Gå til innhold

Champgnefrokost 17.mai -Oslofenomen?


Connie80

Anbefalte innlegg

Det har blitt mer og mer vanlig. Problemet med dette er at veldig mange ikke klarer å ta et glass eller to til enn god frokost, men blir dritings på morgenen og holder det gående hele dagen. Derfor får vi problemer med dritafulle mennesker på formiddagen i byen på 17.mai som er barnas dag. 

Dette var det var det store avisoppslag om i Bergen i år i alle fall.

Anonymkode: f4b8a...049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Det har blitt mer og mer vanlig. Problemet med dette er at veldig mange ikke klarer å ta et glass eller to til enn god frokost, men blir dritings på morgenen og holder det gående hele dagen. Derfor får vi problemer med dritafulle mennesker på formiddagen i byen på 17.mai som er barnas dag. 

Dette var det var det store avisoppslag om i Bergen i år i alle fall.

Anonymkode: f4b8a...049

Mulig fordi man er vokst opp med foreldre og omgangskrets der det å bare ta ett glass, og så slutte, ikke er normalt? Jf. alle som synes champagnefrokost med barn er helt uhørt. 

Anonymkode: 38a99...e6f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Mulig fordi man er vokst opp med foreldre og omgangskrets der det å bare ta ett glass, og så slutte, ikke er normalt? Jf. alle som synes champagnefrokost med barn er helt uhørt. 

Anonymkode: 38a99...e6f

Det handler vel mest om unge mennesker uten barn som starter festen tidlig fordi det er blitt så vanlig med champagnefrokosten.

Anonymkode: f4b8a...049

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er like gammel som deg. Jentegjengen har hatt champagnefrokost fra vi var 17/18 år. I Bærum.

 

Anonymkode: a0cc0...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel uansett bosted en tradisjon for dem uten barn?

Anonymkode: c9a2e...194

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt verken champagne- eller annen frokost på 17. mai. Da gjelder det bare å komme seg i bunaden fort som f til barnetoget som starter kl. 10.00.

Anonymkode: 354a5...fa3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her i Trondheim er det helt vanlig. 

Anonymkode: ecf3d...2ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergenser, 39, har hatt champagnefrokost siden vi begynte med alkohol. 

Anonymkode: 2a8fd...ea2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 50 år og har aldri vært på champagnefrokost på 17 mai. For meg er det helt tullete å begynne å drikke alkohol tidlig på dagen i 8 tiden 17 mai. Dagen er alt for travel til å drive med sånt tull.

Anonymkode: e6e6c...ac9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig i Sandefjord. 

Anonymkode: 6a75b...d56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er over 50 og har vært på det mange ganger, fra ca. 30-årsdagen og til i dag. Var vel lite forenlig med småbarn, så var mest før barna ble født og tradisjonen er tatt opp igjen nå som barna er store. 

 

Som i så mange andre tråder der alkohol er nevnt, tror en del det dermed dreier seg om fyll og at dagen dermed blir et eneste rølp. Det er ikke tilfellet; man tar gjerne et glass champagne eller to i tillegg til kaffe og mat, og er fullt i stand til å være med aktiviteter utover dagen.

 

Og ja, holder til i hovedstaden.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er 50 år og har aldri vært på champagnefrokost på 17 mai. For meg er det helt tullete å begynne å drikke alkohol tidlig på dagen i 8 tiden 17 mai. Dagen er alt for travel til å drive med sånt tull.

Anonymkode: e6e6c...ac9

Har man det forholdet til alkohol at man begynner for å drikke for å fortsette til man stuper/sovner forstår jeg at det er "tull".

Men for oss som liker smaken av ett glass, eventuelt den lette gledefølelsen man får av to, for så å stoppe. Så er det bare maks kos en gang i året. 

Anonymkode: 38a99...e6f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studentgreie som sikker har sitt utspring i noen blogger. Koselig at ungdommen morer seg synes jeg.

Anonymkode: e4602...8c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Studentgreie som sikker har sitt utspring i noen blogger. Koselig at ungdommen morer seg synes jeg.

Anonymkode: e4602...8c8

Da jeg var ungdom var jeg så fyllesjuk at tanken på alkohol den 17. ville vært uutholdelig 🤣 Selv om øvrig familie og familievenner hadde denne tradisjonen, så tilbudet var der fra fylte 18. 

Blogger fantes forresten ikke da jeg var tenåring. 

 

Anonymkode: 38a99...e6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt med 17. mai frokost, men den tar jeg uten champagne. Jeg skal ærlig innrømme at jeg er glad i alkohol, men å drikke det så tidlig på dagen fikser jeg ikke, og champagne synes jeg smaker pyton uansett når på døgnet den konsumeres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er særlig nytt, men det er jo mest for folk uten barn. Jeg var med på det for 20 år siden, det var i Oslo. Champagne-frokost betyr bare at man drikker et glass Champagne eller to, og det er jo dyrt så det ble ikke akkurat flatfyll. Jeg drakk ikke noe annet resten av dagen, og kan ikke huske at de andre gjorde det heller. Vi gikk stort sett hver til vårt etterpå, noen ville se barnetoget, andre hadde familiesammenkomster på ettermiddagen. 

Anonymkode: 1272a...77d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her i huset fokuserer vi heller på en lang og god lunsj med vin og champagne etter toget. Frokost blir bare stress.

Anonymkode: cafa4...1d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.5.2022 den 21.00):

Dette er vel uansett bosted en tradisjon for dem uten barn?

Anonymkode: c9a2e...194

Absolutt ikke. Går fint an å ta et class bobler til frokosten selv om man har barn, ingen som tar skade av det. 

Jeg er født på 70-tallet og var student på 90-tallet, da feiret vi hele natt til 17., gikk hjem for en time eller to med søvn og klesskift, og så var det frokost med alkohol (i alle former) fra sånn kl 10. Helt vanlig også som voksen, men ingen drikker seg rave dritings til frokost. Under pandemien var det en lykke å ta frokosten hjemme, og så kunne flytte seg ut på terassen for kos med is, bobler, spill og leker uten det "gå i tog og være på skolen" helvete som skjer ellers. Bor i Bergen forresten. 

Anonymkode: dabfd...bc2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ghostface

Er i slutten av  trettiårene og har aldri opplevd det, så kan ikke understreke hvor vanlig det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også i slutten av 30 årene og har aldri deltatt på champagnefrokost. I ungdomstiden og tidlig voksen alder var natt til 17. mai den store festnatta. 
Og etter at jeg fikk første barn som 26 åring så har vi vært tidlig oppe for å gå i barnetog på 17. mai. Deretter fullt kjør med leker, kake, is, pølser osv. Aldri alkohol på 17. mai. 

Anonymkode: 812d5...0dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...