Gå til innhold

Så mange er enebarn i dag.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er så trist at mange går glipp av søskenforholdene som var før i tiden. Satt inne med søsknene en lørdagskveld og spiste chips, lekte på rommene, lagde hytte om kveldene og sov inni der.

Jeg har såå mange gode minner med mine søsken, hadde vært rart å vært uten de. Ikke samme barndommen.

Trist å se at så mange blir enebarn i dag pga foreldrene ikke klarer mer enn ett barn. Ja, alle må prioritere seg selv men trist er det! De går glipp av så mye.

Hva tenker dere om det?

Anonymkode: 7de09...704

At det er trist at man skal få rundt p dømme andre. 
jeg har lite gode minner med mine søsken, mitt enebarn har mange venner han deler dette med i stedet og vi har ofte med de på ferier og aktiviteter .

Går ikke glipp av så mye spør du meg

Anonymkode: 07186...f86

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Men man går glipp av så mye som enebarn!

Nei det gjør man da ikke

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vokste praktisk talt opp som enebarn da mine søsken var 15-16 år eldre enn meg. Var alltid misunnelig på de som hadde jevnaldrende søsken men jeg vet at mine foreldre hadde mye bedre råd da de fikk meg. Jeg fikk gjøre mange flere ting enn mine søsken fikk, for eksempel reiste vi på ferie stort sett hvert år til utlandet. I tillegg gikk jeg på masse fritidsaktiviteter, fikk alt jeg "pekte på" osv. Mine eldre søsken var og har vært sjalu på meg hele livet, fordi jeg fikk en helt annerledes oppvekst enn de hadde..

Anonymkode: b1fc7...55f

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
17.11 skrev (1 time siden):

Jeg har tre søsken, og skulle helt ærlig mye heller vært enebarn. Helt idiotisk at folk får unger de har verken tid eller råd til å følge opp skikkelig.

Det koster å ha barn og tid ikke minst. Jeg tror ikke at det er lett å være gift eller spesielt hvis man får hele ansvaret for husarbeid etc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei det gjør man da ikke

Jo det gjør man faktisk. Jeg er enebarn selv og har alltid hatt en slags sorg over det. Joda jeg har fått god oppfølging og støtte i oppveksten og jeg var mye med jevnaldrende søskenbarn. Allikevel har jeg ingen som deler de samme opplevelsene som meg, noen jeg kan si "husker du da pappa pleide å..." . Dessuten føler jeg meg veldig alene med å ta vare på aldrende foreldre, ingen å støtte meg på når en av dem har hatt en alvorlig sykdom som endte i dødsfall osv. Jada jeg vet at ikke alle søsken har et godt forhold, men de er uansett noen som har samme oppvekst som en selv. 

Jeg er veldig imot enebarn, jeg skjønner det hvis man bare kan få en, men jeg mener fast at om man kan burde man få fler barn. For barnets eget beste. De aller fleste enebarn jeg kjenner er også veldig egosentriske fordi de er vant til å være midtpunktet. 

Anonymkode: 04862...855

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo det gjør man faktisk. Jeg er enebarn selv og har alltid hatt en slags sorg over det. Joda jeg har fått god oppfølging og støtte i oppveksten og jeg var mye med jevnaldrende søskenbarn. Allikevel har jeg ingen som deler de samme opplevelsene som meg, noen jeg kan si "husker du da pappa pleide å..." . Dessuten føler jeg meg veldig alene med å ta vare på aldrende foreldre, ingen å støtte meg på når en av dem har hatt en alvorlig sykdom som endte i dødsfall osv. Jada jeg vet at ikke alle søsken har et godt forhold, men de er uansett noen som har samme oppvekst som en selv. 

Jeg er veldig imot enebarn, jeg skjønner det hvis man bare kan få en, men jeg mener fast at om man kan burde man få fler barn. For barnets eget beste. De aller fleste enebarn jeg kjenner er også veldig egosentriske fordi de er vant til å være midtpunktet. 

Nei set gjør man ikke, man kan ikke generalisere og mene alle gjør det eller alle enebarn er som du sier.

Du mener? Noe sp dumt

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker dere om det?

Tenker det er mye forskjellige erfaringer.

Jeg har hatt minimal glede av søsken. Møtes stort sett i julen.

Min samboer har samme erfaringer med sine søsken. Mest masse kjipe erfaringer.

Anonymkode: b7098...adf

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, det stemmer heller ikke. Jeg og den av brødrene mine som er nærmest meg i alder har fullstendig ulikt syn på hvordan det var å vokse opp hjemme, all den tid vi ble behandlet ulikt. Søsknene mine som var enda yngre har også sitt eget syn på dette og sine egne erfaringer, som ikke egentlig sammenfaller med erfaringene fra oss som er eldre. 

Jeg tror enebarn har et veldig romantisert syn på hvordan det er å ha søsken, men det er ikke som på 7th Heaven.

Anonymkode: 0f2e3...eb0

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I en overbefolket verden med allerede for lite ressurser er det jo flott at folk velger å få færre barn. 

Anonymkode: 206a2...01d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er så trist å se alle disse trådene som stakkarsliggjør enebarn🤦🏼‍♀️. Vet du, det er helt fint å være enebarn så den nedlatende holdningen kan du spare til noen andre. 

Jeg har ikke gått glipp av noe fordi jeg hadde venner som var som søsken, som jeg så nesten hver dag. De aller fleste har venner i løpet av livet. 

Anonymkode: 85849...5f7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei set gjør man ikke, man kan ikke generalisere og mene alle gjør det eller alle enebarn er som du sier.

Du mener? Noe sp dumt

Hvor sier jeg at alle enebarn er sånn? Tror du må ta på brillene og lese hva jeg faktisk skrev. 

Ja jeg mener... Det må jeg da faktisk få lov til, alt som blir skrevet her er da vitterlig folks meninger - selv om min går i mot din, må jeg da få lov til å ha den. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, det stemmer heller ikke. Jeg og den av brødrene mine som er nærmest meg i alder har fullstendig ulikt syn på hvordan det var å vokse opp hjemme, all den tid vi ble behandlet ulikt. Søsknene mine som var enda yngre har også sitt eget syn på dette og sine egne erfaringer, som ikke egentlig sammenfaller med erfaringene fra oss som er eldre. 

Jeg tror enebarn har et veldig romantisert syn på hvordan det er å ha søsken, men det er ikke som på 7th Heaven.

Jeg har ikke noe romantisk syn på det å ha søsken, men jeg har likevel alltid følt en sorg over å bli frarøvet den opplevelsen. 

Selvfølgelig kan det være slik du sier også, at man har forskjellige opplevelser av oppveksten selv om man er søsken. Poenget er uansett at uten søsken er du alene om alt. For jeg vil jo tro at selv om dere har forskjellige opplevelser av noe då vil dere også ha felles minner om ting. Ja dere opplevde den jula forskjellig, men begge husker den... Skjønner? 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor sier jeg at alle enebarn er sånn? Tror du må ta på brillene og lese hva jeg faktisk skrev. 

Ja jeg mener... Det må jeg da faktisk få lov til, alt som blir skrevet her er da vitterlig folks meninger - selv om min går i mot din, må jeg da få lov til å ha den. 

Jeg har ikke noe romantisk syn på det å ha søsken, men jeg har likevel alltid følt en sorg over å bli frarøvet den opplevelsen. 

Selvfølgelig kan det være slik du sier også, at man har forskjellige opplevelser av oppveksten selv om man er søsken. Poenget er uansett at uten søsken er du alene om alt. For jeg vil jo tro at selv om dere har forskjellige opplevelser av noe då vil dere også ha felles minner om ting. Ja dere opplevde den jula forskjellig, men begge husker den... Skjønner? 

Joda, men det hjelper ikke at begge husker den om man uansett ikke er på talefot, eller man husker den såpass forskjellig at det like gjerne kunne vært helt ulike årstall.

Jeg skjønner at du har savnet søsken, men å tenke at alle burde ha søsken hvis ikke er det synd på dem, er bare naivt. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble ertet av lærer på skolen fordi jeg var eneste som var enebarn. Akkurat da følte jeg på det. Dette er den eneste personen som har gjort noe ut av det.  Jeg har/hadde søskenbarn som var enebarn, og vi var mye sammen. Aldri hatt problemer med å få meg venner og å være sosial. Vi lagde hytte i skogen, lekte i snøen, hjemme til hverandre, sammen på ferier. Vi har kranglet, sloss og blitt venner igjen. 

Men jeg hadde ei venninne som hadde søsken. Vi delte på å gå hjem til meg og hjem til henne ca annenhver dag gjennom hele barneskolen. I helgene lå hun ofte over. Da jeg var med til henne, kranglet hun og søstra konstant, så tror nok hun fikk fri ved å bli med meg hjem. Hun er kjempeglad i sin søster, ble kanskje litt mye da. 

Jeg har valgt å ikke få barn, men mitt søskenbarn som også var enebarn, har fått 4. 

Anonymkode: 47035...2ff

Skrevet

Jeg elsker å være enebarn. Barnet mitt blir enebarn også, mye fordi jeg aldri kunne forestilt meg å ha søsken, og aldri savnet det. Mannen hadde en søster som gjorde oppveksten veldig utrivelig for ham, så han er helt enig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Verken jeg er samboer har noe nært forhold til våre søsken så vi ser ikke helt behovet for å være flere. 

Anonymkode: bb439...c1d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Du er "imot" enebarn? Skjerp deg, du har ingenting å si for hvor mange barn andre ønsker å få.

Jeg er SÅ GLAD jeg aldri hadde søsken, når jeg ser hvor mye vennene mine kranglet med sine, hvordan det er isfront mellom mange voksne søsken jeg vet om, krangel og fiendskap ved arveoppgjør osv. 

Noen ganger er barns beste å IKKE ha søsken. 

De er absolutt heller ikke mer egoistiske enn andre barn. Da jeg var liten, var det de med søsken som feks slet mest med å dele, for de var vant til å krangle om alt og måtte kjempe for å få vilja si. Enebarnene ga mer etter. 

Anonymkode: e219d...88d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er så trist at mange går glipp av søskenforholdene som var før i tiden. Satt inne med søsknene en lørdagskveld og spiste chips, lekte på rommene, lagde hytte om kveldene og sov inni der.

Jeg har såå mange gode minner med mine søsken, hadde vært rart å vært uten de. Ikke samme barndommen.

Trist å se at så mange blir enebarn i dag pga foreldrene ikke klarer mer enn ett barn. Ja, alle må prioritere seg selv men trist er det! De går glipp av så mye.

Hva tenker dere om det?

Ja det er trist.. Ihvertfall der de har litrn familie i tilegg. Godt med søsken. Men jeg kan og forstå at folk velger 1. Det er så mye å følge oop idag i forhold til før og 2 foreldre i jobb og. Og det er svinedyrt!

Noen kan ikke få mer enn 1, de er heldig om de får etr. Mange har muligens prøvd på nr 2 og ikke fått det til. Og noen vil bare ha 1. Uansett deres valg! Skjønner ikke hvorfor folk skal legge seg oppi hvor mange barn andre får. Pass på dere selv!

Anonymkode: b4dca...c7a

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skulle ønske jeg var enebarn, hater mine søsken som pesten. Ble trakassert og mobbet av de i hele barndommen.

Anonymkode: 5e287...7d3

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Skulle ønske jeg var enebarn, hater mine søsken som pesten. Ble trakassert og mobbet av de i hele barndommen.

Anonymkode: 5e287...7d3

Samme her, jeg HATER mine søsken. De er noen egoistiske søplefolk som jeg håper får apekopper. Det er såpass dårlig forhold mellom oss 3 at foreldrene våres må møte oss 1 og 1. Julefeiring bytter vi på, de 2 andre feirer av og til med svigerfamilie/venner/perifer familie etc. Skjønner ikke vitsen med søsken, vet om mange som har dårlig forhold til de. Mobbing, vold, stjeling av penger og andre ting er noe av det jeg har blitt utsatt for. Spesielt søsteren min hater jeg med passion, hadde blitt såå glad om den ekle fitta bare døde ❤️ 

Og nei det er ikke sånn at enebarn er mer egoistiske, da det går mer på personlighet. Noen av de mest egoistiske og jævlige folka jeg vet om har søsken. Er uansett sykt dømmende å si at enebarn er mindre verdt enn oss med søsken, dere som tenker sånn, ta dere sammen! Jeg ser faktisk at de fleste enebarn er ganske sosiale, hvertfall de jeg kjenner. Håper dere som er så dømmende mot enebarn ikke oppfører dere slemt mot de.. Rystende holdninger men typisk nordmenn det. 

Anonymkode: f57ef...abe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Enebarn vet ikke om noe annet, så de føler sannsynligvis ikke at de går glipp av noe ;) 

Anonymkode: b7257...2f8

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...