AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #21 Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Kjøpe hund? Du behøver ikke å betale for å ha en hund. Det står mange hunder og lengter etter ett hjem på FOD- gården, helt gratis får du med deg en trofast venn for livet, som virkelig trenger deg ❤️ Anonymkode: 55e0f...d61 Gjør det virkelig det? Akkurat nå er det sju hunder til adopsjon på FOD sine sider, alle må bo landlig til uten nære passeringer med andre hunder. Tror ingen av de kunne bo med barn, andre hunder eller katt. Da har man utelukket familiehunden for veldig, veldig mange familier... Anonymkode: b5904...d5f 15 4
Undrende123 Skrevet 9. juni 2022 #22 Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Joda, den opprinnelige oppdretteren, som er en valpefabrikk, omtaler rasen som godkjent. De nevner bare ikke HVOR den er godkjent. Og ingen er sinte på hundene deres. Jeg er enig i at mange blandingshunder er både sosiale, sunne og sjarmerende, men de hundene som kalles cobberdog er dessverre overrepresentert med allergier, kreft og betydelige adferdsproblemer. Dessverre er mange eiere ikke klar over dette, da oppdretter forfølger alle som skriver negativt om dem juridisk. Blant annet en facebookgruppe for eiere av cobberdog med allergier. De har også helt sinnsyke kontrakter som nye eiere må skrive under på, som ikke er i tråd med norsk lov. Det finnes en veldig god artikkel om oppdrett av cobberdog, men den er dessverre bak betalingsmur. https://www.dagbladet.no/magasinet/valpefabrikken/73088805 "Cobberdog" er akkurat like mye rasehund som yorkiepoo og pomchi. Altså en bastard med fancy navn. Anonymkode: 07d83...e28 Nei, de omtales som en "rase under utvikling". Og det stemmer jo. Du har ellers rett i at allergier har vært et problem i enkelte linjer, men her er mitt inntrykk at hovedoppdretter (omsider) har tatt det på alvor og fjernet avlshunder man mistenker har videreført allergi. Og jeg er enig i at fokuset på trening og oppdragelse, pelsstell osv bør få en større plass enn at dette er "skjønne familiehunder" (som de for øvrig er, men likevel.) Valpekjøpere har også et ansvar for å sette seg inn i hundehold og hva som kreves med valp i hus. Alle hunder kan få problemer, også cobberdogs. At hundene skal være overrepresentert med kreft og atferdsproblemer må du nesten dokumentere. Dine øvrige "bastard"-kommentarer stemmer jo ikke. En blanding mellom puddel og yorkie kan jo ende opp som både det ene og det andre, mens en cobberdog er paret med en annen cobberdog, hvor begge igjen har cobberdog bakover i slekten, er ganske stabil og forutseende i både lynne og utseende. Det er vel også derfor dette er så populære familiehunder. 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #23 Skrevet 9. juni 2022 Undrende123 skrev (4 minutter siden): Nei, de omtales som en "rase under utvikling". Og det stemmer jo. Du har ellers rett i at allergier har vært et problem i enkelte linjer, men her er mitt inntrykk at hovedoppdretter (omsider) har tatt det på alvor og fjernet avlshunder man mistenker har videreført allergi. Og jeg er enig i at fokuset på trening og oppdragelse, pelsstell osv bør få en større plass enn at dette er "skjønne familiehunder" (som de for øvrig er, men likevel.) Valpekjøpere har også et ansvar for å sette seg inn i hundehold og hva som kreves med valp i hus. Alle hunder kan få problemer, også cobberdogs. At hundene skal være overrepresentert med kreft og atferdsproblemer må du nesten dokumentere. Dine øvrige "bastard"-kommentarer stemmer jo ikke. En blanding mellom puddel og yorkie kan jo ende opp som både det ene og det andre, mens en cobberdog er paret med en annen cobberdog, hvor begge igjen har cobberdog bakover i slekten, er ganske stabil og forutseende i både lynne og utseende. Det er vel også derfor dette er så populære familiehunder. De er populære familiehunder fordi oppdretter er dritgod på markedsføring. Blant annet har Kronprinsparet vært gode ambassadører for oppdretter, noe de bruker aktivt. De kommer med helt urealistiske lovnader til kundene sine.for eksempel "Hundene elsker mennesker, særlig barn". Man kan ikke komme med slike påstander, særlig ikke for en "rase" som kun har noen få ledd med avl å vise til. Den ble registrert som "pure breed" i 2012. Til sammenligning er for eksempel puddel avlet på siden 1711 og labrador er avlet på fra tidlig 1900 tall. DA har man en viss peiling på hva man får, men ingen hunder kan leveres med garantier for verken det ene eller det andre. Fint at du trekker fram manglende informasjon og veiledning ved kjøp av disse hundene. Som sagt tror jeg mange svelger reklamen rått, særlig siden de ofte henvender seg til førstegangskjøpere, og derfor blir skuffet når hunden ikke er perfekt. Jeg er sikker på at mange adferdsproblemer kunne vært unngått hvis det var mer fokus på at dette er en hund, ikke en superrase for travle barnefamilier. Forøvrig er det mange som sliter med sine corona-hunder i disse dager. Det som virket som en glimrende ide i tiden med hjemmekontor og staycation, har for mange nå blitt et problem. Hundene får separasjonsangst når hele familien plutselig blir borte mange timer hver dag, og mange bærer preg av at det ikke ble holdt valpekurs ol under pandemien. Dette gjelder ikke bare blandingshunder. Dette blir litt avsporing,siden trådstarter skriver om pris, men vi kan vel alle være enige om at 35 000 er mye for en blandingshund med stamtavle som strekker seg 5-6 ledd bakover (og som foresten ikke er tilgjengelig for alle) Anonymkode: 07d83...e28 8
Undrende123 Skrevet 9. juni 2022 #24 Skrevet 9. juni 2022 (endret) Jeg er enig i at mye av kommunikasjonen utad er problematisk, og da kanskje spesielt dette med hund og barn. Informasjonen man får før valpekjøp er dog mer moderert, men det får man ikke med seg ved å bare lese på oppdretters nettside. Mange hunder har nok fått seperasjonsangst under korona, ja. Det var vel få som så for seg hvor lenge dette skulle vare i starten av pandemien, så her er nok mange hundeeiere lei seg. Jeg sjekker finn stadig vekk, og synes ikke det virker å være noe omplasserings-boom av korona-hunder. De aller fleste har nok klart seg fint. Prisen på hundene gjenspeiler jo populariteten. Folk i dag er villige til å legge mye penger i kjæledyret sitt. Edit: Beklager, jeg glemte sitering igjen! Vet ikke om det kan endres i etterkant. Endret 9. juni 2022 av Undrende123
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #25 Skrevet 9. juni 2022 Undrende123 skrev (48 minutter siden): Jeg er enig i at mye av kommunikasjonen utad er problematisk, og da kanskje spesielt dette med hund og barn. Informasjonen man får før valpekjøp er dog mer moderert, men det får man ikke med seg ved å bare lese på oppdretters nettside. Mange hunder har nok fått seperasjonsangst under korona, ja. Det var vel få som så for seg hvor lenge dette skulle vare i starten av pandemien, så her er nok mange hundeeiere lei seg. Jeg sjekker finn stadig vekk, og synes ikke det virker å være noe omplasserings-boom av korona-hunder. De aller fleste har nok klart seg fint. Prisen på hundene gjenspeiler jo populariteten. Folk i dag er villige til å legge mye penger i kjæledyret sitt. Edit: Beklager, jeg glemte sitering igjen! Vet ikke om det kan endres i etterkant. Så bra å høre at kommunikasjon mot kjøper har blitt bedre. Artikkelen jeg linket til er to år gammel, og der beskrives helt merkelige salgssituasjonen. Eierne får slots på bare noen minutter for å se på valpene, får ikke vite hvilken valp som er deres osv. De får kun vite kjønn og farge. Flere eiere beskriver også at oppdretter tilbyr seg å ta tilbake hunder som ikke fungerer på grunn av helse eller gemytt, og bytte den inn i en ny, som en defekt vare. Uten videre informasjon om hva som skjer med disse hundene. Her virker det som om oppdretter ikke har forstått at kjøperne ser på hundene som et familiemedlem, ikke en ting, og handler der etter. De har også fått gjentatte advarsler fra mattilsynet for hundeholdet sitt. Blant annet at avlstisper sto i kennel uten tilgang på dagslys. Det er helt hjerteskjærende, men hvis de nå endelig har tatt inn over seg at de selger levende vesner som bør matche eierne sine, så er det ikke noe som er bedre enn det! Jeg har ikke noe imot blandingshunder og har lest mye om doodleblandinger, inkludert cobberdog. Livsstilen vår endrer seg, det bør være rom for nye, mer tilpassede hunderaser, og eneste måten å oppnå det på er å avle nytt. Jeg jobber aktivt med tjenestehund og da min gamle hund nærmet seg pensjonsalder var jeg på jakt etter arvtager. Ut ifra reklamen virket doodleblandinger som perfekte hunder for mitt formål. Men etter å ha lest meg opp og snakket med andre eiere, slo jeg det fra meg. Anekdotiske beviser har ikke særlig tyngde på et forum, men veldig ofte slo det meg at eierne var blitt lovet noe de ikke hadde fått. Ikke at hunden nødvendigvis oppførte seg langt utenfor normen, det kunne være stress, utfall, ressursforsvar, nervøsitet eller separasjonsangst. Men ofte hørte jeg "jeg skjønner ikke hvorfor den gjør sånn, det er jo en cobberdog!". Pelsstell er også ofte langt mer problematisk enn annonsert. Fint at den er ganske røytefri, men det hadde vært enda bedre om den i tillegg var like flokefri som sitt opphav. Og dette synes jeg er det mest spekulative med denne oppdretten. De henvender seg helt tydelig til uerfarne hundeeiere. De trodde de kjøpte noe helt eksepsjonelt, og så var det bare en hund. Du etterlyste kilder på kreft hos cobberdog, men siden oppdretter nekter å oppgi stamtavler som kan avdekke arvelige sykdommer, så finnes det lite kilder på det. Dagbladet gjorde en grundig jobb i å dokumentere i artikkelen jeg lenket til, det er dessverre veldig vanlig. Blant annet mistet Kronprinsparet sin hund på denne måten. Så lenge de ikke opererer med åpenhet rundt avl, så kan de heller ikke bli medlem av NKK. Og uansett blir ikke dette en rase før avlsgrunnlaget er mye større og etter at de har avlet i mange generasjoner. 10 år er altfor lite til å kunne kalle det en rase. Hundene hos denne oppdretteren stammer i hovedsak fra 5 hannhunder, det er ikke rart de har slitt med sykdom. Jeg har selv tidligere eiet hund (rasehund) med snevert genmateriale, og jeg vil ikke anbefale dette til noen. Tips: Hvis du vil sitere i etterkant, så kan du gå inn og redigere innlegget ditt ved å trykke på "endre". Det går fint så lenge du ikke er anonym bruker, som meg Anonymkode: 07d83...e28 5
Undrende123 Skrevet 9. juni 2022 #26 Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Så bra å høre at kommunikasjon mot kjøper har blitt bedre. Artikkelen jeg linket til er to år gammel, og der beskrives helt merkelige salgssituasjonen. Eierne får slots på bare noen minutter for å se på valpene, får ikke vite hvilken valp som er deres osv. De får kun vite kjønn og farge. Flere eiere beskriver også at oppdretter tilbyr seg å ta tilbake hunder som ikke fungerer på grunn av helse eller gemytt, og bytte den inn i en ny, som en defekt vare. Uten videre informasjon om hva som skjer med disse hundene. Her virker det som om oppdretter ikke har forstått at kjøperne ser på hundene som et familiemedlem, ikke en ting, og handler der etter. De har også fått gjentatte advarsler fra mattilsynet for hundeholdet sitt. Blant annet at avlstisper sto i kennel uten tilgang på dagslys. Det er helt hjerteskjærende, men hvis de nå endelig har tatt inn over seg at de selger levende vesner som bør matche eierne sine, så er det ikke noe som er bedre enn det! Jeg har ikke noe imot blandingshunder og har lest mye om doodleblandinger, inkludert cobberdog. Livsstilen vår endrer seg, det bør være rom for nye, mer tilpassede hunderaser, og eneste måten å oppnå det på er å avle nytt. Jeg jobber aktivt med tjenestehund og da min gamle hund nærmet seg pensjonsalder var jeg på jakt etter arvtager. Ut ifra reklamen virket doodleblandinger som perfekte hunder for mitt formål. Men etter å ha lest meg opp og snakket med andre eiere, slo jeg det fra meg. Anekdotiske beviser har ikke særlig tyngde på et forum, men veldig ofte slo det meg at eierne var blitt lovet noe de ikke hadde fått. Ikke at hunden nødvendigvis oppførte seg langt utenfor normen, det kunne være stress, utfall, ressursforsvar, nervøsitet eller separasjonsangst. Men ofte hørte jeg "jeg skjønner ikke hvorfor den gjør sånn, det er jo en cobberdog!". Pelsstell er også ofte langt mer problematisk enn annonsert. Fint at den er ganske røytefri, men det hadde vært enda bedre om den i tillegg var like flokefri som sitt opphav. Og dette synes jeg er det mest spekulative med denne oppdretten. De henvender seg helt tydelig til uerfarne hundeeiere. De trodde de kjøpte noe helt eksepsjonelt, og så var det bare en hund. Du etterlyste kilder på kreft hos cobberdog, men siden oppdretter nekter å oppgi stamtavler som kan avdekke arvelige sykdommer, så finnes det lite kilder på det. Dagbladet gjorde en grundig jobb i å dokumentere i artikkelen jeg lenket til, det er dessverre veldig vanlig. Blant annet mistet Kronprinsparet sin hund på denne måten. Så lenge de ikke opererer med åpenhet rundt avl, så kan de heller ikke bli medlem av NKK. Og uansett blir ikke dette en rase før avlsgrunnlaget er mye større og etter at de har avlet i mange generasjoner. 10 år er altfor lite til å kunne kalle det en rase. Hundene hos denne oppdretteren stammer i hovedsak fra 5 hannhunder, det er ikke rart de har slitt med sykdom. Jeg har selv tidligere eiet hund (rasehund) med snevert genmateriale, og jeg vil ikke anbefale dette til noen. Tips: Hvis du vil sitere i etterkant, så kan du gå inn og redigere innlegget ditt ved å trykke på "endre". Det går fint så lenge du ikke er anonym bruker, som meg Anonymkode: 07d83...e28 Du helt sikkert mye rett i mye av det du skriver, men det importeres også avlshunder fra utlandet for å bringe nytt genmateriale til hundene. De færreste valpekjøpere kan forventes å ha denne type innsikt i hundeavl, så vi er avhengig av å kunne stole på informasjonen vi får. Dette er vel hovedutfordringen. Det finnes jo også etter hvert tusenvis av cobberdoger rundt omkring i Norge, så det er åpenbart at mange av disse vil både bli syke og få andre problemer, det er jo tross alt levende individer vi har med å gjøre. Hva gjelder NKK har jeg ikke inntrykk av at det er noe mål å få cobberdog med der (og det vil nok heller aldri skje.) Blant mange hundeeiere oppfattes også NKK som et organ som primært beskytter oppdrettere fremfor hundenes ve og vel (her har jeg cavalier-dommen frisk i minne.) Det er uansett spennende å se om denne type blandingshunder vil øke i popularitet fremover. Jeg tror det, og jeg tror at mye av "skylden" for dette kan legges på NKK og utstillings-kulturen som finnes blant enkelte raser. Jeg er takknemlig for diskusjonen i alle fall! Ha en god dag videre. 3
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #27 Skrevet 10. juni 2022 Vi har reservert en valp nå som vi betaler 28.000 for (renraset brukshund). Jeg syns dette er en helt fair pris å ta. Det koster MYE å drive med et oppdrett av den kvaliteten vår oppdretter holder. Faren til valpen er en import som har kosta et sekssifra beløp å hente til Norge, og moren er også av champion-kvalitet. Hundene går gjennom en masse helsetester, og valpene blir grundig sosialisert, samt har alle vaksiner, sjekker og er chippet hos vetrinær. Selv med 28.000 per valp er det ikke rare timelønnen de sitter igjen med vil jeg tro. Det er en stor jobb å holde så gode hunder og å levere friske, solide og trygge valper. I tillegg er det masse papirarbeid med NKK og oppfølging av framtidige og tidligere valpekjøpere. Sikkert mye mer jeg ikke vet om også. Vi skal jo skaffe et familiemedlem. Da vil jeg heller ut med en stor sum for å få en frisk og selvsikker hund, end å kjøpe noe billig som kanskje har gemyttfeil og helseproblemer man ikke har noe mulighet til å forutse. Anonymkode: 67916...bcb 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #28 Skrevet 13. juni 2022 Det ligger Pomeranian valper på Finn til 32000, det er hinsides priser! Selv betalte vi 17000 for Finsk Lapphund, så å betale nesten det dobbelte for en liten hund synes jeg er galskap Anonymkode: 64d85...dc7 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #29 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det ligger Pomeranian valper på Finn til 32000, det er hinsides priser! Selv betalte vi 17000 for Finsk Lapphund, så å betale nesten det dobbelte for en liten hund synes jeg er galskap Anonymkode: 64d85...dc7 Tror ikke det fungerer helt etter kg-pris... Anonymkode: 9b8ac...474 4 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #30 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tror ikke det fungerer helt etter kg-pris... Anonymkode: 9b8ac...474 Nå tillegger du meg meninger jeg ikke har, jeg nevnte ingenting om kg-pris, jeg er fullt klar over årsaken til at hundene går opp i pris, men det må være lov å synes det er hinsides all fornuft Anonymkode: 64d85...dc7 4
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #31 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Nå tillegger du meg meninger jeg ikke har, jeg nevnte ingenting om kg-pris, jeg er fullt klar over årsaken til at hundene går opp i pris, men det må være lov å synes det er hinsides all fornuft Anonymkode: 64d85...dc7 Du skriver jo «en liten hund», så naturlig å anta at du mener det er enda verre at prisen er så høy når hunden i tillegg er liten.. Når det er sagt er det egentlig naturlig at en liten hund koster mer enn en stor, da små hunder får mye færre valper pr kull enn en stor i gjennomsnitt. Anonymkode: 7ce09...4a0 5
Matas Skrevet 14. juni 2022 #32 Skrevet 14. juni 2022 Tråden er ryddet for avsporinger og svar til dette. - Matas, mod.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #33 Skrevet 15. juni 2022 Det er helt tydelig at blandingshunder av populære mixer prises ut fra popularitet og at det er mange som driver rene valpefabrikker som selger til alle som vil betale uten tanke for om hunden går til folk som faktisk har tenkt lengre enn nesa.. Og all den feilaktige markedsføringen er jo bare ekstra irriterende. Nei, man er ikke garantert en røykfri hun bare man mixer inn litt puddel i blandinga, eller en hund med krøllet pels. Mange tenker at røytefritt betyr mindre pelsstell, men sånn er det jo ikke og i verste fall ender man opp med ekstra mye pelsstell. Jeg har ikke noe imot blandingshunder, men valpefabrikker med skamløs avl på tisper og null hensyn til helse hos hundene, DE har jeg noe imot. Og en viss åpenlys valpefabrikk som allerede er nevnt, orker jeg ikke tenke på engang... Anonymkode: fc0fe...e69 4
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #34 Skrevet 15. juni 2022 Såå lenge hunder behandles som luksusvare (har jo blitt det nå) vil prisene øke. I andre land er det helt innafor at en familie med gjennomsnittlig inntekt får seg en hund, men ikke her nei. Ikke kjøp fra private som skal leke oppdretter, og gå heller direkte til en ordentlig oppdretter. Jeg betalte 10 000 kr for en blandingshund, i begynnelsen av pandemien.... Anonymkode: 86f6b...f42
Knirke Skrevet 15. juni 2022 #35 Skrevet 15. juni 2022 On 6/9/2022 at 11:48 AM, AnonymBruker said: Gjør det virkelig det? Akkurat nå er det sju hunder til adopsjon på FOD sine sider, alle må bo landlig til uten nære passeringer med andre hunder. Tror ingen av de kunne bo med barn, andre hunder eller katt. Da har man utelukket familiehunden for veldig, veldig mange familier... Anonymkode: b5904...d5f Ja, og i tillegg går man glipp av de første 18 månedene av hundens liv der pregingen foregår. Jeg betaler gladelig 25.000 kr for en valp jeg kan prege selv. Overtar man en omplasseringshund aner man ikke hva man får, og adferdsproblemer er så godt som umulig å bli kvitt. 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #36 Skrevet 15. juni 2022 On 6/9/2022 at 10:31 AM, AnonymBruker said: Gratis i denne sammenheng betyr ikke kostnadsfritt, det burde være åpenbart. Det betyr uten profitt. Adopsjon av barn medfører også kostnader, men det betyr ikke at barna har en pris, og at du kjøper dem. Anonymkode: f4109...42b Slutt å tull da, du kan ikke omdefinere betydningen av "gratis" bare fordi du vil ha rett. Gratis betyr kostnadsfritt, verken mer eller mindre. Anonymkode: 25431...897 4
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #37 Skrevet 15. juni 2022 Voffen min kom på 200,- per kg ( i voksenvekt 40kg )) Noen som gidder å regne kilopris på pomchi og annen fenskap? Anonymkode: 12cbb...99a 4
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #38 Skrevet 15. juni 2022 Er jeg den eneste som synes det er bra det er dyrt med hund? Mange skaffet seg hund og andre dyr under corona. Det passet så bra siden alle var hjemme uansett. Så åpnes det igjen. Men hvem skal ha tid til dyrene nå? I februar var hjelpesentrene for dyr allerede fulle. Annonsene på Finn, sier i mange av annonsene "Vi ser nå at vi ikke får gitt hunden nok tid" . Mange av de hundene er ca 2-3 år gamle. Med stive priser, får oppdretter også luket ut useriøse kjøpere. Anonymkode: 05ba0...cf3 5
Undrende123 Skrevet 15. juni 2022 #39 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Voffen min kom på 200,- per kg ( i voksenvekt 40kg )) Noen som gidder å regne kilopris på pomchi og annen fenskap? Anonymkode: 12cbb...99a Tenk å omtale hunder på denne måten. Tror mange av oss som har blandingshunder og den slags "faenskap" priser oss lykkelige over at vi slapp å bli en del av hunderasehygiene-miljøet når vi leser her inne. 4
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #40 Skrevet 15. juni 2022 Just now, Undrende123 said: Tenk å omtale hunder på denne måten. Tror mange av oss som har blandingshunder og den slags "faenskap" priser oss lykkelige over at vi slapp å bli en del av hunderasehygiene-miljøet når vi leser her inne. Prøv å si blanding til eiere av droodles og cobber og se på reaksjonene.... Er vel mere opptatt av slike ting enn de av oss utenfor utstillingsmiljøet🤣 Anonymkode: 12cbb...99a 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå