Gå til innhold

Jobba i norge i 6år nå, ikke lett å bli venn med nordmenn.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenker at spansk kultur og norsk kultur er ganske ulik. Det kan bare ikke sammenlignes.

Kan skjønne at det kan være vanskelig for en spanjol i Norge. Samme som at det ville vært vanskelig for meg som typisk «kald» nordmann å tilpasse meg kulturen i Spania. 

Anonymkode: 9da82...83b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min opplevelse er at det er enklere å bli kjent med folk via aktiviteter. Frivillige organisasjoner skriker etter frivillige både innen idrett, friluftsliv, friidrett, musikk, kunst og alt annet. Og da blir man faktisk kjent med folk og, som og kan bli gode venner utenfor organisasjonen.

Mitt tips :)

Anonymkode: 796cc...a54

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir alltid litt delt når jeg leser slike tråder.

 På den ene siden ser jeg at nordmenn ofte kan virke reserverte, kalde, og lite imøtekommende mot fremmede.

På den andre siden har jeg vært den som gang på gang har blitt avvist når jeg har strukket frem en vennskapelig hånd til innflyttere fra andre land. 

Jeg kan ha invitert dem over for å bli kjent, bare for å høre på klager om hvor vanskelig det er for utlendinger å få venner i Norge.  Noen ganger har jeg hintet om at jeg vil gjerne være deres venn, men da har jeg fått høre at de snakket om å få venner på samme nivå som dem selv, indirekte sagt: jeg er ikke på deres nivå.

For å sette det på spissen: Jeg er god nok til å høre på klagesangen om alt som er galt med Norge og nordmenn, men jeg er ikke kulturell nok, høyt nok utdannet, intelligent nok, sofistikert nok, til å være en venn.

Anonymkode: b7085...f16

  • Liker 8
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker fra jeg var barn ble vi lært opp til å ikke prate med fremmede. Kanskje ikke så rart vi er redde for å prate med folk vi ikke kjenner. Om noen jeg bare har møtt en gang ringer meg f.eks etter en fest får jeg helt angst. Jeg bruker lang tid på å bli kjent med folk og det må skje naturlig.

Anonymkode: 3c63d...83d

  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok helt rett i dine observasjoner. Norge er et varmt samfunn, samtidig som vi er tilbaketrukne og skeptiske. 
En må jobbe 2 år i en ny jobb for å være en del av teamet er det forsket på. 
Folk er opptatt med sitt og vi er litt huleboere. 
fremmede folk - spesielt på små plasser det alle kjenner alle.. blir folk skeptiske. Hvis du blir kjent med en innflytter/ utlending er det samme som at du ikke har venner. 
Vi søker hele tiden folk som er like oss selv, og vi trenger lang tid på å bli trygg nok på å bli kjent. 
Er det noen som har blitt kjent med en utlending og de har fått et nettverk, tør vi selv å bli kjent også. 
Vi nordmenn er sære, men også veldig fine 

Anonymkode: a64a5...afb

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også dette er en storby-ting. Jeg kommer fra Vestlandet og broren min flytta til en by nærme oslo for noen år siden. Hver gang han såg naboene sa han hei, mens naboene totaltignorerte han, satte blikket i bakken og nærmest løp inn igjen til leiligheten sin😂 Til tross for at han er svært utadvent, jobbet i oslo med mange kollegaer og har mange hobbier fikk han ingen nære venner. Kun folk han visste navnet på. Vennene til dama hans ble vennene hans. Han flytta tilbake etter noen år.
Mens jeg bor nå i en pitteliten bygd. Det er ikke måte på hvor ofte jeg blir invitert med på ting, alt ifra trening til fjelltur til fest. Det er noe hver helg. Folk sier hei når de møter deg på gata, de møter blikket mitt, de vil bli venner. Jeg og broren min kunne egentlig bytta plass. Jeg er typisk norsk som ikke vil at fremmede eller bekjente skal snakke med meg😅

Anonymkode: 40098...5ed

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar alle sammen.

Jeg har prøvd på mange måter, men det blir aldri noe mer enn det øyeblikket man møtes.

Skal ikke bruke for mye tid på dette mer, tar ting som det kommer :) 

 

Anonymkode: 00022...110

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entern skrev (7 timer siden):

Oslo er slett ikke spesielt kaldt, nei.

Små/mindre steder kan være mye, mye verre. Lillehammer, f.eks.

Har aldri vært i Lillehammer, så det skal jeg ikke uttale meg om. Men i småskalasamfunn bryr folk seg mer om hverandre, og tar vare på hverandre på en helt annen måte.  I Oslo kjenner du som oftest ikke nærmeste naboen din.  

Anonymkode: 3f493...012

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hei :) 

Flyttet til Norge fordi jeg fikk jobb her med min utdannelse, bra jobb. Bodde før i Spania, så første var å lære seg språk. Startet med det før avreise til Norge. Jeg forstår det er stor forskjell på å leve her og i Spania. Men veldig asosialt samfunn synes jeg.

Spiller dere på jobb heletiden? Dere har på en maske, skal være smilende og blid. På jobben.

VI har hatt forskjellige ting som jobben merkelig nok må arrangere, der ser man også spillet. Dagen etterpå så er alt som før igjen. Nå forstår jeg det slik at ting må arrangerer/organiserer av noen, så skal dere delta på dette bare fordi det er bestemt at slik er det. Rar måte å omgås mennesker på. Alt endres med alkoholen, dagen etterpå er alt glemt?

Møter man en kollega på butikken så vil de knapt hilse på deg.

Naboer er også redde mennesker, kun hatt en nabo som var interessert i kontakt.

Sitter du på bussen, farlig å snakke til noen. Fått stygge blikk flere ganger, jeg har bare sagt hei. Småpratet om ting, ikke spurt om private ting som "hva jobber du med". Nordmenn bruker alltid den. Jeg er mer opptatt av mennesker enn jobben deres.

Gi fra seg setet til eldre eller gravide på bussen skjer jo nesten aldri. Eller hjelpe noen som trenger det av/på. Så en eldre mann med støttehjulmaskin som falt forover ut av bussen, ingen brydde seg.

Synes det er litt kaldt samfunn her, jeg skal prøve å godta det.

Anonymkode: 00022...110

Ja nordmen spiller fake roll. Og isteden for å være hyggelig på en neutral og mennesklig måte så bruker dem opp energin på jobb og har ikke til overs for vennskap på fritiden. :) 

Anonymkode: 1a735...706

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Takk for svar alle sammen.

Jeg har prøvd på mange måter, men det blir aldri noe mer enn det øyeblikket man møtes.

Skal ikke bruke for mye tid på dette mer, tar ting som det kommer :) 

 

Anonymkode: 00022...110

Det er da litt for tidlig å miste håpet. Har bodd her i 15+++ år, på samme plass og først nå føler jeg at jeg begynner å få noen gode bekjente. Håper de blir venner etterhvert. De fleste fikk jeg gjennom barna. 

Men er i grunnen enig i det du skriver. Det ER vanskelig å bli venn med norske. Jeg byr mye på meg selv, inviterer og tar kontakt. Er frivillig. Men opplever at de fleste har som regel nok med sitt - familie, venner fra skolen osv. Jeg gir meg ikke😄  men etter 3-4 forsøk uten at det fører noen steder så går jeg videre og prøver med noen andre. 

Kanskje du var litt uheldig og prøvde deg på de som ikke er så glad i sosialt samvær? 

Anonymkode: ce2ce...c20

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt fra noen utenlandske venner at de i hjemlandet har mange flere venner, men at det er mer overfladisk. Og at de har blitt imponert av hvor mye vi stiller opp for hverandre her når man virkelig har blitt venner. Det er noe i det kanskje?

Men ja vi er innesluttet i offentligheten. Selv elsker jeg å skravle med fremmede, så det blir ofte til at jeg skravler med "originaler" og folk som ikke bryr seg så mye 😊

  • Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hei :) 

Flyttet til Norge fordi jeg fikk jobb her med min utdannelse, bra jobb. Bodde før i Spania, så første var å lære seg språk. Startet med det før avreise til Norge. Jeg forstår det er stor forskjell på å leve her og i Spania. Men veldig asosialt samfunn synes jeg.

Spiller dere på jobb heletiden? Dere har på en maske, skal være smilende og blid. På jobben.

VI har hatt forskjellige ting som jobben merkelig nok må arrangere, der ser man også spillet. Dagen etterpå så er alt som før igjen. Nå forstår jeg det slik at ting må arrangerer/organiserer av noen, så skal dere delta på dette bare fordi det er bestemt at slik er det. Rar måte å omgås mennesker på. Alt endres med alkoholen, dagen etterpå er alt glemt?

Møter man en kollega på butikken så vil de knapt hilse på deg.

Naboer er også redde mennesker, kun hatt en nabo som var interessert i kontakt.

Sitter du på bussen, farlig å snakke til noen. Fått stygge blikk flere ganger, jeg har bare sagt hei. Småpratet om ting, ikke spurt om private ting som "hva jobber du med". Nordmenn bruker alltid den. Jeg er mer opptatt av mennesker enn jobben deres.

Gi fra seg setet til eldre eller gravide på bussen skjer jo nesten aldri. Eller hjelpe noen som trenger det av/på. Så en eldre mann med støttehjulmaskin som falt forover ut av bussen, ingen brydde seg.

Synes det er litt kaldt samfunn her, jeg skal prøve å godta det.

Anonymkode: 00022...110

Hvilken by? Finn noen utenlanske dere

Anonymkode: e0e94...534

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har HELT rett !! Den gjengse nordmann ønsker å tilhøre den øvre middelklassen og bærer masker alt utenom bussen, og de kjører ikke buss ! 

Halvparten av FAU foreldrene streber og vil være med 😳

De rike er utilnærmelige, de fattige uinteressante og uten stemme. 

Så har man de i mellomsjiktene som holder hodet over vannet og streber etter sikkerhet.  Ifht status eller økonomi. 

Sååå vanvittig å forholde seg til som 3.generasjons spanjol 💃🎶❤ Og ingen har fiesta ( lave skuldre) eller danser på bordet lenger ! 

Jeg har trua på Ola Nordmann i krig ,💪 men er som en kunstnerisk sjel så lei av rotteracet alle må delta i , med påklistra tryne.  

Når ungene blir store flytter jeg forhåpentligvis til en rabb, - der ingen skulle tru,nokon kunne bu.... et fiskevær på et skjær, eller en dyp avkrok  på Finnskogen ❤ Det siste er mest sannsynlig 🧘‍♀️

Er ikke assosial på noen måte. Gjennom mitt arbeid er det sosiale hovedfokus 🙂❤ 

På det sjelelige planet: orker ikke SIMS i 30 år til ! 

Naturen og pusterommet kaller 🌲Og det ekte.  

Endret av Havspeil
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har aldri vært i Lillehammer, så det skal jeg ikke uttale meg om. Men i småskalasamfunn bryr folk seg mer om hverandre, og tar vare på hverandre på en helt annen måte.  I Oslo kjenner du som oftest ikke nærmeste naboen din.  

Anonymkode: 3f493...012

Ikke min erfaring 😊

Dvs., noen småsteder er sånn, så klart, men andre er det absolutt ikke og Lillehammer er et slikt et.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heip skrev (50 minutter siden):

Jeg har hørt fra noen utenlandske venner at de i hjemlandet har mange flere venner, men at det er mer overfladisk. Og at de har blitt imponert av hvor mye vi stiller opp for hverandre her når man virkelig har blitt venner. Det er noe i det kanskje?

Men ja vi er innesluttet i offentligheten. Selv elsker jeg å skravle med fremmede, så det blir ofte til at jeg skravler med "originaler" og folk som ikke bryr seg så mye 😊

Jepp det tror jeg nok det er noe i ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil jo alltid være kulturforskjeller når man er fra ulike land. Men jeg kjenner da nordmenn som er litt mer som deg.

Jeg derimot, er nok enn sånn typisk "kald" nordmann (dame). Jeg er på jobb for å gjøre jobben min. Selvfølgelig snakker vi kollegaer sammen, men det stopper der. Jeg finner det helt naturlig. Når jeg tilbringer 8 timer på jobb, mange dager i uka med de samme folka, så er det nok. Har ikke ork til å være sosial med dem i tillegg uansett hvor hyggelig de enn er.

Å bli tilsnakka av folk på buss/gata/i butikken etc. er for meg veldig sært. Jeg er sosial med familie og venner, og det er mer enn nok interaksjon for meg. Jeg har behov for alenetid også, så flere venner har jeg faktisk ikke ork til. Og jeg tror kanskje det er flere som tenker det. Norge er ikke et laid-back samfunn, de fleste av oss har mye å gjøre til enhver tid. Siden jeg vet folk er ulike, så tar jeg forhåndsregler utendørs. Møter ikke blikket til andre mennesker og går stort sett med musikk i ørene for å "få være i fred". 

Jeg tror nok opplevelsene dine kan variere fra sted til sted. Jeg er fra Sandefjord, og vi blir vel neppe sett på som Norges mest sosiale by. Har opplevd andre steder, gjerne litt mer grisgrendte strøk, at fremmede hilser på gata f.eks. Så kanskje bor du rett og slett på feil sted?

Anonymkode: 7324c...428

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det vil jo alltid være kulturforskjeller når man er fra ulike land. Men jeg kjenner da nordmenn som er litt mer som deg.

Jeg derimot, er nok enn sånn typisk "kald" nordmann (dame). Jeg er på jobb for å gjøre jobben min. Selvfølgelig snakker vi kollegaer sammen, men det stopper der. Jeg finner det helt naturlig. Når jeg tilbringer 8 timer på jobb, mange dager i uka med de samme folka, så er det nok. Har ikke ork til å være sosial med dem i tillegg uansett hvor hyggelig de enn er.

Å bli tilsnakka av folk på buss/gata/i butikken etc. er for meg veldig sært. Jeg er sosial med familie og venner, og det er mer enn nok interaksjon for meg. Jeg har behov for alenetid også, så flere venner har jeg faktisk ikke ork til. Og jeg tror kanskje det er flere som tenker det. Norge er ikke et laid-back samfunn, de fleste av oss har mye å gjøre til enhver tid. Siden jeg vet folk er ulike, så tar jeg forhåndsregler utendørs. Møter ikke blikket til andre mennesker og går stort sett med musikk i ørene for å "få være i fred". 

Jeg tror nok opplevelsene dine kan variere fra sted til sted. Jeg er fra Sandefjord, og vi blir vel neppe sett på som Norges mest sosiale by. Har opplevd andre steder, gjerne litt mer grisgrendte strøk, at fremmede hilser på gata f.eks. Så kanskje bor du rett og slett på feil sted?

Anonymkode: 7324c...428

Sandefjord er jo en flott by i Vestfold! Skal lete lenge etter renere gater, kulturelite og ting på stell . Mokollen er en perle.  Men vanskelig å være utenfor A4 der 😅 Hvor lenge har Gleditsch vært på toppen? En av Norges rikeste hva kommunepolitikere gjelder  Nærmer seg 30 år nå.... Sier bare at ting stivner og få rører i gryta ...🤪

Det samme gjelder musikermiljøet der av det som fremvises . Fremragende!! , men med en standard som bruker de samme folka om og om igjen som pådrivere. Lite nytt blod i byen. Snakker nå om de øverste . Ikke grasrota.  

Har tilknytning til byen,men følte meg ikke hjemme, da mye er fasade der. Ikke der man spøker eller slår av en prat med fremmede på bussen 😅, du tegnet et presist bilde av det selv. 

Men menneskene der har mye by på om de dropper masken ! Det har jeg erfart.  Men det krever endel å komme innpå de. 

Har mange gode opplevelser gjennom mitt virke og jobb. Og er uredd. Men som privatperson kreves et mot 🧘‍♀️,ifht Sandefjordinger.  

Endret av Havspeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vi er kanskje litt mer inneslutta, men jeg ser ikke noe galt i det. Utover det så har jeg ingen tro på anekdotiske fortellinger om at nordmenn er så mye mer kyniske enn andre folk på planeten. Det er en stor verden, og folk er stort sett ganske like over hele fjøla. 

Anonymkode: 679e0...f9b

Det er jo bare tull. Er man bereist ser man stor forskjellen, og man skal ikke lenger enn til Danmark for å se forskjellene. Nordmenn flest er opptatt av seg og sitt og sin egen lommebok, i tillegg til andres. Her i landet handler det om fasade enten man vil det eller ikke. Folk krangler om hva de får til jul, bursdager osv. folk krangler med naboene, folk krangler på jobb og folk er misfornøyd med familien sin, og ingen klarer å ta vare på egen helse. Alle sliter mentalt, er uføretrygdet eller utro. Litt av et folkeslaga du. Hilsen en som skjemmes av å være norsk!

Anonymkode: 77fa6...316

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er norsk og har samme erfaring. Var venneløs da jeg flyttet tilbake til hjembyen. Fikk etter hvert et nettverk via unger og aktiviteter. Unger er flyttet og jeg er nesten venneløs igjen. 

Nordmenn er vanskelige å komme innpå. At de gir deg en plass i sitt liv.

Er en grunn til at jeg står over Norgesferie. Jeg reiser alene, men har behov for å snakke med folk. Sørover i Europa er de mer åpne både for å inkludere deg noen timer eller å snakke med deg.

Anonymkode: 347b8...d5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havspeil skrev (28 minutter siden):

Sandefjord er jo en flott by i Vestfold! Skal lete lenge etter renere gater, kulturelite og ting på stell . Mokollen er en perle.  Men vanskelig å være utenfor A4 der 😅 Hvor lenge har Gleditsch vært på toppen? En av Norges rikeste hva kommunepolitikere gjelder  Nærmer seg 30 år nå.... Sier bare at ting stivner og få rører i gryta ...🤪

Det samme gjelder musikermiljøet der av det som fremvises . Fremragende!! , men med en standard som bruker de samme folka om og om igjen som pådrivere. Lite nytt blod i byen. Snakker nå om de øverste . Ikke grasrota.  

Har tilknytning til byen,men følte meg ikke hjemme, da mye er fasade der. Ikke der man spøker eller slår av en prat med fremmede på bussen 😅, du tegnet et presist bilde av det selv. 

Men menneskene der har mye by på om de dropper masken ! Det har jeg erfart.  Men det krever endel å komme innpå de. 

Har mange gode opplevelser gjennom mitt virke og jobb. Og er uredd. Men som privatperson kreves et mot 🧘‍♀️,ifht Sandefjordinger.  

Haha, spot on! Elsker byen min. Men gjennom livet har jeg faktisk møtt folk ( i andre byer) som har spurt meg rett ut om jeg er Sandefjording. Så at vi kanskje er litt sære, er nok sant. Nå er ikke jeg noe typisk fasademenneske synes jeg selv, men det kan nok virke sånn for mer sosiale mennesker. ;) 

Anonymkode: 7324c...428

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...