Gå til innhold

Burde salg av tobakk bli forbudt?

Burde salg av tobakk bli ulovlig?  

125 stemmer

1. 1. Burde salg av tobakk bli ulovlig?

• Ja!
      64
    • Nei
      61

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det fører til at færre begynner å røyke. Sjansen er mindre jo lengre tid som går, og jo høyere aldersgrensen er, jo vanskeligere er det å kjøpe ulovlig. Økt aldersgrense vil være et mer fornuftig tiltak enn alle disse symboltiltakene som har kommet, og har en dokumentert effekt. 

Anonymkode: 7c406...644

De fleste som begynner med tobakk gjør jo det lenge før de er gamle nok uansett! Har ei niese som er  snart15, hun og de fleste venninnene snuser fast allerede! 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
TinaEmilie98 skrev (3 timer siden):

De fleste som begynner med tobakk gjør jo det lenge før de er gamle nok uansett! Har ei niese som er  snart15, hun og de fleste venninnene snuser fast allerede! 

Men da får de spare penger til tannkjøttet må behandles. Tannlegen er dyr!

Anonymkode: 78225...8d1

AnonymBruker
Skrevet

Man kan ikke diskutere kun tobakk i så fall, man må forby alt som ikke er bra for egen helse i så fall. Sikkert smart sett sånn samfunnsmessig, men vet ikke helt om jeg vil bo her da....Man kan i hvert fall ikke forby tobakk og la alkohol og fedme seile sin egen sjø...

Anonymkode: b20fa...114

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er for alle beste

Anonymkode: 8403a...7a7

Det er mye som er "for alles beste" og som vi likevel ikke gjør ;) 

AnonymBruker
Skrevet

Tenker det hadde blitt storbutikk for smuglere, og virket mot sin hensikt. Er vel ikke så mange unge som starter å røyke i dag, men om det hadde blitt forbud så tror jeg det hadde virket mot sin hensikt. 

Om en skulle forby alt en ikke likte, så kan innføre regime med en gang. 

Anonymkode: 395b8...ab8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Man kan ikke diskutere kun tobakk i så fall, man må forby alt som ikke er bra for egen helse i så fall. Sikkert smart sett sånn samfunnsmessig, men vet ikke helt om jeg vil bo her da....Man kan i hvert fall ikke forby tobakk og la alkohol og fedme seile sin egen sjø...

Da får du lage en egen tråd for det da, her diskuterer vi røyking.

Anonymkode: a1580...ca7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jepp, spørs om moraliseringen er så gøy lengre når brus, sjokolade, potetgull og pizza forsvinner 😄 

• Liker 1
Gjest bienvilleparish
Skrevet

Ja det synes jeg faktisk. Det er jo kun skadelig og farlig 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men da får de spare penger til tannkjøttet må behandles. Tannlegen er dyr!

Samme gjelder jo brus og energidrikk 😂 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.5.2022 den 1.20):

Hold deg til tema

Det BLE holdt til tema! ( men du likte ikke svaret...) 

Hilsen noen som er enig!🙂

Anonymkode: 1ee31...97e

Skrevet

La nå voksne mennesker bestemme selv!  Blir kvalm av all moraliseringen enkelte har, og pekefingeren som sier forby alt som ikke er sunt...- det er ikke bra for deg..  PASS PÅ DERE SELV istedet!!!  Skal en ting forbys, så kommer det straks tusen ting til som må forbys fordi det er ikke sunt for deg...  Fy flate- hvor kjedelig et liv det blir etterhvert!!!  Folk flest VET det er usunt, men alle har et valg!  Har selv valgt og ikke røyke, og heller ikke snuse- men andre får da gjøre som de vil!!!!

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
TinaEmilie98 skrev (8 timer siden):

Akkurat, og derfor må man øke aldersgrensen og gjør det vanskeligere for mindreårige å få tak i tobakk. Jo mer tid som går, jo mindre er sjansen for at de begynner.

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Voksne mennesker burde kunne bestemme over egen kropp.

At staten blander seg opp i folks privatliv på denne måten er rett og slett perverst.

Vi må begynne å legalisere flere og flere stoffer, ikke forby dem. Det kalles fremskritt.

Anonymkode: 60899...988

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Akkurat, og derfor må man øke aldersgrensen og gjør det vanskeligere for mindreårige å få tak i tobakk. Jo mer tid som går, jo mindre er sjansen for at de begynner.

Poenget er at aldersgrensen er ikke til hinder for at ungdom begynner! Det at det ikke er lov gjør det bare mer spennende og kult!

AnonymBruker
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Tobakksindustrien- fabrikkene skulle gått opp i røyk!! Så røykerne hadde måtte slutte.😅😅😅

Det er jo bare å dyrke selv, slik de gjorde under krigen.

13 hours ago, AnonymBruker said:

Fordi dere er ekstremt plagsomme for oss! Er man så uheldig at naboen under røyker, kan man ikke lufte uten å følge med, for plutselig er leiligheten full av kvalmende lukt. Orker heller ikke bruke balkongen om det kjederøykes på nabobalkongen. 
Passiv røyking er skadelig, og fælt for allergikere/astmatikere. 
Også helt forferdelig å få en røyker ved siden av seg på buss eller fly. Sitte småkvalm hele turen fordi idioten ved siden av absolutt skulle ta en røyk rett før han gikk på 🤢

Anonymkode: d5f94...586

Det har jeg forståelse for, og jeg liker heller ikke å få andres røyklukt trykket opp i nesa.

Men vet du hva som plager meg mye mer enn røyk? Parfymelukt - parfyme i alskens produkter som mange dynger på seg. Jeg plages såpass av dette at jeg ikke kan gå ut på byen, kan ikke engang reise kollektivt på en fredags- eller lørdagskveld når lufta inne på trikk/buss virkelig dunster. Øynene mine blir røde og sviende, jeg hovner opp rundt øynene og i halsen, det svir i nesa og noen ganger også i ansiktet. Når jeg kommer hjem må jeg ta av alle klær og vaske ansikt og hår.

Jeg kan ikke be noen om å la være å bruke parfyme, det er jeg som må holde meg unna.

Anonymkode: 361b8...0ac

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
TinaEmilie98 skrev (2 timer siden):

Poenget er at aldersgrensen er ikke til hinder for at ungdom begynner! Det at det ikke er lov gjør det bare mer spennende og kult!

Jo, det er akkurat det det gjør. Høye aldersgrenser og streng kontroll av salg med strenge straffer for å selge til mindreårige virker. Det er vanskelig å ikke se forskjell på en 12 åring og en 21 åring, men ikke like lett for en 16 med og en 18 åring. Derfor må grensen opp og kontrollen skjerpes. Det er politikk som virker.

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jo, det er akkurat det det gjør. Høye aldersgrenser og streng kontroll av salg med strenge straffer for å selge til mindreårige virker. Det er vanskelig å ikke se forskjell på en 12 åring og en 21 åring, men ikke like lett for en 16 med og en 18 åring. Derfor må grensen opp og kontrollen skjerpes. Det er politikk som virker.

Skjønner at du lever i en teoretisk verden, og ikke har vært røyker/snuser i ung alder! 
Jeg gikk aldri på butikken som 12-åring for å kjøpe røyk… Ei heller som 17-åring… Første gangen jeg kjøpte røyk i butikk selv var på 18-års dagen min! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.5.2022 den 0.56):

Hvor leste du det?

Det leser man jo i alle tråder om røyking. Det finnes ikke et godt ord å oppdrive om en som røyker. 

Anonymkode: 0534c...e41

AnonymBruker
Skrevet
TinaEmilie98 skrev (3 timer siden):

Skjønner at du lever i en teoretisk verden, og ikke har vært røyker/snuser i ung alder! 
Jeg gikk aldri på butikken som 12-åring for å kjøpe røyk… Ei heller som 17-åring… Første gangen jeg kjøpte røyk i butikk selv var på 18-års dagen min! 

De fleste gjør det, og derfor virker økt aldersgrense og verdens helseorganisasjon anbefaler økte aldersgrenser og strengere kontroll for å få ned bruken blant mindreårige og hindre at folk begynner å røyke.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5325729/

Skrevet

Et salgsforbud i Norge ville være meningsløst så lenge man kan få kjøpt det lovlig i nabolandene. 

Høyere aldersgrenser vil også være meningsløst så lenge de ikke blir håndhevet. Øker man grensen til 20, så vil det være like enkelt for en 19-åring å skaffe seg sigaretter som det er for 17-åringene i dag. De som vil, får det til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...