Gå til innhold

Hva kan man gjøre for en enke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner en som nettopp har mistet mannen sin av kreft og jeg har et høyt ønske om å gjøre noe for henne. Vi er ikke så nære og tror hun har folk hun lene seg på for støtte i denne tunge tiden. Jeg har hørt at det gjerne blir mer enn nok av blomster og slike ting, jeg ønsker å gi noe annet. 

Hva kan jeg gjøre for denne kvinnen? Enten det er gjenstand eller en tjeneste.

Anonymkode: 13cec...a3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spør om hun har lyst å bli med på tur, en liten tur i en park eller i skogen. Ta med kaffe og få en god prat. Det er slik jeg satte pris på da jeg mistet noen .

Anonymkode: 477cc...1f8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på din relasjon til henne? Siden du forteller at dere ikke er så nære. 

Enklere å gi rett råd i så måte. 

Anonymkode: 00138...970

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg lurer på din relasjon til henne? Siden du forteller at dere ikke er så nære. 

Enklere å gi rett råd i så måte. 

Anonymkode: 00138...970

Hun er en ikke så nær venninne.

Ts

Anonymkode: 13cec...a3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start med å sende henne en melding og si at du tenker på henne, og at det som har skjedd er uendelig trist. Så kan du evt spørre om hun vil gå på kafe en dag, eller gå tur. 

Tror det viktigste er at man viser at man bryr seg. 

Anonymkode: 4cf20...b77

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 28.5.2022 den 14.24):

Hun er en ikke så nær venninne.

Ts

Anonymkode: 13cec...a3f

Så hvorfor har du da et så høyt ønske ? Det er fint å bry seg ,ikke misforstå ❤ Men tenker da at du bør være litt moderat, men vennlig. Dersom du blir for intens ( med ditt høye ønske , så kan det oppfattes litt innvaderende om dere ikke er nære.) Det har med trygghet å gjøre for henne,som nå er sårbar.  Og har nok med sitt. 

Du sier " ikke nær venninne ". Hva er dere da ? Vanskelig å komme med konkrete råd, om man ikke kjenner relasjonen spesifikt.  

Anonymkode: 00138...970

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er kort tid siden nå ville jeg bare sendt en melding og sagt at jeg er her når hun er klar. Også heller invitert henne med på noe litt senere når en del har «glemt» det og gått videre i sine liv.

Anonymkode: d7031...3d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken alder er hun? Hvordan er hun som person? 

Jeg ble selv enke før 50, og jeg klarte det praktiske selv - begravelse, gravstein, skifte, .....     Det var mye som for meg var enklere å takle på egenhånd, og det var også greit å ha noe praktisk å fokusere på. Samtidig så er vi alle forskjellige. Kanskje hjelp til gressklipping om det er aktuelt? Eller etter en stund spørre om hun ønsker hjelp til å kjøre klær/ting til gjenvinning? 

 

Uansett - den første tiden stiller mange gjerne opp. Så blir alle naturlig nok opptatt av eget liv etter hvert. Det kan være vel så merkbart om du ringer og spør hvordan det går etter en stund. De første ukene/månedene er man i sjokk (eller jeg var i alle fall det fordi det gikk så raskt og var uventet) og det blir lett for mye å forholde seg til. Å komme seg gjennom sorg og sjokk tar tid og mye plas,s og jeg personlig ser hvor mye jeg setter pris på de som ikke bare har glemt hva som skjedde. Ikke at det er det eneste jeg ønsker å snakke om, men opplever at noen ikke ønsker å forholde seg til det.

 

Anonymkode: acf60...586

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå har hun nok. Alle bryr seg veldig mye i begynnelsen. Og mange opplever det også som mer slitsomt enn til hjelp, da det blir for mye. 

Det fineste du kan gjøre er egentlig å vente noen måneder, så passe på å invitere på et glass vin, eller en kveldstur. At hun også har folk rundt seg når det er "gammelt nytt" for de fleste. 

Anonymkode: 8ce01...2bc

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.5.2022 den 7.11):

Flere tips?

Anonymkode: 13cec...a3f

Kanskje hun trenger noen og snakke med, jeg mistet min kone for 2 mnd siden og jeg kjenner at når det kommer noen som jeg kan snakke med er det veldig fint. Trenger ikke noe mere.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ble enke da j var 41, satte pris på at noen brydde seg etter den første tiden, alle tilbyr hjelp de første ukene etterpå

at ei vennine bare kom på døra med ost og kjeks,, og lurte på om j orket besøk

ei vennine j ikke hadde sett på flere år kom på uventet besøk, lurte på om j ville være med på skogstur

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør om hun har lyst på en kjøretur ett eller annet sted. Handlesenter. Friluftssted, el type kunstbutikk

Anonymkode: e02e4...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Annonse

Jeg ble enke for 2 år siden. dette satt jeg enormt pris på:

mat på døra, ting vi kunne putte i frysen, matvarer levert på døra, folk som dukket opp kun for å gi oss gode, lange klemmer, folk som tilbød seg å hjelpe med papirarbeid, snøskuffing, ved for vinteren, demontering av trampoline, pynting av julelys ute, klapp på skulderen i gangene på jobb, en sjokolade på pulten min på jobb, gode ord….

 

kort oppsummert - man sitter så tom og ribbet inn til sjela etter å ha blitt enke, og vi trengte så sinnsykt med kjærlighet det første året. Pøs på med gode ting om du har noen rundt deg som har mistet. 
 

smerten er nesten ikke til  leve med, og den går ikke over med det første.

 

stikkordet er kjærlighet. 

Anonymkode: 7581e...85a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.5.2022 den 22.03):

Spør om hun har lyst å bli med på tur, en liten tur i en park eller i skogen. Ta med kaffe og få en god prat. Det er slik jeg satte pris på da jeg mistet noen .

Dette! ☝️ Ikke ting og tang, men en prat eller samvær. Iblant kan det være godt å bli dratt ut til steder der man kan være sammen uten å prate også, på kino f.eks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har ikke blitt enke, men opplevde at et nært familiemedlem ble akutt og alvorlig syk. Jeg satte stor pris på alle fine meldinger jeg fikk. Og videre de som spurte om jeg ville gå en tur og prate, hvor både det sosiale og det å bevege seg var veldig bra. Og så de som kom og leverte mat på døra. Det var flere som kom med en pose rundstykker, innbakte horn og kanelboller til å legge i fryseren, og det satte jeg veldig stor pris på. Jeg gikk ned flere kg fordi jeg mistet matlysten og glemte å spise, så det å ha noe enkelt og godt i fryseren var så fint og hyggelig. Jeg husker jeg snakket med svigermoren min som er enke om disse tingene, og hun sa det var veldig gjenkjennelig.

Så har jo relasjonen noe å si, så klart. Er man nær, er det lettere å være mer insisterende og konkret i tilbudene sine. Er man mer perifer, er det kanskje naturlig å være mer generell. Flere sa jeg måtte si fra hvis jeg ville treffes eller trengte hjelp til noe, men det var først når noen kom med et konkret forslag og gjerne med tidspunkt, at jeg tok det i mot. Men er det mer en perifer bekjent, blir det jo kanskje rart å insistere på å møtes, men la det være litt mer opp til henne. Da tenker jeg kanskje det å komme innom med bakst og si at du gjerne går en tur e.l. en dag er mer passende. For mer perifere er det jo en balanse mellom å vise omtanke og trenge seg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Jeg har vært vitne til en grådighet uten sidestykke.

Pappa var knapt kommet i graven da jeg foreslo dugnad for min mor.Det ville ikke min søster være med på, hun mente sønnen måtte få penger. 

Du er nok ikke slik,de fleste er ikke det men en dugnad uten å kreve noe tilbake er en fin og verdig gest.

Anonymkode: e0895...2a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere felles venner? Hva med å høre med de? 
Blomster blir det nok av. Men gavekort på blomsterbutikken er fint. Da kan hun kjøpe seg blomster senere eller noe hun kan plante ute. Dette er veldig vanlig gave. 
Ellers er en liten korg med eplemost og friske drikker noe mange setter pris på. 
Hvis du ikke er så nær kan det være nok å skrive et kort med: tenker på deg.

det kan bli for mye

Anonymkode: 30b48...1d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...