Gå til innhold

Lemoncurds forsøk på å miste litt medisinkilo


Gjest Lemoncurd

Anbefalte innlegg

Gjest Lemoncurd

Lang historie kort:

Har endel tilstander som påvirker vekt, noen ganger har jeg rast ned i vekt og andre ganger opp.

Dette er hypotyreose og endometriose.

Jeg var i mange år stabil - men la litt på meg av IVFhormoner. Fortsatt innenfor normalvekt.

Så fikk jeg en langvarig sykdom med helt ekstremt symptombilde, og jeg har vært sengebunden stort sett i 3 år.

De første 1,5 år var jeg stabil i vekt - og gikk faktisk litt ned fordi jeg ikke klarte fysisk å spise særlig en periode. 
 

Så begynte jeg på Cipralex for å behandle deler av sykdommen (vestibulært), og i starten merket jeg ikke vektoppgang.

Men nå er det gått opp 20 kg 🙃 Tipper jeg har BMI på omtrent 28-29 nå. Har gått fra M til L/XL i klær, er 1.74 høy. 

Jeg har forsøkt å bytte medisiner, men det fungerte skikkelig dårlig. Så nå er jeg tilbake på Cipralex- og må nok regne å bruke det leeeeeeenge. 

På grunn av sykdommen MÅ jeg spise hver tredje time, og jeg kan ikke ligge i kaloriunderskudd. Ikke kan jeg trene heller.

Så jeg tenker jeg skal ligge på vedlikeholdsinntak, og bruke Lifesum for å registrere.

Om ikke jeg går ned i vekt kan jeg iallefall forsøke å stagnere oppgangen.

Kommer ikke til å veie meg særlig mye (fordi jeg lett får spiseforstyrrelser), men jeg tenker fokusere på mer grønt og frukt/proteiner.

Vanskelig fordi jeg ikke kan ha melkeprodukter eller soya (og nettopp hadde 1 ukes gallesteinsanfall utløst av egg/blomkål= må være litt forsiktig), men jeg forsøker meg med mer belgfrukter og moderate mengder :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

Gjest Lemoncurd

Ikke mye til oppdatering her, men:

Endring i vekt har jeg neppe, men har vært ganske god (relativt sett da) på å få mer grønt og proteiner inn. 
 

Har ikke prioritert Lifesum de siste ukene, noe jeg igrunnen burde - fordi det foreløpig er litt sånn påminner. Men det er også krevende for meg å bruke tid på, jeg har ikke helt tilstrekkelig funksjonsevne til å håndtere enkel matlaging OG veie på forhånd osv. 

Men, får ta omtrentlige øyemål 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lemoncurd

Ah, den blomkålen altså.

Lagde pizza med bunn av havregryn, egg, blomkål og litt vann.

Toppingen var en grønnsaksgreie med linser - men til poenget:

Magen er virkelig, virkelig ikke glad i grønnsaker av type blomkål/kål/rå løk og sånt. Ikke hvitløk heller, tåler små varmebehandlede mengder. 

Søtpotet og gulrot tåler jeg en del av, salater/sopp osv og. Brokkoli går hakket bedre en blomkål. 
 

Men kidneybønner og blomkål er fort grøss. Tror jeg bare må innse det og velge annet. 

Skal prøve å lage en liste over proteinrike matvarer jeg tåler greit som passer til måltidene utenom middag. Egg er OK type 1-2 egg om dagen, men da kan jeg ikke i tillegg spise hummus den dagen for eksempel. Får så syyyykt vondt i magen.

Ekstra utfordrende når jeg ikke kan ha melkeprodukter eller soya heller, der går jeg glipp av mye protein. Kan ha litt soya innimellom, men ikke daglig. 

 

 

 

Endret av Lemoncurd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lemoncurd

Så ok. 
 

Forslag protein i frokost: (her blir ting fort kvalmende, så orker ikke ting som er «mye»)

- Bananlapper 

- Pålegg av kalkun/kylling

- Egg 

 

Lunch:

- miniquiche

- alt med egg

- linsepostei (med egg) som pålegg eller alene

- kikertboller 

- wrap med vegansk eller animalsk protein 

- diverse salatvarianter med belgfrukt eller kylling/fisk

Middag er enkelt å få inn alt i

Kveldsmat:

Her må jeg bare ha noe lett, takler ikke annet enn veldig «tradisjonelle» greier her i form av rundstykke eller knekkebrød og kanskje noe frukt/nøtter 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lemoncurd

Den tippingen var rimelig korrekt 🫠

Kjøpte ny vekt, den viste BMI på 29,6. Aldri veid så mye noensinne 🤷‍♀️Ikke spiser jeg annerledes heller - så de medisinene må jo ha en viss innvirkning. Var liksom etter de jeg økte i vekt, og da hadde jeg hatt sykdommen i over 1 år. 
 

Men. Snuser litt på å prøve Mysimba eller tilsvarende etterhvert om jeg får sykdommen mer i sjakk og vekten ikke har rikket seg. 
 

Men dette året prøver jeg sakte men sikker forsiktig nedgang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lemoncurd

Har vært sløv på Lifesum i sommer, men i dag førte jeg opp alt. Dvs: all mat, de korte og sakte spaserturene mine gidder jeg ikke føre :P Så der står det null. 

Målet er å få opp proteiner, samt litt mer grønt. 
 

Er åpenbart på en dag i syklusen hvor jeg blir fortere mett, for selv om et par av måltidene var mindre enn anbefalt nivå ble jeg veldig mett der og da. Men blodsukkeret mitt er såpass fintfølende at jeg får symptomer på føling etter 3-4 timer - så det varer ikke lenge. 
 

Men ja. I dag veide jeg ting bare for å få det litt nøyaktig inn, etterhvert blir det nok mer på øyemål igjen på de vanlige måltidene. 
 

Igår for eksempel tok jeg 1 rundstykke med 1 egg og litt spekeskinke - og det ble jeg litt ubehagelig mett av faktisk. Samme med middagen, så idag tok jeg litt mindre på tallerkenen. Ikke bare for å unngå ubehagelig metthet, men også fordi jeg dessverre alltid bidrar til matsvinn. 
 

Og bare til de som leser «1 rundstykke og 1 egg - og så ubehagelig mett» - husk at jeg spiser OFTE og er veldig inaktiv grunnet sykdom. Jeg hadde spist mer om jeg skulle på trening/jobb og alt slikt. Bare så ingen føler de spiser for mye av å ta vanlige porsjoner 🙂 De færreste spiser nok så hyppig som meg heller (akkurat det med symptomer på føling etter 3 timer er bare ekstremt upraktisk) 😅

Men…..jeg tror jeg har finregnet litt feil…..🤷‍♀️ Har spist frokost, lunch, middag, kvelds og mellommåltider. Og helt greie nok porsjoner (type rundstykke+banan+kaffe med litt melk til frokost), pluss en Fruitero som dessert.

Har hatt nøtter i middag og sammen med kvelds, dog ikke store porsjoner. 
 

Essensen her er vel det jeg visste fra før: jeg må jobbe for å holde nivået av proteiner oppe. Det ene er at jeg blir fort mett (som kan hindre nok grønt), men jeg blir også veldig matlei og takler ikke tanken på å ha for eksempel kylling til lunch og så noe kjøtt samme dag. Det føles så voldsomt liksom, vanskelig å forklare.

Så jeg må kombinere animalske og vegetabilske proteiner i løpet av dagen for å holde koken. 
 

 

1F419F31-BFA5-453A-84FF-A4162FE46BD1.jpeg

Endret av Lemoncurd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lemoncurd

Og ja, i dag har jeg ikke spist mindre enn vanlig.

Så det bekrefter i det minste at ikke alle de 20 kiloene kan være bare mat. 
 

Fikk aldri høyt nivå når jeg logget før juli heller. 
 

Men, har redusert medisindosen - så håper det sammen med kostholdet kan stoppe oppgangen iallefall. 

Endret av Lemoncurd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lemoncurd

Kan melde om her og nå at den Lifesumen kommer til å gå meg på nervene, og ikke tror jeg at 1600 kalorier er helt levbart heller i lengden for min del.

Altså, jeg klarer meg på det - men jeg har da ikke plass til å inkludere noe av fettsyrene som er anbefalt (også av Lifesum). 
 

Følger flere ernæringsspesialister, og alle er jo enige om det samme: spis mye grønt og frukt. Sunt fett til alle måltid så man tar opp fettløselige vitaminer. 
 

I går kuttet jeg alt som ikke var ytterst nødvendig som ingrediens «for pynt/smak», og prøvde velge proteiner hele veien. 
 

Men kom likevel type 30-50 kalorier over 1600. Og da hadde jeg vært superdupernøye, og ført absolutt alt.

Mer grønt ville jo gitt 100-200 kalorier ekstra. Litt sunt fett til hvert måltid ville sikkert plusset på 100-200 til. 
 

Som forsåvidt fungerer om jeg vil være på dagens vekt, men….

Ja. Jeg lurer også litt på om det å kutte for mye av det som er grunnleggende bra kanskje stagnerer vektnedgang, men det vet jeg lite om. Blir for dumt at man ikke kan ta 5 mandler oppå grøten 🤷‍♀️
 

Så….jeg tror jeg skal inkludere denslags i mindre mengder og heller bruke lengre tid på å redusere vekt. 
 

Tror jeg heller vil ligge på 17-1800 kalorier og så får det heller ta dobbelt så lang tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lemoncurd

Logga spaserturen i dag, og da kunne jeg plutselig spise 100 kcal mer ifølge Lifesum 😅 Den ligger nok over fordi jeg ikke kan tro annet enn at den quichen på Kaffebrenneriet er rimelig høyt sammenliknet med hjemmelaget. Pluss en iste jeg går utfra er sukkerholdig. 
 

Og, jeg bevilget meg min nye elsklingssnacks: riskake, halv banan i biter, litt peanøttsmør (vanlige peanøtter var dog bedre i går) og risler litt sjokolade oppå 💖
 

Men jeg fikk nå iallefall skryt fra Lifesum 👏😂

 

A26CC64B-63F9-4C35-9D5A-04A04BF60556.jpeg

Endret av Lemoncurd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lemoncurd

I dag har ungen omgangssyke, og vi føler oss litt smått pjuske vi og - så i dag blir det «beige smakløs diett man ikke angrer på man spiste» 😅🍚🧇🍞🍌🥤🧊🧊🧊

Endret av Lemoncurd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lemoncurd

Bemerker meg hvor raskt det er å tillegge seg knaskevane!

Går helt fint å droppe egentlig, men med helgens kranke barn så ble det litt sånn tørre salte fisker osv (asså, fra chipshyllen, ikke fisk :P ) osv.

Og da kommer liksom «knaskevanen» på null komma niks og plutselig småknaskes det mellom måltid osv.

Har ingenting å si akkurat nå - men den vanen der er veldig kjapp å legge til på en haug av greier. 
 

Men, nå er det siste uka venner har ferie og kan treffes utenom helger - så da blir det i det minste ikke brudd på hverdagskosten. 
 

Det som gjør at «mer grønnsaker og proteiner» planen lettere rakner er kvalmen som kommer og går. Da vil en liksom bare ha ei tørr brødskive med lettsyøtetøy i tynt lag. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Lemoncurd

Ikke så mye å oppdatere på, kiloene har minket med nøyaktig 0% 😼

Ikke uventet, de rikker seg neppe med medisiner innabords som er kjent for å øke vekt. 
 

Men, jeg driver nå på her. Har ikke orket å veie/måle så nøyaktig siste tiden, spiser liksom ca samme mengde og antall måltider uansett. 
 

Merker dog at når jeg har lyst på noe søtt eller putte noe annet «snacks» i munnen er det av emosjonelle grunner. Har vært lite av det faktisk i sommer, men nå rundt eggløsning og mye vondt (+trist fordi så jævlig svimmel alle dagens sekunder) så kan jeg få litt trangen på *noe*. 
Type sånn en saftis eller noe.

Og utfordringen min er egentlig ikke der, men kanskje mer om ting blir en vane? Jeg er ekstremt vanestyrt merker jeg. 
 

Samme pålegg, samme tidspunkt for mat, samme mengde, samme alt. 
 

Hvilket er bra for gode vaner, men også kan gå andre veien. 
 

Følger en hjerneforsker som oppsummert om vaner tilbakeviste dette med «kvitte seg med vaner på X dager». Hun mener man heller må bytte ut vanen, «healthy swaps». 
 

For meg kommer det litt an på, noen vaner MÅ man bare kutte og stå i. Eller legge til. 

Endret av Lemoncurd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lemoncurd

Tok stoffskifteprøver - og jeg trives vanligvis best og klarer nogenlunde holde normal vekt med TSH på 0,3-0,5 samt T4 på rundt 18-19.

Jeg føler Cipralex påvirker opptaket eller noe, det er nå uansett senket til TSH på 1,4 og T 4 på 12.

Sist jeg hadde de verdiene og litt lavere var for 15 år siden, og også da la jeg på meg 20 kg 🤷‍♀️
 

Jeg merker jo ikke så mye med stoffskiftet når jeg er så ekstremt svimmel og dårlig som jeg er - så får bare øke litt på dosen og håpe det kan stabilisere seg.

Var liksom stabil i sikkert 10 år før jeg begynte på Cipralex 🧐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Gjest Lemoncurd

Ja ehem….

Sommeren var åpenbart mye lettere å prioritere tid til stabile rutiner og mindre fysenhet (har liksom heller lyst på frukt og en saftis enn fyldig sjokolade).

Så kom høsten, behandling/«mer»svimmelhet og jævla føkkings endometriosevondtstyr og gudene vetikkehva infeksjoner og allting.

Og da forsvant orken til Lifesum. Som jo gjør at det saaaakte men sikkert sniker seg inn de dårlige uvanene.

Som for eksempel når familien kommer hjem fra tur med pandasjokoladelakriskuler 😐🫠🤩 For det første er de helt åndssvakt gode, for det andre har jeg eggløsning og for det tredje så NAM 😅🍰

Jeg sliter aldri med «føler meg ikke mett av ditt og datt» i vanlige måltider, men jeg bare blir sinnsykt fysen rundt EL/mens. Og er nok mer en sånn «småsnacks her og der» enn å spise mye på en gang.

Hvilket betyr at jeg glemmer jo mengdene det utgjør ila ei uke/måned, og tennene mine blir neppe billigere å avlegge tannlegevisitt med. 
 

Liker ikke sånne ubevisste vaner - jeg vil jo helst nyte det som går inn i munnen. Eller at det er fornuftig næring.

Menmen. Har ikke blitt store mengder, bare merker hvordan det trigger dårlige vaner i økende grad. Man går ikke raskt opp/ned i vekt av sånt - men det mer sniker seg på over noen år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Lemoncurd

Ok, så hele høsten har gått i 😶🌫️ på hva Lifesum angår.

Og nå over nyttår blir det ikke mindre strev å få prioritert noe som helst som ikke er laveste nivå.

Grunnen til at jeg klarte litt ekstra matlaging selv i sommer var jo at jeg var alene og ikke på behandling i et par tre uker. 
 

Men, jeg skal ta opp tråden og bare legge lista sykt lavt. Begynner med å skrive påminmelser i kalenderen 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Lemoncurd

Har gått ned 4 kilo 😅🥳

Meeeeen jeg mistenker det dessverre er fordi jeg muligens tar for mye Levaxin og dermed har lett forhøyet stoffskifte.

Legekontoret glemte ta de med, så jeg skal ta prøver til uka. 
 

Om det stemmer fyker kiloene erfaringsmessig rett opp når jeg stabiliserer dosen 🙃💊

Men vi får nå se!

Har manglet litt….eller: kanskje ikke manglet, men hatt mindre lyst på ditt og datt i det siste. Lov å håpe at det er årsaken bak disse få kilogrammene i minus. 
 

Ser jeg nevner Lifesum over her - altså ja. Den har ikke blitt åpnet :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei du :vinke:
Må si du virker virkelig sterk og tøff. Det må være utrolig krevende å slite med de sykdommer/smerter som du har, men likevel holde fokuset på vektnedgang. Vi er mange som syns det generelt er sykt vanskelig, men som ikke har de begrensningene du sliter med i tillegg. Så all ære!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lemoncurd
Amatariel skrev (På 14.3.2023 den 9.26):

Hei du :vinke:
Må si du virker virkelig sterk og tøff. Det må være utrolig krevende å slite med de sykdommer/smerter som du har, men likevel holde fokuset på vektnedgang. Vi er mange som syns det generelt er sykt vanskelig, men som ikke har de begrensningene du sliter med i tillegg. Så all ære!

Hallaien! 🍬

Skal ikke skryte av innsats her altså, kommer ikke til å gjøre noe som går utover den lille kapasiteten jeg har. 
 

Men jeg har iallefall et mål om å gå bittelitt til ned så jeg passer inn i bunaden som må sys ut 😅

Må nok bytte litt medisiner - og alle alternativer har vektoppgang som bivirkning, men får iallefall sørge for at det ikke er unødig trøstespising av sjokolade som bidrar. 
 

Ønsker ikke et liv på restriktiv diett - så det får bli som det blir. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...