Gå til innhold

Forsøk nr 350 på å bli slank


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er nå på mitt forsøk nr 350 mot et lettere liv, etter å ha sett bilder av meg selv hvor fettet bokstavelig talt velter utav min egen bunad på 17 mai 🙌🏼 Har ikke oppdaget salatbaren på spar før nå, men må si det var overraskende godt! Det jeg dog ble usikker på, var hvor mye som er en normal porsjon? Jeg valgte salat, rødløk, pasta og kylling, vekten kom på 276 gram. Har jeg nå fått i meg en altfor stor porsjon, eller er dette en normal porsjon for èn person? Blir svært takknemlig for svar 🥰

Anonymkode: 24159...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer jo helt an på fordelingen mellom salat, løk, pasta og kylling 

Anonymkode: 21b45...92a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, lykke til...

Anonymkode: 2a2ac...220

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få vekk pastaen

Anonymkode: 1b156...001

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt ut pastaen med kikerter eller egg. :)

Anonymkode: 00f89...608

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Få vekk pastaen

Anonymkode: 1b156...001

Neida.

Om du må spørre om slikt tenker jeg det smarteste er å melde deg på kurs med ordentlig kostholdsveiledning.

Ikke spørre på KG, det er regelrett giftig miljø her når det kommer til kosthold. 
 

Dropp diettene, lær deg å spise smart og ordentlig. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kommer jo helt an på fordelingen mellom salat, løk, pasta og kylling 

Anonymkode: 21b45...92a

Eksakt gram klarer jeg nok ikke å finne ut av, så det blir jo bare spekuleringer. men det var mye salat i bunnen og et tynt lag med kylling på toppen og altfor mye rødløk. Det var mindre pasta enn det var kylling🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 24159...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fløff skrev (1 minutt siden):

Neida.

Om du må spørre om slikt tenker jeg det smarteste er å melde deg på kurs med ordentlig kostholdsveiledning.

Ikke spørre på KG, det er regelrett giftig miljø her når det kommer til kosthold. 
 

Dropp diettene, lær deg å spise smart og ordentlig. 

Jeg var under oppfølging hos fastlege å gikk ned 11 kg på 2 mnd, dessverre forsvant fastlegen for en periode og også mye av min motivasjon. Problemet mitt er hovedsakelig sukker. Jeg spiser enorme mengder sukker hver dag, hadde jeg klart å holde meg unna det tror jeg mye hadde vært gjort. Har du noen kurs å anbefale? ☺️

Anonymkode: 24159...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg var under oppfølging hos fastlege å gikk ned 11 kg på 2 mnd, dessverre forsvant fastlegen for en periode og også mye av min motivasjon. Problemet mitt er hovedsakelig sukker. Jeg spiser enorme mengder sukker hver dag, hadde jeg klart å holde meg unna det tror jeg mye hadde vært gjort. Har du noen kurs å anbefale? ☺️

Anonymkode: 24159...17a

Da er det enkelt, hold deg unna sukker.

Alt sitter i hodet og viljen. Hver gang du har lyst på sukker, gå heller en tur. Så enkelt. Og så vanskelig. 

Anonymkode: 5a8c3...c6a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hva de 267g besto av. Det er vanskelig og spise for mye salat. Dropp pastaen med masse energi og tomme karbohydrater . Det holder også sukkerbehovet i live. Bruk heller egg, avokado, belgfrukter for og få tyngde i salaten, eller bare mer kylling. 

Anonymkode: d9282...c48

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg var under oppfølging hos fastlege å gikk ned 11 kg på 2 mnd, dessverre forsvant fastlegen for en periode og også mye av min motivasjon. Problemet mitt er hovedsakelig sukker. Jeg spiser enorme mengder sukker hver dag, hadde jeg klart å holde meg unna det tror jeg mye hadde vært gjort. Har du noen kurs å anbefale? ☺️

Anonymkode: 24159...17a

Det kommer jo helt an på årsaken til triggere.

Noen trenger primært en psykolog, mens andre trenger å lære om kosthold. Veldig mange trenger en kombinasjon :) 

11 kg på 2 mnd høres ekstremt ut. Og det kan være en oppskrift på å feile.

For noen, dersom enorm appetitt også er problemet kan midler som Saxenda/Ozempic osv hjelpe - gitt at du oppfyller kriteriene. Man man kommer ikke unna å endre på handlingene
 

Ekstremt få lykkes med dietter, så den er bare å glemme om du vil ha varig resultat.

Varig = noe du kan velge alle dager og ha det bra med.

Jeg ville tenkt at er kosthold på 2000 kalorier dager du er inaktiv, og så legge til kalorier du forbrenner de dagene du er aktiv (som du jo bør bli på sikt) vil gi en normalt sunn livsstil. 
 

Men det er krevende.

Det å loggføre ærlig på Lifesum for eksempel kan være en vekker, og vise hvor du bør redusere. 
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kommer helt an på hva de 267g besto av. Det er vanskelig og spise for mye salat. Dropp pastaen med masse energi og tomme karbohydrater . Det holder også sukkerbehovet i live. Bruk heller egg, avokado, belgfrukter for og få tyngde i salaten, eller bare mer kylling. 

Anonymkode: d9282...c48

100 gram pasta er ca 130 kalorier. TS legger neppe på seg uansett hva hun spiste 300 kalorier av.

Mye avocado og nøtter/dressing/olje vil gi mye mer kalorier enn ett ekstra egg/kylling/pasta osv.

Fullkornspasta er veldig bra å spise - i tillegg til protein og grønt. Og litt sunt fett. 
 

Fullkornsprodukter er ikke tom energi. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fløff skrev (På 18.5.2022 den 13.57):

100 gram pasta er ca 130 kalorier. TS legger neppe på seg uansett hva hun spiste 300 kalorier av.

Mye avocado og nøtter/dressing/olje vil gi mye mer kalorier enn ett ekstra egg/kylling/pasta osv.

Fullkornspasta er veldig bra å spise - i tillegg til protein og grønt. Og litt sunt fett. 
 

Fullkornsprodukter er ikke tom energi. 

Du glemmer at avokado og nøtter/dressing/olje gir bedre og mer varig metthetsfølelse, som kan føre til at det går lenger tid før neste måltid, og at man i tillegg kanskje spiser mindre da. I tillegg til at fettet bedrer opptaket av en del bra stoffer fra grønnsakene.

Fullkornspasta derimot, er sånn at man gjerne blir fortere sulten etterpå.

Nøtter er for øvrig ikke så "kaloririkt" og "fetende" som mange skal ha det til. 

https://www.sciencealert.com/will-eating-nuts-make-you-gain-weight

Kaloritelling er for øvrig et blindspor. Fokuser heller på å få i deg mat som holder deg mett og tilfredsstilt, og ikke på kalorier. Og spis minst mulig sukker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 18.5.2022 den 12.34):

Er nå på mitt forsøk nr 350 mot et lettere liv, etter å ha sett bilder av meg selv hvor fettet bokstavelig talt velter utav min egen bunad på 17 mai 🙌🏼 Har ikke oppdaget salatbaren på spar før nå, men må si det var overraskende godt! Det jeg dog ble usikker på, var hvor mye som er en normal porsjon? Jeg valgte salat, rødløk, pasta og kylling, vekten kom på 276 gram. Har jeg nå fått i meg en altfor stor porsjon, eller er dette en normal porsjon for èn person? Blir svært takknemlig for svar 🥰

Anonymkode: 24159...17a

Hva slags måltid er dette da? Middag? Lunsj? Mellommåltid? 
Jeg har lykkes veldig bra med slanking, men holder meg langt unna pastasalater. Spiser for det meste grove knekkebrød. Frukt. Vanlig middag.    Inntrykket mitt er at de som er avhengige av fancy lunsjer som pastasalat med kylling osv er de som ikke klarer slanke seg.   Om jeg skulle spist det du beskriver her, hadde det vært som middag.

Anonymkode: 20539...29d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.5.2022 den 12.34):

Er nå på mitt forsøk nr 350 mot et lettere liv, etter å ha sett bilder av meg selv hvor fettet bokstavelig talt velter utav min egen bunad på 17 mai 🙌🏼 Har ikke oppdaget salatbaren på spar før nå, men må si det var overraskende godt! Det jeg dog ble usikker på, var hvor mye som er en normal porsjon? Jeg valgte salat, rødløk, pasta og kylling, vekten kom på 276 gram. Har jeg nå fått i meg en altfor stor porsjon, eller er dette en normal porsjon for èn person? Blir svært takknemlig for svar 🥰

Anonymkode: 24159...17a

Kjøp deg en klokke som teller skritt og kcal. Bruk den som veiledning. Se til og forbrenn mer kcal hvar dag en du spiser :) kutt ut alt av snop og snacks. Det hjalp for meg :) sen om du spiser pasta, har ikke noe å si. Så lenge du spiser fullkorn og Max 85 gram. Grønnsaker kan du spise så mye du vil av, bær også. 
husk at sunde kolhydrater har vist at tarmfloran i magen holder seg på bra nivå , og at dette holder deg mer mett en å kun spise proteiner. Og er en mett og kan holde insulinnivå jevnt over dagen så kommer du lengre. 
jeg har gått ned 6 kilo på 5 uker. Så det tar tid. 

 

lykke til 👍🏼

Anonymkode: 10164...fab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.5.2022 den 12.44):

Jeg var under oppfølging hos fastlege å gikk ned 11 kg på 2 mnd, dessverre forsvant fastlegen for en periode og også mye av min motivasjon. Problemet mitt er hovedsakelig sukker. Jeg spiser enorme mengder sukker hver dag, hadde jeg klart å holde meg unna det tror jeg mye hadde vært gjort. Har du noen kurs å anbefale? ☺️

Anonymkode: 24159...17a

Krom tabletter minker søtsuget, det kan du jo prøve.

Og ellers så er det jo å endre hva en stapper inn, at det er mat som holder blodsukret jevnt så en ikke fristes til å småspise mellom måltidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 18.5.2022 den 12.44):

Jeg var under oppfølging hos fastlege å gikk ned 11 kg på 2 mnd, dessverre forsvant fastlegen for en periode og også mye av min motivasjon. Problemet mitt er hovedsakelig sukker. Jeg spiser enorme mengder sukker hver dag, hadde jeg klart å holde meg unna det tror jeg mye hadde vært gjort. Har du noen kurs å anbefale? ☺️

Anonymkode: 24159...17a

Jeg var som deg. Jeg spiser en dadel 70 kcal eller en mørk sjokoladebit 86% 60 kcal ca kanske ved 2-3 tilfelder per uke. Har hold meg unn sukker og snop i 2 mnd nå. Jeg sier til meg selv just Do it. Det er en ny livsstil. Hvis du i tillegg holder blodsukkret Jevnt over dagen Så ska du ikke bli sugen på sukker. For meg var det verst første uken uten snop. Spiste det hvar dag (600-1000 kcal) i mange år. Men nå har jeg ikke lengre sug. Bare iblandt. Og da tar jeg en dadel , vipps suget borte! 

Anonymkode: 10164...fab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.5.2022 den 12.44):

Jeg var under oppfølging hos fastlege å gikk ned 11 kg på 2 mnd, dessverre forsvant fastlegen for en periode og også mye av min motivasjon. Problemet mitt er hovedsakelig sukker. Jeg spiser enorme mengder sukker hver dag, hadde jeg klart å holde meg unna det tror jeg mye hadde vært gjort. Har du noen kurs å anbefale? ☺️

Anonymkode: 24159...17a

Da er det dette du fokuserer på. Ingenting annet. Det at du snakker om en salat i HI forklarer jo hele årsaken til at du har mislyktes 350 ganger.  Og mange av svarene bidrar til å forvirre ytterligere. 

1) Hva er din største uvane? Sukker. Da bruker du all din viljestyrke på dette. Min var sjokolade. Jeg måtte kutte helt. Innså at årsaken til at jeg feilet hver gang var at "bare litt", og "bare lørdag", igjen trigget et sug, som jeg så måtte vinne over gang etter gang. Har nå levd lykkelig sjokoladefri i 10 år. Og har ikke lyst på, selv om skåla står foran meg. 

2) Små grep i det kostholdet man allerede har. Men dette gjør man først mange uker etter at man har løst 1), og denne vanen har satt seg. To knekkebrød i stedet for tre. Droppe pestoen til fisken. Ikke ta den siste tacoen fredag. 

3) Fysisk aktivitet. Igjen, gjøres først når 1) og 2) har blitt en vane. 

Og; hele tiden være bevisst på å ikke falle tilbake. Minne seg på hvor tøft det var de første dagene, og ukene, og hvor enkelt det er nå. 

Anonymkode: 85d1d...c96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Da er det dette du fokuserer på. Ingenting annet. Det at du snakker om en salat i HI forklarer jo hele årsaken til at du har mislyktes 350 ganger.  Og mange av svarene bidrar til å forvirre ytterligere. 

1) Hva er din største uvane? Sukker. Da bruker du all din viljestyrke på dette. Min var sjokolade. Jeg måtte kutte helt. Innså at årsaken til at jeg feilet hver gang var at "bare litt", og "bare lørdag", igjen trigget et sug, som jeg så måtte vinne over gang etter gang. Har nå levd lykkelig sjokoladefri i 10 år. Og har ikke lyst på, selv om skåla står foran meg. 

2) Små grep i det kostholdet man allerede har. Men dette gjør man først mange uker etter at man har løst 1), og denne vanen har satt seg. To knekkebrød i stedet for tre. Droppe pestoen til fisken. Ikke ta den siste tacoen fredag. 

3) Fysisk aktivitet. Igjen, gjøres først når 1) og 2) har blitt en vane. 

Og; hele tiden være bevisst på å ikke falle tilbake. Minne seg på hvor tøft det var de første dagene, og ukene, og hvor enkelt det er nå. 

Anonymkode: 85d1d...c96

Tusen takk for veldig gode tilbakemeldinger! Mitt hovedproblem er nettopp sjokolade, jeg kan fint spise 2 200 grams plater hver eneste dag, å det er som du sier: spiser jeg det «bare» lørdag, så er suget der med en gang😫  Jeg tror nok du har helt rett i at jeg bare må kutte det fullstendig ut, for jeg sliter enormt med å hente meg inn igjen etter utskeielsene. 🤯 Årsaken til at jeg ikke er sykelig overvektig er nok at denne sjokoladen gjør meg mett, så da er det begrenset hvor mye annet jeg spiser resten av dagen. (165 cm og 83 kg.). Jeg ser riktignok et mønster nå hvor jeg ser at jeg klarer å putte i meg enda mer sjokolade enn før, å er nå redd for at der skal «bikke over», å at jeg da ikke klarer å hente meg inn igjen.. plutselig sitter jeg der med 100 kg +.

Anonymkode: 24159...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lafamiglia skrev (På 19.5.2022 den 22.25):

Du glemmer at avokado og nøtter/dressing/olje gir bedre og mer varig metthetsfølelse, som kan føre til at det går lenger tid før neste måltid, og at man i tillegg kanskje spiser mindre da. I tillegg til at fettet bedrer opptaket av en del bra stoffer fra grønnsakene.

Fullkornspasta derimot, er sånn at man gjerne blir fortere sulten etterpå.

Nøtter er for øvrig ikke så "kaloririkt" og "fetende" som mange skal ha det til. 

https://www.sciencealert.com/will-eating-nuts-make-you-gain-weight

Kaloritelling er for øvrig et blindspor. Fokuser heller på å få i deg mat som holder deg mett og tilfredsstilt, og ikke på kalorier. Og spis minst mulig sukker.

Forskning viser at pasta kan bidra till viktminskning 😉 pga at det gir gode bakterier i tarmene. 

Anonymkode: 10164...fab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...