Gå til innhold

Hvorfor er det så galt å omplassere en hund?


Myrmica

Anbefalte innlegg

Det kommer stadig opp diskusjoner om hvor hjerteløse folk er når de legger hunden sin ut for omplassering. Eller tråder hvor folk ber om råd i en vanskelig situasjon, og får høre at de i hvert fall ikke bør omplassere, de har jo tross alt tatt på seg et ansvar for et levende vesen. 

Men jeg ser ikke helt hvorfor det er så galt med omplassering.

Selvsagt skal man tenke seg godt om før man får seg hund, og planlegge for et hundehold mange år frem i tid. Men mennesker er ikke perfekte. Alle er nybegynnere på hund en gang, og ikke alle vet hva de går til, selv om de har forsøkt å forberede seg. Livet kan skje, og selv om man tenkte at hund og barn går helt fint, så blir det ikke alltid sånn. Kanskje får man et veldig krevende barn, eller en veldig krevende hund, eller man sitter plutselig med trillinger i fanget. Kanskje blir man syk. Kanskje må man flytte, og finner ikke et nytt bosted som er optimalt for hundehold. Kanskje går man fra hverandre, og klarer ikke hverdagen som enslig i full jobb, med hund. Man kan ikke planlegge for alt mulig.

 

Og før folk hyler opp om at jeg støtter omplassering for å lette min egen samvittighet - nei, jeg har aldri omplassert en hund, og ser ikke for meg at jeg kommer til å gjøre det heller.

Men jeg har tatt til meg flere omplasseringshunder. Det har vært ulike grunner til at de tidligere eierne har valgt å omplassere, noen har tatt seg vann over hodet og visste ikke hva de gikk til når de skaffet hunden, en har jeg overtatt grunnet familieforøkning, en fordi eieren ble syk og endte på institusjon, et par fordi det var flere hunder i familien, og de gikk ikke overens selv etter at eier hadde prøvd over lang tid.  

Og jeg vil påstå at alle disse hundene fikk det mye bedre etter at de kom til meg. Ikke nødvendigvis fordi de hadde det dårlig der de var, men fordi jeg hadde lyst, tid og overskudd til å ta vare på en hund, noe tidligere eier av diverse årsaker dessverre ikke hadde lenger. 

Hadde det vært bedre om hundene ikke ble omplassert? Skulle eier forsøkt og forsøkt å få det til å fungere, selv i en vanskelig situasjon? Hadde det virkelig vært det beste for hunden?

Jeg mener nei!

Selvsagt mener jeg ikke at man bare bør omplassere i hytt og vær når man er lei hunden, og at mange nok burde satt seg MYE bedre inn i hva en hund krever før de skaffet seg en. Ei heller at man bør gi den videre til hvem som helst, men bruke god tid på å finne et godt nytt hjem. Men hunder er som regel ganske tilpasningsdyktige, og lider ikke om de må bytte hjem. De jeg har tatt til meg har brukt alt fra 2 dager til 4 uker på å finne seg til rette, og har etter den perioden fått en mye bedre hverdag enn de hadde. Jeg mener tidligere eiere dermed har gjort helt rett i å omplassere hunden, i stedet for å beholde den under suboptimale forhold.  

Så hvorfor så mye kritikk av de som velger å omplassere? Det bør heller være et større fokus på å ikke skaffe seg hund i utgangspunktet om man ikke er 100% innstilt på ansvaret. Når "skaden" først har skjedd, og omplassering luftes som en løsning, er det da rett å gi eier pes for det valget? Eller kan det føre til at folk kvier seg for å omplassere, og hunden ender opp med å bo under dårlige forhold mye lenger enn den hadde trengt om den ble omplassert med en gang?

 

  • Liker 13
  • Hjerte 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig flott innlegg!

Det står større respekt av de som omplasserer, enn de som lar hunden gå for " lut og kaldt vann" resten av livet. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke galt å måtte omplassert en hund...det finnes så mange grunner til at de må få nye hjem.

Men.... derimot de som må omplasseres hund pga de plutselig ikke får tid til hund.. eller at de plutselig fikk baby...eller at hunden bjeffer for mye eller krever for mye..da synes jeg det er synd at slike mennesker skaffet seg hund 

Noen folk skjønner ikke hva det vil si å kjøpe en rase...om du liker å ta det med ro og ikke liker å gå turer kjøper du ikke husky..og så omplassert den da den ikke får det den fortjener.

Eller noen skjønner ikke hvor mye trening en hund trenger..og da omplassere hunden pga de ikke liker at hunden bjeffer eler hopper...som da ikke er hunden sin feil..

Mange kjøper hunder i julegave eller uten å tenke se 10 år fremover i tid og hvor mye en hund krever...det er disse som omplassere hunder jeg ikke liker.

Om du leser mange av annonser på fod eller andre steder der du kan adoptere hunder, står det at hundene kom fra steder der de ikke fikk nok sosialisering, der de ikke nok turer, der de bodde i blokk oh bjeffet og tisset inne...der hundene trenger masse trening...og de skal ikke bo med barn under 10 år da disse hundene ikke har blitt kjent med barn

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra folk har sånne som deg, -som har mulighet for og ta til seg omplasseringsdyr. Det trengs ! 

Synes også at folk må bli mye flinkere til og tenke litt lengre FØR de anskaffer seg hund( eller annet dyr), og tenke nøye gjennom situasjonen de er i, hva dyret krever for og få det bra- og om de kan gi dem det, hvilke hund som passer dems personlighet,  og fremtiden...  En hund , eller annet dyr er levende vesener, og ikke bare noe du sette bort eller glemme! Av og til kommer man i situasjoner hvor det er lurest med omplassering, men en kan jo ofte unngå de situasjonene også ved og tenke litt mer gjennom ting FØR en skaffer hund/ andre dyr!  🙂

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (3 minutter siden):

Noen folk skjønner ikke hva det vil si å kjøpe en rase...om du liker å ta det med ro og ikke liker å gå turer kjøper du ikke husky..og så omplassert den da den ikke får det den fortjener.

Eller noen skjønner ikke hvor mye trening en hund trenger..og da omplassere hunden pga de ikke liker at hunden bjeffer eler hopper...som da ikke er hunden sin feil..

.......

Om du leser mange av annonser på fod eller andre steder der du kan adoptere hunder, står det at hundene kom fra steder der de ikke fikk nok sosialisering, der de ikke nok turer, der de bodde i blokk oh bjeffet og tisset inne...der hundene trenger masse trening...og de skal ikke bo med barn under 10 år da disse hundene ikke har blitt kjent med barn

Og det er nettopp i slike situasjoner at det er KJEMPEBRA at folk omplasserer!

Selvsagt bør disse folka ikke ha skaffet seg hund i utgangspunktet, og det er absolutt kritikkverdig. Men de bør ikke kritiseres for å omplassere hunden, den vil jo få det bedre et annet sted. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så utrolig GLAD for at tidligere eier av min hund valgte å omplassere henne. Den lille frøkna satt mye i bur, fikk ikke nok mosjon, og levde i en innrøykt leilighet. Jeg fant henne på finn, falt pladask, og i to år har jeg hatt denne fantastiske følgesvennen. Hos meg har hun stor hage, oppmerksomhet fra både voksne og barn, og hun får stell, mosjon og omsorg 24/7. Veldig VELDIG glad jeg fikk muligheten til å få henne inn i livet mitt🥰

Anonymkode: 00561...03f

  • Liker 6
  • Hjerte 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Myrmica skrev (10 minutter siden):

Og det er nettopp i slike situasjoner at det er KJEMPEBRA at folk omplasserer!

Selvsagt bør disse folka ikke ha skaffet seg hund i utgangspunktet, og det er absolutt kritikkverdig. Men de bør ikke kritiseres for å omplassere hunden, den vil jo få det bedre et annet sted. 

Kunne ikke vært mer enig...men det blir litt dobbelt...da ja de burde ikke skaffe seg hund. ...ja bra de omplassert den...men føler da er det blir veldig lett å skaffe seg hund og omplassere om det ikke passet eller går bra..om du skjønner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Altså, det er jo langt verre å ikke omplassere en hund som burde vært omplassert. 

Anonymkode: 32998...50b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skaffet oss hund rett før jeg ble gravid. (Og før pandemi). 
Svangerskap og barseltid var krevende, mannen stilte ikke opp som forventet, og hunden ble ikke sosialisert nok grunnet pandemien. Det endte med ei skeptisk bikkje som bjeffet på alt og alle, vekket babyen og gjorde at jeg gruet meg til lufteturene. 
Vi omplasserte med tungt hjerte hunden til nær familie. 
Det var bra for alle, og hunden trives godt hos sine nye eiere.

Anonymkode: 0a543...74b

  • Liker 6
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så enig. Registrerer at veldig mange saumfarer finn-annonser hvor folk skriver sårt om hvorfor de må omplassere hunden sin, mens her inne blir de tillagt mange stygge holdninger og at de velger en "lettvint" løsning. Det er alltid like stygt. For de fleste er det kjempevondt å omplassere, men all ære til de som ser sine begrensninger og heller omplasserer hunden til et hjem som har tid til å gi hunden det den trenger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt innlegg egentlig!

Klarer man ikke å gi hunden det den behøver så er jo omplassering det riktige. Og vil tro kanskje at alt det «sinne» og avskyen folk viser mot omplassering egentlig grunner i at folk skaffer seg hund uten å tenke over hva det innebærer?

Så forstår jeg jo at folk blir hissige av å lese omplasseringsannonser. Det er hunder som omplasseres pga familieforøkelse, hunder som ikke kan være alene hjemme, hunder som bjeffer, hunder som ikke tåler å møte andre hunder. At folk virkelig ikke evner å planlegge og legge arbeid i valpen, eller sette seg i hva slags hund de kjøper… Og dermed også begrenser hvem som kan ta de imot. 
 

men ja, enig med deg. Selve omplasseringen er jo helt riktig. Er det som skjer før som er problemet i mange tilfeller (sykdom, endra jobbsituasjon og «livet» kan så klart skje, det kan man så klart ikke forutse).

Anonymkode: 08c65...cb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg er så utrolig GLAD for at tidligere eier av min hund valgte å omplassere henne. Den lille frøkna satt mye i bur, fikk ikke nok mosjon, og levde i en innrøykt leilighet. Jeg fant henne på finn, falt pladask, og i to år har jeg hatt denne fantastiske følgesvennen. Hos meg har hun stor hage, oppmerksomhet fra både voksne og barn, og hun får stell, mosjon og omsorg 24/7. Veldig VELDIG glad jeg fikk muligheten til å få henne inn i livet mitt🥰

Anonymkode: 00561...03f

Jeg har også tatt til meg en omplasserings hund. En nydelig guttetass. Han har det mye bedre hos meg en der han var før. Han var mye alene hjemme. Hatt han i 7 år nå, han er mer eller mindre blitt min hårete sønn😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig. 

Det eneste er at man bør klare å ta vare på hunden noen år før den omplasseres. Altså man bør kunne forutse sin situasjon i nærmeste fremtid.

Eksempel: familie med hjemmekontor kjøpte hund i 2020, fant ut i 2022 at de ikke hadde tid / orket å trene på at hunden med nå seperasjonsangst skulle bli kvitt dette. 

Eksempel: par skaffer seg hund, men har planer om barn om et år. Hunden liker ikke barn. Må omplasseres raskt. (Ok om man får hund, og så noen år etter finner ut at den ikke fungerer med barn, men ikke ok å ta til seg hund og ha den som forsøkskanin et knapt år, da kan man vente og skaffe passende hund etter barnet er kommet).

Eksempel: psykisk/fysisk syk person skaffer seg hund pga "selskap", men har ikke tid til å gi hunden det den trenger ute i form av tur/trening/sosialisering med andre. I slike tilfeller er det bedre å passe hund når helsen strekker til eller man er noenlunde frisk.

Selv må jeg omplassere etter 7år. Det er pga noe uforutsett som jeg ikke hadde noen anelse om før for kort tid siden. Men hunden vil ha det bedre hos noen andre, enn å ikke få det den trenger hos meg. Men jeg skal få til en god overgang med forvert (vil ikke selge i første omgang før jeg er sikker på at det er god match). Kommer selvsagt ikke til å selge for penger, men viktig hunden ikke "gis bort" til noen som bare vil ha "gratis" hund.

Anonymkode: afd27...be2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg så noen som omplasserte enn valp fordi de ventet barn, utifra termindato var graviditeten så vidt kjent, og jeg tenker at da var det egentlig bare et påskudd for å omplassere i stedet for å si at de var lei. (Dette var en krevende rase). Sto i tillegg at det hastet, selvom dama såvidt var blitt gravid…

Anonymkode: 10bdc...76e

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting i mot at folk omplasserer så lenge det er av gode grunner. 

Det jeg syns er trist å se, er hunder som merkelig nok skal gis vekk i sommerferien, folk som skaffer seg hund når de vet de er gravide og venter barn og blir sjokkert over at det var vrient med både baby og hund, folk som skaffer seg hund på tross av at de vet de ikke har tid/råd/ork, osv. Uforutsette ting kan skje, og det kan man ikke noe for. 

Anonymkode: 37e2c...ba2

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg så noen som omplasserte enn valp fordi de ventet barn, utifra termindato var graviditeten så vidt kjent, og jeg tenker at da var det egentlig bare et påskudd for å omplassere i stedet for å si at de var lei. (Dette var en krevende rase). Sto i tillegg at det hastet, selvom dama såvidt var blitt gravid…

Anonymkode: 10bdc...76e

Hvordan vet du at det ikke er snakk om et risiko svangerskap og at det er derfor valpen må omplasseres? Vi må bli flinkere til å ikke dømme folk så fort.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Myrmica skrev (17 timer siden):

 

Selvsagt bør disse folka ikke ha skaffet seg hund i utgangspunktet, og det er absolutt kritikkverdig. Men de bør ikke kritiseres for å omplassere hunden, den vil jo få det bedre et annet sted. 

Det kan være sånn at kritikerne til omplassering i stor grad tar med seg den negative følelsen overfor den aktuelle hundeeier. Som evt. skaffet seg hund på tynt grunnlag. Og kanskje også omplasserer den på tynt grunnlag selvsagt. Enda mer berettiget kritikk.

Skal selv se på valper idag. Har blandede følelser. Har jeg virkelig kommet langt nok over sorg/tap av forrige hund enda f.eks. Jeg vil absolutt ikke ende opp med å ha mindre entusiasme overfor den nye hunden enn den har rett på.

Kanskje jeg selv nå skaffer meg hund på et for tynt grunnlag?

 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (3 timer siden):

Det kan være sånn at kritikerne til omplassering i stor grad tar med seg den negative følelsen overfor den aktuelle hundeeier. Som evt. skaffet seg hund på tynt grunnlag. Og kanskje også omplasserer den på tynt grunnlag selvsagt. Enda mer berettiget kritikk.

Man kan kritisere folk for å kjøpe hund på feil/tynt grunnlag, men jeg synes ikke man skal kritisere dem for å omplassere på tynt grunnlag. Man kan selvsagt synes at folk er teite eller korttenkte om de gir opp hunden sin, men slik kritikk gavner ikke hunden, og det er dens beste vi bør tenke på, ikke hvor teite vi synes eierne er.

Om man vurderer omplassering, uansett hva grunnen er, da bør man nesten bare hive seg rundt og omplassere så fort som mulig. Da er det noe som ikke er som det skal, og hunden har det sannsynligvis ikke helt bra, enten fordi den ikke er ønsket, eller fordi eier ikke har tid/råd/overskudd/kunnskap eller hva nå grunnen er.

Om man stigmatiserer omplassering, og gjør det skambelagt eller vanskelig, og folk risikerer å få hets for det - da kvier de seg kanskje for å omplassere. Så blir hunden gående i en suboptimal situasjon mye lenger enn den hadde trengt.

Da hadde det vært bedre om den kom til et godt hjem med en gang.  

Endret av Myrmica
  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troyamin skrev (7 timer siden):

Hvordan vet du at det ikke er snakk om et risiko svangerskap og at det er derfor valpen må omplasseres? Vi må bli flinkere til å ikke dømme folk så fort.

Jeg vet jo selvfølgelig ikke, men det var en mann som omplasserte hunden (altså var ikke han gravid) og med tall var hun maks 4 uker på vei…

Anonymkode: 10bdc...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg vet jo selvfølgelig ikke, men det var en mann som omplasserte hunden (altså var ikke han gravid) og med tall var hun maks 4 uker på vei…

Anonymkode: 10bdc...76e

Du tror ikke at mannen tok ansvar for annonsen slik at dama kunne fokusere på andre ting? Igjen, det er alt for lett å dømne uten at vi vet alvoret bak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...