Gå til innhold

Eks har kjøpt valp til ungene

Fremhevede innlegg

Skrevet

Her anbefaler jeg voodoo dukke du kan kalle opp etter eksen, og mange nåler. 

Jeg tror det eneste rette å gjøre her er å la ungene være hos far med valpen, men håpe at de går lei etter en stund. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da må TS ta ansvar når ingen andre gjør det. Så enkelt er det 

Anonymkode: ab462...1ff

Nei, da har xen vunnet nok en gang. Han er alt for vant til at TS ordner opp for ham. 

• Liker 14
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

For at den hunden skal ha det bra, så må du jo ha den på FULL tid. Selv BARNA skjønner at barna ikke er skikket til å ta seg av en hund. Er ikke det nok til å melde til mattilsynet? Fortell det når du melder at det er så gale at ungene ikke tør å dra til deg på samvære uten hunden, fordi det er de som tar seg av hunden.

Nekter du å ta deg av hunden nå, så går den fort i retur. Enten ved at far leverer den tilbake, eller ved at du melder i fra. Hva tror du skjer med en hund som oppdras av barn annenhver uke? Og fordømmes resten?

Anonymkode: 9b271...06c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Rettelse:

For at den hunden skal ha det bra, så må du jo ha den på FULL tid. Selv BARNA skjønner at far ikke er skikket til å ta seg av en hund. Er ikke det nok til å melde til mattilsynet? Fortell det når du melder at det er så gale at ungene ikke tør å dra til deg på samvære uten hunden, fordi det er de som tar seg av hunden.

Nekter du å ta deg av hunden nå, så går den fort i retur. Enten ved at far leverer den tilbake, eller ved at du melder i fra. Hva tror du skjer med en hund som oppdras av barn annenhver uke? Og fordømmes resten?

Anonymkode: 9b271...06c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
MapleSirup skrev (7 timer siden):

Du lager det til ditt problem her.  Det er faktisk bare å nekte å ta hund i hus og nekte noe ansvar for situasjonen

Det er fordi hun er et godt menneske og tenker på hunden! 

Anonymkode: f4142...fb8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Den hunden må returneres til oppdretter. Det er overhodet ikke greit at den skal ivaretas av tre barn 24/7. Den skal heller ikke flytte frem og tilbake, det er alt for ustabilt. Og du har ikke mulighet til å ta den.

Synd å si det, men her kommer nok barna til å bli skuffa uansett. Det er bedre å sende vekk hunden enn å la barna være vitne til hvordan far etter hvert blir å behandle hunden.

Så hvordan kan du få denne hunden returnert til oppdretter eller omplassert uten å gjøre deg selv til et hatobjekt? Det bør meldes fra både til oppdretter og mattilsynet, men det er kanskje bedre om det kommer fra noen andre enn deg?

Anonymkode: c8cf5...6ea

Dette er den mest konstruktive  kommentaren hittil. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Først ville jeg funnet ut hvor hunden er fra, hvilken kontrakt som er laget. 

Hunden står nok på eksmannen. Hun kan ikke bare gi bort hunden da, det er tyveri. 

Jeg ville snakket med barna, de er gamle nok til å forstå mye av det som skjer allerede. Jeg ville forklart situasjonen om at du ikke kan ha hund, at faren deres kan faktisk ikke gi dem en hund og at det er han som er uansvarlig og ikke grei her. At du ønsker det beste for hunden og livet hunden får med 50/50 deling fungerer ikke for en hund. Den blir rastløs, kan bli nervøs og usikker. Den rasen krever mye mer enn noen av dere kan gi. 

Jeg ville også snakket om katten som allerede bor hos mor, at den blir lei seg. Jeg ville snakket om at når ungene blir eldre kan de få seg en hund (enten hos mor eller når de blir gamle nok til å flytte ut) når livet er mer stabilt. 

Anonymkode: 8338b...f64

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ganske sikker på at barna vil foretrekke å komme til deg uten hunden ila ganske kort tid. Det virker såpass slitsomt å ha en valp at det vil være deilig å få litt «fri». Jeg ville absolutt ha nektet å ha noe med hunden å gjøre- da blir det raskt et delt ansvar, før ansvaret blir 100% ditt. 

Anonymkode: a2491...040

• Liker 10
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

TS: du kan ikke redde hele verden. Heller ikke eksen din. Han er voksen og skal være i stand til å ta avgjørelser på egenhånd både for seg selv og for barna deres. Om du foretar deg noe her så fortsetter du jo bare å lære han at du rydder opp. Og hvor lenge skal du holde på med det?

Jeg synes synd på valpen. Men det er faktisk hans ansvar. Og oppdretter sitt. Ikke ditt.

Første du skal gjøre er å sette foten ned. Valpen skal ikke med på samvær og skal ikke inn i ditt hus. Punktum. Om barna da ikke vil på samvær hos deg så er det greit for de to eldste som bestemmer det selv, men ikke for tiåringen. Tiåringen skal til deg. Dette resulterer i at barnefar har hunden hele tiden og vil fort gå lei. I tillegg får han og to av ungene 100% av tiden. Helt sikkert ikke noe han såg for seg heller.

Deretter hadde jeg prøvd å finne oppdretter og informert om situasjonen. Legg vekt på at valpen vil ikke bli tatt vare på og at h*n er blitt lurt av eksen din. Legg vekt på at eksen din har tenkt å overlate alt ansvar for hunden på mindreårige fra første stund og at dette er et brudd på hundevelferdsloven.

Jeg hadde meldt eksen til Mattilsynet på samme grunnlag. Det han gjør er ulovlig. De har sikkert ikke ressurser til å gjøre noe men da har du i det minste gjort det du kan.

Så hadde jeg bestilt time hos FVK hvor du melder at du er bekymret for hans adferd og hva han lærer barna. Spesielt nå med tanke på hundeholdet. Legg frem at du ønsker økt samvær med minste barnet da du er bekymret for barnets ve og vel med en såpass krevende rase i hus som han ikke har planer om å ta vare på.

Men for all del. Ikke ta hunden hjem til dere. Kjipt for bikkja men det er faktisk ikke ditt ansvar.

Anonymkode: b16a7...c96

• Liker 11
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Barna har for lenge siden forstått hvordan far er, så du trenger ikke å skjerme dem lengre😊

Om far ikke klarer å ta skikkelig ansvar for hunden, må du ringe dyrebeskyttelsen. Selvsagt blir det trist for barna, men du kan ikke skjerme barna for alt mulig andre finner på å gjøre mot dem, dessverre.

Anonymkode: b575c...b73

Dyrebeskyttelsen har ingen myndighet til noe som helst i en slik situasjon. Bare tullete å ringe dem. 
Hunden er jo per i dag heller ikke utsatt for omsorgssvikt. Ja, det er nok en idiot av en mann som kjøper en pakke av hundesykdommer og en rase som er helt idiotisk å tro skal passe inni smørja han har ordnet seg fra før, men ikke omsorgssvikt. 

Anonymkode: ebddc...d10

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig situasjon, bra du har meldt de på valpekurs for hundens del! Ville også vurdert å få de til å se på «valpeskolen» med hundetrener Maren på NRK, og kjøpt noen bøker om valp (feks hundelykke har en fin bok), rett og slett av hensyn til hunden. Kan du vurdere at dere skaffer dere en hund som er mer overkommelig, mot at far omplassere hunden han har nå? Tror dessverre at du eller hunden ender opp med å tape denne kampen dessverre…

Anonymkode: 21dd5...316

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, så enkelt er det ikke, dette er det verste og mest feil å gjøre, her skal man sitte rolig og la denne voksne mannen ta lærdom og lære av dette. Når han bestemmer seg for å gjøre noe, så kan man hjelpe å få valpen bort, men så lenge han skal skape masse problemer på impuls, fordi det alltid er noen som tar ansvar, så slutter det ikke.

Skjønner du ikke at man ikke alltid kan redde alle? Bikkja dauer ikke av et par uker hos de, jeg tipper det er SÅ lenge han selv holder ut når ts ikke hopper inn og fikser det. 

Jeg tipper ts, ubevisst eller bevisst, har fikset alt for dette mannebarnet når de var sammen.

Anonymkode: 49afb...814

• Liker 13
Skrevet

Nei, det er det ikke. TS har ikke mer ansvar for hunden enn en hvilken som helst nabo. Dette er exens og hun hans ansvar.

• Liker 17
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det er fordi hun er et godt menneske og tenker på hunden! 

Nei. Det er en kortsiktig tankegang. Hunden får det best hos noen andre og det må tvinges frem. Tar hun hunden i hus vil den aldri få et godt liv. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Den hunden kommer til å bli ødelagt. Jo før han innser at den hunden må tilbake til oppdretter jo bedre. Å det betyr at du IKKE kan ta ansvar for den, uansett hvor mye man gjerne skulle fått hunden ut fra der. En slik hund er alt for mye for barn å håndtere alene, å med en far som ikke kommer til å takle den hunden særlig bra så er dette dømt til å mislykkes. Finn ut hvem oppdretteren er, tviler på at denne mannen har reist landet rundt etter den, så det er nok en oppdretter i nærheten. Gi oppdretter navnet hans og forklar situasjonen, så skal du nok se at dette blir ordnet opp i. 

Anonymkode: 4590e...e43

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei.  For noe tull.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle her er enig om at hunden må vekk, og slik jeg ser det så er raskeste vei til det at denne fyren innser at nå har han en valp, en krevende valp på fulltid, samt de eldste barna pga valpen. Hans enestående plan med at barna får valp og TS ender opp med å ta seg av den, slår feil, og det er da valpen ryker tilbake til oppdretter fortere enn faen.

Denne mannen kommer ikke til å la seg bli fortalt av eksen hva han skal gjøre, ser dere ikke den? de er jo skilt for en grunn, HAN må lide her, først da gjør han noe, når det rammer HAM. 

• Liker 15
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Alle her er enig om at hunden må vekk, og slik jeg ser det så er raskeste vei til det at denne fyren innser at nå har han en valp, en krevende valp på fulltid, samt de eldste barna pga valpen. Hans enestående plan med at barna får valp og TS ender opp med å ta seg av den, slår feil, og det er da valpen ryker tilbake til oppdretter fortere enn faen.

Denne mannen kommer ikke til å la seg bli fortalt av eksen hva han skal gjøre, ser dere ikke den? de er jo skilt for en grunn, HAN må lide her, først da gjør han noe, når det rammer HAM. 

Helt enig.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bedre å bli upopulær hos ungene nå ved å nekte valpen komme til henne enn å ha bikkja i 10-12 år da tom yngste har flyttet for lengst.

Så det er uaktuelt å ha valpen inn i huset en eneste gang. Den bor hos far. Vil de eldste barna ikke til deg pga de får ikke ta med valpen får det bli sånn. De går lei av ansvaret ila kort tid. Valp er mye jobb og gå tur med den flere ganger om dagen blir etterhvert kjedelig. Barn har ikke evnen å se langt fremover så her må du gjøre det for dem.

Du må slutte å legge tilrette og fikse ting når barna er hos faren. Glemt regntøy, matpakke, tannlegetimer, alt dette er småplukk sammenlignet med en valp. Jeg hadde ikke ryddet opp i hans rot hver gang med tanke at jeg gjør det for ungene sin skyld. På den måten lærer eksen at du fikser og barna lærer akkurat det samme, nemlig at handlinger ikke har konsekvenser fordi du ordner opp.

Anonymkode: 31344...97f

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Bedre å bli upopulær hos ungene nå ved å nekte valpen komme til henne enn å ha bikkja i 10-12 år da tom yngste har flyttet for lengst.

Så det er uaktuelt å ha valpen inn i huset en eneste gang. Den bor hos far. Vil de eldste barna ikke til deg pga de får ikke ta med valpen får det bli sånn. De går lei av ansvaret ila kort tid. Valp er mye jobb og gå tur med den flere ganger om dagen blir etterhvert kjedelig. Barn har ikke evnen å se langt fremover så her må du gjøre det for dem.

Du må slutte å legge tilrette og fikse ting når barna er hos faren. Glemt regntøy, matpakke, tannlegetimer, alt dette er småplukk sammenlignet med en valp. Jeg hadde ikke ryddet opp i hans rot hver gang med tanke at jeg gjør det for ungene sin skyld. På den måten lærer eksen at du fikser og barna lærer akkurat det samme, nemlig at handlinger ikke har konsekvenser fordi du ordner opp.

Anonymkode: 31344...97f

Jeg tenker også det. Her er det bare å si nei, nei, nei til hunden. Ungene kommer til å bli lei og ansvaret kommer til å falle over på far. Jeg har selv en 12-åring som ønsker seg en hund! Jeg har sagt nei, nei, nei, nei hele veien. Nettopp fordi jeg vet at det er noe som vil falle på meg og jeg føler at det er rett og slett ikke noe jeg har tid eller ork til.  

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...