Gå til innhold

Ville priser på hunder

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Samme med 'min' rase, Shiba. Har nesten ikke vært valper på NKK de siste årene, de har vært solgt før de er født omtrent. Nå er det plutselig mange.

Syns det er rart at oppdretterne ikke nedskalert litt. Virker som de bare peiser på.

Anonymkode: db907...4bc

De prøver vel fremdeles å få igjen investeringene sine, og håper de får solgt… Tipper flere vil nedskalere. Håper valpefabrikkene nedskalerer først og i størst grad! Det er også mange som har brukt produksjon av ymse småhunder og doodles som en ren skattefri inntektekilde, jeg håper det blir mindre av det… 

Når det gjelder cobberdog ville jeg ligget LANGT unna. Hører om mye dårlig gemytt og mye allergier. De driver med en ren valpefabrikk, med helt ville kontrakter. 

Anonymkode: 6f79b...eba

• Liker 2
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg vil tro markedet er mettet etter pandemien, hvor alle skulle ha en kamerat på hjemmekontoret. Hjemmekontoret varte et par år, hunden kommer til å vare opp til 15. Mange angrer på kjøpet, hundetrenere rennes ned av hunder med adferdsproblemer. Overgangen fra å være sammen med eieren 24/7, til å være alene mange timer daglig, er hard. Hvis man vil ha en omplasseringshund, så er dette tidspunktet.

Så de oppdretterne og "oppdretterne" som produserte valper i håp om stor vinning, risikerer å brenne inne med halve kullet. Jeg vil tro at de som avler renrasede hunder med NKK-registrering kommer bedre ut, fordi de som kjøper rasehunder ofte har planlagt og tenkt igjennom kjøp. De som avler chipomdoodler og annen miks, sliter mest, fordi det ikke er så mange som kjøper hund på impuls lenger.

Anonymkode: 07d83...e28

Folk er så forbanna dumme. 

Anonymkode: 7656f...58b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Folk er så forbanna dumme. 

Anonymkode: 7656f...58b

Og så forventer de å få samme pris som de selv kjøpte hunden for, selv om hunden er i puberteten, utrent og understimulert.

Anonymkode: 622da...371

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har fulgt med på prisene da jeg snart skal ha ny hund. Prisene på renrasede hunder har gått litt ned, men enkelte blandingsraser fortsatt koster 30-40 000kr. Dessverre er det ikke slik at høy pris luker vekk useriøse kjøpere, i dag kan alle få tak i penger til tross for liten eller ingen inntekt. Høye priser på valper har derimot tiltrukket useriøse oppdrettere. 
Følger og med på hunder som er til omplassering og det er rett og slett trist hvor dårlig trent desse hundene er, og mange er redde og dels aggressive.

Anonymkode: 5d732...d85

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.6.2022 den 16.36):

Før pandemien kjøpte jeg en blandingshund (liten) for 12000, nå ser jeg de samme blandingshundene på finn for alt mellom 25-35000kr. Det er jo helt ville priser! Tror dere prisene etterhvert vil falle tilbake til prisnivået før pandemien eller blir de her? 

Anonymkode: 09ddc...178

Kollega av meg betalte 30K for en chihuahua importert fra Portugal. Måtte betale flybillett for oppdretter også ved siden av. Skjønner ikke hva folk ser onde bikkjene og til de prisene 🙄 Dette er ca 14–15 år siden, så nå er de vel kanskje enda dyrere.

Anonymkode: 8f496...422

• Liker 2
Skrevet

En kollega av meg kjøpte akkurat en jack russel blanding for 25000 🤯

AnonymBruker
Skrevet
Rucula skrev (1 time siden):

En kollega av meg kjøpte akkurat en jack russel blanding for 25000 🤯

20-30 er det som er vanlig valpepris for renrasede NKK-registrerte hunder nå. 

Anonymkode: edca0...de7

AnonymBruker
Skrevet

(Obs, hoppet over ordet «blanding») 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.1.2023 den 7.52):

Jeg vet om to oppdrettere av to forskjellige raser som har gjort nettopp dette, droppet parringer de har hatt planer om. Dette er planer de har hatt lenge, men som  de nå dropper eller utsetter fordi andre har avlet på og mettet markedet med ræl. Dårlig nytt for rasenes fremtid.

Anonymkode: 622da...371

Er det egentlig det? Vi leter etter hund og dyrlegen i familen anbefaler fornuftig blanding over rasehund.

Anonymkode: 5ee36...ca2

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det egentlig det? Vi leter etter hund og dyrlegen i familen anbefaler fornuftig blanding over rasehund.

Problemet med det er at det fort blir ren lotto å kjøpe blandingsvalp, spesielt om man er ute etter bestemte trekk eller egenskaper hos hunden sin. Ser ofte blandinger som er blotta for fornuft, mange rett og slett blander for å få en "spesiell" hund... (joda vi har alle sett disse rare blandingene på finn.no...) 🙈 Andre blander populære blandinger eller tilsvarende for å selge dyre valper. Problemet er jo at man ikke vet hva man får, man kan få en skikkelig kul valp med alle de gode egenskapene til foreldrene eller man kan få et lite monster prega av alle de dårlige trekkene... På valpekurset jeg gikk på hadde vi faktisk 3 valper av samme blanding fra samme oppdretter (ulike kull, forskjellig mor og samme far..), kan godt si at resultatet IKKE ble det samme eller engang forutsigbart. 

Anonymkode: 7aa84...a24

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Blandingshunder er vanligvis ikke testet for noen sykdommer/plager som man vet ligger til rasene. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har fulgt med på prisene da jeg snart skal ha ny hund. Prisene på renrasede hunder har gått litt ned, men enkelte blandingsraser fortsatt koster 30-40 000kr. Dessverre er det ikke slik at høy pris luker vekk useriøse kjøpere, i dag kan alle få tak i penger til tross for liten eller ingen inntekt. Høye priser på valper har derimot tiltrukket useriøse oppdrettere. 
Følger og med på hunder som er til omplassering og det er rett og slett trist hvor dårlig trent desse hundene er, og mange er redde og dels aggressive.

Jeg lurer på hva du mener med "useriøs kjøper". Jeg tolker det du skriver som at kun personer med god økonomi kan være gode hundeeiere.

Er det dette du mener...? 

I så fall er det svært provoserende lesing. Det finnes da massevis av personer med dårlig råd som kunne gitt kjempegode hjem til en hund, hadde de bare fått sjangsen! 

Jeg har selv svært lav inntekt, og har i flere år ønsket å kunne få gitt barna mine en nytt lite familiemedlem. I slutten på 2021 fikk jeg endelig en mulighet, men kun fordi noen trengte fôrvert til hunden sin og min søknad var den som ble "vinneren". Ellers hadde nok barna mine måtte fortsatt å drømme, så hinsides dyrt som det er å skaffe seg en hund 😕

Finnes også mange drittsekker med nok penger, som kun skaffer seg en hund for statusen, og ikke kan en ting om å ta vare på hunder! 

Og hva i alle dager mener du med at i dag kan hvem som helst skaffe penger....?? 

Anonymkode: 1ba32...16f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg er for blandingshunder og har bare hatt blandingshunder hittil. Kjøpte meg hund nå i oktober 2022. Ble renraset. Ikke pokker om jeg betaler 15-18 000 kroner for en blandingshund! Når jeg kan få en renraset, fra en seriøsoppdretter, med papirer på hunden og valpens helse, til 20 000 kr.

Mitt inntrykk er at det er ufattelig mange useriøse valpeselgere akkurat nå. Klassisk kjøkkenoppdrett. Det har vært et problem de siste årene. De blandingshundene jeg har hatt, har kommet fra seriøse folk som har testet dem for kjente sykdommer, de hadde helsekort og de brydde seg om helse og gemytt. Jeg turte ikke å ta sjansen med å kjøpe blanding denne gangen, for det er så mange useriøse på finn.no. Umulig å finne en seriøs oppi alt det useriøse. Spesielt når det kommer til småhunder. 

Anonymkode: b9653...0eb

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Pappa sin blanding av ukjent opphav, eneste vi vet den ihvertfall har litt dachs i seg, fikk valper for noen år siden. Merkelige men søte, og den ene fikk valper i fjor, som eier fikk solgt for 12000 pr "mutt"😊 lukurativ bznz😊

Husker vi hadde rene rotweilere med stamtavler, for mange år siden som vi solgte valper for 6000,-.

Crazy times!

Anonymkode: a10e9...dba

AnonymBruker
Skrevet

Ingen veterinær er så lite intelligent at h*n ville kommet med en slik uttalelse. Det vitner om manglende evne vedrørende avl og genetikk. Sikkert en som har tatt veterinær utdannelsen i Polen og ikke i Norge pga dårlige karakterer...

Anonymkode: 2a194...2c0

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på hva du mener med "useriøs kjøper". Jeg tolker det du skriver som at kun personer med god økonomi kan være gode hundeeiere.

I så fall er det svært provoserende lesing. Det finnes da massevis av personer med dårlig råd som kunne gitt kjempegode hjem til en hund, hadde de bare fått sjangsen! 

Jeg har selv svært lav inntekt, og har i flere år ønsket å kunne få gitt barna mine en nytt lite familiemedlem. I slutten på 2021 fikk jeg endelig en mulighet, men kun fordi noen trengte fôrvert til hunden sin og min søknad var den som ble "vinneren". Ellers hadde nok barna mine måtte fortsatt å drømme, så hinsides dyrt som det er å skaffe seg en hund 😕

Finnes også mange drittsekker med nok penger, som kun skaffer seg en hund for statusen, og ikke kan en ting om å ta vare på hunder! 

Og hva i alle dager mener du med at i dag kan hvem som helst skaffe penger....?? 

Jeg er delvis enig med deg. Høy pris siler ikke ut useriøse eiere og velfylt konto gjør deg ikke til et godt menneske. Og det siste bør man være hvis man skal eie hund.

Men man MÅ ha en viss økonomi for å eie hund, for det er dyrt. Og selv om man har råd til forsikring, så kan det koste fryktelig masse penger. Datteren til en venninne kjøpte chihuahua. Hun forsikret den, men allerede etter noen måneder brakk den benet. Da viste det seg at forsikringen ikke dekket det, fordi det var en svakhet ved rasen. Den har til nå kostet 100K i dyrlegeregninger. Det samme gjelder pusteproblemer på de fleste kortsnutede raser. Forsikringsselskapene har også begynt å sile ut raser og blandinger som er utsatt for allergier. Jeg kjenner noen med en schæfer og noen andre med cobberdog, som må betale selv. Hvis du er riktig uheldig kan hunden koste deg like mye som en bruktbil. Og har man ikke de pengene, så burde man tenke seg om før man skaffer hund. Kjipt å avlive barnas bestekamerat for noe den fint kunne blitt frisk av...

Anonymkode: 517b6...338

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke meg du siterer, men jeg tror du misforstår dette innlegget. Jeg tolker det slik at vedkommende mener at oppdrettere har priset valper høyt for å luke ut useriøse kjøpere. Dette for at det ikke skal være for billig og lett å kjøpe hunder, da dette kan medføre at mange useriøse kjøper hunder uten at de helt vet hva det innbærer å eie en hund. Ved å sette høy pris på valp vil det ofte være kjøpere som virkelig ønsker hund og brukt tid på avgjørelsen før de betaler en så hund. Sjansen for at valpen havner hos seriøse kjøpere og vil bli tatt godt vare på er høy. Men så mener vedkommende at de høye prisene istedet kan ha tiltrukket seg useriøse oppdrettere som ønsker å tjene seg «rike» på å avle opp valper. At det har fått negativ effekt den veien. 

Anonymkode: 76baa...15d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg mener ikke at det kun er folk med god økonomi som er seriøse hundekjøpere. Dersom du leser tidligere svar i denne tråden så skjønner du.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns prisene på hund for øyeblikket er urimelig høye. Jeg velger å avvente litt, jeg tror de kommer til å gå ned igjen, da markedet er litt mettet. Jeg er heller ikke fremmed for å ta over en omplasseringshund om 1-2 år, da jeg tror mange har gapt over for mye i coronaperioden. Jeg har tatt over hunder før med stort hell. 

Den hunden jeg vil ha, er ikke av de dyreste. Men like før corona lå de på 14.000 kr, nå ligger de fra 19-22.000 kr. Så noen på slutten av sommeren til 16K. Derfor tror jeg de kommer til å gå ned igjen. 

Anonymkode: 9db6d...13e

AnonymBruker
Skrevet

Min hund kostet 25000, der er den prisen raseklubben anbefaler. Hund nr to er 9 år og renraset, en norsk rødlistet rase. vi betalte 8000 for den.

Anonymkode: 1d06f...265

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...