkode: 622da...371

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Men altså alvorlig talt; er ikke markedet mettet snart? Kan man virkelig ta seg 10-30 000 for ei blandingsbikkje? 

Anonymkode: 7656f...58b

Skrevet

Jeg håper hunder blir ennå tre-fire ganger dyrere samt at det blir hundeskatt og gjerne kurs over tre-fire uker for å sikre at de som har hund trenger hund og kan å håndtere hund. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Trøndere1 skrev (6 timer siden):

Jeg håper hunder blir ennå tre-fire ganger dyrere samt at det blir hundeskatt og gjerne kurs over tre-fire uker for å sikre at de som har hund trenger hund og kan å håndtere hund. 

Så du mener at kun de rikeste som kan ha hund da…? 

Anonymkode: 76baa...15d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Trøndere1 skrev (6 timer siden):

Hva er det som tilsier at man blir en bedre hundeeier basert på hundens pris? 
Enig i kurs og egnethet. Det burde også være obligatorisk med valpekurs osv når man har blitt eier.

Anonymkode: 839ab...7bb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kun de som virkelig ønsket hund, sparer til det og ikke kjøper på impuls.

Anonymkode: 05ba0...cf3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Kun de som virkelig ønsket hund, sparer til det og ikke kjøper på impuls.

Anonymkode: 05ba0...cf3

Men vedkommende skriver at prisen bør bli 3-4 ganger dyrere… det koster allerede over 20 000 for en hund, ofte mye mer. 3 ganger dyrere så snakker vi 60 -70 000 for en hund. De færreste betaler 20000 på impuls liksom.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei. Kun de som virkelig vil ha hund og som ofrer litt for å ha en hund bør være hundeeier. Det er alt for mye hunder i Norge. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Trøndere1 skrev (13 timer siden):

Nei. Kun de som virkelig vil ha hund og som ofrer litt for å ha en hund bør være hundeeier. Det er alt for mye hunder i Norge. 

Enig i mye og at det bør være mer krav for å bli hundeeiere. Men hvis du mener at prisen bør være 3-4 ganger høyere enn i dag, så ville det nok vært mange som ikke hadde hatt mulighet for å kjøpe seg hund. Og det kunne fort blitt mer en status greie å ha hund. Jeg vil tro at bare det å kreve kurs for å bli hundeeier og krav til valpekurs er nok for å få redusert antall hunder og folk kjøper hund på impuls. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror mye hadde vært løst dersom det var flere krav til de som kjøper trekkhunder og jakthunder. Et stort flertall av hunder ute for omplassering er nettopp huskyer og border collie. Lurer litt på hva oppdretter tenker når hen selger husky til småbarnsfamiler som synes en tur ut å leke i gata er "trim". 

Anonymkode: ac901...380

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Krav til kjøpere og hundehold, men det bør kanskje være mer krav til oppdrettere?  Grunnet høye valpepriser så blir det også avlet svært mye. Mulig det ikke skulle vært tillatt å bruke forvert til tisper? En oppdretter kan ha mange kull hvert år, det sier seg selv at da handler det om å få solgt unna valpene før neste kull kommer. Jeg sier ikke at alle oppdrettere opererer slik, men det er dessverre mange som gjør det. Da ender småbarnsfamilier opp med husky, fordi far går en topptur i året.

Anonymkode: 5d732...d85

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg tror mye hadde vært løst dersom det var flere krav til de som kjøper trekkhunder og jakthunder. Et stort flertall av hunder ute for omplassering er nettopp huskyer og border collie. Lurer litt på hva oppdretter tenker når hen selger husky til småbarnsfamiler som synes en tur ut å leke i gata er "trim". 

Anonymkode: ac901...380

Sant! Det er dessverre mange som velger feil rase. Og dessverre mange useriøse oppdrettere. Et kurs for å bli hundeeier burde inneholdt info om hva en hund krever av deg, og hvilke raser som kan passe til din livsstil. For å kjøpe hund skulle det vært en sertifisering som oppdretter må se før en får kjøpe valp. 
Ser altfor ofte at folk kjøper hund pga trender. En rase som har vært med i en film blir fort populær, men rasen har kanskje stort aktivitetsbehov. Husker en periode der dalmatiner var så populær og da ofte i barnefamilier. En rase som krever mye mosjon.

• Nyttig 1
Gjest Gliffy
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Sant! Det er dessverre mange som velger feil rase. Og dessverre mange useriøse oppdrettere. Et kurs for å bli hundeeier burde inneholdt info om hva en hund krever av deg, og hvilke raser som kan passe til din livsstil. For å kjøpe hund skulle det vært en sertifisering som oppdretter må se før en får kjøpe valp. 
Ser altfor ofte at folk kjøper hund pga trender. En rase som har vært med i en film blir fort populær, men rasen har kanskje stort aktivitetsbehov. Husker en periode der dalmatiner var så populær og da ofte i barnefamilier. En rase som krever mye mosjon.

Enig. Det burde være kunnskapskrav om adferd, velferd og helse. Ser veldig mange overvektige hunder der ute, tror nok mange ikke skjønner hvor skadelig det er for hunden.

Det samme mener jeg om katter. Det er jo enda fler som skaffer seg katt uten å vite noe som helst.

Skrevet
Gliffy skrev (3 minutter siden):

Enig. Det burde være kunnskapskrav om adferd, velferd og helse. Ser veldig mange overvektige hunder der ute, tror nok mange ikke skjønner hvor skadelig det er for hunden.

Det samme mener jeg om katter. Det er jo enda fler som skaffer seg katt uten å vite noe som helst.

Heldigvis er det kommet krav om kompetanse  inn i lov om hundehold f.o.m 1.januar 2023:

Hundeholderen skal ha nødvendig kompetanse til å kunne forebygge at uheldige situasjoner eller skader oppstår. Slik kompetanse omfatter blant annet kunnskap om hold og trening av hund og kunnskap om hundens behov, naturlige adferd, bruksområde og det skadepotensialet hunden kan utgjøre.

AnonymBruker
Skrevet

Blanding: 
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=284667886

Renraset av rase 1:
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=286868485

Renraset av rase 2: 
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=279187069

Jeg har ikke ord. Det er flere eksempler av alle disse tre linkene med samme pris. Har også sett flere av denne blandingen til 18 og 19 000 kr. Typisk designerhundblanding. Helt ufattelig at kjøkkenoppdrettere tar samme pris som seriøse oppdrettere. 

Anonymkode: b9653...0eb

• Liker 1
Gjest Gliffy
Skrevet
1 hour ago, Troyamin said:

Heldigvis er det kommet krav om kompetanse  inn i lov om hundehold f.o.m 1.januar 2023:

Hundeholderen skal ha nødvendig kompetanse til å kunne forebygge at uheldige situasjoner eller skader oppstår. Slik kompetanse omfatter blant annet kunnskap om hold og trening av hund og kunnskap om hundens behov, naturlige adferd, bruksområde og det skadepotensialet hunden kan utgjøre.

Da er det jo ikke loven det står på da, men håndheving. Tviler på at det blir noe av det, hverken mattilsynet eller politiet er kjent for å prioritere dyrevelferd. Men håper jeg tar feil.

AnonymBruker
Skrevet

Syntes det er bra at hunder øker i pris. Da kan ikke hvem som helst skaffe seg hund. 

Anonymkode: d270e...093

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Syntes det er bra at hunder øker i pris. Da kan ikke hvem som helst skaffe seg hund. 

Burde vært mye mye dyrere. Å masse krav til kurs, forsikringer og hvilken rase man tenker å kjøpe til sitt bruk. Det er alt for mye hunder og dårlig hundehold over alt. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Trøndere1 skrev (1 minutt siden):

Burde vært mye mye dyrere. Å masse krav til kurs, forsikringer og hvilken rase man tenker å kjøpe til sitt bruk. Det er alt for mye hunder og dårlig hundehold over alt. 

Helt enig.. 

Skrevet
Gliffy skrev (42 minutter siden):

Da er det jo ikke loven det står på da, men håndheving. Tviler på at det blir noe av det, hverken mattilsynet eller politiet er kjent for å prioritere dyrevelferd. Men håper jeg tar feil.

Er også redd håndhevingen blir like dårlig som den er i dag. Desverre...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...