Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på 6 år som jeg lurer på om kan være et så kalt ekstra evnerikt barn, i fare for å være helt myrsnipemor. 

Han er ikke veldig tidlig ute med verken lesing, skriving eller matematikk, men har alltid hatt et språk som er LANGT over hans alder og sier ting man aldri hadde forventet å høre av et barn på hans alder. Slik har det vært siden han begynte å snakke. Han var litt sen språklig, men når han begynte å snakke var det lange og kompliserte setninger og med resonnementer man slett ikke hadde forventet fra et barn. De fortalte i barnehagen da han var tre år at han pleiede å gå bort til de ansatte på småbarnsavdelingen og prate med dem, fordi de var mer i ro pg hadde mer tid til å prate. Han hadde da sånne samtaler med dem at de kom bort for å gjengi dem til meg. Pedagogisk leder sa da han var fire/fem år at han hadde argumenter på alle beskjeder de får, som er så gode at man må jo egentlig bare gi ham rett i det han sier. 

jeg har jo egentlig alltid tatt litt av æren for dette. Har alltid tatt ham på alvor, svart ham godt på alt han har spurt om og brukt et voksent språk. Jeg har tenkt at han har blitt sånn pga dette. Men jeg begynner mer og mer å forstå at grunnen til at vi har hatt alle disse samtalene på et så modent plan er fordi han har vært den han er. Han har en lillebror som jeg jo egentlig prøver å behandle likt, men det er jo alt på et helt annet nivå. 

nå er det sånn at nesten uansett hvor vi er så blir det bemerket av fremmede som hører ham prate at de nesten ikke kan tro det de hører fra et så lite barn. 

er det noen som har erfaring med «ekstra evnerike barn» og kan fortelle litt om hvordan de opplevde det? 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nesten alle mødre lurer visst på om de har ekstra evnerike barn. Må nok skuffe deg, genier er det lite av, du har nok et gjennomsnittsbarn. Det er bare rett og slett store variasjoner i småbarnstiden. 

Anonymkode: 75fee...868

• Liker 17
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nesten alle mødre lurer visst på om de har ekstra evnerike barn. Må nok skuffe deg, genier er det lite av, du har nok et gjennomsnittsbarn. Det er bare rett og slett store variasjoner i småbarnstiden. 

Svada svar. Ts kommer med konkrete eksempler og refleksjoner rundt å argumtere for sitt spørsmål. Noen barn er mer intelligente enn andre. Om barnet til ts er spesielt evnerik vet ikke jeg, men klarer han å holde på og utvikle sine sråklige ferdigheter vil han nå langt. 

• Liker 16
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

🤣 det er jo derfor jeg sier «i fare for å være helt myrsnipemor». For det er klart at mange tenker slik om sine barn. Det er helt nylig at jeg har begynt å tenke at her kan det være mer enn et alminnelig oppegående barn. Og jeg er åpen for at dette er en normalvariasjon. Men jeg er likevel ute etter å høre erfaringer fra foreldre som har fått bekreftet at baret deres er evnerikt. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg syns jo mitt andre barn er fantastisk og eksepsjonell også, men ikke på et slikt nivå at jeg lurer på om det er noe mer enn andre barn på hans alder. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan han ha asperger? de er særdeles gode på et område.

Anonymkode: 85dca...91d

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan han ha asperger? de er særdeles gode på et område.

Anonymkode: 85dca...91d

Nei, han har et vidt spekter av interesser han er interessert i og det er ikke sånn at det er ett tema han prater om. Det kan være alt mellom himmel og jord. Han har også en veldig avansert form for humor og forstår ironi og sarkasme godt, noe jeg har lest er uvanlig før skolestart. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Uavhengig av mitt barn syns jeg det er så dumt (men forventet) med sånne kommentarer! Man VET jo at noen barn er evnerike og at de ofte faller utenfor i skolen og har det vanskelig fordi de ikke blir forstått og får den tilretteleggingen de trenger. Det er søren ikke rart når man FOR GUDS SKYLD må passe seg for å antyde at ens eget barn kanskje er litt mer evnerikt enn normalen. Hvordan skal disse barna få utvikle seg da?? 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Min sønn er også langt over sin aldersgruppe språklig og kunne allerede ved toårsalder si flere setninger med opptil 10 ord. Barnehagen forteller at han i lek er langt over hans alder og trives best å prate med voksne. 

Han har enda ikke begynt på skolen, men har lurt litt på om han er evnerik da vi også har noen av dem i slekten på min side, noe jeg desverre ikke har arvet 😂

Anonymkode: b30fc...1d6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Logg av KG og oppsøk organisasjoner som jobber for evnerike barns rettigheter. Der kan du få seriøse råd. Ifølge mobben på KG er alle evnerike barn potensielle aspergere, eller så har de bare overivrige foreldre. 

Anonymkode: 6f6b0...0bd

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet

TS, det er som å lese om meg selv. Jeg var et slikt barn med forskjellen at jeg begynte å snakke tidlig og gikk med en gang over til lange, kompliserte setninger. Mine foreldre fikk også høre mye ''rart'' fra barnehagen og barneskolen angående språkevnene mine. Det endrer seg i løpet av barneskolen når de fleste barna utvikler mer komplisert språk og forskjellene blir ikke like sjokkerende, men for min del endte det opp som evne å lære nye språk raskt. 

Jeg har alltid lest mer avanserte bøker enn mine jevnaldrende og trengte et annet opplegg på skolen fordi det var ''kjedelig'' og det var alltid mye rundt min skolegang siden vi også flyttet til forskjellige land gjennom oppveksten. Jeg stortrivdes på skolen - nye språk å lære, riktig tilrettelegging. 

Jeg tipper, uten å kjenne ditt barn eller se i fremtiden, at ditt barn har evne for språk. Kanskje også høyere IQ enn gjennomsnittet med tanke på de mentale prosessene og at han forstår ironi og sarkasme. Jeg håper, for hans del, at dere oppmuntrer ham og gir ham nye stimuli og møter ham på hans nivå. Det er bare å følge utviklingen hans og kreve tilrettelegging på skolen. Norsk skole er ikke egnet for evnerike barn dessverre - passer best for de på og under gjennomsnittet, så dere som foreldre og forhåpentligvis ved hjelp av en fantastisk lærer klarer å gi barnet tilpasset skoletilbud. Og for all del - ikke la barnet falle offer for janteloven i landet :) Norge er tjent med talenter ikke bare i idretten.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min niese er slik (4 år). Barn i den alderen er i stand til å ta til seg mange nye ord, men noen raskere enn andre. 

Hva som er genetisk og hva som er miljø er vanskelig å si. Min søster er - som deg - veldig opptatt av å snakke ordentlig til barna, og ikke forenkle eller snakke babyspråk. Det gjelder for så vidt også oss andre som er rundt barnet.

De var bortreist over lenger tid, og da de kom hjem kunne jeg slå over på engelsk og prate med henne, så hun har nok et språkøre som er veldig godt.

Skal innrømme at det er sjelden jeg hører om gutter som er veldig tidlig ute språklig. Mannen min har en gutt fra før som er veldig treg språklig og mener det "gjelder alle gutter", så det er fint å høre eksempler på det motsatte 😆

Anonymkode: a2cb1...21b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei TS!

Jeg skjønner godt at du spør. Du sier at gutten din ikke ligger spesielt langt fremme med lesing og regning, og dermed tenker jeg at det kanskje ikke er en utfordring at skolen blir kjedelig? 

Det høres ut som han er langt fremme med språk, argumentasjon og logisk tenkning. Pass på at han ikke får lov til å bli «kverulrende». Det som er sjarmerende i barnehagen, der de er flere voksne pr barn og de voksne har mer tid til den enkelte, kan bli slitsomt på skolen der han er en av kanskje 25 på en lærer. 

Min ene var som din mtp språket. Han leste også i en alder av fire og lå langt fremme med matematikk. Han likte skolen, men kjedet seg litt, spesielt i matte. Heldigvis trivdes han på skolen og forsto det sosiale godt. Men lærte ikke å jobbe hardt for det trengte han ikke. 

Jeg tenkte at han kanskje var evnerik, og han har helt klart evner til å gjøre det mye bedre enn han gjør nå som tenåring. Han bare gidder ikke jobbe for det, og er en underyter. Det blir helt OK karakterer, men langt under hans potensial. Men vi tenker det er innafor, han kan hvis han vil (bestemmer han seg for det blir det 6’ere over hele linja), og han trives sosialt.

Poenget mitt er at det kanskje ikke er så viktig hva vi kaller det - evnerik, skoleflink, språksterk, underyter osv. Det er viktigere at de trives, får utfordringer som står i forhold til hva de kan klare, og at man tar tak ved tegn på mistrivsel. 

Anonymkode: de763...418

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har en jente på 12, som alltid har vært langt foran språklig. Hun leste og skrev før skolestart, og snakket før hun gikk, osv. på skolen har hun ikke fått noe tilrettelegging som helst, og motivasjonen hennes for å lære dalte. Nå er det stort sett bare tik tok og YouTube som fenger, skolen er kjedelig.

har dere et evnerikt barn, bør dere finne en annen skole enn den offentlige. Dessverre.

Vi mistenkte ikke noe før etter hun hadde startet på skolen, men det viste seg at hun har Aspergers. Hun har klisterhjerne og ble testet i forbindelse med utredningen. Wisc-testen. Hun scorer høyt over gjennomsnittet på alle områdene, men på det språklige området lå hun skyhøyt. 
Jeg skulle gjerne byttet lden høye scoren her mot høyere sosial score. Den er mye viktigerre. Men når ting er som de er, er jeg glad for at hun i allefall har NOE som går lett i livet, det faglige, når alt annet har blitt veldig vanskelig.

Anonymkode: 3eb30...8c9

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi har en jente på 12, som alltid har vært langt foran språklig. Hun leste og skrev før skolestart, og snakket før hun gikk, osv. på skolen har hun ikke fått noe tilrettelegging som helst, og motivasjonen hennes for å lære dalte. Nå er det stort sett bare tik tok og YouTube som fenger, skolen er kjedelig.

har dere et evnerikt barn, bør dere finne en annen skole enn den offentlige. Dessverre.

Vi mistenkte ikke noe før etter hun hadde startet på skolen, men det viste seg at hun har Aspergers. Hun har klisterhjerne og ble testet i forbindelse med utredningen. Wisc-testen. Hun scorer høyt over gjennomsnittet på alle områdene, men på det språklige området lå hun skyhøyt. 
Jeg skulle gjerne byttet lden høye scoren her mot høyere sosial score. Den er mye viktigerre. Men når ting er som de er, er jeg glad for at hun i allefall har NOE som går lett i livet, det faglige, når alt annet har blitt veldig vanskelig.

Vurderer dere noe annet enn offentlig nå som hun skal begynne på ungdomsskolen?

Det er jo ikke noe eget tilbud for f.eks. asperger, men en del andre skoler har litt strengere regime enn den offentlige, og litt mer fokus på å utfordre de faglige sterke og ikke bare støtte oppom de svakeste. Jeg har venner som har gått på franske skole, katolske skole og KG og for de som trives godt med rutiner som blir overholdt fungerer det ofte bedre enn den offentlige, som blir litt "basebarnehage".

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to barn. Med eldste, hadde jeg samme tankene som deg. Jeg selv var et såkalt evnerikt barn (hater det uttrykket), og selv om han var sent ute med å snakke, så var han veldig våken, observant og lærte seg de utroligste ting. På skolen havnet han fort bak de andre, diagnoser som adhd og dysleksi kom på plass. Han er helt vanvittig rå i matte, men havner stadig lenger bak i andre fag pga dysleksien. Evnetestene viser helt normal iq, selv om både lærere og vi føler han har mer å by på der enn testene viser.

Anonymkode: 5e710...e22

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at siden barnet ikke ligger langt fremme i lesing og regning så er han kanskje ikke en som faller inn under den kategorien? 
Vi har en jente som nå er ferdig i 10.klasse. Hun lærte å lese når hun var fire år, og lå også langt foran i matte. Hun snakket veldig tidlig, og allerede da hun var 2,5 år lå hun språklig sett der f.eks lillebroren lå da han var 5-6 år. Hun har gått på offentlig skole- og alltid fått utfordringer tilpasset henne. Hun har til tider kjedet seg i undervisningen, men hun har alltid trivdes på skolen. Hun har seks i de fleste fag, er sosial og fornøyd.  Hun har også en fritidsinteresse som gjør at hun trener 16-20 timer i uken, dette har nok også vært viktig for å utfordre henne, siden skolen generelt har vært enkel for henne (selv om skolen som sagt gjennom 10 år alltid har tilpasset lekser f.eks)

Som en skriver over: pass på så barnet ikke får helt fritt utfolde seg med kverulering. Da blir han lett den irriterende veslevoksne gutten som ikke gir seg før han får viljen sin!

Anonymkode: ffd9a...eb6

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Mulig han er evnerik, mulig han ikke er. Vær eldste snakket i setninger da hun var 1,5 år. Utrolig veslevoksen og vitebegjærlig. Gikk på internasjonal skole i noen år og det fungerte bra. Nå går hun på videregående, får kun 5 og 6, men evnerik er hun ikke. Helt normal innenfor den øvre skalaen for skoleprestasjoner. 

Anonymkode: cff0b...f96

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vurderer dere noe annet enn offentlig nå som hun skal begynne på ungdomsskolen?

Det er jo ikke noe eget tilbud for f.eks. asperger, men en del andre skoler har litt strengere regime enn den offentlige, og litt mer fokus på å utfordre de faglige sterke og ikke bare støtte oppom de svakeste. Jeg har venner som har gått på franske skole, katolske skole og KG og for de som trives godt med rutiner som blir overholdt fungerer det ofte bedre enn den offentlige, som blir litt "basebarnehage".

Ja, det er akkurat en skole som du beskriver, som hun trenger. I byen min har de ikke f.eks. Montessori-ungdomsskole, men hadde de hatt det ville det vært noe å vurdere. Problemet vårt er å i det hele tatt få henne på skolen nå. Pga sosiale vansker og mer avanserte omgangsformer nå som de blir eldre, er det vanskelig. Hun har en venninne, ingen andre, og vi kan ikke ta henne ut av ungdomsskolen og sette henne på en skole som faglig sett har passet bedre og ødelegge det eneste lille vennskapet hun har. Nå er det bare snakk om å unngå skolevegring. Det er tøffe tider nå :( Jeg håper at barn i hennes situasjon får en opptur etter ungdomsårene, når de blir mer modne og kan studere ting de er interesserte i. Og får møte andre nerder, forhåpentligvis, og det er lov til å være annerledes.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ungen din er ikke evnerik nei. 

Anonymkode: e3f2c...761

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...