Gå til innhold

Datter utsatt for overgrep

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Helt feil å ikke varsle eller anmelde. Uansett egen erfaring med systemet.  

Om en kvinne blir slått i ekteskapet, skal hun da tie . ? 

Om barn utsettes for mobbing,hets eller overgripere på nett,skal de da ikke tørre å fortelle? 

Det følger skam og utrygghet med overgrep. Alle slags overgrep. Men skammen er aldri offerets bør å bære i stillhet. Fordi de ba aldri om volden som ble utøvd. 

Skammen er overgriperens alene. Vi må alltid kreve trygghet og rett som borgere I demokratiet og vårt lille land.  Urett og korrupsjon vil alltid være tilstede i alle samfunn,men man kaster ikke inn hansken av den grunn. Tvert imot 🌹

Forstår at ikke alle orker kampen❤,men den er der like fullt. 

Endret av Havspeil
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Havspeil skrev (46 minutter siden):

.Ditt scenario føltes malplassert for hvordan jeg leste morens innlegg. 🤷‍♀️Jeg har tiltro til systemet som utgangspunkt.  Selvsagt kan jenta på 15 forklare seg først,har ikke sagt noe annet. Alle instanser bør inn I slike tilfeller.  Det er noe som heter taushetsplikt i dette landet. Og offer har krav på beskyttelse og oppfølging.  Du snakker om å agere overilt? Hva legger du i det ?

Om du opplever mitt eksempel som malplassert er ikke spesielt interessant. Jeg mener det er viktig å ta høyde for flere, alternative scenarier og være åpen for nyansering. Det handler ikke om å beskytte overgriper (som du åpenbart tror jeg ønsker), men å ta hensyn til hvordan jenta opplever det.

Når jeg snakker om å agere overilt, så snakker jeg om å overkjøre jenta og sette i gang en prosess uten å ha inkludert henne. Som opptil flere har meldt i denne tråden så har en slik prosess i mange tilfeller gjort vondt verre.

Men som jeg leser av dine andre innlegg ønsker du å sette samfunnshensyn foran hensyn til jenta, så det er kanskje der vi ikke er på linje. 

Anonymkode: d6b64...a07

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Om du opplever mitt eksempel som malplassert er ikke spesielt interessant. Jeg mener det er viktig å ta høyde for flere, alternative scenarier og være åpen for nyansering. Det handler ikke om å beskytte overgriper (som du åpenbart tror jeg ønsker), men å ta hensyn til hvordan jenta opplever det.

Når jeg snakker om å agere overilt, så snakker jeg om å overkjøre jenta og sette i gang en prosess uten å ha inkludert henne. Som opptil flere har meldt i denne tråden så har en slik prosess i mange tilfeller gjort vondt verre.

Men som jeg leser av dine andre innlegg ønsker du å sette samfunnshensyn foran hensyn til jenta, så det er kanskje der vi ikke er på linje. 

Nei du skjønner ikke poenget mitt. Hvem har snakket om å overkjøre jenta ?? Ikke jeg ,ikke mor... 

Jeg ser at mange har dårlige erfaringer med å anmelde.  Er selv en av de. 

Sikker på at moren tar riktig beslutning da hun kjenner eget barn. . Sidestiller ikke " samfunnshensyn " og idealisme med overgrep på tenåringer. Overgrep bør alltid anmeldes og SÆRLIG på barn. Samfunnshensyn...🙄 

Hun er 15 år.. 

Voksne har nemlig en plikt å beskytte barn. Ikke bare eget,men også andres. 

Om en fotballtrener misbruker en unge så sier man ifra ! Da kan man ikke bare tenke på hva som er mest skånsomt .Man må ha tiltro til hjelpeapparatet.  

Endret av Havspeil
  • Liker 1
Skrevet
Havspeil skrev (1 time siden):

Dette er jo galskap!! Ikke rart kvinner og barn lider i stillhet. 

Selvsagt må slikt anmeldes!  Din problematikk er trist og i visse tilfeller reell,men ikke løsningen å utelate rettsvesenet. 

Det er trist at dette er virkeligheten, men er ikke greit å ville ofre TS sin datter for å stoppe overgripere. En mors ansvar er alltid å beskyte barnet sit, datteren fortjener å være første prioritert.

Du kan uansett ikke legge ansvaret for at barn og kvinner lider på et 14 år gammelt overgreps offer. Endringene som trengs må skapes av voksne gjennom politiske og juridiske  endringer, endringer skjer ikke av at vi tvinger barn gjennom traumatiske og ødeleggende prosesser. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Havspeil skrev (5 minutter siden):

Nei du skjønner ikke poenget mitt. Hvem har snakket om å overkjøre jenta ?? Ikke jeg ,ikke mor... 

Jeg ser at mange har dårlige erfaringer med å anmelde.  Er selv en av de. 

Sikker på at moren tar riktig beslutning da hun kjenner eget barn. . Sidestiller ikke " samfunnshensyn " og idealisme med overgrep på tenåringer. Overgrep bør alltid anmeldes og SÆRLIG på barn. Samfunnshensyn...🙄 

Hun er 15 år.. 

"..idealisme med overgrep på tenåringer"? Hva babler du om egentlig?

Nei, jeg forstår tydeligvis ikke poenget ditt. Kanskje du skal gå litt i din egen argumentasjonsteknikk. Du deler ut "himlinger med øynene"-emojis i fleng. Noe jeg oppfatter som rimelig useriøs debatt-skikk.

I tillegg lirer du av deg setninger som "Et overgrep er alltid en spade !!" (hva nå det betyr) og benytter deg av ørten utropstegn både her og der. 

Tror vi kan legge ballen død, for vi snakker åpenbart ikke samme språk.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts her:

Snakker med min datter, veldig vond og lang samtale. Kort fortalt så erkjente hun overgrepene, men ville ikke anmelde han. Jeg er uenig i dette. Først og fremst fordi det finnes overgrepsvideo som viser helt tydelig at han forgriper seg på henne ( det var slik jeg fikk kunnskap om det hele) og derfor går man ikke inn i en eventuell rettssak uten bevis. Han er trener og jobber med barn og ungdom flere ganger i uken og derfor føler jeg det er svært stor sannsynlighet for at dette kan ha angått flere eller at sannsynligheten for gjentagelse er vanvittig stor. Må varsle klubben uavhengig av politianmeldelse eller ikke. Men dette er også hovedgrunnen til at min datter ikke ønsker å anmelde, hun er venner med veldig mange i klubben blant annet datteren til han som har begått overgrep. Hun vil liksom ikke lage en stor greie ut av det og er livredd for at bekjente skal få vite om det. Jeg forstår veldig godt frykten hennes fordi sannsynligheten er relativt stor for at det vil spres. I tillegg er hun i en vanskelig posisjon på grunn av vennskapet med datteren hans. Setter veldig pris på alle som har delt erfaringer med å gjennomgå rettssaker. Det siste jeg vil er å utsette henne for noe vondt eller enda mer traumatiserende, men som mange også skriver føler jeg et moralsk ansvar for å anmelde. Virker som hun egentlig vil innerst inne, men ikke tørr grunnet omstendigheten og at dette er noen hun har hatt stor respekt for og en nær relasjon til gjennom mange år.

Anonymkode: aa1a5...205

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet
Pippi Lotta skrev (Akkurat nå):

Det er trist at dette er virkeligheten, men er ikke greit å ville ofre TS sin datter for å stoppe overgripere. En mors ansvar er alltid å beskyte barnet sit, datteren fortjener å være første prioritert.

Du kan uansett ikke legge ansvaret for at barn og kvinner lider på et 14 år gammelt overgreps offer. Endringene som trengs må skapes av voksne gjennom politiske og juridiske  endringer, endringer skjer ikke av at vi tvinger barn gjennom traumatiske og ødeleggende prosesser. 

Jeg legger ikke ansvaret på jenta. Det er dine ord. 

Heller ikke snakk om " ofre " sin datter,fordi systemet ikke er ufeilbarlig.  

Personlig synes jeg det er et stort svik å ikke anmelde overgrep på barn.  Fordi man er redd for ettervirkningene eller mangel på sådanne.  

Som sagt: forstår din erfaring og det skulle ikke skjedd. Ansvaret er hos de påpeker. Men hva gjør man inntil systemet er bullet proof?? Tier? Man jo ikke det ...😪

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

"..idealisme med overgrep på tenåringer"? Hva babler du om egentlig?

Nei, jeg forstår tydeligvis ikke poenget ditt. Kanskje du skal gå litt i din egen argumentasjonsteknikk. Du deler ut "himlinger med øynene"-emojis i fleng. Noe jeg oppfatter som rimelig useriøs debatt-skikk.

I tillegg lirer du av deg setninger som "Et overgrep er alltid en spade !!" (hva nå det betyr) og benytter deg av ørten utropstegn både her og der. 

Tror vi kan legge ballen død, for vi snakker åpenbart ikke samme språk.

Nei,det blir ganske håpløst når den man forsøker å kommunisere med drar inn kritikk av  tegnsetting og bruk av emojis som motargument 😎 Vi legger'n død ..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Som en som har opplevd overgrep, gått gjennom en rettssak med alt det innebærer tenker jeg at dette må datteren din selv få bestemme, det beste du kan gjøre er å lytte til henne, akseptere hennes ønsker og være der for henne. 

Rettsprosessen er ofte verre enn overgrepene.. Og personlig, om jeg som mor opplevde at mine barn ble utsatt for dette ville nok jeg som personen over i langt større grad vært villig til å ødelegge overgriperen enn å la barnet mitt gå gjennom rettsprossessen jeg selv måtte gjennom dersom ikke barnet selv ønsket en slik. Annmeldelsen er det enkleste, man skal avgi vitneforklaring der man dras i tvil, man møter spørsmå om ens egen oppførsel - hva kunne du gjort ulikt osv, man gjøres til alt annet enn ett offer og man opplever at overgriperens advokater osv også legger mye ekstra belastning til en,  være offer i en overgrepssak er jævlig tøft - det er ofte ikke verdt dommen, i min sak var det en omfattende sak, titals jenter og titalls gutte rover mange år - likevel ble dommen fem år totalt, hvor av tre med åpen soning.. Et hån mot alle som ble misbrukt og dratt gjennom dritten over mens overgriperen satt i retten med et smil om munnen.. Overhode ikke verdt all smerten ved å gå gjennom det, overhode ikke.. 

Anonymkode: b5d08...c7b

Når du er under 16 så spilles avhøret av i retten, du trenger ikke møte eller forklare deg på nytt i en rettssak. Det er derfor et barn avhøres i et barnehus hvor avhøret blir tatt opp på video. 

Det er veldig dumt at du fraråder å anmelde overgrep ut fra hva du har opplevd, uten å vite rettsprossessen for barn slik den er nå.

Til ts: enstemt viktig at du anmelder, både for din datter og for de andre ofrene som har vært, eller vil komme. Første instans er politiet, barnet vil deretter få god hjelp og oppfølging etter det har vært gjennom et tilrettelagt avhør på barnehuset. 

Anonymkode: e0266...a36

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ts her:

Snakker med min datter, veldig vond og lang samtale. Kort fortalt så erkjente hun overgrepene, men ville ikke anmelde han. Jeg er uenig i dette. Først og fremst fordi det finnes overgrepsvideo som viser helt tydelig at han forgriper seg på henne ( det var slik jeg fikk kunnskap om det hele) og derfor går man ikke inn i en eventuell rettssak uten bevis. Han er trener og jobber med barn og ungdom flere ganger i uken og derfor føler jeg det er svært stor sannsynlighet for at dette kan ha angått flere eller at sannsynligheten for gjentagelse er vanvittig stor. Må varsle klubben uavhengig av politianmeldelse eller ikke. Men dette er også hovedgrunnen til at min datter ikke ønsker å anmelde, hun er venner med veldig mange i klubben blant annet datteren til han som har begått overgrep. Hun vil liksom ikke lage en stor greie ut av det og er livredd for at bekjente skal få vite om det. Jeg forstår veldig godt frykten hennes fordi sannsynligheten er relativt stor for at det vil spres. I tillegg er hun i en vanskelig posisjon på grunn av vennskapet med datteren hans. Setter veldig pris på alle som har delt erfaringer med å gjennomgå rettssaker. Det siste jeg vil er å utsette henne for noe vondt eller enda mer traumatiserende, men som mange også skriver føler jeg et moralsk ansvar for å anmelde. Virker som hun egentlig vil innerst inne, men ikke tørr grunnet omstendigheten og at dette er noen hun har hatt stor respekt for og en nær relasjon til gjennom mange år.

Det er ekstremt viktig at du er den stemmen din datter ikke har nå. Du må anmelde, for som du sier så er hun garantert ikke det eneste offeret.

Du må snakke med politiet, det er det første du må gjøre. Ikke varsle noen andre først. 
Barnet ditt vil så måtte gjennom et avhør på nærmeste barnehus, der blir avhøret tatt opp på video, så hun trenger ikke møte og forklare seg på nytt i en rettssak. 

Både du og barnet vil bli godt tatt i mot og få den hjelpen dere trenger. Ta vare på alle videoer/chatter etc datteren din har mellom henne og mannen. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ts her:

Du bør absolutt anmelde forholdet ❤ Med tanke på alvorligheten og at han muligens har gjort slikt mot andre også. Datteren din bør ikke ta DEN beslutningen. Den er din. Men skjerm henne og få inn hjelp og trygge instanser. 

La henne vite at hun er uten skyld og at hun er trygg nå.  Pga den nære relasjonen og respekten som var,så trenger hun rett perspektiv.  Den relasjonen og " respekten" var beregnende den andre veien. Det har du sett med egne øyne. 

Forstår hun er redd for hva omgivelsene får vite. Der må hun trygges. Og det er hjelpeapparatets oppgave. 

• Liker 2
Skrevet
Havspeil skrev (30 minutter siden):

Jeg legger ikke ansvaret på jenta. Det er dine ord. 

Heller ikke snakk om " ofre " sin datter,fordi systemet ikke er ufeilbarlig.  

Personlig synes jeg det er et stort svik å ikke anmelde overgrep på barn.  Fordi man er redd for ettervirkningene eller mangel på sådanne.  

Som sagt: forstår din erfaring og det skulle ikke skjedd. Ansvaret er hos de påpeker. Men hva gjør man inntil systemet er bullet proof?? Tier? Man jo ikke det ...😪

Jo du leger faktisk ansvar på jenta når du skriver det ikke er rart at kviner lider om ikke alle anmelder. Du fremstiller det som om konsekvensen av at ofre beskyter seg selv mot et ubrukelig system er at andre blir ofre, det er en helt feil vinkling. 

Det fines to hensyn å ta, hensyn til fremtidige ofre og hensyn til jenta. Det er ikke sikkert det som er best for fremtidige ofre er best for jenta. Om moren velger å anmelde mot jentas vilje eller før jenta har fått bearbeidet det som er skjed tilstrekkelig, overkjører og ofrer hun datteren for å beskyte fremtidige ofre. Det er en brutal avveining å måtte ta, men jeg mener en mor er nødt til å sette beskyttelsen av sit eget barn over alt annet i en så alvorlig situasjon! Jeg har heller ikke sakt at man aldri skal anmelde, men jeg mener at moren er nødt til å beskytte datteren først (og det betyr ta hensyn til hennes følelser å opplevelser før fremmede «potensielle ofre») og dermed foreta en avveining av anmeldelse sammen med datteren.

Det er ikke snak om kun min erfaring, det er snak om menneskene som jobber med dette hver dag og selv sier de ikke ville anmeldt om det gjalt dem selv eller noen de er glad i på grund av måten den systemet virker. Det er snak om statistikk som klart viser at flertal av saker ikke fører til dom. 

Du bør jobber (politisk) for å endre systemet frem til det faktisk fungerer, og ikke antyde at ofre har noe ansvar for å beskyte andre ofre. Samfunnet, politikere, du, jeg og andre voksne med stemme ret  og ytringsfrihet har det ansvaret 100%. Aldri barn eler enkelte ofre!!!

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan bare svare uti fra mitt eget ståsted som et offer selv. 

Du snakker med henne, si at du vet. Det er en god start. 
Forsøk å ikke kreve verken handling, følelser eller reaksjoner. Du kan gi alternativer som å kontakte bup eller overgrepsmottak, anmelde til politiet etc. Men ikke krev at hun skal ta et valg der og da. Det kan være ganske overveldende og skummelt når en sint og overbeskyttet mor plutselig skal sette himmel og jord i bevegelse. Forsøk å holde dine egne følelser nøytrale og trygge. 
Vær forberedt på at hun kan bli sint, lei seg, avvisende eller likegyldig ovenfor deg og situasjonen. Det verste du kan gjøre er å  gi opp, reagere med sinne og lukke døren bak deg. Ikke forsøk å bestemme hvordan hun skal føle og reagere. Ikke krev at hun skal snakke med deg om det heller. Si at du er der når hun er klar for det, dersom du blir møtt med avvisning, sinne eller likegyldighet også får du ta det deri fra. Dine egne følelser burde hun skjermes for, men her er det individuelt hva en person tåler og trenger.  

Vær nøytral og ikke krev noe som helst av henne. Fortell at du vet, si du ønsker å hjelpe, spør hvordan du kan hjelpe og ta det derifra. Alt må ikke gjøres på en dag og det er ikke uten grunn at det tar i gjennomsnittet 17 år før ofre åpner opp om slikt. 

Anonymkode: f9929...313

• Liker 1
Skrevet (endret)
Pippi Lotta skrev (10 minutter siden):

Jo du leger faktisk ansvar på jenta når du skriver det ikke er rart at kviner lider om ikke alle anmelder. Du fremstiller det som om konsekvensen av at ofre beskyter seg selv mot et ubrukelig system er at andre blir ofre, det er en helt feil vinkling. 

Det fines to hensyn å ta, hensyn til fremtidige ofre og hensyn til jenta. Det er ikke sikkert det som er best for fremtidige ofre er best for jenta. Om moren velger å anmelde mot jentas vilje eller før jenta har fått bearbeidet det som er skjed tilstrekkelig, overkjører og ofrer hun datteren for å beskyte fremtidige ofre. Det er en brutal avveining å måtte ta, men jeg mener en mor er nødt til å sette beskyttelsen av sit eget barn over alt annet i en så alvorlig situasjon! Jeg har heller ikke sakt at man aldri skal anmelde, men jeg mener at moren er nødt til å beskytte datteren først (og det betyr ta hensyn til hennes følelser å opplevelser før fremmede «potensielle ofre») og dermed foreta en avveining av anmeldelse sammen med datteren.

Det er ikke snak om kun min erfaring, det er snak om menneskene som jobber med dette hver dag og selv sier de ikke ville anmeldt om det gjalt dem selv eller noen de er glad i på grund av måten den systemet virker. Det er snak om statistikk som klart viser at flertal av saker ikke fører til dom. 

Du bør jobber (politisk) for å endre systemet frem til det faktisk fungerer, og ikke antyde at ofre har noe ansvar for å beskyte andre ofre. Samfunnet, politikere, du, jeg og andre voksne med stemme ret  og ytringsfrihet har det ansvaret 100%. Aldri barn eler enkelte ofre!!!

Du vil tydeligvis ikke skjønne hva jeg forsøker å si. 

Systemet har ansvaret for oppfølging av ofre og å forbedre instansene. Samt å følge opp lovgivning. 

Men vi som mennesker,borgere og i visse tilfeller voldsutsatte har ansvar for å ikke la oss kneble av skam eller utrygghet. ( og der finnes støttespillere om man ikke kan stå alene ) Man har også valget at man kan tie. Men da er det ens eget.  

Et barn har aldri ansvar. Det er et barn. 

Endret av Havspeil
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Fløff skrev (2 timer siden):

Problemet er at om man IKKE anmelder og varsler så får personen fortsette å utøve overgrep i denne posisjonen han har. 

Det er ikke akseptabelt. 

Havspeil skrev (2 timer siden):

Nettopp ! Man MÅ anmelde for å stoppe videre overgrep,samt stille vedkommende ansvarlig. 

Samtidig som offeret får helsehjelp i tillegg! 

Problemet er kanskje at dere ikke har opplevd det på kroppen? 

I en setting der overgriper over tid har makt over offeret vil offerets møte med rettsaparatet når man er "gammel nok" være ett nytt overgrep i de aller fleste tilfeller. 
Jeg skulle ønske noen hadde fortalt meg hvordan virkeligheten var FØR jeg måtte leve den selv, da ville jeg valgt å hjelpe MEG først, før jeg evt skulle "stoppet videre overgrep" - som om det er dem som er offer sitt ansvar! 

Jeg ble misbrukt fra jeg var et barn som knapt kan huske første overgrep til jeg var godt opp i tenårene - i en relasjon der den voksne hadde all makt, og jeg mener bestemt den dag i dag at jeg IKKE ville gått til hverken helsesøster, barnevern, politi eller andre instanser med mål om å "melde noen" - jeg ville søkt hjelp for offerets del. 

OG som FORELDER ville jeg etter at offeret fikk hjelp og ble ivaretatt funnet en stille krok og snakket med overgriper - gjerne med etpar rufste venner i bakhand om jeg kunne skaffe slike. Det er en langt mindre smertefull prosess for offeret og langt mer skremmende for overgriper..

• Nyttig 1
Skrevet
Havspeil skrev (1 time siden):

Voksne har nemlig en plikt å beskytte barn. Ikke bare eget,men også andres. 

Om en fotballtrener misbruker en unge så sier man ifra ! Da kan man ikke bare tenke på hva som er mest skånsomt .Man må ha tiltro til hjelpeapparatet.  

Det er mange måter å si fra på, ikke alle trenger bety at man må dra et offer gjennom avhør, rettssak osv - spesielt ikke med den statestikken man har på overgrep i Norge, hvor de færreste dømmes og straffen er latterlig lav! Så jo, jeg syns man skal tenke på hva som er utelukkende best for eget barn og hva som skåner barnet mest - og så får man heller finne andre måter å si fra på om nødvendig. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I en setting der overgriper over tid har makt over offeret vil offerets møte med rettsaparatet når man er "gammel nok" være ett nytt overgrep i de aller fleste tilfeller. 
Jeg skulle ønske noen hadde fortalt meg hvordan virkeligheten var FØR jeg måtte leve den selv, da ville jeg valgt å hjelpe MEG først, før jeg evt skulle "stoppet videre overgrep" - som om det er dem som er offer sitt ansvar! 

Jeg ble misbrukt fra jeg var et barn som knapt kan huske første overgrep til jeg var godt opp i tenårene - i en relasjon der den voksne hadde all makt, og jeg mener bestemt den dag i dag at jeg IKKE ville gått til hverken helsesøster, barnevern, politi eller andre instanser med mål om å "melde noen" - jeg ville søkt hjelp for offerets del. 

OG som FORELDER ville jeg etter at offeret fikk hjelp og ble ivaretatt funnet en stille krok og snakket med overgriper - gjerne med etpar rufste venner i bakhand om jeg kunne skaffe slike. Det er en langt mindre smertefull prosess for offeret og langt mer skremmende for overgriper..

Har opplevd lignende på kroppen . Men ingenting jeg utleverer her. 

AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker said:

Både du og barnet vil bli godt tatt i mot og få den hjelpen dere trenger. Ta vare på alle videoer/chatter etc datteren din har mellom henne og mannen. 

Spørsmålet er hvor lenge, i hvilken grad, og hvem som kan garantere for dette.

Tar man utgangspunkt i situasjonen i norsk psykisk helsevesen, er det all grunn til å ikke være optimist.

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ts her:

Det høres ut som om du er en god mor som setter barnet ditt i sentrum; ikke forhast deg, og ta dette i hennes tempo; det er hun som er offeret her; særlig hvis dere bor på et mindre sted, kan det å gå for fort frem ødelegge hennes vennskap og sosiale liv - hun er ikke en sjakkbrikke som kan ofres i en større hensikt; det er hennes liv dette først og fremst handler om.

Anonymkode: 6863b...b6f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Spørsmålet er hvor lenge, i hvilken grad, og hvem som kan garantere for dette.

Tar man utgangspunkt i situasjonen i norsk psykisk helsevesen, er det all grunn til å ikke være optimist.

Det høres ut som om du er en god mor som setter barnet ditt i sentrum; ikke forhast deg, og ta dette i hennes tempo; det er hun som er offeret her; særlig hvis dere bor på et mindre sted, kan det å gå for fort frem ødelegge hennes vennskap og sosiale liv - hun er ikke en sjakkbrikke som kan ofres i en større hensikt; det er hennes liv dette først og fremst handler om.

Anonymkode: 6863b...b6f

Nå må du slutte. ! For en frykt å spre som " velment" råd.  

Ødelegge hennes vennskap og sosiale liv. ..som argument? Virkelig? 

Tenker moren bærer henne på hendene ❤ og at omgivelsene IKKE tar den innstillingen du er redd for.   

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Problemet er at ikke alle har samme meninger og behov.

Jeg vil alltid mene overgripere skal stoppes. 

At man har lyst til å ta vedkommende av dage har jeg all forståelse for.

En mann fra Bjølsen har vært åpen om at det skjedde - riktignok når han var sterkt ruset. Han tok livet av mannen som begikk gjentatte overgrep mot ham som barn, og sonet mange år i fengsel for det. 
Han må leve med overgrepene i minnet, men han må jo også leve med å ha begått drap - noe som helt sikkert er en utfordring når man har familie og barn slik han har. 

Så joda - jeg har all forståelse for denne mannen og hadde selv som forelder ønsket at overgriperen ble utsatt for livslang tortur. 
Men sånn fungerer ikke virkeligheten. 

Om ingen anmelder får de fortsette som trenere/lærere osv. Og der fortsetter de.

Det kan jo tenkes noen av alle disse tusenvis av barna skulle ønske noen sa ifra 🤷‍♀️

Det å gi noen bank i ei bakgate stopper jo ikke fremtidige overgrep. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...