AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #1 Skrevet 5. juni 2022 Jeg har tre barn i alderen 10-16 år. Jeg og eks gikk fra hverandre for seks år siden, etter det har samarbeidet vårt fungert sånn noenlunde, så lenge jeg ordner alt og svelger alle kameler. Vi har dem 50/50. For en måneds tid siden kjøpte eks en valp til ungene. Det er, visstnok, ungene sin hund, ikke hans. Han diskuterte ikke dette med meg på forhånd. Jeg vil ikke ha hund. Og hadde jeg villet ha en hund, ville jeg i hvert fall ikke hatt en schæfer-valp som skal oppdras av barn som aldri har hatt hund før. Nå vil ikke ungene komme til meg, hvis de ikke får ha med seg valpen, og det skjønner jeg jo forsåvidt, jeg hadde heller ikke stolt på at min eks kunne ivareta en valp i en uke, dessverre. Men jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre her, katten min vil ikke ha valpen her, jeg vil ikke ha valpen her, men jeg vil jo ha ungene her. Men ungene vil ikke komme hit uten valpen. Jeg har allerede ordnet valpekurs til dem som felles bursdagspresang, men føler meg ellers bare.. låst. Og sur på eksen, som har funnet en ny måte å fucke opp livet mitt på, uten å ta sin del av ansvaret for det han har gjort, selvfølgelig. Og bekymret for valpen, for dette kommer jo ikke til å gå bra, ungene mine har jo ingen forutsetninger for å gi den det den trenger, selv om de vil det aldri så mye. Alle forslag mottas med stor takk, jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre her. Anonymkode: 7a492...5e6 4 4
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #2 Skrevet 5. juni 2022 Hvorfor er fars handling blitt ditt ansvar? Barna må bare skjønne at de ikke kan ta med valpen når de er hos deg. Skjønner ikke at det er et problem, hvis dere da ikke lar barna styre dere. Det med dressur og ansvar for valpen tar jo sikkert far seg av når han har gått til innkjøp av en valp. Anonymkode: a7dbe...b4a 32 4
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #3 Skrevet 5. juni 2022 Du drar og henter i alle fall 10 åringen når de skal til deg. 16 åringer kan du ikke tvinge. Og bestiller time på fvk. Hadde forøvrig nektet å ta bikkja i hus. Anonymkode: bc43e...00c 36 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #4 Skrevet 5. juni 2022 Problemet er at far ikke tar seg av det. Han har kjøpt en hund, til ungene, som han tenker at ungene skal ta seg av. Han har aldri hatt hund, han er irritabel og mener at dyrene skal tilpasse seg ham og ikke omvendt, og jeg skjønner godt at ikke ungene vil etterlate hunden med ham. Jeg hadde heller ikke gjort det. Anonymkode: 7a492...5e6 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #5 Skrevet 5. juni 2022 Far må jo ta ansvar for hunden, ikke barna. Snakk om umoden far, om han ikke har skjønt såpas. Og barna må bare skjønne at hunden er en som bare bor hos far. Jeg er også oppvokst med skilte foreldre, og mamma og stefaren fikk seg etterhvert en hund. Men skjønte jo selvsagt at hunden ikke kunne være med til faren min, men samtidig kommer det jo helt an på hva far til dine barn har sagt til dem. Ønsker far å ha barna fulltid? Og valpekurs og lignende må jo far ta ansvar for. Schæfere trenger god trening og masse fysisk og psykisk aktivitet, og det er overhodet ikke noe et barn kan ta ansvar for. Anonymkode: b575c...b73 15
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #6 Skrevet 5. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Problemet er at far ikke tar seg av det. Han har kjøpt en hund, til ungene, som han tenker at ungene skal ta seg av. Han har aldri hatt hund, han er irritabel og mener at dyrene skal tilpasse seg ham og ikke omvendt, og jeg skjønner godt at ikke ungene vil etterlate hunden med ham. Jeg hadde heller ikke gjort det. Anonymkode: 7a492...5e6 Men da må du ta et standpunkt om hvorvidt du skal ta ansvar for fars impulser, eller om du skal la far måtte ta ansvar for det selv. Anonymkode: b575c...b73 18 11
Fru Uperfekt Skrevet 5. juni 2022 #7 Skrevet 5. juni 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg har tre barn i alderen 10-16 år. Jeg og eks gikk fra hverandre for seks år siden, etter det har samarbeidet vårt fungert sånn noenlunde, så lenge jeg ordner alt og svelger alle kameler. Vi har dem 50/50. For en måneds tid siden kjøpte eks en valp til ungene. Det er, visstnok, ungene sin hund, ikke hans. Han diskuterte ikke dette med meg på forhånd. Jeg vil ikke ha hund. Og hadde jeg villet ha en hund, ville jeg i hvert fall ikke hatt en schæfer-valp som skal oppdras av barn som aldri har hatt hund før. Nå vil ikke ungene komme til meg, hvis de ikke får ha med seg valpen, og det skjønner jeg jo forsåvidt, jeg hadde heller ikke stolt på at min eks kunne ivareta en valp i en uke, dessverre. Men jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre her, katten min vil ikke ha valpen her, jeg vil ikke ha valpen her, men jeg vil jo ha ungene her. Men ungene vil ikke komme hit uten valpen. Jeg har allerede ordnet valpekurs til dem som felles bursdagspresang, men føler meg ellers bare.. låst. Og sur på eksen, som har funnet en ny måte å fucke opp livet mitt på, uten å ta sin del av ansvaret for det han har gjort, selvfølgelig. Og bekymret for valpen, for dette kommer jo ikke til å gå bra, ungene mine har jo ingen forutsetninger for å gi den det den trenger, selv om de vil det aldri så mye. Alle forslag mottas med stor takk, jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre her. Anonymkode: 7a492...5e6 En hund er alltid de voksnes ansvar så her må nok din X ta ansvar 12
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #8 Skrevet 5. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Far må jo ta ansvar for hunden, ikke barna. Snakk om umoden far, om han ikke har skjønt såpas. Og barna må bare skjønne at hunden er en som bare bor hos far. Jeg er også oppvokst med skilte foreldre, og mamma og stefaren fikk seg etterhvert en hund. Men skjønte jo selvsagt at hunden ikke kunne være med til faren min, men samtidig kommer det jo helt an på hva far til dine barn har sagt til dem. Ønsker far å ha barna fulltid? Og valpekurs og lignende må jo far ta ansvar for. Schæfere trenger god trening og masse fysisk og psykisk aktivitet, og det er overhodet ikke noe et barn kan ta ansvar for. Anonymkode: b575c...b73 Jeg tror ikke han vil ha dem fulltid. Jeg mistenker at han ikke har tenkt så mye her i det hele tatt - ungene har mast om å få hund, som unger gjør. Han har tenkt at de vil bli glade for å få en hund, der kan han score noen poeng, og så har han kjøpt en schæfer, for han syns de er fine hunder, uten å tenke på hva slags behov hunden har. Så ble ungene kjempeglade for å få hunden, men han vil ikke ta mer ansvar her, og hvis ingen andre (les meg) gjør det, kommer jo både ungene og valpen til å tape her. Valpen fordi den ikke får det den trenger for å bli en god hund, og ungene fordi det kommer til å bli enda en ting som ikke blir sånn som de trodde, enda et prosjekt som går i dass fordi faren deres har dårlig impulskontroll, men dette er verre enn en halvmalt kjellerstue eller en fjelltur med for lite mat. Jeg prøver jo det jeg kan å skjerme dem fra konsekvensene av hans problemer, de kommer tidsnok til å oppdage det, tenker jeg. Anonymkode: 7a492...5e6 3 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #9 Skrevet 5. juni 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg har tre barn i alderen 10-16 år. Jeg og eks gikk fra hverandre for seks år siden, etter det har samarbeidet vårt fungert sånn noenlunde, så lenge jeg ordner alt og svelger alle kameler. Vi har dem 50/50. For en måneds tid siden kjøpte eks en valp til ungene. Det er, visstnok, ungene sin hund, ikke hans. Han diskuterte ikke dette med meg på forhånd. Jeg vil ikke ha hund. Og hadde jeg villet ha en hund, ville jeg i hvert fall ikke hatt en schæfer-valp som skal oppdras av barn som aldri har hatt hund før. Nå vil ikke ungene komme til meg, hvis de ikke får ha med seg valpen, og det skjønner jeg jo forsåvidt, jeg hadde heller ikke stolt på at min eks kunne ivareta en valp i en uke, dessverre. Men jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre her, katten min vil ikke ha valpen her, jeg vil ikke ha valpen her, men jeg vil jo ha ungene her. Men ungene vil ikke komme hit uten valpen. Jeg har allerede ordnet valpekurs til dem som felles bursdagspresang, men føler meg ellers bare.. låst. Og sur på eksen, som har funnet en ny måte å fucke opp livet mitt på, uten å ta sin del av ansvaret for det han har gjort, selvfølgelig. Og bekymret for valpen, for dette kommer jo ikke til å gå bra, ungene mine har jo ingen forutsetninger for å gi den det den trenger, selv om de vil det aldri så mye. Alle forslag mottas med stor takk, jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre her. Anonymkode: 7a492...5e6 Han er jo vant til at du ordner opp, svelger kameler og tar ansvar. Enten må han begynne å ta ansvar eller så må du, som viser at du tar ansvar og kan tenke realistisk, komme på en bedre løsning. Fortsette i gamle spor eller bryte det. For eksempel 1. far tar hovedansvar. 2. omplassering for at far ikke klarer ansvaret. 3. fortsetter i samme spor, ordner opp, svelger kameler, tar ansvar og sørger for at valpen får det trygt hos deg. Valper tilvenner seg katter. Du kan alltids late som at 16 åringen får ha hovedansvaret, men logistikken må du nok ta deg av, betale forsikring, gi den vaksiner, kjøpe inn mat etc. Anonymkode: 86cf4...23c 8
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #10 Skrevet 5. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg tror ikke han vil ha dem fulltid. Jeg mistenker at han ikke har tenkt så mye her i det hele tatt - ungene har mast om å få hund, som unger gjør. Han har tenkt at de vil bli glade for å få en hund, der kan han score noen poeng, og så har han kjøpt en schæfer, for han syns de er fine hunder, uten å tenke på hva slags behov hunden har. Så ble ungene kjempeglade for å få hunden, men han vil ikke ta mer ansvar her, og hvis ingen andre (les meg) gjør det, kommer jo både ungene og valpen til å tape her. Valpen fordi den ikke får det den trenger for å bli en god hund, og ungene fordi det kommer til å bli enda en ting som ikke blir sånn som de trodde, enda et prosjekt som går i dass fordi faren deres har dårlig impulskontroll, men dette er verre enn en halvmalt kjellerstue eller en fjelltur med for lite mat. Jeg prøver jo det jeg kan å skjerme dem fra konsekvensene av hans problemer, de kommer tidsnok til å oppdage det, tenker jeg. Anonymkode: 7a492...5e6 Barna har for lenge siden forstått hvordan far er, så du trenger ikke å skjerme dem lengre😊 Om far ikke klarer å ta skikkelig ansvar for hunden, må du ringe dyrebeskyttelsen. Selvsagt blir det trist for barna, men du kan ikke skjerme barna for alt mulig andre finner på å gjøre mot dem, dessverre. Anonymkode: b575c...b73 16
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #11 Skrevet 5. juni 2022 Den hunden må returneres til oppdretter. Det er overhodet ikke greit at den skal ivaretas av tre barn 24/7. Den skal heller ikke flytte frem og tilbake, det er alt for ustabilt. Og du har ikke mulighet til å ta den. Synd å si det, men her kommer nok barna til å bli skuffa uansett. Det er bedre å sende vekk hunden enn å la barna være vitne til hvordan far etter hvert blir å behandle hunden. Så hvordan kan du få denne hunden returnert til oppdretter eller omplassert uten å gjøre deg selv til et hatobjekt? Det bør meldes fra både til oppdretter og mattilsynet, men det er kanskje bedre om det kommer fra noen andre enn deg? Anonymkode: c8cf5...6ea 22 3 4
norw Skrevet 5. juni 2022 #12 Skrevet 5. juni 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Hvorfor er fars handling blitt ditt ansvar? Barna må bare skjønne at de ikke kan ta med valpen når de er hos deg. Skjønner ikke at det er et problem, hvis dere da ikke lar barna styre dere. Det med dressur og ansvar for valpen tar jo sikkert far seg av når han har gått til innkjøp av en valp. Anonymkode: a7dbe...b4a Dette. Ikke en særlig komplisert situasjon. 11
Maestro Skrevet 6. juni 2022 #13 Skrevet 6. juni 2022 Eehm. Kjøpe en krevende rase, til barn/ungdom som ikke har erfaring med hund. Og når far i tillegg ikke har erfaring. Folk er så uansvarlig! Sorry, tenker mer på hunden enn dere altså 😂 12 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #14 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Den hunden må returneres til oppdretter. Det er overhodet ikke greit at den skal ivaretas av tre barn 24/7. Den skal heller ikke flytte frem og tilbake, det er alt for ustabilt. Og du har ikke mulighet til å ta den. Synd å si det, men her kommer nok barna til å bli skuffa uansett. Det er bedre å sende vekk hunden enn å la barna være vitne til hvordan far etter hvert blir å behandle hunden. Så hvordan kan du få denne hunden returnert til oppdretter eller omplassert uten å gjøre deg selv til et hatobjekt? Det bør meldes fra både til oppdretter og mattilsynet, men det er kanskje bedre om det kommer fra noen andre enn deg? Anonymkode: c8cf5...6ea Det er absolutt noe en seriøs oppdretter vil ta tak i. Er det en kennel som begynner på Q så kan jeg tipse videre. Anonymkode: 47c6d...4b0 7
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #15 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er absolutt noe en seriøs oppdretter vil ta tak i. Er det en kennel som begynner på Q så kan jeg tipse videre. Anonymkode: 47c6d...4b0 Hadde også kontaktet oppdretter. Fortell bekymringen din så han kan forespørre far om det stemmer at valpen skal bli oppdratt av barn. Da får han mulighet til å ta ansvar å si nei, den er mitt ansvar. Sier han derimot at det stemmer vil alle seriøse oppdrettere tilby seg å kjøpe tilbake hunden. Anonymkode: 86cf4...23c 12
Alice123 Skrevet 6. juni 2022 #16 Skrevet 6. juni 2022 (endret) For din egen del må du aldri få den hunden innenfor din dør, for etter det er det din hund. For hundens del bør du kontakte oppdretter og informere om at kjøperen har planlagt at valpen skal ivaretas av to barn og en 16 åring. Edit: forhåpentligvis har han kjøpt av en seriøs oppdretter. En seriøs oppdretter vil ta tak i dette. Alle oppdrettere jeg har kjøpt fra har slike historier (jeg har dog aldri hatt schæfer, for krevende rase for min del). Endret 6. juni 2022 av Alice123 17 5
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #17 Skrevet 6. juni 2022 Ikke nok med at han har anskaffet seg en rase så ikke er for nybegynnere, men dersom han er av den autoritære typen som krever at valpen skal gjøre som han forventer, og er typen til å bruke fysisk straff på hunden, kan den bli usikker og potensielt farlig for barna. Så vanvittig uansvarlig, jeg har ikke ord. Hvilken useriøs oppdretter har solgt han denne valpen?! Anonymkode: afff4...1b9 13
MapleSirup Skrevet 6. juni 2022 #18 Skrevet 6. juni 2022 Jeg hadde satt hardt mot hardt. Hentet barna, sagt at de ikke bestemmer dette selv og nektet hund. Det er ikke ditt problem at elsen er en idiot. Han er like fullt en voksen mann som har kjøpt SEG hund. Barn får ikke kjøpe hund selv. 9
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #19 Skrevet 6. juni 2022 Maestro skrev (3 minutter siden): Eehm. Kjøpe en krevende rase, til barn/ungdom som ikke har erfaring med hund. Og når far i tillegg ikke har erfaring. Folk er så uansvarlig! Sorry, tenker mer på hunden enn dere altså 😂 Jeg tenker også på hunden! Det er vel derfor jeg er så oppgitt. Jeg kan ikke gi hunden tilbake til oppdretteren, det er ikke min hund. Jeg vet ikke hvor han har fått hunden fra, tror ikke ungene gjør det heller. Jeg mistenker at det heller ikke er noe å melde til Mattilsynet, den får jo dekket basisbehovene med mat og vann og vil tenke at eks vil ta den med ut, han er ikke begeistret for å tørke opp tiss og bæsj, men ut over det tror jeg han ikke vil bry seg nevneverdig annet enn å kjefte høylytt hvis valpen plager ham, og sikkert gni valpens nese i tisset hvis den tisser inne og andre ting som fornuftige mennesker sluttet med for lenge siden. Jeg har, selvfølgelig, prøvd å få eks til å ta ansvar for sine handlinger, gjentatte ganger og på mange forskjellige måter. Resultatet er alltid at det går ut over ungene, han glemmer bursdager, regntøy, tannlegetimer og matpakker. Dette er tydeligvis ikke nok til at han ikke skal ha ungene 50%, så da må jeg jobbe med de kortene jeg har fått utdelt, dessverre. Dette er ikke en ny problemstilling. Anonymkode: 7a492...5e6 3 4 1
MapleSirup Skrevet 6. juni 2022 #20 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Problemet er at far ikke tar seg av det. Han har kjøpt en hund, til ungene, som han tenker at ungene skal ta seg av. Han har aldri hatt hund, han er irritabel og mener at dyrene skal tilpasse seg ham og ikke omvendt, og jeg skjønner godt at ikke ungene vil etterlate hunden med ham. Jeg hadde heller ikke gjort det. Anonymkode: 7a492...5e6 Du lager det til ditt problem her. Det er faktisk bare å nekte å ta hund i hus og nekte noe ansvar for situasjonen 20
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå