Gå til innhold

Hvilke sommercamper skal dine barn på?


Påskelilja

Anbefalte innlegg

Her er det ingen gratis sommerferieaktiviteter i år i regi av kommunen, det var kun i fjor pga korona. Og det som går gjennom kommunen i år er kun for de som har fullført 4. klasse 🙄 Så for 3.klassingen er det kun Tine fotballskole som er alternativet. 
For ungdommen var det gjennom kommunen var ganske uaktuelt, det eneste var noen dagsturer, men der får de kun melde seg på én aktivitet. Yeey, 1 dag i løpet av sommeren! 🎉 Men han skal på treningscamp, 2 stk. 3.klassingen har deltidsplass på sfo og må være litt der og forhåpentligvis litt hos besteforeldre. 
 

Til den som spør hvordan man får råd: vel, det er dyrt. En ukes camp koster gjerne 4000-5000 pr barn. Tine fotballskole koster her 900kr (synes det også er ganske dyrt, jeg 😛). 

Anonymkode: 8a830...ba4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

fru Alving skrev (1 time siden):

Det er nok riktig, men det er og fordi de fleste foreldre har ikke fri i 8/9 uker om sommeren.

Og de fleste barn tåler godt å ha en eller annen fritidscamp om sommeren, det er jo også en arena for å bli kjent med andre og knytte kontakter med andre barn.

Joda, men det er jo i utgangspunktet meninga at ungene skal være hjemme alene når foreldrene er på jobb. De fleste har godt av å kjede seg litt og få stimulert kreativiteten.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

10-åringen min ønsker ikke det i alle fall, han maser om å få dra på noe sånt. Han var på et par stykker i fjor da det var gratis, men i år er det ikke det, og vi har ikke råd. Han var der kun fordi han hadde lyst, vi har fri hele skoleferien og ikke noe behov for barnepass.

Men det er klart, han trenger helt fri også. Hadde det vært opp til han hadde han vært på sommerskole alle ferieukene i fjor, men vi bestemte at to uker fikk holde. 😛

Anonymkode: 7824b...af1

Sikkert mange unger som ønsker det selv, og mye av det er sikkert morsomt også, men vil tro en del av årsaken til at ungene ønsker det, er at det er dette de er vant til - at voksne tilrettelegger og aktiviserer dem.

Tror ikke det er "farlig" for det enkelte barn med ei uke på fotballskole, men tror denne trenden er negativ for barn generelt sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hotwife skrev (10 timer siden):

Tror ikke de ungene som er så heldig å få dra på camp nyter sommeren noe mindre

Det sa jeg da heller ikke, men å stå opp tidlig er ikke ferie for oss

Anonymkode: 9fb97...0a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (4 timer siden):

Sikkert ikke, men dagens unger har en veldig gjennomorganisert hverdag. Hadde sikkert vært godt for mange med en sommer helt fri for voksen-arrangering.

Helt riktig 

Anonymkode: 9fb97...0a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det sa jeg da heller ikke, men å stå opp tidlig er ikke ferie for oss

Anonymkode: 9fb97...0a9

Nei, ikke her i huset heller forøvrig. Men når skolebarn har ferie i over 8 uker på sommeren, og foreldre kun har 4, så kan det bli litt kjedelig å ikke gjøre noe de ukene foreldre må jobbe. Unger på barneskolen er enda litt for små til å dra i gang så mye uten foreldre. Jeg synes en uke eller to på sommercamp er et bedre alternativ enn 4 uker med ipad, is og søskenkrangling fra 08-16. Men, vi er alle forskjellige 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (3 timer siden):

Joda, men det er jo i utgangspunktet meninga at ungene skal være hjemme alene når foreldrene er på jobb. De fleste har godt av å kjede seg litt og få stimulert kreativiteten.

Sikkert mange unger som ønsker det selv, og mye av det er sikkert morsomt også, men vil tro en del av årsaken til at ungene ønsker det, er at det er dette de er vant til - at voksne tilrettelegger og aktiviserer dem.

Tror ikke det er "farlig" for det enkelte barn med ei uke på fotballskole, men tror denne trenden er negativ for barn generelt sett.

Lett å idyllisere i forhold til hvordan det var før. Realiteten for mange barn er at de sitter inne med skjerm mye av fritiden, og da foretrekker jeg at de gjør noe annet. I hvert fall en av ferieukene.

Vi skal selvsagt også ha ferie isammen som familie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fru Alving skrev (5 minutter siden):

Lett å idyllisere i forhold til hvordan det var før. Realiteten for mange barn er at de sitter inne med skjerm mye av fritiden, og da foretrekker jeg at de gjør noe annet. I hvert fall en av ferieukene.

Vi skal selvsagt også ha ferie isammen som familie.

Idylliserer ikke, men at mange sitter mye inne med skjerm er jo ofte en konsekvens av at "alle andre" er på organiserte aktiviteter. Uten at det nødvendigvis er så galt at ungene spiller, det kan være mye læring i det. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for tulleinnlegg, forherligelse av lovbrudd og siteringer av slettede innlegg.

Rhodiola, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det kalles camp, men våre skal være med Barnas Turlag :) 

Synes det er merkelig at det å la ungene få dra på camp (som de synes er gøy og gleder seg til!) er negativt og stakkars unger som får overorganisert de allerede kjempestressede livene sine... 

Våre barn får masse, masse ferie uten voksenorganisering, de får øve masse på å kjede seg som det er, og de har ikke overstressede liv med tusen aktiviteter til vanlig. 

Anonymkode: c53f0...36c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som tror barn ikke koser seg på camp, dere tar feil. Jeg var på div leirer (rideleir, sjøleir og oksenøya) fra jeg var 7-16. elsker det! Har så mange sommerminner derfra. Har til og med holdt kontakt m venner jeg ble kjent med der. Er 30

Anonymkode: d4917...7e1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

minstemann skal en uke på fotballskole,  eldste vil på rideleir,  men 5000 for en uke er for drøyt,  hadde ikke hatt råd til å bruke så mye på hver av de dessverre. 

Anonymkode: 365f4...483

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (På 23.5.2022 den 20.33):

Mine har aldri vært på noe sommerskole.

Og det er nok bra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det blir ei uke på kodecamp for eldste. Den er dyr, men jeg tror den vil fenge. Når ferien er 9 uker for barna og 5 for voksne så blir det trått for eldste å sitte hjemme så mange uker. Kameratene er bortreist eller store gamehoder, så det blir ikke akkurat mye frilek i skogen a'la gamledager uansett. På kodecamp vil han få nye impulser og kanskje noen nye venner. 

Anonymkode: a6a79...4ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonymus Notarius skrev (På 24.5.2022 den 12.48):

Sikkert ikke, men dagens unger har en veldig gjennomorganisert hverdag. Hadde sikkert vært godt for mange med en sommer helt fri for voksen-arrangering.

Ok, hva foreslår du at min seksåring skal ta seg til midt i byen når alle venner er bortreist og foreldrene er på jobb? 

Anonymkode: bf75b...d1f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ungene er jo dette en ekstra ferietur! Det er jo ikke sånn at de surver og griner og «vil ikke» 😂 De får jo bare en ekstra ferietur med masse opplevelser! Kun postitivt. 

Anonymkode: 8a830...ba4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11-åringen skal på fotballskule i 3-4 dagar og rideleir (5 dagar). 

8-åringen skal også på fotballskule.

5-åringen skal ikkje noko

 

 

Anonymkode: 87722...ecd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Annonse

[1] Category widget

Blåser liv i denne tråden igjen, jeg. 

Vi har en 9-åring som definitivt ikke kan være hjemme alene de 4 ukene vi ikke har ferie. AKS (SFO) er ikke aktuelt i år, mener hun. 

Bor heldigvis i Oslo, så en uke dekkes av gratis sommerskole. Men hva i alle dager skal man sende barnet på?

Anonymkode: bf75b...d1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskerfabrikken skal min på. Vurderer en camp til, men har ikke bestemt meg ennå. 4. klassing 

Anonymkode: 40eca...364

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til at barnet skal være utendørs, men barnet vil helst på noe med dans eller drama. 

Rideleir står også høyt på lista, men jeg aner ikke hvilke som er bra. Det er jo en farlig sport hvis ikke rideskolen drives forsvarlig. 

Anonymkode: bf75b...d1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.5.2022 den 19.43):

Dere som sender barna på camp, skal dere på ferie i tillegg? Hvordan har dere råd til alt dette?

Anonymkode: 82140...bd3

Har valgt å ikke ha flere barn, dermed har jeg tid og råd å følge opp det ene jeg har.

Anonymus Notarius skrev (På 24.5.2022 den 17.03):

Joda, men det er jo i utgangspunktet meninga at ungene skal være hjemme alene når foreldrene er på jobb. De fleste har godt av å kjede seg litt og få stimulert kreativiteten.

Sikkert mange unger som ønsker det selv, og mye av det er sikkert morsomt også, men vil tro en del av årsaken til at ungene ønsker det, er at det er dette de er vant til - at voksne tilrettelegger og aktiviserer dem.

Tror ikke det er "farlig" for det enkelte barn med ei uke på fotballskole, men tror denne trenden er negativ for barn generelt sett.

Ikke alle barn tør eller kan være alene hjemme. 

Min skal på rideleir, klatresommerskole og skate-sommerskole. Gleder seg hele året til disse leirene!

Anonymkode: 92601...53b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...