Gå til innhold

Folk som hoster og nyser på bussen, burde ikke de gå av?


Charlie Amberson

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Delfin82 said:

Myndighetene sier at vi skal leve som normalt. Er man ikke "syk" så skal man ferdes der man ønsker.
Jeg hoster og jeg hoster mye for tiden. Men jeg har ikke feber og føler meg ikke syk. Så jeg lever som normalt.

 Mange som har blitt litt for hysteriske etter covid. Er normalt å bli syk. Er man redd for det så bør man kjøre egen bil tenker jeg. 

Det du kanskje kaller hysteri er det som har reddet svært mange liv i Norge. Se på dødstallene fra Peru, Bulgaria mfl, eller Usa, land der folk og myndigheter ser ut til å ha gitt mer faen så kan man se at hysteriet kanskje har reddet 20-30000 nordmenn justert for folketallet. Pandemien er kanskje ikke over, kan komme tilbake til høsten, og svært enkle regler som folk nå faktisk burde lært seg og klare å forstå uten myndighetenes tenkehjelp, som å hoste inn i papir eller maske og ikke ut i lufta på bussen er det som kan stoppe smitten eller i det minste bremse den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gagaen skrev (9 minutter siden):

De kan hvertfall bruke munnbind

Nei faktisk er min astma og allergi slik at jeg ikke kan det.. :P folk er så tankeløse egoistisk til tider, som om hele verden kun handler om dem.. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (1 minutt siden):

Nei faktisk er min astma og allergi slik at jeg ikke kan det.. :P folk er så tankeløse egoistisk til tider, som om hele verden kun handler om dem.. 

Vel, de som ER forkjøla eller har annet smittsomt kan det da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gagaen skrev (Akkurat nå):

Vel, de som ER forkjøla eller har annet smittsomt kan det da. 

joda, men hvordan vet du om det er allergi eller forkjølelse da? HVem skal "håndheve" denne "regelen" i så fall? Og hvordan? Er det ikke bedre om de som er så bekymret drar på seg munnbindet og tar egne forhåndsregler? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (Akkurat nå):

joda, men hvordan vet du om det er allergi eller forkjølelse da? HVem skal "håndheve" denne "regelen" i så fall? Og hvordan? Er det ikke bedre om de som er så bekymret drar på seg munnbindet og tar egne forhåndsregler? 

Trenger man noen til å håndheve da? Har ikke folk litt tanker i hodet selv. Jeg er hvertfall veldig opptatt av å gjøre det jeg kan for å ikke smitte andre. Vi blir vel alle oppgitt NÅR vi blir smitta av noe, så hvis alle hadde litt omsorg for andre og ikke bare kjøre på som en brøytebil så ville vi få en bedre verden. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært mye syk de siste 8 mnd, for det var for 8 mnd siden at gutten vår begynte i bhg. I Akutt fasen av en sykdom holder vi oss hjemme, men vi bruker ikke ukesvis etterpå hjemme fordi vi har rest symptomer som snørr og hoste. Det er ikke noe unormalt å hoste litt opptil en mnd etter forkjølelse er ferdig. jeg hoster/nyser i armkroken, men sønnen min er ikke 2 enda og nyser derfor rett ut.

Mange lider av pollenallergi, astma også. Noen får også tørr hals, setter noe i halsen som gjør at de må nyse eller hoste. Det kan være irritasjon også, som gjør at kroppen reagerer med et nys.

om man er så hysterisk for hosting så får man heller holde seg inne selv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tussi84 skrev (4 minutter siden):

Har vært mye syk de siste 8 mnd, for det var for 8 mnd siden at gutten vår begynte i bhg. I Akutt fasen av en sykdom holder vi oss hjemme, men vi bruker ikke ukesvis etterpå hjemme fordi vi har rest symptomer som snørr og hoste. Det er ikke noe unormalt å hoste litt opptil en mnd etter forkjølelse er ferdig. jeg hoster/nyser i armkroken, men sønnen min er ikke 2 enda og nyser derfor rett ut.

Mange lider av pollenallergi, astma også. Noen får også tørr hals, setter noe i halsen som gjør at de må nyse eller hoste. Det kan være irritasjon også, som gjør at kroppen reagerer med et nys.

om man er så hysterisk for hosting så får man heller holde seg inne selv. 

Kan ikke heller de som er så redde bruke munnbind?

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (Akkurat nå):

Kan ikke heller de som er så redde bruke munnbind?

fordi det er mer effektivt at de med smitte bruker munnbind. Eller vil du tilbake til koronatilstander? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har store problemer med at folk nyser og hoster på bussen så bør man la være å ta buss. Nå er det ingen restriksjoner og man må nesten regne med å bli smittet av et eller annet når man beveger seg i det offentlige rom, spesielt på kollektivtransport. 

Nå tror jeg faktisk ikke at de som nyser og hoster er de som løper rundt og sprer smitte heller, allergi/astma og rusk i halsen er mer sannsynlig.  Er nok heller de som ikke har de verste symptomene som sprer smitte heller for de som sprer det vet nok ikke at de er syke en gang. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (3 timer siden):

Kan ikke heller de som er så redde bruke munnbind?

det kan de også gjøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, de bør gå av -Akkurat som de andre på bussen også gjør  når de har kommet frem dit de skal!😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hoster pga astma

Endret av Badgald0pest2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei 😂 hvorfor i allverden skulle de det? 
 

jeg er selv skikkelig forkjølet nå men også gravid. Kan ikke droppe alle lege/jordmor/ultralydtimer fordi jeg hoster litt. Jeg pleier hoste i armhulen men har hendt at ett nys har kommet overraskende på meg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo en grunn til at de tar buss, fordi de skal noe sted! 🤦‍♀️ Men man burde holde seg for munnen og sånt. Nå jobber jeg i barnehage så kan ikke si jeg bryr meg så mye om folk hoster lenger. Folk må vende seg til det igjen, dessverre. Husk hvordan det var før? Det var faktisk ganske vanlig at folk hosta en gang i blant. 

Endret av Thaila
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gagaen skrev (12 timer siden):

fordi det er mer effektivt at de med smitte bruker munnbind. Eller vil du tilbake til koronatilstander? 

Er en syk så blir en hjemme. Mange med allergi som slår ut nå. Og nei, jeg er ikke redd for å få covid igjen. Fikk det som en forkjølelse eneste forskjellen er at jeg fikk grønt serfikat for å reise.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er det blitt av antibac -spenserne som stod plassert rundt om ?

Smittesporing er selvsagt håpløst der flere tusen er innom eit arangemang.  Spørsmålet er hvordan spres  viruset  ? Og hvor mange syke mennesker må til for å smitte kanskje flere hundre personer. ?

Mest sansynleg så er det bare eit fåtall personer i den store mengden som er smittekilden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Høstlyng
Charlie Amberson skrev (På 31.5.2022 den 10.32):

Et nys/host kommer sjelden alene.

Helt enig i at det er ekkelt når folk ikke klarer å hoste/nyse inn i albuen, og jeg synes at det er rart at voksne folk ikke har lært seg dette. Men de fleste er jo ikke syke engang, og hoster/nyser av andre grunner. Så de skal jo ikke trenge å gå av bussen. 

Du får prøve og sette deg alene, og være nøye med håndvask. Det er ikke så mye mer man kan gjøre🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen

Før pandemien var det jo helt normalt å gå ut blant folk, reise med buss og gå på jobb, selv om snørra rant og man hostet så lungene vrengte seg. Ja da, det var overdrivelse, men man skal vel leve normalt akkurat nå.  Vi andre får heller passe oss litt om vi føler oss engstelige og utsatt. Jeg har fortsatt munnbind og antibac i jakkelomma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Optimo

Vi hadde spart samfunnet for så utrolig mange sykedager hvis de som var syke kunne holdt seg hjemme et par dager. Jeg hadde et håp om at vi ikke skulle gå tilbake til den "normalen", men tydeligvis ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Adobyen said:

men man skal vel leve normalt akkurat nå.  Vi andre får heller passe oss litt 

Men bør vi ikke ha lært litt av de to siste årene? Ingen lov som sier at alle uvaner skal utøves igjen i akkurat like stort omfang. Tilbake til normalt sier mange. Men det er vel også normalt å lære av feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...