yabbadoo Skrevet 6. juni 2022 Forfatter #41 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg VAR et evnerikt barn. Jeg snakket tidlig og mye, med grundige refleksjoner og overraskende dybde, jeg lærte meg å lese selv, laget egne språk og komplekse fantasy/scifi-historier, var flink til å tegne og lærte det meste fortere enn andre. Jeg leste på syvendeklassenivå da jeg begynte i seksårsgruppa på barneskolen og kjedet meg enormt i timene. Hvis barnet ditt virkelig har en sterk intellektuell kapasitet bør du lese følgende, for her kommer viktig info: Aldri tenk at han bare kommer til å klare seg fordi han er så smart og flink. Aldri. Få ham inn på passende aktiviteter for hans intellektuelle nivå/evner så fort som mulig. Klart han skal henge med "vanlige" barn også, men det er veldig viktig at han møter likesinnede og får lære ting sammen med dem. Dette bør skje jevnlig - ukentlig, minst - fram til han er så stor at han klarer å ordne de greiene der sjøl. Offentlig skole er kanskje ikke best for ham. Google fram skoler som ivaretar slike barn. Hvorfor? Fordi jeg, som kunne alt da jeg begynte på skolen, klarte ikke sitte i ro. Snakket hele tiden, snakket i munnen på andre, ble distrahert av ingenting. Ville nok fått ADHD-diagnosa om jeg ikke var jente, dette var på nittitallet og jeg ikke var flinkest i klassen. Jeg ble etter hvert et uromoment, og ble mobbet. Ikke fordi jeg var nerd, liksom - men fordi jeg var ukontrollert, understimulert og bråkete. Mobbingen fortsatte til ungdomsskolen, der jeg fortsatt var flinkest i klassen. Jeg fikk venner som ikke brydde seg om at jeg var rar... De på røykehjørnet. De som heller ikke fikk henge med de andre. Jeg skjønte at jeg kunne skulke (det var jo faen ikke skulk når jeg ble fysisk og psykisk mishandlet daglig) dersom jeg hadde angst for mobberne, og skulke gjorde jeg. Jeg bestod såvidt ungdomsskolen. Droppet ut av VGS etter ett år. Har ruset meg siden midten av tenåra, av og på. Har vært på rehab flere ganger. Kan ordlegge meg som en høyesterettsadvokat, men har ingenting å vise til. Er 35 år nå, uføretrygdet. Ødelagt. Kanskje det er håp for meg, men det hadde nok vært litt lysere dersom foreldrene mine hadde hatt vett til å ta tak i meg slik de burde ha gjort, og ikke bare tenke at "hun er flink, det går seg til". Det gikk seg ikke til. Ikke gjør som foreldrene mine. Gi ham rett stimuli. Se ham. Anonymkode: e2832...6d8 Takk for at du tar deg tid til å dele din historie. Det var vondt å lese… og dette skal jeg defintivt ta med meg videre. Jeg har lest nettopp dette, når jeg har lest om temaet i det siste. Håper egentlig at han bare er «et vanlig begavet barn», fordi det blir lettere både for oss og for ham. Ønsker deg alt det beste ❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #42 Skrevet 6. juni 2022 yabbadoo skrev (12 timer siden): Jeg har en gutt på 6 år som jeg lurer på om kan være et så kalt ekstra evnerikt barn, i fare for å være helt myrsnipemor. Han er ikke veldig tidlig ute med verken lesing, skriving eller matematikk, men har alltid hatt et språk som er LANGT over hans alder og sier ting man aldri hadde forventet å høre av et barn på hans alder. Slik har det vært siden han begynte å snakke. Han var litt sen språklig, men når han begynte å snakke var det lange og kompliserte setninger og med resonnementer man slett ikke hadde forventet fra et barn. De fortalte i barnehagen da han var tre år at han pleiede å gå bort til de ansatte på småbarnsavdelingen og prate med dem, fordi de var mer i ro pg hadde mer tid til å prate. Han hadde da sånne samtaler med dem at de kom bort for å gjengi dem til meg. Pedagogisk leder sa da han var fire/fem år at han hadde argumenter på alle beskjeder de får, som er så gode at man må jo egentlig bare gi ham rett i det han sier. jeg har jo egentlig alltid tatt litt av æren for dette. Har alltid tatt ham på alvor, svart ham godt på alt han har spurt om og brukt et voksent språk. Jeg har tenkt at han har blitt sånn pga dette. Men jeg begynner mer og mer å forstå at grunnen til at vi har hatt alle disse samtalene på et så modent plan er fordi han har vært den han er. Han har en lillebror som jeg jo egentlig prøver å behandle likt, men det er jo alt på et helt annet nivå. nå er det sånn at nesten uansett hvor vi er så blir det bemerket av fremmede som hører ham prate at de nesten ikke kan tro det de hører fra et så lite barn. er det noen som har erfaring med «ekstra evnerike barn» og kan fortelle litt om hvordan de opplevde det? 7 åringen her er testet og har veldig gode evner. Tidlig ute med svært godt språk, og gode refleksjoner slik du beskriver. Tar ting veldig lett. Ser logiske sammenhenger. Ikke motivert for skole, men kan likevel det kan skal og vel så det, uten å anstrenge seg. Leste selv før 4 års alder, men uten å øve/terpe, bare knakk koden selv fordi han så i bøker mens vi leste høyt (sånn man gjerne gjør med barn, har de på fanget og leser - uten at hensikten er å lære de å lese). Veldig rask i hodet. Anonymkode: 0b634...d5d 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #43 Skrevet 6. juni 2022 Jeg har et barn som mulig noen vil kalle evnerik. Veldig tidlig ute med språk, pusling, logisk tenkning osv. Lærte seg å lese av seg selv før fylte og regnet pluss, minus, ganging og deling ved samme alder. Snakker og skriver flytende engelsk og kan masse om mye. På nyåret i første klasse ble han målt til å være på fjerdeklasse nivå i matte, norsk og engelsk. Vi valgte å la han starte i klasse med sitt kull og har ikke angret på det. Noe krevende og kjedelig de to første årene, og så begynte det å jevne seg litt mer ut. Altså, han ligger fortsatt foran, men ikke såå langt foran lenger. Han har også hatt godt av å være med sitt kull sosialt. Hva er det du tenker det skal gjøre om han er evnerik? Tidlig skolestart, tilrettelagt undervisning? Anonymkode: 3b8c1...5c7
yabbadoo Skrevet 6. juni 2022 Forfatter #44 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg har et barn som mulig noen vil kalle evnerik. Veldig tidlig ute med språk, pusling, logisk tenkning osv. Lærte seg å lese av seg selv før fylte og regnet pluss, minus, ganging og deling ved samme alder. Snakker og skriver flytende engelsk og kan masse om mye. På nyåret i første klasse ble han målt til å være på fjerdeklasse nivå i matte, norsk og engelsk. Vi valgte å la han starte i klasse med sitt kull og har ikke angret på det. Noe krevende og kjedelig de to første årene, og så begynte det å jevne seg litt mer ut. Altså, han ligger fortsatt foran, men ikke såå langt foran lenger. Han har også hatt godt av å være med sitt kull sosialt. Hva er det du tenker det skal gjøre om han er evnerik? Tidlig skolestart, tilrettelagt undervisning? Anonymkode: 3b8c1...5c7 Takk for svar. nei, han begynner på skolen i august, så det er ikke snakk om tidlig skolestart. Tenker ikke han trenger tilrettelagt undervisning heller. I utgangspunktet har jeg ikke tenkt på at vi må gjøre noe spesielt sånn som situasjonen er nå. Jeg ønsker egentlig bare å høre andre historier for å kunne henge tankene mine på noen knagger. Det finnes jo «lister» på nettet med typiske trekk hos evnerike barn, men erfaringsmessig kan man jo kjenne igjen mye hos mange når man skal hake av egenskaper på en liste. Jeg ønsker egentlig bare å være litt forberedt dersom det skulle bli behov for å tenke tanken lengre ut..
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #45 Skrevet 6. juni 2022 yabbadoo skrev (9 minutter siden): Takk for svar. nei, han begynner på skolen i august, så det er ikke snakk om tidlig skolestart. Tenker ikke han trenger tilrettelagt undervisning heller. I utgangspunktet har jeg ikke tenkt på at vi må gjøre noe spesielt sånn som situasjonen er nå. Jeg ønsker egentlig bare å høre andre historier for å kunne henge tankene mine på noen knagger. Det finnes jo «lister» på nettet med typiske trekk hos evnerike barn, men erfaringsmessig kan man jo kjenne igjen mye hos mange når man skal hake av egenskaper på en liste. Jeg ønsker egentlig bare å være litt forberedt dersom det skulle bli behov for å tenke tanken lengre ut.. Meg over. Jeg ser at jeg glemte å skrive fire der. Han lærte seg å lese selv+++før fylte fire🫣 Du kan ta kontakt med foreningen Lykkelige barn Ellers ville jeg bare ventet og sett hvordan ting utarter seg på skolen. Anonymkode: 3b8c1...5c7
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #46 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): 7 åringen her er testet og har veldig gode evner. Tidlig ute med svært godt språk, og gode refleksjoner slik du beskriver. Tar ting veldig lett. Ser logiske sammenhenger. Ikke motivert for skole, men kan likevel det kan skal og vel så det, uten å anstrenge seg. Leste selv før 4 års alder, men uten å øve/terpe, bare knakk koden selv fordi han så i bøker mens vi leste høyt (sånn man gjerne gjør med barn, har de på fanget og leser - uten at hensikten er å lære de å lese). Veldig rask i hodet. Anonymkode: 0b634...d5d Vet du, jeg har selv en syvåring som lærte seg å lese ved samme alder og har ofte fått høre at jeg «presset han» og «terpet på bokstaver og lesing» når realiteten er at han bare knakk koden selv. Veldig deilig å høre at det ikke bare er her🙊 Anonymkode: 3b8c1...5c7 2
yabbadoo Skrevet 6. juni 2022 Forfatter #47 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Meg over. Jeg ser at jeg glemte å skrive fire der. Han lærte seg å lese selv+++før fylte fire🫣 Du kan ta kontakt med foreningen Lykkelige barn Ellers ville jeg bare ventet og sett hvordan ting utarter seg på skolen. Anonymkode: 3b8c1...5c7 Nyttig og konkret tips. Takk
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #48 Skrevet 7. juni 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Vet du, jeg har selv en syvåring som lærte seg å lese ved samme alder og har ofte fått høre at jeg «presset han» og «terpet på bokstaver og lesing» når realiteten er at han bare knakk koden selv. Veldig deilig å høre at det ikke bare er her🙊 Anonymkode: 3b8c1...5c7 Tror folk som ikke har opplevd det selv har vanskelig for å tro det. Vi har aldri presset noe, øve eller terpet, men likevel klarte vi ikke hindre han i å lære å lese 😛 Jeg var lik som barn selv, leste selv i 3 års alderen, uten å ha blitt lært det. Klart meg veldig bra i livet ☺️ Anonymkode: 0b634...d5d 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #49 Skrevet 7. juni 2022 Tror ikke folk her inne skjønner hva "evnerik" faktisk er. Et intelligent barn som kan lese og reflektere når de er 4-5 år er ikke nødvendigvis evnerik. Jeg kunne lese og regne når jeg var 5 år. Har i dag en doktorgrad i partikkelfysikk, og ser på meg selv som relativt intelligent. Jeg gikk i helt vanlig skole og hadde det fint. Evnerike barn er barn som er betydelig smartere enn det jeg var. Evnerike barn er helt eksepsjonelle og utgjør kanskje 1 av 10.000. At barnet ditt leser tidlig og er reflektert betyr på ingen måte at han/hun er evnerik og trenger spesialoppfølging. Anonymkode: f2708...945 2 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #50 Skrevet 7. juni 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Vet du, jeg har selv en syvåring som lærte seg å lese ved samme alder og har ofte fått høre at jeg «presset han» og «terpet på bokstaver og lesing» når realiteten er at han bare knakk koden selv. Veldig deilig å høre at det ikke bare er her🙊 Anonymkode: 3b8c1...5c7 Samme her!🙋🏼♀️ Kunne alfabetet når han var 2 år, rett før han ble 4 leste han selv. Alle mener jeg har terpet og tvunget han til å lære det. Men sannheten er at vi bare er glade i bøker, og naturligvis har brukt mye tid på å lese for barnet. 😅 Anonymkode: c5538...79f 1
yabbadoo Skrevet 7. juni 2022 Forfatter #51 Skrevet 7. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tror ikke folk her inne skjønner hva "evnerik" faktisk er. Et intelligent barn som kan lese og reflektere når de er 4-5 år er ikke nødvendigvis evnerik. Jeg kunne lese og regne når jeg var 5 år. Har i dag en doktorgrad i partikkelfysikk, og ser på meg selv som relativt intelligent. Jeg gikk i helt vanlig skole og hadde det fint. Evnerike barn er barn som er betydelig smartere enn det jeg var. Evnerike barn er helt eksepsjonelle og utgjør kanskje 1 av 10.000. At barnet ditt leser tidlig og er reflektert betyr på ingen måte at han/hun er evnerik og trenger spesialoppfølging. Anonymkode: f2708...945 Nyttig innspill også… det er nettopp dette jeg syns er så vanskelig. Det er jo mange smarte mennesker rundt omkring. Og mitt barn er jo heller ikke tidlig ute med lesing og skriving. Jeg syns han er god på hoderegning, men selv sier han at flere han kjenner er mye flinkere og at «han roter med de store tallene». Og det gjør han. Han kan se at noe som koster 423kr er dyrere enn noe som koster 349kr, men han kan ikke si hva tallene er. selv om han har godt språk har både han og broren noen språklydvansker pluss en arvelighet som gjør at de har økt sansynlighet for dysleksi i følge ppt (kun broren er utredet). Det kan jo også hende det er derfor han ikke leser og skriver. Hvem vet! jeg er som sagt ikke egentlig ute etter å få svar på om han er verken det ene eller det andre, han er en flott gutt og er som han er jeg er bare nysgjerrig etter at jeg begynte å tenke tanken. 1
yabbadoo Skrevet 7. juni 2022 Forfatter #52 Skrevet 7. juni 2022 Jeg begynte forsåvidt å lese og skrive tidlig selv og fikk en lesebok som var beregnet på høyere klassetrinn da jeg begynte på skolen. Denne leste jeg ut den dagen jeg fikk den. Det handlet om interesse først og fremst. Jeg er på ingen måte evnerik, og det har det aldri vært noen som har trodd heller 🤣
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #53 Skrevet 7. juni 2022 Jeg fikk høre at jeg var et intelligent barn. Nå som voksen opplever jeg meg selv som helt gjennomsnittlig i livet. Har god jobb, men ingenting ekstraordinært. Man kan være intelligent uten å være så veldig spesiell. Anonymkode: 0da1f...abe 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #54 Skrevet 7. juni 2022 Jeg var også sånn som liten. Pleide spørre om jeg kunne være med de ansatte på pauserommet for å skravle i barnehagen, og snakket med været med voksne i familieselskap da jeg var 3-4. Tror det var helt vanlig, er fordi jeg var introvert og likte freden og roen. På den alderen pleide jeg også spille inn kassetter med historier jeg diktet opp, typ som lydbøker (jeg kunne ikke skrive enda). Det utviklet kreativitet og språket godt, men jeg var ikke noe mer evnerik enn andre. Jeg liker fortsatt skrive egne historier og er god på analyser, men merkes ikke på andre måter i voksen alder. Anonymkode: 855eb...a6c 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #55 Skrevet 7. juni 2022 Jeg var visst smart som barn, men vokste opp sterkt understimulert (rusavhengige foreldre) og alle tok meg igjen og vel så det. Idag er jeg uføretrygda men med utdanning. Evner er en ting, men sosioemosjonelle skills er aller viktigst. HVis man lærer lett så kan man fokusere på "soft skills" så er man garantert å lykkes. Anonymkode: 83575...d6a
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #56 Skrevet 7. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg var visst smart som barn, men vokste opp sterkt understimulert (rusavhengige foreldre) og alle tok meg igjen og vel så det. Idag er jeg uføretrygda men med utdanning. Evner er en ting, men sosioemosjonelle skills er aller viktigst. HVis man lærer lett så kan man fokusere på "soft skills" så er man garantert å lykkes. Anonymkode: 83575...d6a Ja! Dette er så sant. Jeg er også en underyter i arbeidslivet, slik jeg tror mange faglig sterke folk er, når de ikke matcher faglig styrke med sosial styrke. Skoleflink og muligens et snev av aspergers, i studietiden der jeg kunne studere det jeg ville, og dyrke interesseområdene mine, fikk jeg kun toppkarakterer. Det var forventet at jeg gikk inn i forskningen, jeg hadde flere tilbud. MEN jeg taklet ikke hverdagen der, folk albuer seg fram, middelmådige forskere som er gode på networkinig slår seg opp på bekostning av de flinke som går stillere i dørene. Etter hvert fikk jeg en helt vanlig saksbehandlerjobb som ikke krever noe av meg, og jeg kan være anonym der. Det er skikkelig flaut å treffe igjen de som kjenner meg fra universitetstiden, som spør hva jeg driver med..... og så ble jeg bare en vanlig, usynlig kontordame... Fordi jeg ikke makter "spillet" i arbeidslivet, og kampen om ressurser som forskere hele tiden må forholde seg til. Anonymkode: 3eb30...8c9 1
Grisen85 Skrevet 7. juni 2022 #57 Skrevet 7. juni 2022 Min sønn på samme alder er akkurat slik du beskriver. Han har tatt evnetester både av PPT da han var 3 år (WPPSI), og privat nå som seksåring(WISC), og begge testene viser at han har en skyhøy IQ. Vil anbefale deg å ta kontakt med foreningen for evnerike barn, «lykkelige barn», der får du en foreldrekontakt som du får nyttige råd og støtte av. Vil også anbefale å teste barnet ditt, da har du det svart på hvitt dersom det viser seg at barnet har stort læringspotensiale eller ekstraordinært læringspotensiale (man har gått bort ifra å bruke begrepet evnerik da dette er misvisende. Barn med høy IQ har et stort potensiale til å tilegne seg kunnskap dersom det får nok og riktig stimuli). 1
Gjest O.G. Skrevet 7. juni 2022 #58 Skrevet 7. juni 2022 WhisperingWind skrev (19 timer siden): Jeg kunne snakke voksne trill rundt i bhg. Er temmelig normal intelligent, men blir ekstremt god på ting jeg interesserer meg for. Raskt Ingen diagnose. Kun sta som f😎😅 Nei, du er nok smartere enn mange andre, siden du kan dette med å lære som et geni.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #59 Skrevet 7. juni 2022 Sykt hvor mange evnerike barn kg’ere plutselig hadde😂😂 Anonymkode: e3f2c...761 4
Gjest Gratinara Skrevet 7. juni 2022 #60 Skrevet 7. juni 2022 Hvis han er evnerik så for på med kunnskap sånn at han opprettholder utviklingen. Kan alltids få mere pensum fra læreren dersom dette er nødvendig. Mange evnerike barn ligger langt fremme og gjør ofte ferdig pensumet for trinnet før de andre. Men hva er definisjonen av evnerik? Om man har evner innenfor et felt er dette helt normalt, noen er kjempeflinke på matte, men hater norsk, andre er bedre på historie men har feks. dysleksi. Så her er det bare å følge med på utviklingen så ser man etter hvert hvordan evnene viser seg og utvikler seg over tid.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå