Gå til innhold

Er på diett og er hele tiden sulten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Embla Othea skrev (10 minutter siden):

Jeg anbefaler deg å spise mat med mer volum (men som allikevel holder deg innenfor kaloribudsjettet ditt), spise mat med mer protein og fett (protein og fett holder deg lengre mett enn karbohydrater som knekkebrød og lomper) og unngå mellommåltider (frukt og knekkebrød gir deg insulinspike, som trigger sult og søtsuget). Det betyr ikke at du må spise lavkarbo, men mer næringsrik, hel mat som holder deg mett lenge.

Hvordan er aktivitetsnivået ditt? Hvis du er svært aktiv\ trener mye, er 1500 kcal for lite. Ligg i underskudd på ca. 500-800 kcal\dag, ikke mer.

Jeg spiser selv ca. 1500-1600 kcal\dag, beregner 4 hovedmåltider per dag og ca. 400 kcal per måltid. Dette er utgangspunktet mitt:
Frokost: 400 kcal

Havregrøt med blåbær og valnøtter, 250 g cottage cheese med bær og nøtter eller proteinsmoothie
Lunsj: 400 kcal

150 g tunfisk\ kylling\ egg, 200 g grønnsaker og en halv avokado, egg- og avocadotoast eller laks med brokkoli og blomkål
Middag: 400 kcal

Mye forskjellig. Tenk 2\4 grønnsaker, 1\4 proteinkilde, 1\4 karbohydrater. Hold deg mest mulig til kvalitetskarbohydrater (brun ris, quinoa, bulgur osv.)

Kvelds: Tenk mye protein og færre karbohydrater.

Proteinbowl (f.eks. yoghurt med bær og nøtter), fiberknekkebrød med proteinrikt pålegg eller nøttesmør med frukt (eple og peanøttsmør ❤️)

= mye mat, men innenfor et relativt lavt kalorivindu

Virker som at jeg har bommet med knekkebrød og lomper🤣 trodde at siden det var lite kalorier så var det bra men tenkte ikke noe over at det ikke er mettende… 

har lavt aktivitetsnivå, jobber i bhg så er helt utmattet etter jobb og ogker ikke å trene da..

Anonymkode: e9d41...9c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Virker som at jeg har bommet med knekkebrød og lomper🤣 trodde at siden det var lite kalorier så var det bra men tenkte ikke noe over at det ikke er mettende… 

har lavt aktivitetsnivå, jobber i bhg så er helt utmattet etter jobb og ogker ikke å trene da..

Anonymkode: e9d41...9c9

Jeg har vært der du er nå, tenkt at lite kalorier det er bra, men jeg har glemt næringsstoffer og hva det gir kroppen min. 

Til frokost så kan du fint lage en omelett av 2-3 egg med ost, skinke og grønnsaker ved siden av. I starten vil du kanskje bli fort sulten, men etterhvert så blir kroppen vant til det. Eller frøknekkebrød (hjemmelagde eller Trine Dahlmo sine fra coop (eneste jeg har funnet på matbutikken som er ordentlig lavkarbo)). 

I dag til lunsj (som ble 5 timer etter frokost) valgte jeg to ostepølser med høyt kjøttinnhold, salat med paprika, agurk, litt mais og fetaost, har aioli ved siden av. Det er mye kalorier ja, men det metter og betyr at jeg trenger 3 måltider i dag, kanskje en proteinpudding til kvelds som fjerde måltid. 

Jeg liker filosofien om å heller øke aktivitetsnivået for å spise mer mat. Da vil det gi deg energi til å trene, samtidig som du spiser mat nok til at kroppen din blir fornøyd.

Du trenger ikke spise lavkarbo, jeg gjør ikke det. Spiser både pasta, ris, poteter, vanlig brød osv. Men begrenser det til et-to måltid om dagen, avhengig av hvem som lager mat. 

Anonymkode: 80bf6...09d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Virker som at jeg har bommet med knekkebrød og lomper🤣 trodde at siden det var lite kalorier så var det bra men tenkte ikke noe over at det ikke er mettende… 

har lavt aktivitetsnivå, jobber i bhg så er helt utmattet etter jobb og ogker ikke å trene da..

Anonymkode: e9d41...9c9

Knekkebrød og lomper er kalorifattig og kan derfor være bra på underskuddsdiett, men det beste er å spise så hel mat som mulig.

Tja, jeg vil ikke si at du har et lavt aktivitetsnivå når du jobber i barnehage, tipper at du lett kommer over 10 000 skritt og det er bra, men hvis du har tid og orker ville jeg ha lagt inn 2-3 økter med styrke- og kondisjonstrening for eksempel i helgene.

Finn en treningsform du liker. Det være seg gå turer i fjell og mark, svømming, sirkeltrening etc. Det er dog kostholdet som er viktigst, kosthold utgjør 80 % og trening 20 % av resultatene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frokost eller lunsj: 4 egg, 4 baconstriper, 1 pose rucola og tre til fem plommetomat. 

Middag: 200-400 gram fisk eller kjøtt , 200 gram brokkoli, rosenkål eller spinat, 2 ss olivenolje til steking, liten klatt smør på grønsakene og litt seterrømme eller annen dipp/saus uten karbohydrater. 

Kvelds: Du skal ikke være sulten men må du ha mat rull skinke og ost skive sammen og spis det sammen med te.

Anonymkode: ee49c...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt, jobber i barnehage selv og er utmattet etter jobb, aktivitesnivået er HØYT, slanker meg jeg og og tyr ofte til lomper til lunsj, knekkebrød og skyr.

Anonymkode: a3ad9...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville fått i meg egg, mandler, avokado. Du trenger mer proteiner og fett i kostholdet ditt.

Blir du sulten så drikk en kopp te, det hjelper faktisk. Men du må også lære deg at å være sulten ikke er farlig :) det kommer etterhvert, ikke gi deg.

Anonymkode: b0daa...c04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Morsomt, jobber i barnehage selv og er utmattet etter jobb, aktivitesnivået er HØYT, slanker meg jeg og og tyr ofte til lomper til lunsj, knekkebrød og skyr.

Anonymkode: a3ad9...5c9

Har egt aldri tenkt over at det er høyt aktivitetsnivå fysisk i bhg føler jeg blir mer psykisk sliten av å være der😅

Anonymkode: e9d41...9c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kutt ut lompe. bytt det ut med grove kornprodukter som magen på jobbe med. Alt av «hvite» karbohydrater som ris,lompe, lyst brød burde du erstatte med fullkorn, da de ikke holder deg mett.  og knekkebrød kommer jo i mange former.. best med de litt tunge med masse kjerner og frø etc, evt lag selv! :)  anbefaler også mager cottage cheese med litt syltetøy som mellom eller kveldsmåltid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Morsomt, jobber i barnehage selv og er utmattet etter jobb, aktivitesnivået er HØYT, slanker meg jeg og og tyr ofte til lomper til lunsj, knekkebrød og skyr.

Anonymkode: a3ad9...5c9

Men akkurat dette beviser vel at det ikke fungerer... For ingen ønsker å bruke "slanke meg" i flertall. 

Anonymkode: 5a2b1...f47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spiser mye mat som bare trigger sult. Lomper, knekkebrød, ris, kanelknekkebrød, frukt ( litt avhengig av hvilken type) osv er bare sukker uten næring ( bortsett fra vitaminer i frukt, men det kommer an på hva frukt er) 

egg, avokado, nøtter er små måltider som metter. Erstatt ris med mer kjøtt og grønnsaker. Erstatt frukt med bør og evt knaskegulrøtter. Det beste er jo og droppe mellommåltid helt og spise 3 skikkelige mettende måltid. 

Anonymkode: aee11...454

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småspising fungerer dårlig. Du har jo trent kroppen din til å forvente mat hele tiden.

 

 

Anonymkode: 24ac3...01e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Har egt aldri tenkt over at det er høyt aktivitetsnivå fysisk i bhg føler jeg blir mer psykisk sliten av å være der😅

Anonymkode: e9d41...9c9

:klappe:

samme.. ser meg om etter annet faktisk, avsporing.. men men🌸

Anonymkode: a3ad9...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Småspising fungerer dårlig. Du har jo trent kroppen din til å forvente mat hele tiden.

 

 

Anonymkode: 24ac3...01e

Jeg småspiser ikke, har 3 måltider også tar jeg en frukt eller en mellombar 2 ganger om dagen. Går ikke rundt og spiser hele tiden men er sulten hele tiden. Før diett småspiste jeg heller ikke, men da spiste jeg STORE porsjoner som holdt meg mett lenge.. typ en hel pizza, masse pasta osv. er vandt til å spise mye karbohydrater

Anonymkode: e9d41...9c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Men akkurat dette beviser vel at det ikke fungerer... For ingen ønsker å bruke "slanke meg" i flertall. 

Anonymkode: 5a2b1...f47

Hun presens, ikke flertall?

Anonymkode: 463e4...fef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg småspiser ikke, har 3 måltider også tar jeg en frukt eller en mellombar 2 ganger om dagen. Går ikke rundt og spiser hele tiden men er sulten hele tiden. Før diett småspiste jeg heller ikke, men da spiste jeg STORE porsjoner som holdt meg mett lenge.. typ en hel pizza, masse pasta osv. er vandt til å spise mye karbohydrater

Anonymkode: e9d41...9c9

Så du spiser 5 ganger om dagen? Jo, du småspiser jo frukt og mellombarer. Mat som trigger sult og ikke gjør deg mett. Slik du spiste før  var mye smartere om du bare hadde byttet ut pizza og pasta med sunn mat. Hvorfor vil du ikke spise mindre karbohydrater? 

Anonymkode: aee11...454

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Så du spiser 5 ganger om dagen? Jo, du småspiser jo frukt og mellombarer. Mat som trigger sult og ikke gjør deg mett. Slik du spiste før  var mye smartere om du bare hadde byttet ut pizza og pasta med sunn mat. Hvorfor vil du ikke spise mindre karbohydrater? 

Anonymkode: aee11...454

Det er helt vanlig å spise 3 ganger om dagen med to snacks.. jeg anser ikke en banan eller en mellombar som et «måltid» er jo kun 100 kcal i det.  hvorfor jeg ikke vil? Eh er vel tydelig at man har en spiseforstyrrelse når man bare lever på dritt.. sliter veldig med overspising og må spise mye karbohydrater for å føle meg mett.. 

Anonymkode: e9d41...9c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er helt vanlig å spise 3 ganger om dagen med to snacks.. jeg anser ikke en banan eller en mellombar som et «måltid» er jo kun 100 kcal i det.  hvorfor jeg ikke vil? Eh er vel tydelig at man har en spiseforstyrrelse når man bare lever på dritt.. sliter veldig med overspising og må spise mye karbohydrater for å føle meg mett.. 

Anonymkode: e9d41...9c9

Du anser det ikke som måltid og ikke som småspising.. altså snacks. Du tenker kun på kalorier, ikke at sukkeret og at du setter i gang kroppen med fordøyelse gjør deg sulten. Nei, det er ikke tydelig at man har spiseforstyrrelser når man bare lever på dritt, noen gjør det av uvitenhet, noen gjør det fordi konsekvensene ikke plager dem. Ok, så du har spiseforstyrrelser, det er jo leit. Du må spise mye karbohydrater for og føle deg mett.. men du føler deg sulten med alle disse karbohydratene. Oppfattet tråden som at du ville ha tips mot sult, men det var visst feil. 

Anonymkode: aee11...454

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt opp gulrøtter, som du har i en boks med vann i kjøleskapet. Da kan du ta noen biter gulrot når sulten er som verst. 
Det høres heller ikke ut som du spiser mat som metter deg godt nok. Jeg blir for eksempel sjeldent skikkelig mett av knekkebrød og ris. 

Til frokost og gjerne lunsj spiser jeg noe basert på havregryn. Gjerne pannekaker av havregryn, cottage cheese og egg eller havregrøt. Hva med å starte dagen med noe frukt, også sparer du heller kaloriene til en stor lunsj? Ha gjerne laks og grønnsaker til lunsj, men lomper gjør sjeldent folk mett. Kanskje bytt ut lompene med tilsvarende kalorier i potet/søtpotet? 
 

Ville også byttet ut risen til middag med søtpotet eller potet. Finnes mange gode oppskrifter på ulike måter å tilberede dette, uten å nødvendigvis tilføre så mange ekstra kalorier, slik at du kan variere litt😊

Anonymkode: fe4d4...b21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det er helt vanlig å spise 3 ganger om dagen med to snacks.. jeg anser ikke en banan eller en mellombar som et «måltid» er jo kun 100 kcal i det.  hvorfor jeg ikke vil? Eh er vel tydelig at man har en spiseforstyrrelse når man bare lever på dritt.. sliter veldig med overspising og må spise mye karbohydrater for å føle meg mett.. 

Anonymkode: e9d41...9c9

Jeg "knakk koden" da jeg holdt meg til tre måltid om dagen.

Mellommåltid med frukt, karbohydrater, og lignende, førte bare til ekstrem sultfølelse. 

Anonymkode: 5a2b1...f47

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det er helt vanlig å spise 3 ganger om dagen med to snacks.. jeg anser ikke en banan eller en mellombar som et «måltid» er jo kun 100 kcal i det.  hvorfor jeg ikke vil? Eh er vel tydelig at man har en spiseforstyrrelse når man bare lever på dritt.. sliter veldig med overspising og må spise mye karbohydrater for å føle meg mett.. 

Anonymkode: e9d41...9c9

Eh NEI det er ikke slik at vi bare skal anta at du har en spiseforstyrrelse bare fordi du hadde et usunt kosthold. Spiseforstyrrelse er en alvorlig psykisk lidelse, ikke noe man kan anta ut fra kostholdet. Ikke vann ut dette begrepet, det er en alvorlig diagnose. At du har det er leit, men da regner jeg med at du søker hjelp for lidelsen, det handler nemlig sjeldent om mat i det hele tatt. Det du spør om her er råd ift diett og sultfølelse, og du får gode råd slik jeg ser det. Om du er psykisk syk bør du søke hjelp i helsevesenet og ikke slenge med leppa til folk som faktisk prøver å gi råd på et forum.

Anonymkode: 713bb...d44

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...