AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #1 Skrevet 27. mai 2022 Hei, Vi er 4 søsken. Nå skal min mor selge huset, fordi hun syns det er for mye for henne å ta seg av. Jeg har ikke noe mot salg, men syns hun bør selge det til markedspris. Hun vil selge det til broren min uten å engang innhente verdivurdering eller takst. Broren min har komt med et bud langt under det jeg mener det er verdt (ca. 1 mill. lavere) og resten av søskene mine synes å være ok med dette, fordi de vil at huset skal bli i familien. Broren min har god økonomi og er i stand til å betale markedspris så det er nevnt. Min mor har langt dårligere økonomi. Jeg har sagt fra om at jeg syns hun skal selge det til den som evt. byr mest og at hun må innhente takst/ verdivurdering og bruke megler, men hun syns det er dyrt å benytte "profesjonelle". Jeg har sagt jeg kan legge ut for takst m.m. Jeg synes billigsalg av huset er en urettferdig og dårlig løsning både for min mor som er pensjonist og resten av søskene. Blir likevel litt i tvil på meg selv ettersom det kun er jeg i familien som er av denne oppfatningen og vurderer å bare trekke meg helt ut av diskusjonen. Hadde dere akseptert at deres søsken fikk kjøpe foreldrebolig billig? Anonymkode: 19b9b...4e4 6 3
Million Skrevet 27. mai 2022 #2 Skrevet 27. mai 2022 Moren din gir da på en måte 1 million til denne broren deres, en million som dere andre søsken ikke får. Det er urettferdig. For det er ingenting som hindrer broren deres i å selge huset igjen til markedspris om ett år eller to....og tjene rått på det. 48 1
Pås Skrevet 27. mai 2022 #3 Skrevet 27. mai 2022 Det har jeg opplevd. Det var så viktig for min far at huset ble i familien at han solgte til broren min for spottpris! Jeg tenkte at det måtte min far få bestemme selv, hans hus, hans penger! Så lenge din mor er åndsfrisk og vet hva hun gjør er det opp til henne mener jeg. 8
h/k Skrevet 27. mai 2022 #4 Skrevet 27. mai 2022 En verdivurdering fra megler er gratis. Det blir helt feil at din bror skal få en såpass god forskudd på arv, mens dere andre ikke får noe. Hva om det viser seg at huset er verdt mer enn en million mer? Hva om han selger det etter ett år og putter fortjenesten i lomma? 23
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #5 Skrevet 27. mai 2022 Pås skrev (2 minutter siden): Det har jeg opplevd. Det var så viktig for min far at huset ble i familien at han solgte til broren min for spottpris! Jeg tenkte at det måtte min far få bestemme selv, hans hus, hans penger! Så lenge din mor er åndsfrisk og vet hva hun gjør er det opp til henne mener jeg. Det synes ikke jeg. Da bør ikke bror kunne selge det videre uten at rest av verdi takst går til søsken. Anonymkode: 1caff...b08 4
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #6 Skrevet 27. mai 2022 Enig i at dette er mors valg. Du kan jo by et par hundre tusen over, og lage en liten budrunde, om du har lyst på leiligheten. Det virker jo som en gylden mulighet til å få en billig investering i boligmarkedet samtidig som du slipper å betale alle mulige andre ledd. Om du ikke er interessert i å by, synes jeg du heller ikke har rett til å klage over at det er kjipt at broren din - som har gitt et tilbud - får leiligheten. Den som prøver, kan jo ikke feile. Anonymkode: 1a6e8...9b5 5
Gjest Chroma Skrevet 27. mai 2022 #7 Skrevet 27. mai 2022 Det der har jeg også opplevd. Vi er 4 søsken, hvor den eldste fikk kjøpe barndomshjemmet ekstremt rimelig. Han solgte etter ganske kort tid med stor fortjeneste. Utrolig urettferdig.
AprilLudgate Skrevet 27. mai 2022 #8 Skrevet 27. mai 2022 Pås skrev (8 minutter siden): Det har jeg opplevd. Det var så viktig for min far at huset ble i familien at han solgte til broren min for spottpris! Jeg tenkte at det måtte min far få bestemme selv, hans hus, hans penger! Så lenge din mor er åndsfrisk og vet hva hun gjør er det opp til henne mener jeg. Joda. Men det er noe med å forklare mor og forsåvidt bror at det er viktig å være ryddig rundt arv så man ikke skaper konflikter. Dette ville skapt konflikt i de aller, aller fleste familier. Og jeg ville bare sagt at det er uaktuelt at mor stikker hodet i sanden og løser det på denne måten. Hennes penger ja, men ikke når hun fordeler skjevt blant barn. 10 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #9 Skrevet 27. mai 2022 Dette hadde jeg faktisk ikke godtatt med mindre bror skriver under på en klausul om at dersom han selger huset videre så skal fortjeneste deles med søsken. Spesielt siden han ikke har dårlig råd Anonymkode: aec38...a9a 14 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #10 Skrevet 27. mai 2022 Sitter din mor i uskiftet bo eller har hun vært enslig? Anonymkode: c6616...c68 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #11 Skrevet 27. mai 2022 Hvis din mor sitter i uskifte har hun ikke lov til å selge under markedspris uten å kompensere dere andre Anonymkode: d7519...d24 13 1
Hippogriff Skrevet 27. mai 2022 #13 Skrevet 27. mai 2022 Hvis det var en måte å beholde et hus av sentimental verdi internt i familien, ville jeg hatt forståelse for et slikt valg. Hvis ikke, måtte jeg uansett akseptert at mine foreldre gjør som de vil med sine egne verdier. Så lenge de er i live er det snakk om deres penger, ikke min arv. 4
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #14 Skrevet 27. mai 2022 Moren din sier huset er for mye å ta seg av. Hun vet hvor mye det koster å ha et hus, vedlikehold, forsikringer, kommunale avgifter, strøm, tid og så videre. Da tenker hun kanskje at hvis han får huset til litt under takst så kompenserer dette litt for de byrdene som kommer med huset. I tillegg er det en fordel for henne at huset blir i familien. Hvis du har forklart godt for henne hvorfor du mener dette er urettferdig og hun likevel vil gjøre det, så ville jeg vurdert å gi meg for å beholde freden i familien. Eventuelt foreslått å lage en avtale om at søsknene har forkjøpsrett til samme pris dersom broren vil selge i fremtiden. Anonymkode: 9aba7...096 2
Gjest Smeltemann Skrevet 27. mai 2022 #15 Skrevet 27. mai 2022 Din mor kan selge huset så mye hun vil under takst eller verdi. Det som kan stoppe et sånt salg er om hun sitter i uskiftet bo. Du har ingen ting med salget og summen å gjøre 🙂🙂
h/k Skrevet 27. mai 2022 #16 Skrevet 27. mai 2022 Dette er en oppskrift for å splitte familien. Bare å glede seg til arveoppgjøret når bror skal ha mer. 21
Huset Skrevet 27. mai 2022 #17 Skrevet 27. mai 2022 Ser det ikke er innhentet takst. Det ville jeg gjort. Det er gratis å innhente takst via en megler, og vanlig å ta snittet av tre takster. Om han så får kjøpe det 1 mill under takst nå, kan en mulighet være en avtale i et testament på at denne millionen er forskudd på arv, slik at dere andre tre får tilsvarende mer enn han senere. Effekten vil for han bli lavere utgifter nå, og fred i familien. For dere andre vil dette være mer rettferdig. Løsningen forutsetter selvfølgelig at det er nok verdier til dere andre igjen i boet. Er han virkelig interessert i huset, og ikke bare i å gjøre et kupp, bør han være tilfreds med en slik løsning. Til syvende og sist er det jo din mor som bestemmer, men om hun ser salget kan skape splid, vil hun kanskje se at dere alle er bedre tjent med at markedspris legges til grunn. Jeg ville, som deg, ønsket at han skulle kjøpe for antatt markedspris. 5
Gjest Smeltemann Skrevet 27. mai 2022 #18 Skrevet 27. mai 2022 Huset skrev (2 minutter siden): Ser det ikke er innhentet takst. Det ville jeg gjort. Det er gratis å innhente takst via en megler, og vanlig å ta snittet av tre takster. Om han så får kjøpe det 1 mill under takst nå, kan en mulighet være en avtale i et testament på at denne millionen er forskudd på arv, slik at dere andre tre får tilsvarende mer enn han senere. Effekten vil for han bli lavere utgifter nå, og fred i familien. For dere andre vil dette være mer rettferdig. Løsningen forutsetter selvfølgelig at det er nok verdier til dere andre igjen i boet. Er han virkelig interessert i huset, og ikke bare i å gjøre et kupp, bør han være tilfreds med en slik løsning. Til syvende og sist er det jo din mor som bestemmer, men om hun ser salget kan skape splid, vil hun kanskje se at dere alle er bedre tjent med at markedspris legges til grunn. Jeg ville, som deg, ønsket at han skulle kjøpe for antatt markedspris. Hva er vitsen med en takst når sønnen vil betale det mor forlanger? Salget har ingen ting med arv og gjøre........
Gjest Villfisker Skrevet 27. mai 2022 #19 Skrevet 27. mai 2022 Million skrev (1 time siden): Moren din gir da på en måte 1 million til denne broren deres, en million som dere andre søsken ikke får. Det er urettferdig. For det er ingenting som hindrer broren deres i å selge huset igjen til markedspris om ett år eller to....og tjene rått på det. Enig i dette. Det blir en veldig forskjellsbehandling.
Gjest Villfisker Skrevet 27. mai 2022 #20 Skrevet 27. mai 2022 Smeltemann skrev (2 minutter siden): Hva er vitsen med en takst når sønnen vil betale det mor forlanger? Salget har ingen ting med arv og gjøre........ Det som er urettferdig, er at han i praksis får en veldig stor gave som de andre ikke får. Dette er å be om bråk blant søsken. Hadde denne sønnen hatt litt moral, hadde han sagt nei til dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå