Gå til innhold

Hvor skal man egentlig poste forespørsel om sletting av bruker?


Aricia

Anbefalte innlegg

Jeg leste gjennom de reviderte reglene for forumet i går, og merket meg at den eneste forklaringen/ eksempelet på hva dere anser som "Generelle henvendelser om forumet" (første underkategori av den lukkede delen av Tilbakemeldinger) er spørsmål om sletting av bruker eller endring av brukernavn: 

Sitat

Generelle henvendelser

Her kan du poste generelle spørsmål om forumet som du av en eller annen grunn ikke ønsker å poste i det åpne underforumet om tilbakemeldinger til forumet. Dette kan for eksempel være forespørsler om sletting av bruker eller endring av brukernavn. Hele moderatorteamet har mulighet til å lese innlegg her, og har anledning til å svare. Hjelp til endring eller sletting av bruker er det kun administrator som har teknisk mulighet til å hjelpe med.

https://forum.kvinneguiden.no/guidelines/

Egentlig litt pussig at nettopp sletting av egen bruker er det som typisk (?) skal postes som generelle henvendelser i lukkede tråder, siden 1. det jo ikke er en generell henvendelse i det hele tatt, men i høyeste grad en henvendelse som angår en spesifikk bruker, og 2. slike endringer må foretas av TSP (eller? jeg vet ikke), som vel ikke har tilgang til de generelle private (sic) trådene på Private forumhenvendelser? I hvert fall kan endringen ikke gjøres av en moderator som reglementet presiserer.

Samtidig ser jeg at en ny tråd akkurat nå med tittelen "Slette bruker?" er flyttet her fra den åpne delen av Tilbakemeldinger, men til "Spørsmål om bruker og moderering", ikke til "Generelle henvendelser". Mange andre typer tråder, som altså ikke gjelder sletting eller endring av bruker, er imidlertid alle flyttet til "Generelle henvendelser". 

Til alt overmål finnes fremdeles den festede tråden Sletting eller endring av bruker øverst i denne åpne delen av Tilbakemeldinger.

Så hvor skal man egentlig poste spørsmål om sletting av bruker? Og i kjølvannet av dette: Hva er en privat generell henvendelse om forumet?

Selv om jeg skulle lagt godviljen til (det toget har gått) finner jeg ingen logikk i noe av dette. Det framstår rett og slett som den mest ugjennomtenkte, ulogiske og mest elendig gjennomførte endringen jeg noensinne har sett.

Endret av Aricia
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aricia skrev (36 minutter siden):

Jeg leste gjennom de reviderte reglene for forumet i går, og merket meg at den eneste forklaringen/ eksempelet på hva dere anser som "Generelle henvendelser om forumet" (første underkategori av den lukkede delen av Tilbakemeldinger) er spørsmål om sletting av bruker eller endring av brukernavn: 

https://forum.kvinneguiden.no/guidelines/

Egentlig litt pussig at nettopp sletting av egen bruker er det som typisk (?) skal postes som generelle henvendelser i lukkede tråder, siden 1. det jo ikke er en generell henvendelse i det hele tatt, men i høyeste grad en henvendelse som angår en spesifikk bruker, og 2. slike endringer må foretas av TSP (eller? jeg vet ikke), som vel ikke har tilgang til de generelle private (sic) trådene på Private forumhenvendelser? I hvert fall kan endringen ikke gjøres av en moderator som reglementet presiserer.

Samtidig ser jeg at en ny tråd akkurat nå med tittelen "Slette bruker?" er flyttet her fra den åpne delen av Tilbakemeldinger, men til "Spørsmål om bruker og moderering", ikke til "Generelle henvendelser". Mange andre typer tråder, som altså ikke gjelder sletting eller endring av bruker, er imidlertid alle flyttet til "Generelle henvendelser". 

Til alt overmål finnes fremdeles den festede tråden Sletting eller endring av bruker øverst i denne åpne delen av Tilbakemeldinger.

Så hvor skal man egentlig poste spørsmål om sletting av bruker? Og i kjølvannet av dette: Hva er en privat generell henvendelse om forumet?

Selv om jeg skulle lagt godviljen til (det toget har gått) finner jeg ingen logikk i noe av dette. Det framstår rett og slett som den mest ugjennomtenkte, ulogiske og mest elendig gjennomførte endringen jeg noensinne har sett.

Hei, @Aricia!

Her har det rett og slett blitt gjort en feil fra min side, og det stemmer at sletteforespørsler foregår i tråden du lenker til. Alternativt kan man også poste det i Spørsmål om bruker og moderering.

Vh Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar @Rhodiola.

Men hvis sletting skal foregå i den eksisterende tråden her i den åpne delen av Tilbakemeldinger, hvorfor nevnes nettopp sletting av bruker eller endring av brukernavn som eksempel (det eneste!) på en forespørsel som skal postes under Generelle henvendelser? Hva er generelle henvendelser, og hvorfor skal de være private?

Det gir faktisk ingen mening - det er mye mer logisk å flytte til Spørsmål om bruker, slik du har gjort.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (31 minutter siden):

Men hvis sletting skal foregå i den eksisterende tråden her i den åpne delen av Tilbakemeldinger, hvorfor nevnes nettopp sletting av bruker eller endring av brukernavn som eksempel (det eneste!) på en forespørsel som skal postes under Generelle henvendelser?

Enkelte har ikke lyst til å poste dette åpenlyst i forumet. Men i all hovedsak så er det som du påpeker meningen at man skal ta i bruk Sletting/endring av bruker-tråden. Underforumet for spørsmål om bruker og moderering brukes i utgangspunktet for henvendelser ifht. rydding og sanksjoner - altså konkrete handlinger som gjelder din egen konto.

Aricia skrev (33 minutter siden):

Hva er generelle henvendelser, og hvorfor skal de være private?

Hensikten med det er å komme i direkte kontakt med teamet som driver med daglig drift av forumet. Brukere av forumet oppfordres til å bruke denne fremfor PM for å lettere få kontakt ved f.eks sykdom eller fravær. En kan fremdeles sende private meldinger til admin/mod hvis det er ønskelig.

Vi vurderer retningslinjene og modereringspraksis flere ganger i året, og neste gang vil skje i nær fremtid. Per dags dato er det denne avgjørelsen som blir stående, men en kan ikke se bort i fra at praksisen vil være åpen for endringer.

Vi ser at det har ført til noen forvirringer, og det hjelper jo ikke at jeg feilvurderer ifht. hvilke tråder som skal flyttes og ikke - det beklager jeg og det er bra du påpeker det sånn at det kan bli klargjort.

Aricia skrev (42 minutter siden):

Hva er generelle henvendelser, og hvorfor skal de være private?

Disse generelle henvendelsene gjelder spørsmål ifht. modereringspraksis, generelle spørsmål om forumet og evt. tilbakemeldinger til moderatorteamet.

Vh Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Rhodiola skrev (51 minutter siden):

Hei, @Aricia!

Her har det rett og slett blitt gjort en feil fra min side, og det stemmer at sletteforespørsler foregår i tråden du lenker til. Alternativt kan man også poste det i Spørsmål om bruker og moderering.

Vh Rhodiola, adm.

Tilføyelse: Nå ser jeg jo at du skriver at det faktisk ER i "Spørsmål om bruker" etc at man kan poste spørsmål om sletting av bruker - IKKE i "Generelle henvendelser". Det gir totalt mening etter mitt syn - hvis man vil slettes eller endre brukernavn kan man ønske at det ikke skal offentliggjøres. 

MEN, og dette svarer du ikke på: Hvorfor presiseres det da i reglementet (jf sitatet i mitt første innlegg) at forespørsel om sletting av bruker er et eksempel på en generell henvendelse? Det gir oss ingen pekepinn i det hele tatt på hva en generell henvendelse om forumet er, og hvorfor den til tross for sin generelle karakter skal unntas offentlighet.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (7 minutter siden):

Tilføyelse: Nå ser jeg jo at du skriver at det faktisk ER i "Spørsmål om bruker" etc at man kan poste spørsmål om sletting av bruker - IKKE i "Generelle henvendelser".

En kan poste dette i generelle henvendelser, og formuleringen her er noe som kan sees på. Skal sørge for en vurdering ifht. det.

Aricia skrev (9 minutter siden):

Hvorfor presiseres det da i reglementet (jf sitatet i mitt første innlegg) at forespørsel om sletting av bruker er et eksempel på en generell henvendelse?

Som nevnt kan du poste det i sletting/endring av bruker tråden, evt. spørsmål om bruker og moderering eller generelle henvendelser. Hvis det står på formuleringen av retningslinjene som pekepinner så skal jeg ta med denne tilbakemeldingen videre.

Aricia skrev (10 minutter siden):

og hvorfor den til tross for sin generelle karakter skal unntas offentlighet.

Det er som sagt enkelte som ikke ønsker å poste dette åpenlyst i forumet, hva det gjelder kan jeg ikke svare på.

Vh Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar igjen @Rhodiola

Jeg beklager at jeg pirker på detaljer. Det er ikke for å kritisere språkbruk eller formuleringer i seg selv, men for å avdekke en manglende begrunnelse for den nye organiseringen av Tilbakemeldinger. Den nye strukturen framstår som dårlig forklart i reglementet fordi den virker dårlig gjennomtenkt og dårlig begrunnet. Det er den manglende begrunnelsen jeg ønsker å avdekke og påpeke.

Jeg har ikke noen problemer med å forstå at enkelte vil ønske å holde sletting av bruker eller endring av brukernavn privat eller unntatt offentlighet, som jeg har presisert i et av innleggene mine. Men det er ingen grunn til å gjøre alle former for generelle tilbakemeldinger om forumet til private og unntatt offentlighet. Da jeg en gang slettet en bruker sendte jeg bare en PM til en admin og fikk det fikset i all stillhet, så ikke skjønner jeg at dette er noe problem som krever ny forumsstruktur.

Reglementet begrunner det å flytte generelle diskusjoner om forumet til en lukket del med å vise til at her kan man slette brukeren sin uten at hele forumet trenger å få vite om det. Det framstår som en avledende manøver, eller som et vikarierende motiv. Ingen av trådene dere til nå har flyttet til "Generelle henvendelser" handler nemlig om sletting av bruker. De omhandler generelle problemstillinger av allmenn interesse. Dette underkommuniseres og tåkelegges både i reglementet, og i begrunnelsene dere gir i tråder som denne for endringen.

Men jeg har fått mitt svar: Begrunnelsen for å flytte Ris og ros-diskusjoner til Generelle henvendelser, lukket for plenumsdiskusjon, har stadig ikke blitt gjort rede for.

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...