Gå til innhold

Hvordan gjør vi det med kjøp av bil og skifte?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei

Jeg har barn og huslån og andre lån og ikke kvalifisert for lån. Min mor skal stå for lånet og jeg betaler hver mnd. Hun har fått innvilget. Hvirdan gjør vi det? At hun kjøper bilen og lånet og bilen står på henne? Og vi tar omregistrering på meg senere? La si 1uke senere. Hva gjør vi med forsikring imellomtiden? Skal vi kjøpe forsikring til henne for 1uke og si opp og kjøpe forsikring til meg? Jeg har bil men den blir solgt samme dagen som "jeg" kjøper ny bil. Min gamle bil har forsikring med min mann sine bil. Han skal si den opp

Anonymkode: ecce6...f52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hei

Jeg har barn og huslån og andre lån og ikke kvalifisert for lån. Min mor skal stå for lånet og jeg betaler hver mnd. Hun har fått innvilget. Hvirdan gjør vi det? At hun kjøper bilen og lånet og bilen står på henne? Og vi tar omregistrering på meg senere? La si 1uke senere. Hva gjør vi med forsikring imellomtiden? Skal vi kjøpe forsikring til henne for 1uke og si opp og kjøpe forsikring til meg? Jeg har bil men den blir solgt samme dagen som "jeg" kjøper ny bil. Min gamle bil har forsikring med min mann sine bil. Han skal si den opp

Jeg ville tenkt det var mest ryddig at din mor tar opp lån (med sikkerhet i bolig?) og låner pengene videre til deg, som så kjøper bilen "kontant". Sett opp en låneavtale med din mor, med angitt nedbetalingsplan og rente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Antar at bilen kan registreres på deg selv om hun står for lånet. Pantet vil jo uansett stå på bilen og dersom lånet ikke betales vil bilen tas uansett hvem som eier bilen og uansett hvem som står med lånet.

Det er derfor man aldri skal kjøpe en bil uten at eventuelt eksisterende pant i bilen blir slettet. 

Anonymkode: bb5df...53b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Alauda skrev (4 minutter siden):

Jeg ville tenkt det var mest ryddig at din mor tar opp lån (med sikkerhet i bolig?) og låner pengene videre til deg, som så kjøper bilen "kontant". Sett opp en låneavtale med din mor, med angitt nedbetalingsplan og rente.

At det er best økonomisk å legge det inn i boliglånet ja, men ryddigst blir det jo definitivt ikke. Skal moren få ekstra rentekostnader på å låne ut penger til datteren mener du? Eller hvordan har du tenkt at det er ryddigst å holde styr på hvor mye av rentene på boliglånet som til en hver tid tilhører den summen datteren lånte til bil?

Om det tas et vanlig billån er saken enkel og grei. Moren har navnet sitt på lånet, men datteren betaler hver måned lånet med direkte autogiro fra sin konto til långiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

At det er best økonomisk å legge det inn i boliglånet ja, men ryddigst blir det jo definitivt ikke. Skal moren få ekstra rentekostnader på å låne ut penger til datteren mener du? Eller hvordan har du tenkt at det er ryddigst å holde styr på hvor mye av rentene på boliglånet som til en hver tid tilhører den summen datteren lånte til bil?

Om det tas et vanlig billån er saken enkel og grei. Moren har navnet sitt på lånet, men datteren betaler hver måned lånet med direkte autogiro fra sin konto til långiver.

Som jeg skrev over skulle nedbetalingsplanen omfatte rente, så ikke snakk om at mor har ekstra kostnader.

Jeg synes det er uryddig å skille låneobjekt og låntaker, f.eks. om låntaker (datter) ikke betaler i tide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Mor har ikke bolig og bor hos meg. Hun har ikke ek eller eiendeler heller. Har heller ikke gjeld, dermed fikk hun innvilget lån. 

Hun kommer til å stå på lånet ja. Men jeg tenker på bilen og forsikringen. De 2 siste vil gjerne at skal stå på meg. Kan ta en omregistrering på meg 1uke etter kjøpet. Men spørsmålet mange ikke leser, er hvordan vi gjør det med forsikring i den ene uken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Alauda skrev (Akkurat nå):

Som jeg skrev over skulle nedbetalingsplanen omfatte rente, så ikke snakk om at mor har ekstra kostnader.

Jeg synes det er uryddig å skille låneobjekt og låntaker, f.eks. om låntaker (datter) ikke betaler i tide.

Ikke tenk på det, hun bor hos meg og jeg forsørger henne som minstepensjonist. Så la oss glemme det, siden det heller ikke var spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke tenk på det, hun bor hos meg og jeg forsørger henne som minstepensjonist. Så la oss glemme det, siden det heller ikke var spørsmålet.

Ok, beklager at jeg avsporet tråden, da blir ikke svaret mitt relevant i det hele tatt :). Ikke særlig greie på bilforsikring, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis man følger det scenarioet du foreslår vil følgende skje:

- Mor tegner forsikring på bilen

- Mor kjøper bil (forsikring må være i orden FØR kjøp ellers er det ikke mulig å omregistrere)

- Du tegner forsikring på bilen

- Bil omregistreres på deg. I det øyeblikket bilen omregistreres på deg vil din mors forsikring sies opp automatisk så det trenger dere ikke å tenke på.

Men dette høres jo ufattelig tungvint ut spør du meg, og det blir jo en del penger ut av vindu når bilen skal omregistreres to ganger. Kan ikke en av dere bare stå som medeier?

Anonymkode: 565c4...523

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis det ikke er tatt opp lån med sikkerhet i bilen så kan mor overføre pengene direkte til selger, bilen registreres på datter og datter ordner med forsikring.

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis man følger det scenarioet du foreslår vil følgende skje:

- Mor tegner forsikring på bilen

- Mor kjøper bil (forsikring må være i orden FØR kjøp ellers er det ikke mulig å omregistrere)

- Du tegner forsikring på bilen

- Bil omregistreres på deg. I det øyeblikket bilen omregistreres på deg vil din mors forsikring sies opp automatisk så det trenger dere ikke å tenke på.

Men dette høres jo ufattelig tungvint ut spør du meg, og det blir jo en del penger ut av vindu når bilen skal omregistreres to ganger. Kan ikke en av dere bare stå som medeier?

Anonymkode: 565c4...523

Det er ikke omregistreringsavgift før det har gått 2 mnd. ved eierskifte, man kan altså kjøpe bil og betale omregistreringsavgift og hvis man selger den innen 2 mnd. så er omregistreringen gratis. 

Anonymkode: dfe64...9bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...