Nastine Skrevet 6. juni 2022 #21 Skrevet 6. juni 2022 Etterlys oppdretter på facebook, shæfersider. Fortell din bekymring, samtidig sier du klart ifra til far at valpen ikke skal til deg. Blir litt bekymret selv for valpen siden fars oppførsel mot den ikke er bra. 11
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #22 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg tenker også på hunden! Det er vel derfor jeg er så oppgitt. Jeg kan ikke gi hunden tilbake til oppdretteren, det er ikke min hund. Jeg vet ikke hvor han har fått hunden fra, tror ikke ungene gjør det heller. Jeg mistenker at det heller ikke er noe å melde til Mattilsynet, den får jo dekket basisbehovene med mat og vann og vil tenke at eks vil ta den med ut, han er ikke begeistret for å tørke opp tiss og bæsj, men ut over det tror jeg han ikke vil bry seg nevneverdig annet enn å kjefte høylytt hvis valpen plager ham, og sikkert gni valpens nese i tisset hvis den tisser inne og andre ting som fornuftige mennesker sluttet med for lenge siden. Jeg har, selvfølgelig, prøvd å få eks til å ta ansvar for sine handlinger, gjentatte ganger og på mange forskjellige måter. Resultatet er alltid at det går ut over ungene, han glemmer bursdager, regntøy, tannlegetimer og matpakker. Dette er tydeligvis ikke nok til at han ikke skal ha ungene 50%, så da må jeg jobbe med de kortene jeg har fått utdelt, dessverre. Dette er ikke en ny problemstilling. Anonymkode: 7a492...5e6 Schæfer er en krevende rase, som krever ekstremt mye mer enn å bare få dekket basisbehove. Anonymkode: b575c...b73 13 1
NiceOrNothing Skrevet 6. juni 2022 #23 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg tenker også på hunden! Det er vel derfor jeg er så oppgitt. Jeg kan ikke gi hunden tilbake til oppdretteren, det er ikke min hund. Jeg vet ikke hvor han har fått hunden fra, tror ikke ungene gjør det heller. Jeg mistenker at det heller ikke er noe å melde til Mattilsynet, den får jo dekket basisbehovene med mat og vann og vil tenke at eks vil ta den med ut, han er ikke begeistret for å tørke opp tiss og bæsj, men ut over det tror jeg han ikke vil bry seg nevneverdig annet enn å kjefte høylytt hvis valpen plager ham, og sikkert gni valpens nese i tisset hvis den tisser inne og andre ting som fornuftige mennesker sluttet med for lenge siden. Jeg har, selvfølgelig, prøvd å få eks til å ta ansvar for sine handlinger, gjentatte ganger og på mange forskjellige måter. Resultatet er alltid at det går ut over ungene, han glemmer bursdager, regntøy, tannlegetimer og matpakker. Dette er tydeligvis ikke nok til at han ikke skal ha ungene 50%, så da må jeg jobbe med de kortene jeg har fått utdelt, dessverre. Dette er ikke en ny problemstilling. Anonymkode: 7a492...5e6 Han kan jo ikke skaffe en valp å forvente den blir med på 50/50 bosted. Det jeg reagerer mest på her, er at du mener han ikke klarer ivareta en hjalp en uke, men at han ( på et eller annet vis) klarer ivareta tre barn … hadde gått for full omsorg for barna i dette tilfellet . Du beskriver en form for omsorgssvikt av barna her. ( glemmer bursdager , matpakker , regntøy, tannlegetimer) 14
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #24 Skrevet 6. juni 2022 Sett hardere mot hardt, dra dit og bruk din roligste og strengeste stemme og be barna ha seg i bilen mens du forklarer at valpen skal være hjemme med pappa sånn er det med den saken. Pappa kjøpte valp, valp vokser opp hos pappa. Eksen din kvitter seg nok med den tilbake dit den kom fra fort Anonymkode: 49afb...814 9
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #25 Skrevet 6. juni 2022 Her må du samle barna dine, ha en ærlig samtale om hva de tenker. Hunden skal aldri inn i ditt hjem, de tørr ikke la far være med den alene, det betyr at de alltid må være med den, mister mye frihet selv. Hva gjør de når de en etter en skal flytte ut, hva skjer med hunden da? og far kommer vel til å bli lei av at alle skal bo hos hann, og itillegg ha en valp masende? Slutt å dekk over for far, plasser ansvaret der det hører hjemme. Anonymkode: 4d735...734 15 1
Alice123 Skrevet 6. juni 2022 #26 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Sett hardere mot hardt, dra dit og bruk din roligste og strengeste stemme og be barna ha seg i bilen mens du forklarer at valpen skal være hjemme med pappa sånn er det med den saken. Pappa kjøpte valp, valp vokser opp hos pappa. Eksen din kvitter seg nok med den tilbake dit den kom fra fort Anonymkode: 49afb...814 Jeg er enig dette. Valpen forsvinner nok fort om han må ta ansvar for den selv. Det er MYE tiss, bæsj, biting, masing og styr med en valp. Om han ikke klarer passe på gymtøy til halvstore unger en gang vil han slites i stykker fort. Jo tidligere han slites i stykker jo bedre sjangse har hunden. Å omplassere en 14 uker gammel valp er 100% enklere enn å omplassere en ettårig schæfer med adferdsproblemer (jeg gjetter også at dette er en hanne, som gjør omplasseringen ytteligere vanskelig). 13 6
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #27 Skrevet 6. juni 2022 Alice123 skrev (6 minutter siden): Jeg er enig dette. Valpen forsvinner nok fort om han må ta ansvar for den selv. Det er MYE tiss, bæsj, biting, masing og styr med en valp. Om han ikke klarer passe på gymtøy til halvstore unger en gang vil han slites i stykker fort. Jo tidligere han slites i stykker jo bedre sjangse har hunden. Å omplassere en 14 uker gammel valp er 100% enklere enn å omplassere en ettårig schæfer med adferdsproblemer (jeg gjetter også at dette er en hanne, som gjør omplasseringen ytteligere vanskelig). Var det jeg tenkte, faren er nødt til å sitte stuck med denne valpen nå og innse hva som skjer, så lenge alle andre skal redde valpen fra ham og ta ansvar så blir hunden værende. La ham sitte i eget rot. Anonymkode: 49afb...814 10
Skalperud Skrevet 6. juni 2022 #28 Skrevet 6. juni 2022 Han er jo en voksen mann. Kan han være alene med barna, bør han kunne ta vare på en hund. Ikke ditt problem. For all del ikke pass den hunden, la eksen ta konsekvensene av dette. 9
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #29 Skrevet 6. juni 2022 Her ville jeg valgt å sitte rolig i båten. Fortell ungene at det ikke er noe greit at de ikke vil komme til deg, og at de selvfølgelig ikke kan ta med hunden til deg. Hunden hører til hos pappa, og de vil ha det ekstra kjekt når de er der. Dersom ungene nekter å komme, men blir hos pappa en uke ville jeg bestilt time til megling. Han høres ut som en som kommer til å gå lei av dette opplegget på egenhånd, og barna kommer nok til å ville komme til deg etterhvert uansett. Det er morro med hunden akkurat nå, men så kommer ansvaret å biter dem i rumpa hele gjengen. Anonymkode: 51441...e03 16 1 8
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #30 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har tre barn i alderen 10-16 år. Jeg og eks gikk fra hverandre for seks år siden, etter det har samarbeidet vårt fungert sånn noenlunde, så lenge jeg ordner alt og svelger alle kameler. Vi har dem 50/50. For en måneds tid siden kjøpte eks en valp til ungene. Det er, visstnok, ungene sin hund, ikke hans. Han diskuterte ikke dette med meg på forhånd. Jeg vil ikke ha hund. Og hadde jeg villet ha en hund, ville jeg i hvert fall ikke hatt en schæfer-valp som skal oppdras av barn som aldri har hatt hund før. Nå vil ikke ungene komme til meg, hvis de ikke får ha med seg valpen, og det skjønner jeg jo forsåvidt, jeg hadde heller ikke stolt på at min eks kunne ivareta en valp i en uke, dessverre. Men jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre her, katten min vil ikke ha valpen her, jeg vil ikke ha valpen her, men jeg vil jo ha ungene her. Men ungene vil ikke komme hit uten valpen. Jeg har allerede ordnet valpekurs til dem som felles bursdagspresang, men føler meg ellers bare.. låst. Og sur på eksen, som har funnet en ny måte å fucke opp livet mitt på, uten å ta sin del av ansvaret for det han har gjort, selvfølgelig. Og bekymret for valpen, for dette kommer jo ikke til å gå bra, ungene mine har jo ingen forutsetninger for å gi den det den trenger, selv om de vil det aldri så mye. Alle forslag mottas med stor takk, jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre her. Anonymkode: 7a492...5e6 Hadde ringt mattilsynet ihvertfall.. Ingen dyr skal lide pågrunn av kunnskapsmangel. Selg eller omplasser valpen. Shafere er uforutsigbare hvis den ikke får riktig stimuli,som desverre kan ende med bitt og skader. Dermed blir en nydelig hund avlivet på grunn av deg, dine barn og xen Anonymkode: ab462...1ff 4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #31 Skrevet 6. juni 2022 Om du ikke var en dørmatte under samboerskapet ts, så er du ihvertfall en dørmatte nå. Din eksen har det som plommen i egget. Du tar jo drittjobben for han, mens han (som du sier) skårer gode poeng hos barna. Tommel opp for deg Anonymkode: fd9b8...788 17 1
smilo Skrevet 6. juni 2022 #32 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hadde ringt mattilsynet ihvertfall.. Ingen dyr skal lide pågrunn av kunnskapsmangel. Selg eller omplasser valpen. Shafere er uforutsigbare hvis den ikke får riktig stimuli,som desverre kan ende med bitt og skader. Dermed blir en nydelig hund avlivet på grunn av deg, dine barn og xen Anonymkode: ab462...1ff Jeg synes det er feil å gi TS og barna ansvaret her. Det er ene og alene xen som har ansvar. Han er en voksen mann, og burde visst hvilket ansvar han tar på seg før han hentet en valp. De aller fleste som er foreldre vet at man kjøper ikke dyr til barn. Det er den voksne som må ha ansvaret, så kan barna hjelpe til. 25 1 10
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #33 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Her ville jeg valgt å sitte rolig i båten. Fortell ungene at det ikke er noe greit at de ikke vil komme til deg, og at de selvfølgelig ikke kan ta med hunden til deg. Hunden hører til hos pappa, og de vil ha det ekstra kjekt når de er der. Dersom ungene nekter å komme, men blir hos pappa en uke ville jeg bestilt time til megling. Han høres ut som en som kommer til å gå lei av dette opplegget på egenhånd, og barna kommer nok til å ville komme til deg etterhvert uansett. Det er morro med hunden akkurat nå, men så kommer ansvaret å biter dem i rumpa hele gjengen. Anonymkode: 51441...e03 Enig. Om hun lar de ta hunden med til henne så er det bare å si "gratulerer, du har fått deg hund!" Anonymkode: ec663...789 9 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #34 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hadde ringt mattilsynet ihvertfall.. Ingen dyr skal lide pågrunn av kunnskapsmangel. Selg eller omplasser valpen. Shafere er uforutsigbare hvis den ikke får riktig stimuli,som desverre kan ende med bitt og skader. Dermed blir en nydelig hund avlivet på grunn av deg, dine barn og xen Anonymkode: ab462...1ff Mattilsynet har ikke ressurser til å etterforske alle saker med grov dyremishandling engang. De har absolutt ikke kapasitet til å se på en sak som denne. Anonymkode: ec663...789 9 2
Hulderen Skrevet 6. juni 2022 #35 Skrevet 6. juni 2022 Tiåringen må komme til deg annenhver uke, han har ikke noe valg. 16-åringen bestemmer selv. Vil han heller være hos far og valp, så får han lov til det. Hvor gammel er midterste barn? Hvis det er over 12, så skal det også høres når det gjelder hvor det skal bo. Det viktige her, er at hunden ikke skal hjem til deg. Så får barna og far ta familieråd om hvordan de skal løse det. Om løsningen blir at 16-åringen og de to yngste bytter på å være hos dere foreldrene, så kan det være en mulighet. Det er uansett nyttig læring både for barna og faren at de ikke bare kan anskaffe seg levende vesener uten å først ha tenkt grundig gjennom konsekvensene. Far har selvsagr mest ansvar, men barna kan også lære av dette. 19 4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #36 Skrevet 6. juni 2022 Det er bare å stå i det å være streng. Selv om ungene truer med å ikke komme til deg så vil nok hverken far eller ungene egentlig bo sammen. Hadde vært tydelig på at shefer er en veldig krevende hund, og at hun er ikke barna sitt ansvar. Og hund eller andre dyr skal ikke bo to steder uten at dere er enige om det. Krev at Jan leverer hunden og at han tar ansvar for det ovenfor barna. Du skal ikke være den stygge ulven i saken her. Evnt får du ringe til oppdretter og forklare Sorry men ungene dine kommer til å bli bitt om 7-9mnd. Har sett flere, "har ikke peiling på shefer til ungene" prosjekter der det bare går galt. Og hundene begynner å bite ungene. Så nei dette bør ikke bli noe av. Dessuten er det en hunderase som kan være supdrsnill og plutselig klikke for. Kjenner to med supersnille shefere der barna ble angrepet i ansiktet. Den ene fikk 53 sting i fjeset. Den andre mindre skade, men som måtte sys. Selv har jeg også opplevd å bli angrepet av den rasen. De er lett for sjalusi, Anonymkode: 9155d...e61 4 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #37 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Her må du samle barna dine, ha en ærlig samtale om hva de tenker. Hunden skal aldri inn i ditt hjem, de tørr ikke la far være med den alene, det betyr at de alltid må være med den, mister mye frihet selv. Hva gjør de når de en etter en skal flytte ut, hva skjer med hunden da? og far kommer vel til å bli lei av at alle skal bo hos hann, og itillegg ha en valp masende? Slutt å dekk over for far, plasser ansvaret der det hører hjemme. Anonymkode: 4d735...734 Men hvor lenge tenker du at de barna syntes det er så stas med den hunden da? Det blir jo bare til at hunden tar all tiden deres. Er det valp er det vel også tørking av tiss og bæsj hjemme. Opp om natten osv. Så de blir nok ikke frivillig med på dette over lang tid Anonymkode: 9155d...e61 6
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #38 Skrevet 6. juni 2022 smilo skrev (13 minutter siden): Jeg synes det er feil å gi TS og barna ansvaret her. Det er ene og alene xen som har ansvar. Han er en voksen mann, og burde visst hvilket ansvar han tar på seg før han hentet en valp. De aller fleste som er foreldre vet at man kjøper ikke dyr til barn. Det er den voksne som må ha ansvaret, så kan barna hjelpe til. Da må TS ta ansvar når ingen andre gjør det. Så enkelt er det Anonymkode: ab462...1ff
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #39 Skrevet 6. juni 2022 Et bedre tips: ta hunden i hus, omplasser den til hunde erfarne. Ingen kontrakt på at hunden er barnas.. hadde det vært en seriøs oppdretter hadde personen vært nøye på kjøpere av hund og spesielt en krevende rase mentalt og generelt en krevende rase. Disse rasene er ikke nybegynner hunder. Hadde oppdretteren vært seriøs, hadde det fulgt med kontrakt og man kunne angre kjøp. Anonymkode: e4c66...5b5 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #40 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Mattilsynet har ikke ressurser til å etterforske alle saker med grov dyremishandling engang. De har absolutt ikke kapasitet til å se på en sak som denne. Anonymkode: ec663...789 Da burde de omplassere eller selge Anonymkode: ab462...1ff
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå