Gå til innhold

One meal a day - hvordan kan det dekke kroppens behov?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja. Det lurer jeg på.. Altså jeg forstår at en da må være uhyre nøye på hva og hvor mye en spiser, men kan det likevel i lengden dekke opp alt? 🤔

Er ikke aktuelt for meg, er bare nysgjerrig. Litt fordi jeg får i meg for lite mat selv, og klarer ikke se hvordan enda færre måltider skulle kunne være nok. 

ET måltid på 1500-2000 kcal? Og alt av næring?

Anonymkode: b6d23...4df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å sette det sammen næringsmessige kunne jeg klart. Men fatter ikke at det går an å spise slike mengder i ETT måltid. Det vil jo vide ut magesekken på sikt tenker jeg. Samtidig ville jeg følt meg svimmel i løpet av dagen (mitt inntrykk er at de spiser dette måltider på ettermiddag?). Kunne muligens gått dersom jeg spiste det rundt kl 12. Men nå er jeg en sånn som spiser små og hyppige måltider da. Men er frisk og har bmi 20, så trenger ingen endring. Men ja, jeg blir også fascinert av at noen spiser ett stort måltid om dagen. Sikkert bra for tannhelsen da:)

Anonymkode: 6fd3f...a09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg har hørt om som spiser slik er en fisker. Han har fysisk krevende jobb på fiskebåt og spiser en svær porsjon middag. Det er eneste måltiden han spiser den dagen.

Anonymkode: 9acae...6e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er bedre med intermediate fasting 18/6, da har du et 6 timers spisevindu som du kan få i deg nok næring.

Anonymkode: 04c56...fbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du trener så mye som han over her, så trenger du jo betraktelig mer enn 2000 kcal også 😳😳😳

Anonymkode: b6d23...4df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ingen erfaring selv, men min bror spiser et stort måltid hver dag. Han er flink til å vite hvilke typer mat han må sette sammen og klarer å spise mye. Har ingen mangler (har spurt og han har sjekket) eller slitt med å bli syk, tom for energi osv. Han er masterstudent og har fulltidsjobb så han føler at dagen hans går best opp slik, så han gjør det ikke for vektens skyld da. Han er for øvrig i god fysisk form. 

Anonymkode: 8c5b7...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da må du vel drikke smoothier og spise eple og annen frukt ellers tenker jeg. Men å spise et skikkelig måltid en gang om dagen :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Galskap, 3 måltider er ganske optimalt. Spisevindu på ca 8-10t.

Anonymkode: 758ca...0ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne godt spist sånn. Grunnen til at jeg ikke gjør det, er at det ikke passer med jobb og med livet ellers, verken i familien eller sosialt.

Når jeg er på jobb, foretrekker jeg å spise lunsj med de andre. Det er en viktig sosial greie, synes jeg.

Og i helgene har vi av og til stor frokost, eller jeg har en lunsjavtale med venninner. Dette er også viktig sosialt sett for meg.

Men de fridagene hvor vi ikke har stor frokost, eller jeg ikke har lunsjavtale, spiser jeg ikke før jeg blir sulten, det vil si rundt middagstider.

Om jeg hadde levd alene og heller ikke hatt en jobb med fast lunsjtid hvor alle spiser sammen, hadde jeg ikke spist før i 18-19- tiden på kvelden og vært fornøyd med det.

Man trenger for øvrig ikke å få dekt alle behov for ulike næringsstoffer hver eneste dag. Hvem klarer uansett det, samme hvor mange måltider man spiser? Det holder at man får i seg det man trenger over en viss periode. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser som regel to måltider daglig, av og til ett. Det funker best når jeg spiser minimalt med karbohydrater, da blir jeg ikke sulten oftere. Jeg synes det er veldig praktisk å ikke være avhengig av spisepauser eller faste spisetider. Spiser til noenlunde samme tid hver dag, men det er aldri et problem å måtte utsette et måltid.

Anonymkode: 88b35...41a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.5.2022 den 15.09):

Å sette det sammen næringsmessige kunne jeg klart. Men fatter ikke at det går an å spise slike mengder i ETT måltid. Det vil jo vide ut magesekken på sikt tenker jeg. Samtidig ville jeg følt meg svimmel i løpet av dagen (mitt inntrykk er at de spiser dette måltider på ettermiddag?). Kunne muligens gått dersom jeg spiste det rundt kl 12. Men nå er jeg en sånn som spiser små og hyppige måltider da. Men er frisk og har bmi 20, så trenger ingen endring. Men ja, jeg blir også fascinert av at noen spiser ett stort måltid om dagen. Sikkert bra for tannhelsen da:)

Anonymkode: 6fd3f...a09

Det er jo cluet at kroppen skal bli flinkere til å ta av energilagrene sine. Om du er vant til å spise støtt så vil jo ikke kroppen være fullt like fleksibel sånn. 

Anonymkode: 874f3...378

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.5.2022 den 18.19):

Galskap, 3 måltider er ganske optimalt. Spisevindu på ca 8-10t.

Anonymkode: 758ca...0ed

Tull. Finnes ikke noe som er "optimalt", eller en "one size fits all"...  Alle må finne ut av hva som passer dem, og i deres egen situasjon.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beeblebrox skrev (10 timer siden):

Tull. Finnes ikke noe som er "optimalt", eller en "one size fits all"...  Alle må finne ut av hva som passer dem, og i deres egen situasjon.

Så enkelt og så vanskelig! ;)

Anonymkode: 874f3...378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg hadde spist måltidet på ettermiddagen, hadde jeg blitt sløv i løpet av arbeidsdagen. Hadde jeg spist måltidet på formiddagen, ville jeg nok cravet noe på kvelden. Så for meg er det ikke aktuelt. Dessuten blir det for mye mat for meg på et måltid. Hadde ikke klart å spise det opp. 
 

Men jeg kunne satt sammen et næringsrikt nok måltid om jeg hadde satt meg inn i opplegget.

Anonymkode: 4ae96...95c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...