AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #61 Skrevet 19. mai 2022 Ulven skrev (2 timer siden): Men noen av oss har faktisk peiling. Vi har flyttet. Og vi opplevde ikke dette som noe positivt. Jeg har ikke en negativ mentalitet bare fordi jeg en annen mening enn dere/deg. Som en over påpekte burde dere ha flyttet før barna begynte på skolen. Nå er de godt etablert og det er ikke sikkert en flytting vil gå så knirkefritt som flere her synes å mene. Jeg vet iallefall at den flyttingen jeg måtte gjennom ikke var positiv på noen som helst måte for meg. Den var positiv for mine foreldre, men for at de skulle få den opplevelsen de ønsket, måtte de ofre meg og mine behov. Det sier, og sa, mye om deres prioriteringer som foreldre. Jeg har og peiling, personlig peiling Det gikk helt fint Vet om mange som fortsatte å bo der jeg bodde, som ikke klarte seg så fint, så flytting er ikke svaret på om noen klarer seg eller ikke. Stebarna mine måtte også flytte da de flyttet til oss, 8 og 9 år. Klarte det helt fint Kjenner enormt mange som har flyttet opp gjennom årene, det er da helt vanlig!?! Da tror jeg det er andre ting som spiller inn! På en skole kommer det nye barn hele tiden, samtidig som andre slutter. Det er ikke de barna som har flest psykiske problemer i voksenlivet! Min mann har bodd samme sted i hele sitt 50-årige liv og har ingen nære venner og har følt seg utenfor hele livet, så dette har ingen direkte sammenheng av at man flyttet! Anonymkode: b8351...96b 1
Ulven Skrevet 19. mai 2022 #62 Skrevet 19. mai 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har og peiling, personlig peiling Det gikk helt fint Vet om mange som fortsatte å bo der jeg bodde, som ikke klarte seg så fint, så flytting er ikke svaret på om noen klarer seg eller ikke. Stebarna mine måtte også flytte da de flyttet til oss, 8 og 9 år. Klarte det helt fint Kjenner enormt mange som har flyttet opp gjennom årene, det er da helt vanlig!?! Da tror jeg det er andre ting som spiller inn! På en skole kommer det nye barn hele tiden, samtidig som andre slutter. Det er ikke de barna som har flest psykiske problemer i voksenlivet! Min mann har bodd samme sted i hele sitt 50-årige liv og har ingen nære venner og har følt seg utenfor hele livet, så dette har ingen direkte sammenheng av at man flyttet! Anonymkode: b8351...96b Men flyttet dere da innenlands eller utenlands? For jeg flyttet utenlands, og det var en stor bøyg å komme til et annet land, med annen kultur, annet språk, annen type undervisning etc. Flytter man innenlands har man iallefall samme språk, samme kultur i hovedsak og samme type skole/undervisning.
Loboto Skrevet 19. mai 2022 #63 Skrevet 19. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kommer mest an på om levestandarden, helsevesenet o.l. er på samme nivå som i Norge, tenker jeg. Blir dere boende utenlands, mister dere til slutt tilgangen på gratis helsehjelp i Norge. Har dere penger dersom noen skulle bli alvorlig syke, skadet eller dø? Er barna godt kjent i dette landet og føler seg trygge der på samme måte som her? Anonymkode: a2dc1...bce Helsehjelp i Norge begynner å bli avleggs og lite oppdatert på nye metoder og utstyr. Selv prøver jeg nå å få forsikring i annet land utenfor Norden. Flere og flere nordmenn vil betale for nødvendig helsehjelp i utlandet fordi Norge ikke har tilbud for operasjon de trenger. Dette gjelder nå et helt hav av diagnoser. Hudkreft var vel nylig på nyhetene. Der tilbys det i utlandet operasjon som har større sikkerhet på at det ikke blir igjen kreftceller samtidig som man slipper unna hudtransplantasjon. Mage/tarm kreft løses også med svært gammeldagse metoder i Norge hvor mange ender med stomi helt unødig. 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #64 Skrevet 19. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg er gift med en mann som kommer fra et annet rikt vest-Europeisk land. Ikke Skandinavia. Barna våre er 9 og 6 år, og den minste begynner straks på skolen. Vi vurderer nå å flytte til hans hjemland. Grunnen er at vi voksne har et veldig lite sosialt nettverk her vi bor, og trives så som så pga det. Vi har min familie, som er liten. Ellers bare bekjente og noen få venner som vi ser sjelden, og som har nok med sitt. Vi prøver å få flere venner i nærmiljøet men det er utrolig vanskelig. I hans land har vi et mye større nettverk, både av venner og familie. I tillegg er det en mye mer sosial kultur og alltid lett å bli kjent med noen, mange folk og mye som skjer. Vi ser oftere vennene der når vi er på besøk, enn de vi har her i Norge🙈 Merker jeg gruer meg til ungene våre blir voksne og mine foreldre ikke er her lenger, for da sitter vi her uten noe nettverk. Tanken gir meg helt panikk. Vår eldste trives godt på skolen og har mange venner, men han er typen som andre tiltrekkes av, og mange vil være med. Yngste er litt det samme. Føler at det er stygt gjort mot barna å flytte de vekk fra nærmiljøet og til et annet land. Men samtidig føler jeg at det er viktig for dem å se foreldre som trives sosialt og har venner. Eller er ikke det så viktig for barn? Jeg synes det er vanskelig å vite. Hva tenker dere om vår situasjon? Jeg har en type utdannelse som lett vil gi meg jobb overalt, det har mannen og. Anonymkode: a4698...5b7 Hva tenker ungene om flytting? Spesielt 9 åringen... At foreldre trives og har det bra er like viktig som at barna trives og har det bra. Hvordan barna tar flytting og nye venner/mennesker er opp til hvert enkelt barn. Går bra for noen, andre ikke 🤷♀️ hva tenker 9 åringen om å flytte fra vennene sine som h*n har kjent noen år? Hva med bestevennen? Har dere tenkt til å opprettholde kontakten mellom bestevenner /andre venner? Kan dere ikke ta et prøve år? Anonymkode: 1315c...d2c
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #65 Skrevet 19. mai 2022 Jeg hadde flyttet. Skulle det bli for hardt for ungene så er det jo bare til å returnere til Norge. Andre land begynner også å bli en del tryggere enn Norge nå. I Norge er det jo de kriminelle som skjermes og brukes midler på. Våre barns fremtid her til lands ser ikke lys ut. Anonymkode: fe06a...835 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #66 Skrevet 19. mai 2022 Har du god venner der nede som er dine. Altså ikke familie . Har du mulighet der nede å sosialisere deg utenfor familien de første året. Det er noe med det å være på besøk kontra det å bo der. Svigermor kan sikkert være kjempe snill å hjelpe mye til når dere besøker men forventer at du hjelper og varter henne opp viss dere bor der. Og regner dere flytter til ett Middelhavsland eller i nærheten . Og der er nonna sjef. Sånne ting er de tenkt på? Vill du takle å plutselig ikke bli sett på noe som er hyggelig besøk men en fast inventar? For all del flytt viss du har penger nok til å bo der. At siden du blir hjemmeværende mamma en stund nok penger på konto til det. Er jobber klare. Det er rift om jobber i alle land og de ansetter vel først å fremst kjente og folk fra det landet? Sånne praktiske ting. Gresset er faktisk grønnere der du vanner det. Anonymkode: a8cea...a31
Kaneel Skrevet 19. mai 2022 #67 Skrevet 19. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er ikke England. Jeg vet nok mer om landet enn deg, da vi har mye familie og venner der, mannen har bodd det hele sitt liv. Har gamle og kronisk syke i familien. Det er i hvert fall mye bedre pleie til de gamle og syke, enn i Norge. Jeg jobber selv innen helse. Og da pleie til folk som er «fattige» og får trygd fra staten. Kan bare si at Norge er ikke så fantastisk som mange tror. Anonymkode: a4698...5b7 Nordmenn er forblindet og er hjernevasket fra fødsel om verdens beste land.. helsevenet i Norge er elendig ! Er sikker på om du kjenner etter vet dere at det er det riktige for dere å flytte
Kaneel Skrevet 19. mai 2022 #68 Skrevet 19. mai 2022 Ulven skrev (1 time siden): Men flyttet dere da innenlands eller utenlands? For jeg flyttet utenlands, og det var en stor bøyg å komme til et annet land, med annen kultur, annet språk, annen type undervisning etc. Flytter man innenlands har man iallefall samme språk, samme kultur i hovedsak og samme type skole/undervisning. Men nå er det da altså snakk om barnas andre hjemmland og fars land, det er noe heeeelt annet enn å flytte på måfå.. de flytter hjem til familie
Ulven Skrevet 19. mai 2022 #69 Skrevet 19. mai 2022 31 minutter siden, Kaneel said: Men nå er det da altså snakk om barnas andre hjemmland og fars land, det er noe heeeelt annet enn å flytte på måfå.. de flytter hjem til familie Og de flytter fra familie hvis man skal ta med familie i betraktningen.
Kaneel Skrevet 19. mai 2022 #70 Skrevet 19. mai 2022 Ulven skrev (1 minutt siden): Og de flytter fra familie hvis man skal ta med familie i betraktningen. De flytter vekk fra noen men til flere de har lite nettverk her og stort der nede det er en no brainer 1
Ulven Skrevet 19. mai 2022 #71 Skrevet 19. mai 2022 Just now, Kaneel said: De flytter vekk fra noen men til flere de har lite nettverk her og stort der nede det er en no brainer Dette er jo enkelt for deg å si som voksen, men det er ikke sikkert at det er så enkelt for disse barna.
Kaneel Skrevet 19. mai 2022 #72 Skrevet 19. mai 2022 Ulven skrev (3 minutter siden): Dette er jo enkelt for deg å si som voksen, men det er ikke sikkert at det er så enkelt for disse barna. Utadvendte veltilpasset barn som flytter SAMMEN med begge sine foreldre ned til sin slekt skal man ha mer enn tilitt til klarer seg helt fint her i livet! 2
fru Alving Skrevet 19. mai 2022 #73 Skrevet 19. mai 2022 Kaneel skrev (53 minutter siden): Utadvendte veltilpasset barn som flytter SAMMEN med begge sine foreldre ned til sin slekt skal man ha mer enn tilitt til klarer seg helt fint her i livet! Ja det tror jeg også, ingen grunn til at det ikke bør gå fint. 1
Gjest Albbas Skrevet 19. mai 2022 #74 Skrevet 19. mai 2022 Skjønner deg godt ts. Jeg trives heller ikke sosialt her jeg bor, og syns det er tungt å bare bli værende pga barna. Nå har ikke jeg et sosialt land som alternativ da, så sånn sett lettere å bli. 😅 Men det er jo kulturelle forskjeller innad i Norge også, og jeg savner "min" kultur. Har ikke tenkt å flytte, men det er er tungt å bo et sted man egentlig er veldig ensom og der det er klin umulig å få nye venner. Barn er tilpasningsdyktige. Dere trenger ikke flytte for alltid, dere kan omså flytte hjem igjen til jul hvis det blir helt krise. Men man kan ikke alltid tenke på hva barna mister av det man har her og nå. Kanskje barna vil trives VELDIG godt, og de mister muligheten til å oppleve den trivselen og det nettverket hvis dere *ikke* drar? Det er jo noe annet å flytte til sin fars hjemland, der mor og far har familie og nettverk, kontra å flytte til Dubai (eller fra Oslo til Bergen for den saks skyld...) der ingen kjenner noen fordi mamma og pappa skal dyrke karrieren. Å mistrives over tid er tungt, og det skaper en slitasje på familien også.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #75 Skrevet 19. mai 2022 Og hvor mye har dere sett hverandre nå som korvid 19 har vært. Har det vært jevnt besøk da? Anonymkode: a8cea...a31
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #76 Skrevet 19. mai 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Og hvor mye har dere sett hverandre nå som korvid 19 har vært. Har det vært jevnt besøk da? Anonymkode: a8cea...a31 Med en gang det har vært mulig å reise, så har vi enten reist eller fått besøk. Men merket at covid gjorde noe med oss. Det var tungt å ikke få se dem, men samtidig fikk vi mer kontakt med nærmiljøet her. Men nå som covid er over, så på en måte forsvant den kontakten litt, da folk går tilbake til sine gamle miljøer igjen. Sånn er det vel bare 😕 Så etter covid ble ensomheten egentlig forsterket litt igjen. Men det er vi voksne som kjenner på det, barna merker ingenting, tror jeg. Anonymkode: a4698...5b7
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #77 Skrevet 20. mai 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Har lurt på det samme, altså å flytte til mannens land som er Portugal. Vi lander på nei så lenge ungene er små, hovedsakelig på grunn av mine foreldre som har et fantastisk forhold til barnebarna. Dessuten vil vi kanskje ha flere barn, og da vil jeg definitift få de i Norge på grunn av foreldrepermisjonen. Når ungene er store flytter vi nok, i hvert fall deler av året om jobbene våre tillater. Så sånn sett er det bare ca 20 år vi «må» bo her. Om det skulle komme en god jobbmulighet før det kommer det an på situasjonen og om ungene vil. Men, mitt inntrykk er at i den livsfasen vi er i, hvor mer eller mindre alle har små barn, ikke er den mest sosiale fasen av livet uansett. Vi har i hvert fall absolutt knapt med tid i hverdagen til ekstra. Anonymkode: 87a8a...9f8 Så interessant, er det av samme grunn som oss at dere ønsker/vurderer å flytte? Ja vi tenker og at det går an å flytte når de er større. Men hva hvis barna da er så godt inni kulturen at de ikke ønsker å bli med? Synes det virker trist at vi bor i et land og barna i et annet. Men ja, det er en mulighet. Anonymkode: a4698...5b7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå