AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #1 Skrevet 6. juni 2022 Før pandemien kjøpte jeg en blandingshund (liten) for 12000, nå ser jeg de samme blandingshundene på finn for alt mellom 25-35000kr. Det er jo helt ville priser! Tror dere prisene etterhvert vil falle tilbake til prisnivået før pandemien eller blir de her? Anonymkode: 09ddc...178 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #2 Skrevet 6. juni 2022 Håper det. Vår kostet 8000 når vi kjøpte den for 8 år siden. Den er renraset med både jakt og utstilligspremierte foreldre og bakover i slekta er det stort sett bare premierte aner. Alle er HD testet fri. Vi var på nippet til å ha kull på vår (etter ønske fra avlsråd) og regnet at vi da måtte ha tre valper for å dekke kostnadene til mat, vetrinær, avlshann etc. Utstilling og jaktprøver er hobby som vi hadde drevet med uansett om det skulle bli avl eller ikke. Anonymkode: 1d06f...265 1 1
Ville91 Skrevet 8. juni 2022 #3 Skrevet 8. juni 2022 Vi betalte nettopp 30000 for vår renrasede valp, galskap! Kan ikke tenke meg at prisene kan øke mere nå. 3
Gjest Luna Llena Skrevet 8. juni 2022 #4 Skrevet 8. juni 2022 At renraset hunder koster er forståelig, men når de skal ha 30-40 tusen for en gatemix
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #5 Skrevet 8. juni 2022 Her er det bare en ting å si. Bruk forbrukermakten deres! Ikke kjøp! Det finnes faktisk seriøse oppdrettere som selger hunder til "normale priser". For disse prisene er jo helt uakseptable. Men så lenge noen fortsetter å kjøpe, ja så vil prisene bare stige. Anonymkode: a2aab...67b 12 5
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #6 Skrevet 8. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Her er det bare en ting å si. Bruk forbrukermakten deres! Ikke kjøp! Det finnes faktisk seriøse oppdrettere som selger hunder til "normale priser". For disse prisene er jo helt uakseptable. Men så lenge noen fortsetter å kjøpe, ja så vil prisene bare stige. Anonymkode: a2aab...67b yes, la de sitte med hundene og ikke få solgt de, da må de senke prisen hvis ikke så får de problemer 😂 Anonymkode: 48858...164 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #7 Skrevet 8. juni 2022 Kjøpte renraset valp for litt over 4 år siden. Sjelden rase med god stamtavle, betalte 15 000. Nå ligger prisen på ca. 20 000, helt greit med tanke på at den er renraset. At folk skal ha rundt 30 000 kr for blandingsraser med oppdiktede navn er intet annet enn provoserende. Anonymkode: 0c5a6...6bd 16
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #8 Skrevet 8. juni 2022 Man må drive med litt folkeopplysning tror jeg. Det er ingenting som heter "Yorkiepooo" eller "Pomchi". Det kalles blandingshund, og uten NKK papirer på at du faktisk har kjøpt den rasen du har, så har du kjøpt en blandingshund. Ikke at det nødvendigvis er noe galt med hunden for det, men man ser kyniske mennesker som bare er ute etter å tjene penger på disse designer blandingene. En seriøs oppdretter vil jobbe for rasen, bruke friske forelderdyr, og gjerne ha en plan for oppdrettet sitt. Anonymkode: c2ad7...791 16 7
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #9 Skrevet 8. juni 2022 Helt enig. Det er altfor dyrt å kjøpe hund nå. Anonymkode: 0e016...230 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #10 Skrevet 8. juni 2022 Kjøpe hund? Du behøver ikke å betale for å ha en hund. Det står mange hunder og lengter etter ett hjem på FOD- gården, helt gratis får du med deg en trofast venn for livet, som virkelig trenger deg ❤️ Anonymkode: 55e0f...d61 3 5 1
Undrende123 Skrevet 8. juni 2022 #11 Skrevet 8. juni 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Man må drive med litt folkeopplysning tror jeg. Det er ingenting som heter "Yorkiepooo" eller "Pomchi". Det kalles blandingshund, og uten NKK papirer på at du faktisk har kjøpt den rasen du har, så har du kjøpt en blandingshund. Ikke at det nødvendigvis er noe galt med hunden for det, men man ser kyniske mennesker som bare er ute etter å tjene penger på disse designer blandingene. En seriøs oppdretter vil jobbe for rasen, bruke friske forelderdyr, og gjerne ha en plan for oppdrettet sitt. Anonymkode: c2ad7...791 Det er vel ingen som tror at disse hundene er raser heller? De omtales jo bare på denne måten for å beskrive hvilke hunder som er blandet. 4 2
Maestro Skrevet 8. juni 2022 #12 Skrevet 8. juni 2022 Skjønner at renraset til 15.000. ikke gatemix. 4
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #13 Skrevet 8. juni 2022 Vi skal hente vår renrasede valp om noen dager, og skal bet 20-000,- for den. Denne rasen selges nå for rundt 22.000,- men oppdretter vil heller ha gode hundekjøpere enn å stadig øke prisen. Så lenge det er marked for disse såkalte motehundene - som Pomchi, så tar selgere det kundene er villige til å betale, og i coronatiden så blei husdyr kjøpt ukritisk uten tanke på at dyrene kom til å overleve coronaen. Ser på finn nå at disse hundene har gått ned 10-15.000,- i pris nå som det ikke lenger er så stor etterspørsel. Anonymkode: 7ec0c...8f9 3
Tvist Skrevet 9. juni 2022 #14 Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Kjøpe hund? Du behøver ikke å betale for å ha en hund. Det står mange hunder og lengter etter ett hjem på FOD- gården, helt gratis får du med deg en trofast venn for livet, som virkelig trenger deg ❤️ Anonymkode: 55e0f...d61 Nei, de er ikke helt gratis. FOD gården tar selvsagt betalt for hundene de omplasserer, noe annet ville vært uansvarlig. 6 3
Gjest JegogVi2 Skrevet 9. juni 2022 #15 Skrevet 9. juni 2022 Tvist skrev (7 minutter siden): Nei, de er ikke helt gratis. FOD gården tar selvsagt betalt for hundene de omplasserer, noe annet ville vært uansvarlig. Stemmer det og en annen grunn er at Chip fortsatt bir stående på de så man kan ikke het ha eirskap på den
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #16 Skrevet 9. juni 2022 Undrende123 skrev (11 timer siden): Det er vel ingen som tror at disse hundene er raser heller? De omtales jo bare på denne måten for å beskrive hvilke hunder som er blandet. Jeg har møtt flere labradoodle-eiere som tror de har kjøpt en rase som heter cobberdog. Oppdretteren hevder nemlig at rasen er godkjent. Det de ikke nevner er at rasen ikke er godkjent i NKK, men i MDBA som "rase under utvikling". Altså en bastard, eller gatemiks, om du vil. Jeg er sjokkert over at hundeeiere er villige til å inngå elleville kontrakter og betale 35-40K for disse hundene, uten å gjøre et snev av bakgrunnssjekk. Men det er lange ventelister, så det er mange dumme folk der ute... Anonymkode: 07d83...e28 15 1
Undrende123 Skrevet 9. juni 2022 #17 Skrevet 9. juni 2022 (endret) Jeg lurer på om du ville omtalt meg og min hund på denne måten om vi møttes ute... Cobberdog er ikke en blanding mellom puddel og labrador, det er flere raser innblandet i hundene, deriblant cocker spaniel og vannhund, f.eks. Det er heller ingen av oss cobber-eiere som tror vi har fått en NKK-godkjent rase, og du finner heller ingen oppdrettere som sier at rasen er godkjent. Vi er derimot fullstendig klar over at folk som ikke er cobberdog-eier er ekstremt sinte på hundene våre, og at det ikke er måte på hvilke problemer de har og hvor dumme vi som eiere er. Mens vi som eier hundene og folk vi møter på vår vei blir sjarmert av hundenes trygge, sosiale og gode lynne. Edit: innlegget er svar til ab over. Endret 9. juni 2022 av Undrende123 8 2
Arx Skrevet 9. juni 2022 #18 Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Kjøpe hund? Du behøver ikke å betale for å ha en hund. Det står mange hunder og lengter etter ett hjem på FOD- gården, helt gratis får du med deg en trofast venn for livet, som virkelig trenger deg ❤️ Anonymkode: 55e0f...d61 JegogVi2 skrev (1 time siden): Stemmer det og en annen grunn er at Chip fortsatt bir stående på de så man kan ikke het ha eirskap på den Stemmer ikke. "Når du og hunden har fått tillit og kjennskap til hverandre og du føler deg helt sikker på at dette er hunden for deg så blir hunden med hjem. Vi følger deg opp med råd og veiledning i en oppfølgingsperiode på 4 uker. Gebyr betales på slutten av denne. Omplasseringsgebyr er 4000,- for valp (0-2år) og 3500,- for voksen hund. Merk at på hunder som er NKK registrert så kommer gebyr for eierskifte til NKK i tillegg. " 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #19 Skrevet 9. juni 2022 Undrende123 skrev (9 minutter siden): Jeg lurer på om du ville omtalt meg og min hund på denne måten om vi møttes ute... Cobberdog er ikke en blanding mellom puddel og labrador, det er flere raser innblandet i hundene, deriblant cocker spaniel og vannhund, f.eks. Det er heller ingen av oss cobber-eiere som tror vi har fått en NKK-godkjent rase, og du finner heller ingen oppdrettere som sier at rasen er godkjent. Vi er derimot fullstendig klar over at folk som ikke er cobberdog-eier er ekstremt sinte på hundene våre, og at det ikke er måte på hvilke problemer de har og hvor dumme vi som eiere er. Mens vi som eier hundene og folk vi møter på vår vei blir sjarmert av hundenes trygge, sosiale og gode lynne. Edit: innlegget er svar til ab over. Joda, den opprinnelige oppdretteren, som er en valpefabrikk, omtaler rasen som godkjent. De nevner bare ikke HVOR den er godkjent. Og ingen er sinte på hundene deres. Jeg er enig i at mange blandingshunder er både sosiale, sunne og sjarmerende, men de hundene som kalles cobberdog er dessverre overrepresentert med allergier, kreft og betydelige adferdsproblemer. Dessverre er mange eiere ikke klar over dette, da oppdretter forfølger alle som skriver negativt om dem juridisk. Blant annet en facebookgruppe for eiere av cobberdog med allergier. De har også helt sinnsyke kontrakter som nye eiere må skrive under på, som ikke er i tråd med norsk lov. Det finnes en veldig god artikkel om oppdrett av cobberdog, men den er dessverre bak betalingsmur. https://www.dagbladet.no/magasinet/valpefabrikken/73088805 "Cobberdog" er akkurat like mye rasehund som yorkiepoo og pomchi. Altså en bastard med fancy navn. Anonymkode: 07d83...e28 11 1 4
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #20 Skrevet 9. juni 2022 10 minutter siden, Arx said: Stemmer ikke. "Når du og hunden har fått tillit og kjennskap til hverandre og du føler deg helt sikker på at dette er hunden for deg så blir hunden med hjem. Vi følger deg opp med råd og veiledning i en oppfølgingsperiode på 4 uker. Gebyr betales på slutten av denne. Omplasseringsgebyr er 4000,- for valp (0-2år) og 3500,- for voksen hund. Merk at på hunder som er NKK registrert så kommer gebyr for eierskifte til NKK i tillegg. " Gratis i denne sammenheng betyr ikke kostnadsfritt, det burde være åpenbart. Det betyr uten profitt. Adopsjon av barn medfører også kostnader, men det betyr ikke at barna har en pris, og at du kjøper dem. Anonymkode: f4109...42b 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå