Gå til innhold

Burde salg av tobakk bli forbudt?

Burde salg av tobakk bli ulovlig?  

125 stemmer

1. 1. Burde salg av tobakk bli ulovlig?

• Ja!
      64
    • Nei
      61

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Bacteria skrev (1 time siden):

Hva med de som skader seg på hasardiøse toppturer? Blir tatt av snøras? Motorsyklister..

Må ta fra de rett til helsehjelp også da.

Å differensiere mellom ulike risikoprofiler syntes jeg ikke høres så galt ut. Alle bør selvsagt ha tilgang til samme, grunnleggende behandling og sykehusopphold som i dag, men utover det syntes de som tar høyere risiko skulle tegnet en ekstra forsikring for det. 

I den grad hasardiøse toppturer er ekstremsport, så er det faktisk en slik ordning for ekstremsportutøvere. Der må man tegne forsikring for å ha lov til å hoppe fallskjerm, fly hangglider eller hva nå ekstremsporten innebærer. 

Anonymkode: 88f57...a96

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
TinaEmilie98 skrev (3 timer siden):

Idioti… Vi får tak i tobakk uansett! 
Jeg kjøper uansett ikke i Norge! Altfor dyrt!

Ikke like mange hadde startet å røyke om det ble ulovlig 

Anonymkode: 8403a...7a7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker jo med en gang ja! For da kunne jeg kanskje ha sluttet med snus. Men i realiteten hadde jeg nok bare reist over grensa eller kjøpt smuglervarer (som ville blitt en stor "industri"). Vi ser hvor lite kriminalisering fungerer ved andre stoffer så ser ikke helt hensikten. 

Anonymkode: 9b970...896

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Tenker jo med en gang ja! For da kunne jeg kanskje ha sluttet med snus. Men i realiteten hadde jeg nok bare reist over grensa eller kjøpt smuglervarer (som ville blitt en stor "industri"). Vi ser hvor lite kriminalisering fungerer ved andre stoffer så ser ikke helt hensikten. 

Du tror ikke flere ville ha sluttet, og færre startet å røyke?

Anonymkode: 5ba8a...114

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ikke like mange hadde startet å røyke om det ble ulovlig 

Nuvel, ungdom som starter å røyke nå til dags henger som regel i miljø der det er lav terskel for andre stoffer også (den ulovlige typen). Jeg var en av de ungdomsrøykerne for et par år siden, og forbud hadde ikke stoppet meg eller mine venner. Det hadde om noe bare gjort det enda kulere. Voksne (20+) som begynner å røyke tror jeg ikke er en særlig stor brukergruppe men mulig det hadde funket på dem. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du tror ikke flere ville ha sluttet, og færre startet å røyke?

Anonymkode: 5ba8a...114

Joda det tror jeg, men ikke et stort nok antall som trengs for å rettferdiggjøre såpass kontroll over befolkningens frie vilje. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nuvel, ungdom som starter å røyke nå til dags henger som regel i miljø der det er lav terskel for andre stoffer også (den ulovlige typen). Jeg var en av de ungdomsrøykerne for et par år siden, og forbud hadde ikke stoppet meg eller mine venner. Det hadde om noe bare gjort det enda kulere. Voksne (20+) som begynner å røyke tror jeg ikke er en særlig stor brukergruppe men mulig det hadde funket på dem. 

Akkurat.

Har man ikke lært noe som helst av skateboard-forbudet, og hvordan nettopp det at dette var ulovlig i 1980-årene motiverte unge til å bli ivrige skatere ...?

Ikke lenger like kult å begynne å skate når man får brettet som julegave fra tante Guro sammen med en hjemmestrikket genser med påskriften "Jeg elsker å skate".

Herlighet, så naive og rett og slett dumme folk er - som tror at det å rette en streng pekefinger mot ungdom og forby noe er løsningen; det norske skateboard-forbudet er et glimrende eksempel på hvordan forbud virker helt mot sin hensikt.

Dersom målet er å få flere unge til å begynne å røyke, ja - da er løsningen å forby sigaretter ...

Anonymkode: c5b9f...c82

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dersom målet er å få flere unge til å begynne å røyke, ja - da er løsningen å forby sigaretter ...

Nei, det fører bare til at det skjer via kriminelle som selger ulovlig med masse dritt i tobakken for å få folk avhengige og selge mer. De bryr seg ikke om det  er helseskadelig eller ikke. Veldig få unge røyker uansett, så dagens politikk med å gi informasjon om helseskader virker godt.

Anonymkode: 7c406...644

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har rett

Gjest Hippokrates
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 28.5.2022 den 0.50):

Burde salg av tobakk bli forbudt over hele landet? Hvis ikke, hva er så bra med tobakk?

Selvfølgelig ikke. Tobakk er ikke engang rusmiddel. Og tobakk skader kun en selv.

Man kan heller begynne med å forby alkohol... som skaper vold, voldtekter, trafikkulykker, død, drap, mistrivsel, rusavhengighet, psykiske problemer, ødelagte høytider, familiekaos, barn på institusjoner osv. 

Men neida. Herregud ikke rør vinen til folk. Ta den uskyldige tobakken heller...

Endret av Hippokrates
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes det burde forbys, i det minste burde det forbys i det offentlige, er så lei av å puste inn den ekle røyklukta når jeg går ute på gata.

Anonymkode: e4c4a...849

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Cylon skrev (8 minutter siden):

Selvfølgelig ikke. Tobakk er ikke engang rusmiddel. Og tobakk skader kun en selv.

Man kan heller begynne med å forby alkohol... som skaper vold, voldtekter, trafikkulykker, død, drap, mistrivsel, rusavhengighet, psykiske problemer, ødelagte høytider, familiekaos, barn på institusjoner osv. 

Men neida. Herregud ikke rør vinen til folk. Ta den uskyldige tobakken heller...

Uenig 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, men alkohol og mat og drikke med sukker i. Det er et enormt samfunnsproblem når såpass mange blir skadet, syk, drept eller dør pga dette. Røyking er ikke i nærheten. 

Anonymkode: d2912...c50

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, men alkohol og mat og drikke med sukker i. Det er et enormt samfunnsproblem når såpass mange blir skadet, syk, drept eller dør pga dette. Røyking er ikke i nærheten. 

Røyking er verst

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Røyking er verst

Du skal absolutt få lov å mene det, men statistisk dreper sukker og alkohol flere liv i Norge og belaster helsevesenet i mye større grad. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du skal absolutt få lov å mene det, men statistisk dreper sukker og alkohol flere liv i Norge og belaster helsevesenet i mye større grad. 

Uenig

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Uenig

Du svarer det stadig vekk, men klarer aldri å argumentere hvorfor.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du svarer det stadig vekk, men klarer aldri å argumentere hvorfor.

Trenger ikke

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Trenger ikke

Klarer ikke 🤭

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Klarer ikke 🤭

Ditto 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...