Gå til innhold

Rimelige proteinkilder. Noen forslag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg går ut fra legen sier det fordi hun har kunnskap om at det ikke er bra for de med høyt kolesterol. Hun er vel rundt 40 år, så burde jo være litt oppdatert. Men som en annen sier er det kanskje bare plommen som påvirker kolesterolet, ikke hviten.

meg, ts

Anonymkode: 8c366...641

Jeg spurte om hvorfor fordi det nå er kjent at kolesterolrik mat ikke øker blodkolesterolet. Men det er mange, også leger, som ikke har fått dette med seg. Derfor lurte jeg på om det var en annen grunn til at hun advarer mot egg.

Anonymkode: 58cd9...61e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg spurte om hvorfor fordi det nå er kjent at kolesterolrik mat ikke øker blodkolesterolet. Men det er mange, også leger, som ikke har fått dette med seg. Derfor lurte jeg på om det var en annen grunn til at hun advarer mot egg.

Anonymkode: 58cd9...61e

Hun har ikke sagt grunn til meg. Bare at jeg må være forsiktig med å spise egg. Jeg har ikke kunnskap om dette, så tar bare til meg det legen sier. 
 

ts

Anonymkode: 8c366...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Tenker på vekta og prøver å spise mer proteiner. Men syns alt av proteinmat er så dyrt. Noen forslag til billige proteinkilder?

Anonymkode: 8c366...641

Det er nå blitt litt overdrevet hvor mye proteiner vi trenger. En voksen mann trenger litt under 1 gram protein per kg kroppsvekt, så sant han ikke har en ekstremt fysisk krevende jobb.

En veldig god og billig kilde til vegetabilske proteiner, som er det vi er fysiologisk best tilpasset til å spise, er linser. Lær deg å lage en eller flere retter med linser. Skyll dem i vann først for å ikke bli for luftig i magen. Litt luftig vil du bli til å begynne med, men så tilpasser fordøyelsessystemet ditt seg.

Anonymkode: 47849...cc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cottage cheese, vanlig og mager variant. 

Anonymkode: 3ea34...337

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bønner og linser. 

Du får en boks med kokte bønner til 14-15kr. Svarte bønner er fantastisk til taco. Skyll bønnene før du koker/steker de. 

Linser. På kiwi kan du kjøpe en pose med tørre linser ekstremt billig. De varer i evigheter. Røde linser er flotte i gryter, salater etc. Grønne linser er perfekt i lasagne. Skyll før bruk.

Det er proteiner i alt- fra bønner/linser til ris, potet og grønnsaker. Proteiner er det null stress å få i seg.

Anonymkode: eea4a...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Seitan :) 

Anonymkode: 4fcf5...5f4

Googlet det. Er det ikke en rett med mye hvetemel?

Anonymkode: 8c366...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yt proteinshake, 12,90 på Rema og Kiwi

Anonymkode: 42b41...c85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg går ut fra legen sier det fordi hun har kunnskap om at det ikke er bra for de med høyt kolesterol. Hun er vel rundt 40 år, så burde jo være litt oppdatert. Men som en annen sier er det kanskje bare plommen som påvirker kolesterolet, ikke hviten.

Anonymkode: 8c366...641

Legen rundt 40 år? Høres eldre ut, yngre leger er mer oppdatert. 

Anonymkode: b3e58...270

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikerter, egg, havregryn, bønner, linser

Anonymkode: e425d...347

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Googlet det. Er det ikke en rett med mye hvetemel?

Anonymkode: 8c366...641

Seitan er proteinet i hveten, og har høyt proteininnhold. Kan lage selv, kjøpe poser og lage ting som påleggsrull med det, eller kjøpe f.eks Mock duck på asiabutikk. Jeg er veldig glad i det, men kun kjøpt ferdige ting som Mock duck eller pålegg av det funnet på f.eks helsekost. Det er ikke billig da, men å kjøpe melet, eller enda mer å vaske hvetemel for å stå igjen med proteinet også lage ting er billig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg putter i proteinpulver i kjøleskapsgrøten. Kjøper billig soyaproteinpulver fra tights og har i. Personlig bruker jeg fra merket Self og med vaniljesmak. Ganske så søtt, men digg i særlig ulike former for havregrøt, både kald og varm, og i smoothie med jordbær, blåbær, banan, spinat, havregryn, og vann. 
 

Kikerter og ulike belgfrukter er alt nevnt, samt tofu. 
 

Quinoa kan kjøpes billig, samme med bokhvete. Kommer litt an på hva en tenker er «mye protein» da, og hva som er billig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eggehvite, skinkepålegg, cottage cheese, alt mulig kjøtt og fisk. Vegetariske proteinkilder er jeg ikke så god på, men du har fått mange fine svar. Så lenge du spiser mest mulig rene råvarer, og litt variert, er sjelden proteiner et problem å få i seg. Posjonskontroll og mindre snacksing er ofte viktigere fokus.

Anonymkode: 282da...da6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Tenker på vekta og prøver å spise mer proteiner. Men syns alt av proteinmat er så dyrt. Noen forslag til billige proteinkilder?

Anonymkode: 8c366...641

Animalsk protein er dyrere enn vegetabilske proteiner (bønner, erter, linser, kikerter osv.), så jeg ville ha satset på de

Tunfisk

Scampi

Eggehvite (eggehviteomelett med kalkun og spinat er faktisk ikke så verst)

Alt av magre meieriprodukter

Nøtter og frø

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikerter

bønner

linser

 

Enda billigere om man kjøper tørket på innvandrerbutikker 

Anonymkode: 5dece...06e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 del tørre røde linser 2 deler vann - la det stå minst 3 timer. Lag røre av det med stavmiksern og stek som pannekaker. Da får du en tortilla/pannekake full av proteiner som du kan ha skinke, ost, tomat, agurk og salat i f.eks. Smakfult. Selve pannekaka alene smaker ikke så godt, men når man har pålegg og grønnsaker inni blir det ganske så godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...