AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #61 Skrevet 18. mai 2022 Hm. Jeg tenker du har en stor fordel siden du allerede vet om hva som har skjedd. Hadde jeg hatt en datter og fått vite det av henne, så hadde jeg sikkert klikket (ikke på henne, men han/selve situasjonen) og ikke klart å oppføre meg normalt. Nå kan du heldigvis prøve å legge slike reaksjoner til siden og prøve å tenke på en klar og tydelig måte. Jeg ville nok kontaktet overgrepsmottaket, psykolog eller andre tjenester kommunen tilbyr, slik at du har en avtale hvor dere lett kommer til raskt etter dere har pratet. Jeg aner ikke hva som er best. Men du kan jo høre med en psykolog/lignende om hvordan du bør trå frem? Men det er jo selvsagt viktig å ta vare på bevis. Bilder, meldinger, klær hun har brukt? Den eneste ulempen med å ikke blande inn politiet med en gang, er at hun kan skjule bevis selv. F.eks hvis hun har sendt bilder selv, skrevet meldinger selv osv. For hun kan tro det er hennes egen feil og syns det er flaut om noe slikt kommer frem. Anonymkode: 7d766...0ef 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #62 Skrevet 18. mai 2022 Anmeld såklart. Så havner han i fengsel og livet hans blir ødelagt. Å ikke anmelde er idiotisk kjerringtankegang. Anonymkode: 43c99...35e 1
Silva Pluvialis Skrevet 18. mai 2022 #63 Skrevet 18. mai 2022 (endret) Hun bør i kontakt med BUP, NOK (SMSO), overgrepsmottaket, støttesenter for kriminalitetsutsatte, statens barnehus eller andre instanser hvor hun kan få prate med en nøytral og uavhengig part. Hun trenger hjelp først og fremst, og sikkert også hjelp til å vurdere anmeldelse. Endret 3. oktober 2022 av Tvillingsjel 2 1
Havspeil Skrevet 18. mai 2022 #64 Skrevet 18. mai 2022 (endret) Tvillingsjel skrev (24 minutter siden): Jeg ble utsatt for et seksuelt overgrep som tenåring, men ble møtt med at "jeg burde ha satt grenser". Ergo, skylden ble lagt over på meg og jeg skjønte ikke at det var et overgrep jeg var utsatt for. Den dag i dag skulle jeg virkelig ønske at den voksne som var vitne, eller foreldrene mine, hadde anmeldt forholdet til politiet. Da hadde jeg blitt tatt inn på barnehuset og også fått oppfølging. Jeg skjønner likevel at ungdom også er forskjellige. Og jeg synes ikke man bør anmelde over hodet på et såpass stort barn. Hun bør i kontakt med BUP, NOK (SMSO), overgrepsmottaket, støttesenter for kriminalitetsutsatte, statens barnehus eller andre instanser hvor hun kan få prate med en nøytral og uavhengig part. Hun trenger hjelp først og fremst, og sikkert også hjelp til å vurdere anmeldelse. Jeg ble også utsatt som barn. ( "Kun "fingring) . Svigerfaren til min eldre søster. Jeg turte ikke si noe,da jeg visste at faren min ville drept han. Viste seg i etterkant at han hadde forgrepet seg på flere av sine barnebarn . ( 80-tallet) I voksen alder opplevd at en voksen i nær relasjon forgrep seg på en tenåring. Kun avhør .Ingen dom . Så vondt å bevitne 😪 Barn trenger en sterk stemme og voksne som tar kampen for de. Det er ikke noe annet alternativ. Overgripere har sjeldent kun ett offer. Husker et intervju med Oprah Winfrey. Hun ble utsatt for overgrep som veldig ung. Hun kom inn på grooming og at offer følte mye skam fordi det er vanlig at mange som utsettes for slikt også opplever seksuell nytelse/ spenning i endel tilfeller. Alle overgrep er ikke " voldelige". Mange er beregnende og manipulerende fysisk og psykisk. Ofte kombinert med et avhengighetsforhold eller noen barnet ser opp til. Like fullt ulovlig ,av en voksen person mot en tenåring eller et barn. Endret 18. mai 2022 av Havspeil 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #65 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Anmeld såklart. Så havner han i fengsel og livet hans blir ødelagt. Å ikke anmelde er idiotisk kjerringtankegang. Anonymkode: 43c99...35e Å anmelde kan også være en idiotisk tankegang hvis offeret må gjenoppleve traumatiske hendelser og gå gjennom en svært krevende rettsak dersom overgriper uansett ikke ender opp med å få straff. Anonymkode: aa1a5...205 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #66 Skrevet 18. mai 2022 1 hour ago, Havspeil said: Nå må du slutte. ! For en frykt å spre som " velment" råd. Ødelegge hennes vennskap og sosiale liv. ..som argument? Virkelig? Tenker moren bærer henne på hendene ❤ og at omgivelsene IKKE tar den innstillingen du er redd for. Har du lest tråden ...? Som moren skriver, er datteren venninne med datteren til ham det er snakk om: Quote Men dette er også hovedgrunnen til at min datter ikke ønsker å anmelde, hun er venner med veldig mange i klubben blant annet datteren til han som har begått overgrep. Hun vil liksom ikke lage en stor greie ut av det og er livredd for at bekjente skal få vite om det. Jeg forstår veldig godt frykten hennes fordi sannsynligheten er relativt stor for at det vil spres. I tillegg er hun i en vanskelig posisjon på grunn av vennskapet med datteren hans. Hvordan tror du at en anmeldelse vil bli mottatt av venninnene hennes - med applaus? Når man er 15 år, er livet vanskelig og kaotisk i seg selv, og det siste man ønsker, er at pappa blir hentet av politiet og arrestert fordi venninnen beskylder ham for overgrep; hele skolen og nærmiljøet vil få greie på dette - med mange rykter som resultat. Resultatet vil antagelig som et forsvar mot dette bli mye hets mot og baksnakking av datteren til TS, og dagens sosiale trygghet blant vennene tror jeg hun kan se helt bort fra - noen få vil kanskje støtte henne, men mange vil vende ryggen til henne, og utpeke henne som den ansvarlige for kaoset som oppstår; det er nemlig dette som har skjedd i mange tilsvarende saker. Slik at i tillegg til å ha blitt utsatt for overgrep, er sjansen stor at hun vil miste mange av vennene sine; hvordan tror du hun vil føle seg da ...? Denne sårbare jentas liv er altfor dyrebart til å ofres som en sjakkbrikke på rettferdighetens alter; man kan snakke med henne og foreslå veien videre, men ikke gå fortere frem enn det hun selv er klar for - ellers risikerer man å ødelegge livet hennes fullstendig. Anonymkode: 6863b...b6f 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #67 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ts her: Snakker med min datter, veldig vond og lang samtale. Kort fortalt så erkjente hun overgrepene, men ville ikke anmelde han. Jeg er uenig i dette. Først og fremst fordi det finnes overgrepsvideo som viser helt tydelig at han forgriper seg på henne ( det var slik jeg fikk kunnskap om det hele) og derfor går man ikke inn i en eventuell rettssak uten bevis. Han er trener og jobber med barn og ungdom flere ganger i uken og derfor føler jeg det er svært stor sannsynlighet for at dette kan ha angått flere eller at sannsynligheten for gjentagelse er vanvittig stor. Må varsle klubben uavhengig av politianmeldelse eller ikke. Men dette er også hovedgrunnen til at min datter ikke ønsker å anmelde, hun er venner med veldig mange i klubben blant annet datteren til han som har begått overgrep. Hun vil liksom ikke lage en stor greie ut av det og er livredd for at bekjente skal få vite om det. Jeg forstår veldig godt frykten hennes fordi sannsynligheten er relativt stor for at det vil spres. I tillegg er hun i en vanskelig posisjon på grunn av vennskapet med datteren hans. Setter veldig pris på alle som har delt erfaringer med å gjennomgå rettssaker. Det siste jeg vil er å utsette henne for noe vondt eller enda mer traumatiserende, men som mange også skriver føler jeg et moralsk ansvar for å anmelde. Virker som hun egentlig vil innerst inne, men ikke tørr grunnet omstendigheten og at dette er noen hun har hatt stor respekt for og en nær relasjon til gjennom mange år. Anonymkode: aa1a5...205 Hvordan fikk du tilgang til filmen? At det er filmet betyr vel at det her er flere som har kjennskap til saken? Dette bør du anmelde! Helt greit at datteren ikke ønsker å anmelde, men hun kan vel skjermes? Og slippe å forklare seg? Jeg tenker, når det er bevis i form av film, er jo saken lett. Denne fyren må stoppes, hun kommer ikke til å være siste offeret om denne mannen får fortsette! Anonymkode: 18c3d...076 1
Havspeil Skrevet 18. mai 2022 #68 Skrevet 18. mai 2022 Det har jeg lest! Synes synd på familien og datteren til overgriper. De vil få livet snudd på hodet. 😪 Mest sannsynlig trenger også hans datter oppfølging❤. Kanskje har overgrep skjedd i hjemmet der også, eller med flere av datterens venninner? Ikke for oss å spekulere i , det er myndighetenes oppgave å avklare. Men like fullt må mannen stå til rette. ! At du blander inn denne sjakkbrikka er usmakelig. Beklager å måtte si det så direkte. Men jeg klarer ikke på noen måte å forstå at det er best å ikke anmelde en mann som utsetter barn for seksuelle overgrep . UANSETT . !! Og uansett hva din erfaring er . ( og den er jeg lei meg for på dine vegne )
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #69 Skrevet 18. mai 2022 Havspeil skrev (1 minutt siden): Det har jeg lest! Synes synd på familien og datteren til overgriper. De vil få livet snudd på hodet. 😪 Mest sannsynlig trenger også hans datter oppfølging❤. Kanskje har overgrep skjedd i hjemmet der også, eller med flere av datterens venninner? Ikke for oss å spekulere i , det er myndighetenes oppgave å avklare. Men like fullt må mannen stå til rette. ! At du blander inn denne sjakkbrikka er usmakelig. Beklager å måtte si det så direkte. Men jeg klarer ikke på noen måte å forstå at det er best å ikke anmelde en mann som utsetter barn for seksuelle overgrep . UANSETT . !! Og uansett hva din erfaring er . ( og den er jeg lei meg for på dine vegne ) Støtter denne! Anonymkode: 18c3d...076 1
Havspeil Skrevet 18. mai 2022 #70 Skrevet 18. mai 2022 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Støtter denne! Anonymkode: 18c3d...076 Takk 😅❤ uff det er vondt å argumentere av og til..når man får sjela og historiene til folk. Det ligger lag på lag bak. Og mye er helt relevant og forståelig. Man vil anerkjenne,men ikke akseptere håpet tapt. På lov,system og barnets rett til å bli trodd uten å få ytteligere skader. Det er vår plikt som trygge voksne . Stigmatiseringen vil aldri forsvinne om vi griper ann med frykt for eventuelle sosiale konsekvenser. Endret 18. mai 2022 av Havspeil
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #71 Skrevet 18. mai 2022 Hvordan fikk du høre om og tilgang til de videoene? Antagelig har han veldig mange offere. Er det også et nettverk her med videoer? Høres ekstremt alvorlig ut. Du skriver at du tror innerst inne hun vil anmelde. Der han du svaret. Book timer på mottak, psykolog og på stasjonen for samtale i første hånd. Du kan snakke med politiet og forklare hun ikke tør helt å anmelde. Da kan de råde dere eller vurdere det til å gå til anmeldelse selv på grunnlag av bevisene du besitter. Denne videoen.. dette lurer jeg veldig på. Anonymkode: cb95b...2db 1
Hr. Aktiv Skrevet 18. mai 2022 #72 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 17.5.2022 den 2.01): Hvordan hadde du som forelder reagert hvis du fikk vite at datteren (14-15 år) din hadde blitt utsatt for seksuelle overgrep av en eldre mann som er i en maktposisjon ovenfor henne? Vil ikke gå for i dybden slik at innlegget blir gjenkjennelig, men vil gjerne høre folk sine tanker. Hun vet ikke at jeg vet enda. Skal selvfølgelig snakke med henne, men veldig usikker på hvordan jeg skal gripe det an. Burde jeg kontakte psykolog, overgrepsmottak osv med en gang? Kommer selvfølgelig til å anmelde til politet. Overgrepene har funnet sted i en lengre periode. Er helt knust, men vet ikke hvordan jeg skal snakke med henne om det og fortelle at jeg vet alt. Vet at det sikkert er et kjempesårt tema for henne og utrolig vanskelig å snakke om, så hvordan burde jeg best innlede samtalen? Anonymkode: aa1a5...205 Den eldre mannen hadde sluttet i jobben og flyttet langt unna. Kanskje til utlandet. Så hadde jeg tatt grep rundt dattera og tatt de grep som da trengs mtp. hjelp.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #73 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 17.5.2022 den 9.03): Helt ærlig er jeg så hevngjerrig og djevelsk at hvis noen rører barnet mitt så hadde aldri et menneske fått høre om det, overgriperen derimot hadde snart sett sin siste solnedgang. Og ja, jeg hadde gjerne tatt noen usle år i norsk luksusfengsel hvis jeg ble tatt. Anonymkode: 5584e...f0c Dessverre får man ganske mange flere år for å ta hevn enn å ødelegge livet til noen (ref overgrep mot barn).. Får man kanskje tre år max.. Anonymkode: e2f3a...2c1
Tone83 Skrevet 18. mai 2022 #74 Skrevet 18. mai 2022 8 hours ago, AnonymBruker said: Som en som har opplevd overgrep, gått gjennom en rettssak med alt det innebærer tenker jeg at dette må datteren din selv få bestemme, det beste du kan gjøre er å lytte til henne, akseptere hennes ønsker og være der for henne. Rettsprosessen er ofte verre enn overgrepene.. Og personlig, om jeg som mor opplevde at mine barn ble utsatt for dette ville nok jeg som personen over i langt større grad vært villig til å ødelegge overgriperen enn å la barnet mitt gå gjennom rettsprossessen jeg selv måtte gjennom dersom ikke barnet selv ønsket en slik. Annmeldelsen er det enkleste, man skal avgi vitneforklaring der man dras i tvil, man møter spørsmå om ens egen oppførsel - hva kunne du gjort ulikt osv, man gjøres til alt annet enn ett offer og man opplever at overgriperens advokater osv også legger mye ekstra belastning til en, være offer i en overgrepssak er jævlig tøft - det er ofte ikke verdt dommen, i min sak var det en omfattende sak, titals jenter og titalls gutte rover mange år - likevel ble dommen fem år totalt, hvor av tre med åpen soning.. Et hån mot alle som ble misbrukt og dratt gjennom dritten over mens overgriperen satt i retten med et smil om munnen.. Overhode ikke verdt all smerten ved å gå gjennom det, overhode ikke.. Anonymkode: b5d08...c7b Enig at det er altfor lite! Bare for å dra den litt videre, hvor mange barn tror du dere reddet på de 5 årene han ikke var helt fri? Skjønner at det var tøft, men jeg tror dere reddet liv❤️
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #75 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ts her: Snakker med min datter, veldig vond og lang samtale. Kort fortalt så erkjente hun overgrepene, men ville ikke anmelde han. Jeg er uenig i dette. Først og fremst fordi det finnes overgrepsvideo som viser helt tydelig at han forgriper seg på henne ( det var slik jeg fikk kunnskap om det hele) og derfor går man ikke inn i en eventuell rettssak uten bevis. Han er trener og jobber med barn og ungdom flere ganger i uken og derfor føler jeg det er svært stor sannsynlighet for at dette kan ha angått flere eller at sannsynligheten for gjentagelse er vanvittig stor. Må varsle klubben uavhengig av politianmeldelse eller ikke. Men dette er også hovedgrunnen til at min datter ikke ønsker å anmelde, hun er venner med veldig mange i klubben blant annet datteren til han som har begått overgrep. Hun vil liksom ikke lage en stor greie ut av det og er livredd for at bekjente skal få vite om det. Jeg forstår veldig godt frykten hennes fordi sannsynligheten er relativt stor for at det vil spres. I tillegg er hun i en vanskelig posisjon på grunn av vennskapet med datteren hans. Setter veldig pris på alle som har delt erfaringer med å gjennomgå rettssaker. Det siste jeg vil er å utsette henne for noe vondt eller enda mer traumatiserende, men som mange også skriver føler jeg et moralsk ansvar for å anmelde. Virker som hun egentlig vil innerst inne, men ikke tørr grunnet omstendigheten og at dette er noen hun har hatt stor respekt for og en nær relasjon til gjennom mange år. Anonymkode: aa1a5...205 Ring barnehuset eller politiet og be om å få tildelt en bistandsadvokat. Dere har lov å snakke med bistandsadvokaten for å få informasjon og råd om hva dere skal velge å gjøre. Pga videoen så har dere en sterk sak. Din datter er under 18 år og det anses som ulovlig uansett om han påstår det er frivillig. Å anmelde er jævlig, jeg vil ikke lyve om det. Ting vil ta tid og ventetiden er for jævlig. Det er så ille at jeg i perioder ønsket å dø, men jeg holdt på tanken at jeg gjør dette for at han aldri skal kunne gjøre det mot noen andre. Ta også kontakt med fastlegen hennes og be om en hastehenvisning til Bup. Anonymkode: 8b945...7bd
Ocilie Skrevet 18. mai 2022 #76 Skrevet 18. mai 2022 Hørte nylig en podcast om en som var i en lignende situasjon. En trener som hadde misbrukt sin posisjon i 40 år, fordi ingen hadde anmeldt han. Ligger ute på « NRK radio - Hele Historien». «Trener og overgriper» Mitt råd er søk profesjonell hjelp, for å finne ut hvordan dere bør gå videre med saken. Hva som er det beste for din datter.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #77 Skrevet 18. mai 2022 Vær så snill og anmeld. Mannen min ble utsatt for overgrep av treneren sin som barn, og da ett barn anmeldte, startet ballen å rulle og det viste seg at 5 andre også fikk livet delvis ødelagt på grunn av dette monsteret. Heldigvis ble han dømt. Rettsaken var tøff, men samtidig virker det som psykologhjelpen og dommen gjorde at mannen min fikk bearbeidet det som hadde skjedd og lagt det bak seg. Anonymkode: fed04...983 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #78 Skrevet 19. mai 2022 Ta dette opp med henne først før du kontakter fastlege og Bup, alt som skjer med alle instanser etter at alt er fortalt kan være minst like traumatiserende som overgrepene. Men prøv å veilede henne til å få hjelp nå, men jeg ville ikke ha presset for hardt, hun er i en veldig følsom alder der mange er lite mottagelige for noe som helst. Jeg var mye yngre enn henne når jeg endelig fortalte mine foreldre hva jeg opplevde, jeg husker tiden etter jeg fortalte det som svært tung, kjente meg ekstremt blottlagt og liten. Jeg har fått mer hjelp med å bearbeide overgrepene i voksen alder når jeg selv var moden for det. Når det er sagt så tenker jeg at dette må anmeldes, uansett hennes ønsker akkurat nå. Min overgriper var 13 år når sannheten kom fram, og dermed under den kriminelle lavalderen men for et par år siden fant jeg ut at han sitter inne for å ha forgripet seg på barn. Jeg kan få enorme bølger av skyldfølelse og spør meg selv om hvorfor jeg ikke bare kunne holdt ut 1,5 år til. Helt irrasjonelt, og en 6-åring vet åpenbart ikke hva den kriminelle lavalderen er, så min skyldfølelse gir ingen mening sånn egentlig men den er fortsatt der. Om dere ikke anmelder og denne mannen fortsetter å forgripe seg på andre så kan jeg se for meg at skyldfølelsen kommer til å spise opp datteren din. Anonymkode: 56a40...fc5 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå