Gå til innhold

Champgnefrokost 17.mai -Oslofenomen?


Connie80

Anbefalte innlegg

Ser mye på Instagram etc om at man kan ha en fin 17.mai selv om man ikke er omkranset av masse venner på champagnefrokost.

Jeg har aldri vært på en slik frokost, ingen i vennekrets opp gjennom eller i familien har det som tradisjon. Fest natt til 17.mai - ja i yngre år - men alkohol og 17.mai har ingen link i det hele tatt for meg. Jeg har bodd sentralt og studert mange år i storby fra 2000 til 2010. Hørte aldri om champagnefrokost på nasjonaldagen.

Er dette blitt et must for yngre generasjoner (jeg er 40) og noe nytt som har kommet siste året ? Eller er det et Oslo-fenomen ? Storby-fenomen ? 

Er det SÅ vanlig som (sosiale) medier og noen skal ha det til ? 

Nysgjerrig 🙂

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er 33. Har aldri opplevd det, men vet mange holder på med det. Både Oslo og andre steder.

Anonymkode: e5ad2...e02

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er iallfall ikke noe "nytt". Var på en del slike "champagne-frokoster" på 90-tallet da jeg var yngre. Nå gidder jeg ikke stå opp tidlig på en fridag, 17.mai eller ei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 24, har hatt/vært på champagne-frokost siden jeg var 16. Er fra Trondheim (og har bodd her alle de årene). Tror de aller fleste i klassen min og på studiet mitt har vært på frokost.

Anonymkode: 8685c...968

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig i bartebyen så lenge jeg kan huske.

Anonymkode: 9f6ca...1a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Connie80 skrev (1 minutt siden):

Ser mye på Instagram etc om at man kan ha en fin 17.mai selv om man ikke er omkranset av masse venner på champagnefrokost.

Jeg har aldri vært på en slik frokost, ingen i vennekrets opp gjennom eller i familien har det som tradisjon. Fest natt til 17.mai - ja i yngre år - men alkohol og 17.mai har ingen link i det hele tatt for meg. Jeg har bodd sentralt og studert mange år i storby fra 2000 til 2010. Hørte aldri om champagnefrokost på nasjonaldagen.

Er dette blitt et must for yngre generasjoner (jeg er 40) og noe nytt som har kommet siste året ? Eller er det et Oslo-fenomen ? Storby-fenomen ? 

Er det SÅ vanlig som (sosiale) medier og noen skal ha det til ? 

Nysgjerrig 🙂

Jeg er noen år eldre enn deg, og var alltid på champagnefrokost 17 mai når jeg var yngre, så nytt er det ikke. Er fra Oslo, men det samme gjaldt i Bergen og Stavanger, så det er ikke et Oslo fenomen. Godt mulig det er et by- fenomen . Tja, tror det er nokså vanlig, men .. i år satt jeg hjemme og feiret ikke 17. mai , og postet ikke på sosiale medier at jeg ikke var på champagne frokost. Sist jeg postet en morgenhilsen på 17 mai er vel 6-7 år siden, og da var jeg på champagnefrokost. 

Anonymkode: 78774...fdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer fra ei lita bygd lenger nord og her har vi hatt Champagnefrokost lenge. 

Anonymkode: ad921...e04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen anelse om det foregår andre steder enn i Oslo. Hadde, og var på 17. mai frokost fra første året på videregående. Champagne kom på bordet når vi flyttet for oss selv. 

Flyttet til nord-norge for en haug av år siden, ingen her gjennomfører en staselig frokost. Forståelig på mange måter, ikke er det noe stas å dra på et 17. mai tog i -1 grad og snø, i tillegg møter det ikke opp stort mer enn noen få hundre mennesker på torget. Utepils utgår grunnet været, så det gjelder å komme seg fortest mulig hjem 😂

Nord-norge er bra det altså, men 17. mai kan de ikke feire. 

 

Anonymkode: 9d93c...aee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Connie80 skrev (9 minutter siden):

 

Er dette blitt et must for yngre generasjoner (jeg er 40) og noe nytt som har kommet siste året ? Eller er det et Oslo-fenomen ? Storby-fenomen ? 

 ? 

Nysgjerrig 🙂

 

Første (og eneste) gangen jeg har vært med på champagnefrokost på 17.mai var på landsbygda i Bærum i 1989.

Så det er hverken nytt eller storbyfenomen for meg i alle fall.

 

Anonymkode: 87530...197

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, aldri opplevd og vil helst aldri oppleve det. Tanken på alkohol til frokost høres forferdelig ut og i hvert fall på 17.mai når jeg skal spise kg kose meg med alt mulig annet godt. 17.mai (for meg) handler dessuten aller mest om å lage en festdag for alle, inkludert barn.  

Anonymkode: a3839...bb5

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at det er ganske vanlig blant studenter iallefall. De har ikke barn og nyter fridagen med hverandre og alkohol, slik studenter nå en gang gjør. Jeg elsket 17 mai frokoster i studietiden, men har aldri vært med på det hverken før eller etter.

Anonymkode: f08fe...362

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært på champagne frokost. Synest det høres litt pes ut, når en skal levere unger til barnetog, bunad skal på. 😅

Anonymkode: 19ffb...0b2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir 30 i år og har vært på champagnefrokost hvert år siden jeg var rundt 20. Det var da vi sluttet å feste 16 mai istedenfor 17 mai. Har vært på champagnefrokost i Stavanger (er herfra og det er her jeg har vært på flest), Bergen, Oslo og Grimstad. 

Anonymkode: 5b900...46e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er fra bygda nord for Oslo, er snart 40. Pleier som regel å jobbe 17.mai, men har vært på champagnefrokost to ganger for noen år siden. Har pleid å begynne cirka 11 da, ikke såå tidlig. Deilig mat og bobler i glasset ute i sola så man blir passe susete og blid innen man skal se på borgertoget på ettermiddagen. Veldig koselig 🥂🇳🇴

Anonymkode: a99aa...193

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Blir 30 i år og har vært på champagnefrokost hvert år siden jeg var rundt 20. Det var da vi sluttet å feste 16 mai istedenfor 17 mai. Har vært på champagnefrokost i Stavanger (er herfra og det er her jeg har vært på flest), Bergen, Oslo og Grimstad. 

Anonymkode: 5b900...46e

Skal sies at jeg ikke har barn. Føler det har en del å si!

Anonymkode: 5b900...46e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke barn, og vi har hatt champagnefrokost flere ganger i alle fall. :) (Alder på barnløse i kretsen er fra 25-35). Er fra en mindre by på østlandet. 

Anonymkode: 72470...177

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tror det er mer riktig å si at det er et studentfenomen, selv om det nok ikke bare er studenter. Det er naturlig at det kretser seg rundt byene der de fleste studentene er.

Jeg har studert i en av de største studentbyene i tillegg til at av de mindre studiestedene. Champagne-frukost var like vanlig begge plasser blant studentene. På det minste studiestedet var det til og med vanlig å gå fra Champagne-frukost til studentstedet som serverte øl allerede i 11.00-tiden, som hadde typiske 17.mai-leker som eggeløp innendørs :P Så var det stengt noen timer på ettermiddagen før det åpnet igjen med DJ/karaoke på kvelden. Så det var faktisk vanlig å ha både champagnefrukost, dagbar og gå på fest på kvelden om man orket. Derimot så følte jeg i Bergen at de fleste bare var på Champagnefrukost og at det var fåtallet som faktisk dro ut på kvelden. 

Er vokst opp på bygda og det er ikke vanlig med champagnefrukost her. Har man ikke barn drar man kanskje og spiser med venner på buffee eller griller på kvelden, men ikke med alkohol. Tror faktisk ikke de serverer alkohol er heller. Synest det er ok. Det er veldig mye fokus på de forskjellige grendene og program i grendahuset i regi av 17.mai-komitee som går på rundgang (grøss og gru!).

Endret av missmcbeal
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergen, og 40 år.

Vi har champagnefrokost, med mengder god mat :) Maks kos. 

Anonymkode: 38a99...e6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bergen, og 40 år.

Vi har champagnefrokost, med mengder god mat :) Maks kos. 

Anonymkode: 38a99...e6f

Glemte å skrive: Vi har ikke barn. Men har mange venner og søsken med barn.

Sjåførene er selvfølgelig totalavholds, men alle andre nipper til et glass eller to. Aldri noe fyll. 

Anonymkode: 38a99...e6f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at det finnes folk her i Bergen som også har champagnefrokost i hvert fall. Jeg personlig kjenner bare én person som har denne tradisjonen med sine venninner. Det er en av mine søstre, og det er ikke en tradisjon vi har vokst opp med, så den har hun sikkert kommet inn i gjennom sitt miljø. Hun er også den eneste jeg kjenner som egentlig har en jentegjeng som har tradisjoner, fester og reiser sammen og sånn. De er alle i 30-40-årene.

For noen år siden var det en dame i slutten av 20-årene jeg var nabo med, som også tydeligvis hadde dette som en tradisjon, hun var fra Østlandet, men studerte i Bergen. 

Jeg hadde ikke hørt om denne tradisjonen før litt utpå 2000-tallet i hvert fall, kan tenke meg rundt sosiale media kom for fullt. 

Anonymkode: 082f6...d78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...